KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Wellicht schrijf je meer vanuit je eigen bevindingen / herkenning.
Ik heb bijvoorbeeld geen onzeker gevoel beschreven; jij zelf herkent het wel, zo schreef je.
En een motor kan ook nerveus aanvoelen als je al flink aan het door kachelen bent:
(Enige indicatie : Assen 1,56.)
Verder heeft imho de SD GT geen “ relatief kleine wielbasis “ met 1482 mm.
Dat valt al duidelijk aan de andere kant van de sportieve wijzer....( 100 mm minder heb ik ook tienduizenden km,s mee gereden )
Verder heeft een veervoorspanning niet veel te maken met hoe je een demping persoonlijk daarnaast wilt afstellen.
( ook daar hebben we rijkelijk ervaring mee )
Maar ik ben ook altijd wel een beetje op zoek naar het “ optimale “ kwa gevoel/afstelling.
En dan wordt het ook wel eens een beetje muggenziften.
Verder echt geen klagen hoor over de GT: lekkere fiets 👍
Dan heb ik deze post van jou verkeerd begrepen:
Later insturen is ook een optie inderdaad.
Maar bij de motor snel omgooien voelt het ook een beetje instabiel,
Dan toch op zijn minst nerveus.
Het was niet mijn bedoeling jou woorden in de "mond"te leggen, ik heb slechts geprobeerd je een beetje op weg te helpen.
Met "onzeker" gevoel bedoel ik dat-ie - in vergelijking tot mijn overige motoren - minder feedback geeft, idd niet altijd stabiel is, soms nerveus kan aanvoelen. Dat maakt dat niet altijd evident voelbaar is wat-ie doet / wat-ie gaat doen. Als je meer snelheid mee de bocht inneemt, dan is dat al een stuk beter. Lagere bandenspanning idem, etc. En inderdaad, ik kan alleen maar praten vanuit mijn eigen ervaring, en soms gebruik ik daar eigen woorden voor. Veervoorspanning, demping en SDGT ... daar heb ik zo mijn eigen ervaringen mee: mijn 2016 is liefst 3 keer terug gegaan naar WP voordat-ie ingeruild werd, met coulance van KTM. Die ervaringen leidden o.a. tot aanpassing van de cardridges voor en achter m.i.v. modeljaar 2017.

Hoedanook, succes ermee.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al 2 versies vas doe standaard in garantie gekregen, om die reden. Tijdelijk kan je er een random bout in draaien met borgmoer.
 
Dat boutje bij mijn standaard is losgetrild :X Moet nu extra moeite doen om mijn standaard uit te klappen
Herkenbaar, maar ik zou die standaard dan even goed vastmaken, met een andere bout (zoals Hubertje oppert) of desnoods met een tiewrap of touw door het gat. Want op goede hoop doorrijden in de situatie die je beschrijft resulteerde destijds bij mij in het verlies van de zijstandaard binnen een paar uur na de ontdekking dat er een bout mistte.
 
Hij heeft het over de voelspriet voor het uitklappen denk ik. Hoef je niets extra voor te doen, enkel je tip onder de voetsteun duwen. Je went er snel aan.
 
Wel, mijn olietemperatuursensor gaf 0° aan smorgens bij 15°, waardoor de motor dacht niet boven de 65° te komen, en een en ander niet echt top draaide.

Dat probleem is over.

Sinds kort zie ik 's morgens dit, als ik de motor koud start.
Draait nog net iets minder goed, nu.

20191018_072315.jpg
 
Wel, mijn olietemperatuursensor gaf 0° aan smorgens bij 15°, waardoor de motor dacht niet boven de 65° te komen, en een en ander niet echt top draaide.

Dat probleem is over.

Sinds kort zie ik 's morgens dit, als ik de motor koud start.
Draait nog net iets minder goed, nu.

Bekijk bijlage 1436845
Had precies hetzelfde. Bij rijden werd de olie 130 graden. Sensor laten vervangen onder garantie.
 
Ging inderdaad over de voelspriet. De standaard zit er nog op :p
Ah, oké, dan had ik het verkeerd begrepen.

Bij mij kwamen ooit de twee bouten los waarmee de standaard aan de motor zit geschroefd. Ik vond het al zo raar dat de motor - bij het tanken - steeds wat schuiner leek te staan, maar ik was moe (lange reis) en schonk er verder niet teveel aandacht aan. Totdat ik op enig moment, in mijn spiegel, die complete zijstandaard over het wegdek zag schuiven. Nog een wonder dat het ding verder niets raakte. Nou goed, stukkie de route terug gereden en uiteindelijk alle onderdelen weer teruggevonden, m.u.v. 1 bout. Uiteindelijk, in een boerenschuur, het spul weer geassembleerd, en de verloren bout heb ik toen maar vervangen door een stuk of 3 tiewraps _O-

IMG_3734.JPG


Aansluitend een mailtje gestuurd naar de dealer: "locktite?" :+
 
Moet even wat geklaag kwijt hoor..
Word nu wel een beetje moedeloos van die remschijf voor. 8k geleden laten vervangen onder garantie en de bevestiging gelijk laten 'doordraaien'.
Nu trilt ie weer bij remmen bij +- 100 km/u. Vanmiddag even Arie bellen, kijken wat daar nog meer aan gedaan kan worden.
 
Laatst bewerkt:
Moet even wat geklaag kwijt hoor..
Word nu wel een beetje moedeloos van die remschijf voor. 8k geleden laten vervangen onder garantie en de bevestiging gelijk laten 'doordraaien'.
Nu trilt ie weer bij remmen bij +- 100 km/u. Vanmiddag even Arie bellen, kijken wat daar nog meer aan gedaan kan worden.
Matig. Uit welk jaar is jouw GT?
 
Bij Aprilia (brembo schijven) had je ook vaak last van trillende schijven maar dat kwam door dikte verschillen in de schijf.
Slijtage was lokaal wat meer zodat je dat voelde in je remhendel.
Was iets met het hardingsproces.

Kun je meten of ze nu slingeren (krom) of dikte verschillen hebben?
 
Moet even wat geklaag kwijt hoor..
Word nu wel een beetje moedeloos van die remschijf voor. 8k geleden laten vervangen onder garantie en de bevestiging gelijk laten 'doordraaien'.
Nu trilt ie weer bij remmen bij +- 100 km/u. Vanmiddag even Arie bellen, kijken wat daar nog meer aan gedaan kan worden.
Toevallig heb ik gisteren ook contact opgenomen met de dealer. Dit is mijn tweede setje alweer.
 
Als de tank richting leeg gaat houdt de motor in bij stevige acceleratie. Eerste keer denk je, wat gebeurt er nou? Meestal rijd ik tank niet zover leeg maar soms komt het voor.
Dat gebeurt wel met meerdere motoren denk ik. Dat is het signaal om NU te tanken, niet?

Of de benzinekraan op reserve te draaien.
 
Ik was dan inderdaad al op weg naar een tankstation. Zat nog 1 a 2 liter in.

Had het nooit eerder gehad met andere motoren, waarschijnlijk dat ik dan juist rustig reed om brandstof te sparen.
 
Als de tank richting leeg gaat houdt de motor in bij stevige acceleratie. Eerste keer denk je, wat gebeurt er nou? Meestal rijd ik tank niet zover leeg maar soms komt het voor.
Heb dat een keer meegemaakt dat hij in de bochten op de snelweg geen brandstof meer kreeg. Was ook een mooi broekpoepmoment. Ging daarna ook meteen 23,6 liter in
 
Matig. Uit welk jaar is jouw GT?

Uit 2017

Was iets met het hardingsproces.

Kun je meten of ze nu slingeren (krom) of dikte verschillen hebben?

Lijkt erop dat hier iets soortgelijks aan de hand is. De schijf is niet krom, maar is bovenin de schijf meer ingesleten dan de rest. Wordt veroorzaakt door veel zacht remmen en weinig stevig doorremmen. Komt dus vooral voor bij woon-werkverkeer.. Alleen bij zacht remmen op hoge snelheden merk je het. Als je stevig door remt stabiliseert de schijf zich waardoor de trilling ophoudt.

Dealer gaat nu overleggen met KTM wat hieraan te doen, omdat het een eigenschap van de remschijf is. Vind het niet super storend ofzo, maar mag niet voorkomen bij een machine van 20K.
 
Uit 2017



Lijkt erop dat hier iets soortgelijks aan de hand is. De schijf is niet krom, maar is bovenin de schijf meer ingesleten dan de rest. Wordt veroorzaakt door veel zacht remmen en weinig stevig doorremmen. Komt dus vooral voor bij woon-werkverkeer.. Alleen bij zacht remmen op hoge snelheden merk je het. Als je stevig door remt stabiliseert de schijf zich waardoor de trilling ophoudt.

Dealer gaat nu overleggen met KTM wat hieraan te doen, omdat het een eigenschap van de remschijf is. Vind het niet super storend ofzo, maar mag niet voorkomen bij een machine van 20K.

Is bij mij zowat hetzelfde :
Lichtjes trillen bij de rem een klein beetje bedienen.
Heb er niet op gelet of het enkel bij hogere snelheden is; denk wel dat het ook optreed bij lage snelheden.
Had het overigens wel gemeld bij de dealer.
Die adviseert mij zachtere blokken maar daar ben ik niet helemaal van overtuigd.
( hebben een duidelijk hogere remkracht maar daar heb ik persoonlijk niet altijd behoefte aan ... afgezien van het feit dat dan het euveltje hooguit wordt verlegd of verdoezeld )
 
Laatst bewerkt:
Zijn er hier meer die dit probleem hebben meegemaakt..? Haal gister de motor uit de schuur om lekker te gaan rijden zie ik gelijk vocht achter mijn tellerunit. Wil ik wegrijden motor in de limpmodus en dus alle storingen die je maar kunt verzinnen komen voorbij.. Echt zuur!! Dealer even gebeld en als eerste advies de min pool er 2 min afhalen maar helaas geen resultaat!!
 

Bijlagen

  • D7A1A0FA-F70F-4321-ADF5-8328F3B424BD.jpeg
    D7A1A0FA-F70F-4321-ADF5-8328F3B424BD.jpeg
    207,1 KB · Weergaven: 12
  • DADFB92A-4E7C-4D09-B651-DD882781A01E.jpeg
    DADFB92A-4E7C-4D09-B651-DD882781A01E.jpeg
    197 KB · Weergaven: 17
Zijn er hier meer die dit probleem hebben meegemaakt..? Haal gister de motor uit de schuur om lekker te gaan rijden zie ik gelijk vocht achter mijn tellerunit. Wil ik wegrijden motor in de limpmodus en dus alle storingen die je maar kunt verzinnen komen voorbij.. Echt zuur!! Dealer even gebeld en als eerste advies de min pool er 2 min afhalen maar helaas geen resultaat!!
Storingen wel, condens niet. Oudere ktm dashboarden hadden er veel last van.
Mijne is van eind juli 2017..
Eerste keer dat ik iets heb.. Altijd dik tevreden geweest en denk dat dit ook netjes word opgelost..
 
Terug
Bovenaan Onderaan