KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Ik vraag me nu wel af, zit het gevoel van extra grip bij extra gewicht niet gewoon tussen de oren?
Kan, want het is zeker niet per definitie zo dat een zware motor - of eentje die zwaar beladen is - een betere grip biedt. Daarom schreef ik er ook bij dat zo'n ding wel een beetje fatsoenlijke vering (lees: demping) moet hebben. Maar grip draait nu eenmaal om puntbelasting (massa per vierkante centimeter contactoppervlak), dus massa is wel degelijk een belangrijke factor.

Daar komt bij dat bij een zwaar hok van 300-400 kg de verhouding afgeveerde versus onafgeveerde massa gunstiger is, althans in zoverre dat het gemakkelijker is voor een constructeur om een dempingskarakteristiek te vinden die goed werkt onder uiteenlopende omstandigheden. Dat vertaald zich - afhankelijk van de kwaliteit van de spulletjes die de fabrikant daadwerkelijk mee geeft - in beter behoudt van wegcontact, en dus meer grip. Semi-actieve demping - zoals onze KTM heeft - helpt een beetje, maar heeft ook tijd nodig om te reageren en holt dus meestal een beetje achter de feiten aan (maar de laatste software update heeft de meeste traagheid er wel uit gehaald).

Volgens mij ben jij beter op je plaats in een bmw forum ....
Je klinkt nogal eens als iemand die “ de leer van Christus “ komt brengen...,
Maar dan van bmw....
.....
Ik ben geen merk-adept: het zal mij worst zijn wat er op de tank (of elders) staat, als het ding maar betrouwbaar is en ik er plezier mee heb. Als je echt je huiswerk had gedaan dan had je geweten dat ik ook (of_ juist) ten aanzien van BMW nogal eens kritisch ben geweest. Erg religieus ben ik sowieso niet, sorry, ik hoop niet dat die teleurstelling al te groot is ;)

De boodschap was dat het onder bepaalde omstandigheden helemaal niet verrassend is als je op je KTM door een toerhok - zoals de GoldWing in het bericht waarop ik reageerde - voorbij gestoken wordt. Ik lichtte dat toe door mijn BMW en KTM te vergelijken, omdat ik dat nu eenmaal kan: ik heb beide, rij met beide overeenkomstig (meestal) sportief, en onder dezelfde uiteenlopende omstandigheden. Als je je er beter bij voelt dan mag je voor BMW lezen "elk zwaar toerhok met fatsoenlijke vering (en demping en geometrie)" en voor KTM "elke sportievere motor die 100 kg of meer lichter is".
 
Kan, want het is zeker niet per definitie zo dat een zware motor - of eentje die zwaar beladen is - een betere grip biedt. Daarom schreef ik er ook bij dat zo'n ding wel een beetje fatsoenlijke vering (lees: demping) moet hebben. Maar grip draait nu eenmaal om puntbelasting (massa per vierkante centimeter contactoppervlak), dus massa is wel degelijk een belangrijke factor.

Daar komt bij dat bij een zwaar hok van 300-400 kg de verhouding afgeveerde versus onafgeveerde massa gunstiger is, althans in zoverre dat het gemakkelijker is voor een constructeur om een dempingskarakteristiek te vinden die goed werkt onder uiteenlopende omstandigheden. Dat vertaald zich - afhankelijk van de kwaliteit van de spulletjes die de fabrikant daadwerkelijk mee geeft - in beter behoudt van wegcontact, en dus meer grip. Semi-actieve demping - zoals onze KTM heeft - helpt een beetje, maar heeft ook tijd nodig om te reageren en holt dus meestal een beetje achter de feiten aan (maar de laatste software update heeft de meeste traagheid er wel uit gehaald).


Ik ben geen merk-adept: het zal mij worst zijn wat er op de tank (of elders) staat, als het ding maar betrouwbaar is en ik er plezier mee heb. Als je echt je huiswerk had gedaan dan had je geweten dat ik ook (of_ juist) ten aanzien van BMW nogal eens kritisch ben geweest. Erg religieus ben ik sowieso niet, sorry, ik hoop niet dat die teleurstelling al te groot is ;)

De boodschap was dat het onder bepaalde omstandigheden helemaal niet verrassend is als je op je KTM door een toerhok - zoals de GoldWing in het bericht waarop ik reageerde - voorbij gestoken wordt. Ik lichtte dat toe door mijn BMW en KTM te vergelijken, omdat ik dat nu eenmaal kan: ik heb beide, rij met beide overeenkomstig (meestal) sportief, en onder dezelfde uiteenlopende omstandigheden. Als je je er beter bij voelt dan mag je voor BMW lezen "elk zwaar toerhok met fatsoenlijke vering (en demping en geometrie)" en voor KTM "elke sportievere motor die 100 kg of meer lichter is".

Nee hoor,
Teleurstellingen vanuit anderen hun meningen heb ik sowieso niet;
Daarvoor heb ik genoeg ervaring opgebouwd na tientallen jaren rijden op verschillende motoren met allerlei blokconfiguraties, cilinderinhouden, verschillende types frames etc. etc.
Maar als iemand gaat stellen dat je met een dik 100 kilo zwaardere motor, die ook een stuk langer is, sneller bergen en bergpassen mee rijdt en meer grip zou hebben èn ook nog beter remt.....

Een bergpas snel afraffelen ?
Ehhh...doe maar een scherpe nakedbike ( licht van gewicht aub... )
Of...
Een KTM !!!


:)
 
Nee hoor,
Teleurstellingen vanuit anderen hun meningen heb ik sowieso niet;
Daarvoor heb ik genoeg ervaring opgebouwd na tientallen jaren rijden op verschillende motoren met allerlei blokconfiguraties, cilinderinhouden, verschillende types frames etc. etc.
Maar als iemand gaat stellen dat je met een dik 100 kilo zwaardere motor, die ook een stuk langer is, sneller bergen en bergpassen mee rijdt en meer grip zou hebben èn ook nog beter remt.....

Een bergpas snel afraffelen ?
Ehhh...doe maar een scherpe nakedbike ( licht van gewicht aub... )
Of...
Een KTM !!!


:)

Misschien toch wat testjes bekijken/lezen dan :)

KTM stelt zijn ABS véél te behoudend af waardoor de remdruk en dus maximale vertraging zwaar tegenvalt. Prachtige monoblocs, maar ze gebruiken vindt KTM te gevaarlijk. Ik zou zeggen zet het ABS eens af en ga dan nog eens in de remmen :)

En de KTM mist wel degelijk een goede tractiecontrole. Je kan minder snel op het gas. Bocht uit zal de BMW sneller zijn. Bocht in (maar dat stelt de schrijver ook) betwijfel ik dat, dan voel je dat gewicht echt wel
 
Een zwaardere motor zal veel eerder in het remhendel moeten grijpen.
Wellicht ook langer vasthouden om ( in het gestelde voorbeeld dik 100 kilo mèèr ) af te stoppen.
Dan is een lichtere motor, die maar heel even de rem pakt, al verder.
Het gaat dan niet om abs werking...
Daar hoeft men geen test voor te lezen.

En ja idd:
KTM stelt de boel wat terughoudend af...
Maar daar ben ik niet altijd rouwig om:
Dezelfde monoblocs M50 op een Ducati bijvoorbeeld remmen vèèl te agressief....
 
Misschien toch wat testjes bekijken/lezen dan :)

KTM stelt zijn ABS véél te behoudend af waardoor de remdruk en dus maximale vertraging zwaar tegenvalt. Prachtige monoblocs, maar ze gebruiken vindt KTM te gevaarlijk. Ik zou zeggen zet het ABS eens af en ga dan nog eens in de remmen :)

En de KTM mist wel degelijk een goede tractiecontrole. Je kan minder snel op het gas. Bocht uit zal de BMW sneller zijn. Bocht in (maar dat stelt de schrijver ook) betwijfel ik dat, dan voel je dat gewicht echt wel
Dat dus. Deels heeft dat te maken met het veelvuldig ingrijpen van het TCS, maar dat is slechts een gevolg van het gebrek aan tractie, zeker als het wegoppervlak wat slechter is. Met een zwaardere fiets heb je daar geen last van, en dat maakt dat je tussen 2 haarspeldbochten heel veel vakantieverkeer kunt inhalen, waar de SDGT niet zelden tractie tekort komt om daadwerkelijk serieus te versnellen.

ABS van de SDGT vind ik idd ook opvallend: in elke vergelijkingstest is terug te lezen dat wanneer alle vergeleken motoren stilstaan na een noodstop vanaf 100 km/u - ongeacht het merk - de KTM nog een gangetje heeft van 30 à 40 km/u. Ik heb dat zelf ook vastgesteld, en het is gewoon een heel fors verschil, al heb ik daar in de praktijk geen last van (want ik rem bijna nooit, eigenlijk alleen maar als ik moet demonstreren, en dat doe ik nog maar zelden met de KTM).

Een zwaardere motor zal [...]
Dat je met een fiets die 100 kg zwaarder is een ander ritme rijdt schreef ik al, maar dat laat onverlet dat je op de openbare weg een groot voordeel kunt hebben van wat extra massa. Nog afgezien van tractie: mik de SDGT op een versleten bergpas in de regen maar eens met 60 km/u een krappe haarspeldbocht in ... dat is echt een stuk spannender dan wanneer je hetzelfde doet met een kleine 400 kg aan toerhok plus berijder. De SDGT zal namelijk subiet over het voorwiel wegschuiven, terwijl het toerhok gewoon stoïcijns de bocht volgt.

Maar goed, ik vind de SDGT om andere redenen nog steeds een leuk ding - anders had ik deze niet, en was ik destijds niet 1 van de eerste kopers geweest - maar ik ben nu eenmaal kritisch op m'n spullen. Verder laat ik het hierbij; ik deelde slechts mijn praktijkervaring, kennelijk wordt dat niet door iedereen op prijs gesteld, sorry daarvoor.
 
Laatst bewerkt:
Verder laat ik het hierbij; ik deelde slechts mijn praktijkervaring, kennelijk wordt dat niet door iedereen op prijs gesteld, sorry daarvoor.

Beste DucBMW,

Jouw ervaringen , positief of negatief , met jouw bmw horen in het daarvoor bestemde bmw forum thuis.
Anderen zouden dit topicvervuiling noemen of bashen....
De positieve zaken van een ander merk hier benoemen, gecombineerd met de negatieve dingen benoemen van de SD GT heeft geen nut en je raakt daarmee kant noch wal...
( laat trouwens het woord betrouwbaarheid niet te veelvuldig vallen op het bmw 1000RR of GS forum met hun structureel kapot gedraaide blokken....)
Sorry voor mijn mening :)
En ik laat het hier ook bij.....
 
Beste DucBMW,

Jouw ervaringen , positief of negatief , met jouw bmw horen in het daarvoor bestemde bmw forum thuis.
Anderen zouden dit topicvervuiling noemen of bashen....
De positieve zaken van een ander merk hier benoemen, gecombineerd met de negatieve dingen benoemen van de SD GT heeft geen nut en je raakt daarmee kant noch wal...
( laat trouwens het woord betrouwbaarheid niet te veelvuldig vallen op het bmw 1000RR of GS forum met hun structureel kapot gedraaide blokken....)
Sorry voor mijn mening :)
En ik laat het hier ook bij.....

Ik pak de 🍿! Persoonlijk vind ik het wel interessant om dit vergelijk te lezen, je moet kritisch kunnen zijn op iets, mits je het kunt onderbouwen (iets wat vaak niet het geval is).

Zo is er hier ook iemand die nog een Triumph Street Triple RS heeft, een fiets die ik ooit bijna aangeschaft heb. Dan vind ik het interessant als die persoon daar wat over post in dit forum, in vergelijking met de SDGT. Dat ik die BMW als motor niet interessant voor mezelf vind, doet niks af aan het verhaal, wat wel interessant is.

We lijken wel Ducatisten of Harley rijders zo haha.
 
Een zwaardere motor zal veel eerder in het remhendel moeten grijpen.
Wellicht ook langer vasthouden om ( in het gestelde voorbeeld dik 100 kilo mèèr ) af te stoppen.
Dan is een lichtere motor, die maar heel even de rem pakt, al verder.
Het gaat dan niet om abs werking...
Daar hoeft men geen test voor te lezen.

En ja idd:
KTM stelt de boel wat terughoudend af...
Maar daar ben ik niet altijd rouwig om:
Dezelfde monoblocs M50 op een Ducati bijvoorbeeld remmen vèèl te agressief....

Als de maximale remvertraging lager ligt dan moet je evenzeer eerder in de remmen. En doordat KTM het ABS zeer vroeg in laat grijpen (lees, zodra men maar vermoedt dat het achterwiel een halve centimeter van de grond zou kunnen komen) is daar helaas sprake van.

Ready to race als slogan, de beste hardware op een fiets schroeven die er bestaat en hem dan met elektronica dusdanig afknijpen dat er weinig race van overblijft. Spijtige zaak toch?
Het gevolg is dat ik rijd met ABS uit, nou geweldig hoor KTM, je hebt je veiligheidsdoel (niet dus) mooi behaald!
Ze zouden een andere afstelling toe moeten passen welke hoort bij hun slogan.

Als beide motoren dezelfde maximale remvertraging zouden hebben dan had je gelijk, dan moet de zwaardere motor eerder remmen

Beste DucBMW,

Jouw ervaringen , positief of negatief , met jouw bmw horen in het daarvoor bestemde bmw forum thuis.
Anderen zouden dit topicvervuiling noemen of bashen....

Het tegenovergestelde van kritiek is 'fanboyisme', daar lees ik dit topic niet voor. Sterker nog, dat vind ik eerder kinderachtig :)

KTM leest normaal gezien dit soort topics ook en mag best weten dat er punten te verbeteren zijn / welke de concurrentie beter doet.


Oh en by the way, ook ik rijd graag met de SD GT. Alhoewel dit ook komt door een gebrek aan concurrentie.
 
Als de maximale remvertraging lager ligt dan moet je evenzeer eerder in de remmen. En doordat KTM het ABS zeer vroeg in laat grijpen (lees, zodra men maar vermoedt dat het achterwiel een halve centimeter van de grond zou kunnen komen) is daar helaas sprake van.

Ready to race als slogan, de beste hardware op een fiets schroeven die er bestaat en hem dan met elektronica dusdanig afknijpen dat er weinig race van overblijft. Spijtige zaak toch?
Het gevolg is dat ik rijd met ABS uit, nou geweldig hoor KTM, je hebt je veiligheidsdoel (niet dus) mooi behaald!
Ze zouden een andere afstelling toe moeten passen welke hoort bij hun slogan.

Als beide motoren dezelfde maximale remvertraging zouden hebben dan had je gelijk, dan moet de zwaardere motor eerder remmen



Het tegenovergestelde van kritiek is 'fanboyisme', daar lees ik dit topic niet voor. Sterker nog, dat vind ik eerder kinderachtig :)

KTM leest normaal gezien dit soort topics ook en mag best weten dat er punten te verbeteren zijn / welke de concurrentie beter doet.


Oh en by the way, ook ik rijd graag met de SD GT. Alhoewel dit ook komt door een gebrek aan concurrentie.

Nou , dan zet je het ABS toch gewoon uit, geen probleem toch ?
Ik heb zelf tientallen jaren zonder ABS gereden omdat het toen simpelweg nog niet bestond op motoren.
En aan fanboyisme doe ik niet aan...
Maar mezelf kwijt laten rijden met ( nu ) mijn SD door , op wat iemand zelf een toerhok noemt van 400 kg, zie ik ècht niet gaan gebeuren hoor....

Verder waardeer ik alle motoren , ongeacht welk merk.
Maar appels met peren vergelijken loopt vaak mank, simpelweg omdat het geen vergelijk IS.
 
Tis naar mijn mening altijd zinvol om bepaalde motoren te vergelijken. Puur om de verschillen maar aan te geven. En ik geloof best dat een zwaar toerhok een wat lichtere SD GT zoek kan rijden, dat ligt nl ook aan de bestuurder. Vroeger reed ik zelf op een CBR900RR, maar ben overgestapt op een FJR. Met die laatste rij ik veel sneller als met de CBR.
 
Nou , dan zet je het ABS toch gewoon uit, geen probleem toch ?
Ik heb zelf tientallen jaren zonder ABS gereden omdat het toen simpelweg nog niet bestond op motoren.
En aan fanboyisme doe ik niet aan...
Maar mezelf kwijt laten rijden met ( nu ) mijn SD door , op wat iemand zelf een toerhok noemt van 400 kg, zie ik ècht niet gaan gebeuren hoor....

Verder waardeer ik alle motoren , ongeacht welk merk.
Maar appels met peren vergelijken loopt vaak mank, simpelweg omdat het geen vergelijk IS.

Het is pas mijn 2e motor met ABS, voor mij hoeft het er ook niet op te zitten.

Als een slogan eerder marketing is dan de wijze waarop een machine afgesteld is, dan vind ik dat jammer.
 
Het is pas mijn 2e motor met ABS, voor mij hoeft het er ook niet op te zitten.

Als een slogan eerder marketing is dan de wijze waarop een machine afgesteld is, dan vind ik dat jammer.

Tuurlijk is dat marketing die slogan...
Maar ach, niet teveel persoonlijke waarde aan hechten joh...
 
Tis naar mijn mening altijd zinvol om bepaalde motoren te vergelijken. Puur om de verschillen maar aan te geven. En ik geloof best dat een zwaar toerhok een wat lichtere SD GT zoek kan rijden, dat ligt nl ook aan de bestuurder. Vroeger reed ik zelf op een CBR900RR, maar ben overgestapt op een FJR. Met die laatste rij ik veel sneller als met de CBR.

Volledig te begrijpen wat je zegt:
De zithouding op je FJR past jou persoonlijk goed en daardoor wordt meteen het eerste vertrouwen geboren.
Maar je zegt zelf gelukkig ook: het ligt nl. Aan de bestuurder.
Duidelijk verhaal.
 
Volledig te begrijpen wat je zegt:
De zithouding op je FJR past jou persoonlijk goed en daardoor wordt meteen het eerste vertrouwen geboren.
Maar je zegt zelf gelukkig ook: het ligt nl. Aan de bestuurder.
Duidelijk verhaal.
Maar ook juist het verschil in motor, nl CBR of FJR in mijn geval.
Een kennis van me heeft een Goldwing en die rijdt (bijna) alles en iedereen zoek. Zelfs iemand op een opgefokte R1
 
Maar ook juist het verschil in motor, nl CBR of FJR in mijn geval.
Een kennis van me heeft een Goldwing en die rijdt (bijna) alles en iedereen zoek. Zelfs iemand op een opgefokte R1

De kans is zeer groot wanneer er van motor wordt gewisseld de Goldwing achteraan rijdt....
Overigens heb ik op circuitdagen nooit veel toermotoren gezien.
En al helemaal niet vooraan zien rijden....:)
 
Licht is niet altijd beter, zeker niet in situaties met verminderde grip zoals slecht asfalt of nattigheid, ook ik heb gezien dat "toerhokken" als een Wacko kunnen rijden in dit soort omstandigheden.

Een zwaardere motor rijdt je ook makkelijker tegen de grens aan vanwege de grip en doordat het allemaal wat minder feedback geeft (net als een GS) en dan bedoel ik feedback in de negatieve zin, welke je afremt omdat je ieder hobbeltje, slippertje, bitumenstrookje voelt.

De één is voor dit soort omstandigheden gevoeliger als de ander, mij doet het persoonlijk niet zoveel, ik hou wel van een "losse" motor.

Wij weten allemaal dat hard rijden tussen de oren zit ivm. vertrouwen....

ABS afregeling is idd. een lachertje en zeker niet "Ready to Race"
 
Laatst bewerkt:
Het gevolg is dat ik rijd met ABS uit, nou geweldig hoor KTM, je hebt je veiligheidsdoel (niet dus) mooi behaald!

precies dit, jammer dat ze veiligheidsopties dusdanig afstellen dat je ze uit moet schakelen om stevig te kunnen remmen
deze fiets heeft de grootste/dikste remklauwen van de motoren die ik toe nu toe gereden heb maar remt verreweg het minst.. |(
 
Ik vraag me nu wel af, zit het gevoel van extra grip bij extra gewicht niet gewoon tussen de oren?
Met m'n vriendin achterop had ik namelijk ook het idee alsof ik harder door de bocht kon, maar ik weet toch echt zeker dat ik sneller ben zonder iemand achterop. Het lijkt wel alsof je vaster op de weg ligt met meer gewicht.
Dit komt waarschijnlijk doordat de veranderende geometrie (achter komt wat leger te staan) de motor wat neutraler (minder agiel) laat aanvoelen. En dat kan prima bevallen, dat is een persoonlijke voorkeur.
 
Dit komt waarschijnlijk doordat de veranderende geometrie (achter komt wat leger te staan) de motor wat neutraler (minder agiel) laat aanvoelen. En dat kan prima bevallen, dat is een persoonlijke voorkeur.
Zou ermee te maken kunnen hebben, ik had 'm achter wel op z'n hoogste stand gezet middels Load op 2p+koffers.

Wat overigens echt heel vreemd aanvoelt als je daarna weer alleen rijdt (wel met koffers) en je vergeten bent de Load terug te zetten.
 
Maar goed jongens (en meisjes), we kunnen er nog lang en breed over lullen... zet een profi coureur op alle soorten fietsen op dezelfde weg en dan nog kan het aan de bochten en het wegdek liggen met welke fiets dat ie sneller is. Zeker is wel dat een prof met vrijwel elke fiets sneller zal zijn dan wij :+

Punt is ook gewoon dat je gewens raakt aan je eigen brommer en je weet wat je ermee kunt en vooral: wat je ermee durft :)

Op een weggetje door de bergen houd ik een maat van me op z'n Pani 1200S (hij rijdt met dat ding ook regelmatig op het circuit) makkelijk bij, maar zodra het biljartlakenasfalt wordt en de bochten minder krap dan is ie weg, vooral omdat hij harder de bocht in durft te duiken met zijn fiets dan ik op de meer lange doordraaiers, maar ook omdat een supersport daar gewoon beter geschikt voor is. Zodra het meer stop-and-go en krapper en/of hobbeliger wordt is ie gezien. Dus ik ben het wel met VeeTwee eens dat sommige vergelijkingen gewoon weinig nut hebben. Er zijn gewoon zo ontzettend veel factoren die kunnen veranderen, dat het enige wat je misschien zou kunnen concluderen (let op die open deur die ik nu ga intrappen) dat de ene fiets beter geschikt is voor bepaalde type wegen dan de anderen.
 
Maar goed jongens (en meisjes), we kunnen er nog lang en breed over lullen... zet een profi coureur op alle soorten fietsen op dezelfde weg en dan nog kan het aan de bochten en het wegdek liggen met welke fiets dat ie sneller is. Zeker is wel dat een prof met vrijwel elke fiets sneller zal zijn dan wij :+

Punt is ook gewoon dat je gewens raakt aan je eigen brommer en je weet wat je ermee kunt en vooral: wat je ermee durft :)

Op een weggetje door de bergen houd ik een maat van me op z'n Pani 1200S (hij rijdt met dat ding ook regelmatig op het circuit) makkelijk bij, maar zodra het biljartlakenasfalt wordt en de bochten minder krap dan is ie weg, vooral omdat hij harder de bocht in durft te duiken met zijn fiets dan ik op de meer lange doordraaiers, maar ook omdat een supersport daar gewoon beter geschikt voor is. Zodra het meer stop-and-go en krapper en/of hobbeliger wordt is ie gezien. Dus ik ben het wel met VeeTwee eens dat sommige vergelijkingen gewoon weinig nut hebben. Er zijn gewoon zo ontzettend veel factoren die kunnen veranderen, dat het enige wat je misschien zou kunnen concluderen (let op die open deur die ik nu ga intrappen) dat de ene fiets beter geschikt is voor bepaalde type wegen dan de anderen.
Exact, en nog even erbij vermelden dat je aardig uit je vel kan schrikken als een SDGT een fly-by doet, even (bijna of helemaal) in de begrenzer voorbij komen zoeven is niet goed voor de tikker van een brave GS rijder.😇
 
Exact, en nog even erbij vermelden dat je aardig uit je vel kan schrikken als een SDGT een fly-by doet, even (bijna of helemaal) in de begrenzer voorbij komen zoeven is niet goed voor de tikker van een brave GS rijder.😇

Vond eigenlijk wel geinig..... :] …..hihi.
Sorry voor uw tikker O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan