KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Geen enkel belang bij het halen van een gelijk, dus geen discussie vanuit mijn kant :)
Misschien moet je dan niet van die ongenuanceerde dingen zonder argumentatie hier neerplempen.

Maar voor hen die het wel interesseert: een Optimate is niet gewoon een domme lader, maar doet wat ontladen en laden in cycles. Dus die kun je rustig aangesloten laden.

Als je een alarm op je motor hebt en je zou 'm slechts 1 keer per maand opladen wanneer je je motor niet gebruikt, dan loopt je accu elke keer helemaal leeg. En helemaal leeg is juist slecht voor een accu. Als je geen alarm hebt of je motor wekelijks gebruikt, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
 
Misschien moet je dan niet van die ongenuanceerde dingen zonder argumentatie hier neerplempen.

Maar voor hen die het wel interesseert: een Optimate is niet gewoon een domme lader, maar doet wat ontladen en laden in cycles. Dus die kun je rustig aangesloten laden.

Als je een alarm op je motor hebt en je zou 'm slechts 1 keer per maand opladen wanneer je je motor niet gebruikt, dan loopt je accu elke keer helemaal leeg. En helemaal leeg is juist slecht voor een accu. Als je geen alarm hebt of je motor wekelijks gebruikt, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Ik heb een alarm, en dat trekt hem dus echt niet leeg. Zit ook een bescherming op welke na een paar dagen in stand by gaat.

Een accu gaat langer mee met minder laadcycli maar zijn totale capaciteit neemt af elke keer als hij volledig ' leeg' is. Uiteraard wil Ultimate dat je gelooft dat het anders ligt.
 
Ik heb een alarm, en dat trekt hem dus echt niet leeg. Zit ook een bescherming op welke na een paar dagen in stand by gaat.

Een accu gaat langer mee met minder laadcycli maar zijn totale capaciteit neemt af elke keer als hij volledig ' leeg' is. Uiteraard wil Ultimate dat je gelooft dat het anders ligt.
Klopt, maar laadcyclus wordt gemeten van leeg naar vol naar leeg. Dus als een druppellader 'm bijvoorbeeld altijd tussen de 95 en 99% houdt, dan zijn dat geen hele laadcycli.

Heb jij ook het alarm van KTM zelf of een andere?
Heb je nog nooit een lege accu gehad zonder druppellader met het alarm aan?
Na 5 dagen gaat ie idd in een batterijspaarmodus, ik vind dat ie dan ook wel erg ongevoelig wordt. Je moet dan echt heel serieus aan de motor schudden om 'm af te laten gaan.
 
Ik rijd elke dag met de mijne, heb geen alarm. So far so good.

Ik krijg met onderhoud officiele prijzen aangerekend, is idd niet bepaald goedkoop.
 
Misschien moet je dan niet van die ongenuanceerde dingen zonder argumentatie hier neerplempen.

Maar voor hen die het wel interesseert: een Optimate is niet gewoon een domme lader, maar doet wat ontladen en laden in cycles. Dus die kun je rustig aangesloten laden.

Als je een alarm op je motor hebt en je zou 'm slechts 1 keer per maand opladen wanneer je je motor niet gebruikt, dan loopt je accu elke keer helemaal leeg. En helemaal leeg is juist slecht voor een accu. Als je geen alarm hebt of je motor wekelijks gebruikt, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
En mag ik vragen waar uw kennis van batterijen vandaan komt?
(Buiten het lezen van de manuel van Optimate)
 
En mag ik vragen waar uw kennis van batterijen vandaan komt?
(Buiten het lezen van de manuel van Optimate)
Ik werk in de automotive branche. Zero emissie is mijn specialisme, dus vooral batterij-elektrisch en waterstof en een beetje (bio-)CNG/LNG.
 
Gans andere opzet van batterijen,
Tractie tegen startbatterijen.
Een "expert" vertelde me ooit eens dat je een batterij van een E-vorklift niet mag opladen voor deze leeg is,
De leverancier van de vorklift én de leverancier van de batterijen vertelden een heel ander verhaal: niét volledig leeg laten komen! Leeg start de sulfitering.

Die kwakkel dateert nog van de oplaadbare batterijen met geheugen, die liet je best volledig ontladen.

Maar de druppelaar constant aan de batterij laten hangen zou ik niet doen, al meer slechte dan goede ervaringen mee gehad en gehoord.
 
Een druppellader is niet best, een conditielader zoals een moderne Optimate is heel wat anders en een must als je motor in winterslaap gaat. Accu (de gangbare types) langere tijd niet gebruiken betekent simpelweg achteruitgang.
 
Gans andere opzet van batterijen,
Tractie tegen startbatterijen.
Een "expert" vertelde me ooit eens dat je een batterij van een E-vorklift niet mag opladen voor deze leeg is,
De leverancier van de vorklift én de leverancier van de batterijen vertelden een heel ander verhaal: niét volledig leeg laten komen! Leeg start de sulfitering.

Die kwakkel dateert nog van de oplaadbare batterijen met geheugen, die liet je best volledig ontladen.

Maar de druppelaar constant aan de batterij laten hangen zou ik niet doen, al meer slechte dan goede ervaringen mee gehad en gehoord.
Een elektrische heftruck kan met verschillende type batterijen geleverd worden, die heb je tegenwoordig ook met li-ion. Dat maakt nogal verschil. En binnen li-ion heb je ook weer grote verschillen. Sommige blijven het langst goed als je ze tussen de 60 en 90 procent houdt, anderen tussen 40 en 80 etc.

Maar goed, zoals ik al zei gebruik ik een Optimate en geen simpele druppellader. Dat maakt wel degelijk een verschil.

Ik wil bovendien ook niet met de motor weg willen en dan ineens oh shit hij start niet want accu vergeten op te laden, dat vind ik verschrikkelijk irritant.
 
De Comfort mode is echt verbeterd na de laatste update. Een weg met klinkers, gaten en drempels worden zeer goed gedempt ipv dat pogo stick effect.
Zelfs op de snelweg is de comfort mode bruikbaar geworden.
Alleen nog jammer dat Sport mode minder fel is geworden.
 
Ik vind sport nu zo comfortabel dat de rest er enkel nog op zit om te kunnen zeggen dat het er op zit.

Verder totaal zonder nog enige vorm van praktisch nut.
Street en comfort zijn niet comfortabeler, enkel iets slechter.
 
Ik vind sport nu zo comfortabel dat de rest er enkel nog op zit om te kunnen zeggen dat het er op zit.

Verder totaal zonder nog enige vorm van praktisch nut.
Street en comfort zijn niet comfortabeler, enkel iets slechter.
Niet helemaal akkoord, na dagje vegen in de eifel vind ik het toch ook aangenaam om de comfort te gebruiken op de klote-Belgische wegen om naar huis te rijden.
Dat ie dan wat meer deint neem ik dan wel voor lief.
En zelfs als ik een ganse dag lig te vegen om mijn GS-vrienden (toch ook geen beginners ) de lijnen te tonen ( :Y ) gebruik ik zelden de vering in sport.
Is natuurlijk mijn ervaring en gelinkt aan mijn rijstijl en daarom niet perse representatief voor ander Duke-rijders eh.
 
Ik vind m net op onze Belgische wegen aan stabiliteit inboeten in comfort of streetstand.
Mijn passagier vindt net hetzelfde.
 
Nou in de Vogezen heb ik ook met passagier achterop een paar wegen gezien waar ik ook de Comfort stand aan heb gezet. Zonder passagier zou ik 'm in Street hebben laten staan, maar ik was nu erg blij met deze stand sinds de veringupdate :Y Zonder passagier op wat hobbelige wegen rijd ik liever in Street en bij strak asfalt in Sport.
 
Ik vind m net op onze Belgische wegen aan stabiliteit inboeten in comfort of streetstand.
Mijn passagier vindt net hetzelfde.
Mee eens, daarom dat ik ook zei dat ik dan het deinen voor lief neem. Maar op mooi strak asfalt kom ik best goed uit de voeten in street. En de sportstand is inderdaad 'zachter' geworden na de vering-update, maar voor mij te vermoeiend ( slechte L3 en L4 ) om ganse dag te rijden. Wat ik wel doe als we gaan 'vegen'
is de belading op mannetje met koffer zetten.
 
Ik sta altijd op koffer, omdat ik meestal ook gewoon die 3 dingen vol heb zitten.
Als ik dan sporadisch eens zonder rijd, schrik ik altijd van hoe goed de achtervering is in mannetje alleen. Om dan 10 km verder te vinden dat het hele ding te veel op zn gat hangt en dat standje koffertje toch terug aan te zetten.
 
Ff een technische vraag. Na het monteren van een decat linkpijp komt er een storing MTC in het display. Kan ik dit zelf verhelpen of moet ik hiervoor naar de dealer?

alvast bedankt.
 
Ff een technische vraag. Na het monteren van een decat linkpijp komt er een storing MTC in het display. Kan ik dit zelf verhelpen of moet ik hiervoor naar de dealer?

alvast bedankt.
Dat kan de dealer niet voor je doen, beste optie in mijn beleving is een dongle. Zie hier Exhaust Servo Eliminator (ESE) - HealTech Electronics Ltd. (Kosten 50,- Euro)
Overigens ben ik heel erg benieuwd hoe het geluid is en of je vermogens verlies merkt? (nu zeker want de MTC geeft een noodloop)
 
Laatst bewerkt:
Iemand interesse in nieuwe puig handkappen
Had ze besteld maar wil bar end spiegels monteren en dat gaat niet samen
 
Eerst mijn mtc probleem oplossen. En dan kan ik het je vertellen.
Welk merk heb je gemonteerd..?
De arrow de-cat is veruit de beste die er te verkrijgen is. Even de dongle van Healtech monteren en gas erop.. Wel de db-killer in de einddemper laten zitten voor een beetje tegendruk.. En anders is het geluid ook te.
 
Wat is het verschil tussen de verschillende decats? Een lege buis is een lege buis, nee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan