KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Wilde net de Quickshifter eens laten activeren maar Zwaagdijk is wel een tripje vanuit Eindhoven.
Nu reserveren en een voorjaarsritje, Hmm.
 
Iemand hier Powerparts hendels gemonteerd?
Ik wil terug naar standaard maar krijg de koppeling niet goed.
Is het pinnetje welke op de zuiger drukt hetzelfde als standaard?
Gekocht met PP hendels maar vindt zwart mooier.
 
Iemand hier Powerparts hendels gemonteerd?
Ik wil terug naar standaard maar krijg de koppeling niet goed.
Is het pinnetje welke op de zuiger drukt hetzelfde als standaard?
Gekocht met PP hendels maar vindt zwart mooier.

Ik heb weleens gelezen dat ze het pennetje moesten aanpassen/vijlen (V-Trec hendels) misschien is die van jou nu tekort ?
 
Laatst bewerkt:
Wilde net de Quickshifter eens laten activeren maar Zwaagdijk is wel een tripje vanuit Eindhoven.
Nu reserveren en een voorjaarsritje, Hmm.
Dan ga je toch gewoon ff naar Eddy en vraag je of hij er ook korting op geeft icm een beurt ofzo?
 
Die engine brake control geeft gas bij als je de koppeling te abrupt laat opkomen bij terugschakelen, toch? Is dat dan ook te gebruiken als blipper maar dan met koppeling? Ik geeft nu zelf vaak tussengas bij terugschakelen. Als die software dat zou doen, is het misschien de moeite waard. Als gewone antislip zie ik de meerwaarde niet zo, omdat de koppeling ook al anti-hop is.
 
Bevestigd door dealer, achterste NAKS.
Rustig laten opwarmen tot het getik weg is voor ik aan het gas kom (hoi buren!), check bij eerstvolgende onderhoud.
Ook de tempsensor zit er een 10° naast, daar wordt dan ook naar gekeken.

Ook mijn sensor zat er 10 tot 15 graden naast, leek geen invloed te hebben maar ik wilde het inorde hebben dus vervangen. Komt in zijn geheel met de olie vul pijp en om bij de stekker te komen moet de tank er af.
 
Ik zoek een oplossing voor het uitvallen. Laatst 2 keer weer gehad.
Ik verdenk het stekkertje bij je koppelingshendel ...

De koppeling-schakelaar stuurt een signaal naar de ECU, zodat - als er ontkoppelt wordt - het stationaire toerental omhoog gaat. Als dat signaal achterwege blijft draait de motor kennelijk te weinig toeren om te kunnen blijven draaien en/of slaat af wanneer je b.v. de koppeling laat opkomen om kalmpjes je weg te vervolgen.

[...] even controleren of het schakelaartje goed vast zit en/of onbeschadigd is. Anders even langs de dealer; dit zou inmiddels een bekend probleem moeten zijn (heel veel, ook oudere, KTM's hadden hetzelfde probleem, zie google).
 
Even iets over de rijhoogte achter / en banden;

Las eerder hier eens dat de Angels 2 trager zouden insturen.
Dat zou mij persoonlijk dan wellicht beter uit komen.
Rij namelijk bijna altijd solo en voor mijn gevoel staat de motor achter dan relatief hoog.
Ik kan hem dmv de settings die voorhanden zijn wel hoger zetten, maar niet lager....
Vind hem dus eigenlijk tè snel insturen( lees beetje nerveus )

Herkenbaar ?
Iemand wat mee gedaan ?
 
Even iets over de rijhoogte achter / en banden;

Las eerder hier eens dat de Angels 2 trager zouden insturen.
Dat zou mij persoonlijk dan wellicht beter uit komen.
Rij namelijk bijna altijd solo en voor mijn gevoel staat de motor achter dan relatief hoog.
Ik kan hem dmv de settings die voorhanden zijn wel hoger zetten, maar niet lager....
Vind hem dus eigenlijk tè snel insturen( lees beetje nerveus )

Herkenbaar ?
Iemand wat mee gedaan ?
Wat je zou kunnen proberen is om de bandenspanning vóór met 0.2 à 0.3 bar te verlagen, en dan even kijken of dat voor jou een verbetering brengt. Ik zou niet meer dan 0.3 van de voorgeschreven bandenspanning gaan afwijken, maar Ik hanteer die iets lagere bandenspanning omdat ik de "feedback" dan prettiger vind. Het is tenslotte een relatief lichte motor, en om nou - zoals KTM voorschrijft - de bandenspanning overeenkomstig die van 300 kg toerhok te hanteren ... is imho ietwat overdreven.

Overigens kan de dealer de veervoorspanning achter aanpassen, als je dat wilt, maar mijn ervaring daarmee is niet heel erg positief (omdat je in de praktijk, voor het mooie, dan ook de demping zou moeten gaan aanpassen, en dat kan een beste zoektocht worden naar de juiste balans). Ik zou proberen eraan te wennen, het is ook een beetje het karakter van de fiets.
 
Laatst bewerkt:
Even iets over de rijhoogte achter / en banden;

Las eerder hier eens dat de Angels 2 trager zouden insturen.
Dat zou mij persoonlijk dan wellicht beter uit komen.
Rij namelijk bijna altijd solo en voor mijn gevoel staat de motor achter dan relatief hoog.
Ik kan hem dmv de settings die voorhanden zijn wel hoger zetten, maar niet lager....
Vind hem dus eigenlijk tè snel insturen( lees beetje nerveus )

Herkenbaar ?
Iemand wat mee gedaan ?

Bekend.

Kwam van een KTM 1290 adv af en had bij elke bocht gelijk de binnenkant van de bocht te pakken. Rijstijl iets anders aangepakt (bewust later in sturen) en probleem opgelost. Ook ik rij altijd alleen.
 
Even iets over de rijhoogte achter / en banden;

Las eerder hier eens dat de Angels 2 trager zouden insturen.
Dat zou mij persoonlijk dan wellicht beter uit komen.
Rij namelijk bijna altijd solo en voor mijn gevoel staat de motor achter dan relatief hoog.
Ik kan hem dmv de settings die voorhanden zijn wel hoger zetten, maar niet lager....
Vind hem dus eigenlijk tè snel insturen( lees beetje nerveus )

Herkenbaar ?
Iemand wat mee gedaan ?
Grappig hoe iedereen zoiets anders ervaren kan :)
Toen ik van m'n Speed Triple overstapte op de GT dacht ik juist, oh zo hoort een motor in te sturen *D
Vond de Speed juist te traag en een beetje onderstuurt.
Ik rijd solo op de GT zelf op strandje 1p+koffers, omdat ik dat lekkerder vind rijder, wat meer op de neus.
 
Wat je zou kunnen proberen is om de bandenspanning vóór met 0.2 à 0.3 bar te verlagen, en dan even kijken of dat voor jou een verbetering brengt. Ik zou niet meer dan 0.3 van de voorgeschreven bandenspanning gaan afwijken, maar Ik hanteer die iets lagere bandenspanning omdat ik de "feedback" dan prettiger vind. Het is tenslotte een relatief lichte motor, en om nou - zoals KTM voorschrijft - de bandenspanning overeenkomstig die van 300 kg toerhok te hanteren ... is imho ietwat overdreven.

Overigens kan de dealer de veervoorspanning achter aanpassen, als je dat wilt, maar mijn ervaring daarmee is niet heel erg positief (omdat je in de praktijk, voor het mooie, dan ook de demping zou moeten gaan aanpassen, en dat kan een beste zoektocht worden naar de juiste balans).

De lagere bandenspanning voor is inderdaad een hele goede optie.
Maar dan zit ik wellicht weer met het feit dat mijn voorband gaat cuppen.
( typisch een verschijnsel van o.a. Te lage spanning )

Dat de dealer de veervoorspanning kan aanpassen wist ik dus niet.
Daar zal ik eens mee aan de slag gaan 👍
 
Grappig hoe iedereen zoiets anders ervaren kan :)
Toen ik van m'n Speed Triple overstapte op de GT dacht ik juist, oh zo hoort een motor in te sturen *D
Vond de Speed juist te traag en een beetje onderstuurt.
Ik rijd solo op de GT zelf op strandje 1p+koffers, omdat ik dat lekkerder vind rijder, wat meer op de neus.

Klopt; iedereen ervaart het op een eigen persoonlijke manier.
 
De lagere bandenspanning voor is inderdaad een hele goede optie.
Maar dan zit ik wellicht weer met het feit dat mijn voorband gaat cuppen.
( typisch een verschijnsel van o.a. Te lage spanning )

Dat de dealer de veervoorspanning kan aanpassen wist ik dus niet.
Daar zal ik eens mee aan de slag gaan 👍
Nog geen last gehad van cuppen de afgelopen 29000 + 19000 km ... wel wat vaker bandenspanning controleren, want 0.2 bar fluctuatie heb je ook al bij normale schommelingen in buitentemperatuur van de ene op de andere dag.
 
Laatst bewerkt:
Bekend.

Kwam van een KTM 1290 adv af en had bij elke bocht gelijk de binnenkant van de bocht te pakken. Rijstijl iets anders aangepakt (bewust later in sturen) en probleem opgelost. Ook ik rij altijd alleen.

Later insturen is ook een optie inderdaad.
Maar bij de motor snel omgooien voelt het ook een beetje instabiel,
Dan toch op zijn minst nerveus.
 
Sneller rijden, dan heb je er geen last meer van ... :+ en dat is niet vervelend bedoelt, wel serieus: de SDGT is typisch zo'n motor die vanzelfsprekender gaat aanvoelen als je het tempo flink verhoogt en meer gaat pushen. Het onzekere gevoel wat je beschrijft herken ik nl. wel, maar heeft imho niet alleen met geometrie te maken, maar ook met de aslastverdeling i.c.m. de relatief kleine wielbasis, en mogelijk de berijder. Ik ben zwaardere moto's gewend, en moet elke keer flink wennen, en eventjes zoeken naar mijn eigen balans op SDGT, domweg omdat ik anders ongemerkt al gauw te veel input geef. In elk geval verdwijnt het gevoel zodra je de motor zwaarder gaat belasten, maar daar moet je op de openbare weg natuurlijk maar net de ruimte voor hebben (en zin).

Bij het snel omgooien sowieso gas blijven geven (accelereren), dat scheelt ook al een boel v.w.b. de beweging die er in de fiets komt: de SDGT heeft gewoon heel weinig input nodig qua sturen (en zou ook met een smaller stuur toe kunnen), en dat is even wennen als je van een andere motor afkomt. Als ik niet aan het sporten ben, maar gewoon van A naar B tokkel, dan stuur ik het ding het grootste deel van de tijd gewoon met de steps (met m'n benen dus).
 
Laatst bewerkt:
Sneller rijden, dan heb je er geen last meer van ... :+ en dat is niet vervelend bedoelt, wel serieus: de SDGT is typisch zo'n motor die vanzelfsprekender gaat aanvoelen als je het tempo flink verhoogt en meer gaat pushen. Het onzekere gevoel wat je beschrijft herken ik nl. wel, maar heeft imho niet alleen met geometrie te maken, maar ook met de aslastverdeling i.c.m. de relatief kleine wielbasis, en mogelijk de berijder. Ik ben zwaardere moto's gewend, en moet elke keer flink wennen, en eventjes zoeken naar mijn eigen balans op SDGT, domweg omdat ik anders ongemerkt al gauw te veel input geef. In elk geval verdwijnt het gevoel zodra je de motor zwaarder gaat belasten, maar daar moet je op de openbare weg natuurlijk maar net de ruimte voor hebben (en zin).

Bij het snel omgooien sowieso gas blijven geven (accelereren), dat scheelt ook al een boel v.w.b. de beweging die er in de fiets komt: de SDGT heeft gewoon heel weinig input nodig qua sturen (en zou ook met een smaller stuur toe kunnen), en dat is even wennen als je van een andere motor afkomt. Als ik niet aan het sporten ben, maar gewoon van A naar B tokkel, dan stuur ik het ding het grootste deel van de tijd gewoon met de steps (met m'n benen dus).

Wellicht schrijf je meer vanuit je eigen bevindingen / herkenning.
Ik heb bijvoorbeeld geen onzeker gevoel beschreven; jij zelf herkent het wel, zo schreef je.
En een motor kan ook nerveus aanvoelen als je al flink aan het door kachelen bent:
(Enige indicatie : Assen 1,56.)
Verder heeft imho de SD GT geen “ relatief kleine wielbasis “ met 1482 mm.
Dat valt al duidelijk aan de andere kant van de sportieve wijzer....( 100 mm minder heb ik ook tienduizenden km,s mee gereden )
Verder heeft een veervoorspanning niet veel te maken met hoe je een demping persoonlijk daarnaast wilt afstellen.
( ook daar hebben we rijkelijk ervaring mee )
Maar ik ben ook altijd wel een beetje op zoek naar het “ optimale “ kwa gevoel/afstelling.
En dan wordt het ook wel eens een beetje muggenziften.
Verder echt geen klagen hoor over de GT: lekkere fiets 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan