KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Welk model HJC is dat?
RPHA 10
81uNMC6NwVL._SL1500_.jpg

(een hele grote, zo blijkt)
 
Zowel ik als de vrouw hebben een Schuberth, hele fijne helm. Welke problemen heb je er mee gehad?
Was een systeemhelm. Begon met niet goede pasvorm en daardoor drukpunten. Eigen schuld. Diverse keren teruggeweest om drukpunten weg te slijpen. Zonder succes. Toen daarna het mondstuk niet meer goed wilde sluiten en ook de chinguard scheurde, heb ik het opgegeven. Is inmiddels 9 jaar geleden.
 
Die zou toch degelijk moeten zijn. Ik zelf heb geen slechte ervaringen met hjc. Heb nu mijn derde hjc. Wel ooit een Schuberth gehad met veel ellende.
Clipsje afgebroken van de schuif om de kinvent te openen, wieletje voor rechter hoofdvent in de helm gezakt, kindeflector bevestigingen afgebroken, allen vrij snel na aankoop.

Verder niks aan te merken op die helm. Stil, comfy, licht, goede aero, waterdicht, goede ventilatie, geen aandampen,...
 
Nu je het over een ingezakt wieltje hebt herinner ik me dat ik dat ook aan een kant heb gehad. Mijn laatste hjc heeft een ander systeem. Geen wieltjes meer.
 
Was een systeemhelm. Begon met niet goede pasvorm en daardoor drukpunten. Eigen schuld. Diverse keren teruggeweest om drukpunten weg te slijpen. Zonder succes. Toen daarna het mondstuk niet meer goed wilde sluiten en ook de chinguard scheurde, heb ik het opgegeven. Is inmiddels 9 jaar geleden.
Was toch geen C4?
Want die hebben het imago van Schubert danig naar beneden gehaald door graaipraktijken, later is de C4pro gekomen die vele punten verbeterd heeft, die draag ik sinds een klein jaar, dé pasvorm voor mijn bol.
(Hoewel ik van 't weekend een Shoei Neotec op mijn hoofd heb gezet,
Die voelde ook niet slecht.)
 
Was toch geen C4?
Want die hebben het imago van Schubert danig naar beneden gehaald door graaipraktijken, later is de C4pro gekomen die vele punten verbeterd heeft, die draag ik sinds een klein jaar, dé pasvorm voor mijn bol.
(Hoewel ik van 't weekend een Shoei Neotec op mijn hoofd heb gezet,
Die voelde ook niet slecht.)
Misschien was die C4 een eerste model dat in een goedkoper land werd geproduceerd?
 
Na een hele week met MTC failure even naar het probleem gekeken. Ik heb de demper eraf gehaald om te kijken wat er nou aan de hand is met de uitlaatklep. Hij zit niet vast maar ik denk dat die kabel strakker gezet moet worden.
Als ik met mijn vinger druk op de klep, dan zie ik dat de klep wel reageert, maar op het moment dat ik het contact weer uitzet en weer aan, komt de storing weer terug.
Dat word weer een week rijden in de noodloop totdat ik weer tijd heb om de kabel te verstellen :+
 
Na een hele week met MTC failure even naar het probleem gekeken. Ik heb de demper eraf gehaald om te kijken wat er nou aan de hand is met de uitlaatklep. Hij zit niet vast maar ik denk dat die kabel strakker gezet moet worden.
Als ik met mijn vinger druk op de klep, dan zie ik dat de klep wel reageert, maar op het moment dat ik het contact weer uitzet en weer aan, komt de storing weer terug.
Dat word weer een week rijden in de noodloop totdat ik weer tijd heb om de kabel te verstellen :+
Juiste afstelling van die kabels luisterd idd. heel nauw.
 
Na een hele week met MTC failure even naar het probleem gekeken. Ik heb de demper eraf gehaald om te kijken wat er nou aan de hand is met de uitlaatklep. Hij zit niet vast maar ik denk dat die kabel strakker gezet moet worden.
Als ik met mijn vinger druk op de klep, dan zie ik dat de klep wel reageert, maar op het moment dat ik het contact weer uitzet en weer aan, komt de storing weer terug.
Dat word weer een week rijden in de noodloop totdat ik weer tijd heb om de kabel te verstellen :+

Of gewoon verwijderen en een Healtech ES Eliminator ESE er opzetten. Is het probleem voorgoed weg en loopt ie bij lage toeren nog beter ook (met de dongle kan ik nu gewoon 100 in zijn 6 wat daarvoor niet mogelijk was)
 
Ik rij al zonder db killer en heb die klep nodig tegen het geluid op lage toeren/stationair. Verwijderen is daarom geen optie. Het is super vervelend dat dit niet gewoon een warning is net als andere motoren.
Letterlijk halve electronica valt weg. Geen tractie controle, geen quickshifter, noodloop. Dus kan max 6k rpm maken en permanent op RAIN mode achtige gasresponse. BIj een inhaalactie doen en blijf ik hangen op 80 km/u in zijn 3. Dan schrik je wel even.

Ik hoop dat ik van de week in de avond even tijd heb en anders word het helaas pas in het weekend. Heb ook geen zin in de dealer omdat dat echt een uur rijden is.
 
Of gewoon verwijderen en een Healtech ES Eliminator ESE er opzetten. Is het probleem voorgoed weg en loopt ie bij lage toeren nog beter ook (met de dongle kan ik nu gewoon 100 in zijn 6 wat daarvoor niet mogelijk was)

Waarom zou 100 in zijn 6 in standaard configuratie niet mogelijk zijn? Werkt prima, en ja dan bokt hij wat als je vol gas geeft. Draai hem in die situatie gradueel open en je hebt er geen last van ;)
 
mhh....mijn enthousiasme wordt nu toch al behoorlijk getemperd.....zal dan waarschijnlijk toch terug een arai-muts worden.

Windgeluid van een Arai was voor mij juist een reden om een GT Air (1e generatie) te kopen. Behoorde tot de stilste modellen op de markt...

De ventilatie richting voorhoofd viel wat tegen en hij heeft echt zijn pinlock nodig om niet te beslaan. Dat klopt, alhoewel ik dat vooral relateerde aan het zonnevizier en het effect hiervan op de plaatsing van de ventilatie.

De bouwkwaliteit is top, gesuis/geruis/waterlekken zijn een kwestie van afstellen van het vizier (wat hier ook al gesteld werd) en maakt juist dat je hem zeer precies af kan stellen.

Of de helm je uiteindelijk lekker zit en of hij helemaal goed aansluit op jouw hoofd is een tweede, uiteraard.

Zou ik er weer een kopen? Dat heb ik al gedaan, ben al aan mijn tweede bezig dus. Een derde dan? Twijfel, denk dat ik zou opteren voor een exemplaar zonder een zonnevizier, simpelweg doordat de kwaliteit van je zicht met een gewoon vizier + zonnevizier toch wat beperkter is. In de praktijk rijd ik nu met een gemiddeld getint vizier en gebruik ik het zonnevizier voor extreme situaties (laagstaande zon)
 
Windgeluid van een Arai was voor mij juist een reden om een GT Air (1e generatie) te kopen. Behoorde tot de stilste modellen op de markt...

De ventilatie richting voorhoofd viel wat tegen en hij heeft echt zijn pinlock nodig om niet te beslaan. Dat klopt, alhoewel ik dat vooral relateerde aan het zonnevizier en het effect hiervan op de plaatsing van de ventilatie.

De bouwkwaliteit is top, gesuis/geruis/waterlekken zijn een kwestie van afstellen van het vizier (wat hier ook al gesteld werd) en maakt juist dat je hem zeer precies af kan stellen.

Of de helm je uiteindelijk lekker zit en of hij helemaal goed aansluit op jouw hoofd is een tweede, uiteraard.

Zou ik er weer een kopen? Dat heb ik al gedaan, ben al aan mijn tweede bezig dus. Een derde dan? Twijfel, denk dat ik zou opteren voor een exemplaar zonder een zonnevizier, simpelweg doordat de kwaliteit van je zicht met een gewoon vizier + zonnevizier toch wat beperkter is. In de praktijk rijd ik nu met een gemiddeld getint vizier en gebruik ik het zonnevizier voor extreme situaties (laagstaande zon)
Probeer ook maar eens zo'n photochromatisch vizier, zal je niet tegenvallen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: msxx
Waarom zou 100 in zijn 6 in standaard configuratie niet mogelijk zijn? Werkt prima, en ja dan bokt hij wat als je vol gas geeft. Draai hem in die situatie gradueel open en je hebt er geen last van ;)
Zeker mogelijk maar een stuk soepeler zonder de klep was voor mij een mooie bijkomstigheid. M.a.w. in mijn beleving kent die klep alleen maar nadelen dus als hij storing geeft zou ik hem niet laten maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: msxx
Even een tip voor je volgende helm:
Koop geen helm met ingebouwd neerklapbaar zonnevizier, deze helmen zijn op die plek minder stevig en dus minder veilig. Koop daarvoor in de plaats zo'n photochromatisch vizier dat vanzelf donkerder wordt bij zonlicht, werkt perfect :)

Dat is toch echt maar net hoe je het uitlegt.

Ik zou juist andersom adviseren. Zodra je met je donkere scherm een onverlichte tunnel in gaat met 80km/h, zie je geen hol gezien het veel te lang duurt voordat die weer transparant verkleurt. En als je dan je klep opendoet, krijg je weer van die fijne insecten in je oog/smoel. Qua verminderde veiligheid valt het allemaal reuze mee, zijn zat normale helmen die net zo goed of slecht scoren als eentje met geïntegreerde vizier.

Ik zou nooit meer een helm kopen zonder een geïntegreerd zonnevizier.
 
Zeker mogelijk maar een stuk soepeler zonder de klep was voor mij een mooie bijkomstigheid. M.a.w. in mijn beleving kent die klep alleen maar nadelen dus als hij storing geeft zou ik hem niet laten maken.
De mijne rijdt met klep 75 in 6... mits wat beleid met de rechterhand.
Zit die klep daar niet net voor tegendruk voor een meer gevuld middengebied?
 
De mijne rijdt met klep 75 in 6... mits wat beleid met de rechterhand.
Zit die klep daar niet net voor tegendruk voor een meer gevuld middengebied?

Dat is wat KTM zegt al merk ik het verschil niet en is de voornaamst reden om de geluidsnormen van Euro4 te halen. Mijn 2016 model kon ik nog geen 100 doen in zijn 6 of wel vullingen klapperen er uit.
Op vakantie ging hij weer on noodloop en was ik het zat klep er af (was daarvoor al een keer in noodloop en door de dealer opnieuw afgesteld).


1579001281153.png
 
Laatst bewerkt:
Ik kon zelfs bij 100km niet eens in de 5 rijden. Nu na het verwijderen van de klep rijdt het een stuk soepeler. Wel heb ik de DB killer weer in de Arrow. Er was niemand die nog achter mij wou rijden.
 
Dat is toch echt maar net hoe je het uitlegt.

Ik zou juist andersom adviseren. Zodra je met je donkere scherm een onverlichte tunnel in gaat met 80km/h, zie je geen hol gezien het veel te lang duurt voordat die weer transparant verkleurt. En als je dan je klep opendoet, krijg je weer van die fijne insecten in je oog/smoel. Qua verminderde veiligheid valt het allemaal reuze mee, zijn zat normale helmen die net zo goed of slecht scoren als eentje met geïntegreerde vizier.

Ik zou nooit meer een helm kopen zonder een geïntegreerd zonnevizier.
Dat klopt wel een beetje, maar ik rijd niet ontzettend vaak een tunnel in waar het te donker wordt, hooguit soms in de bergen. En in die tunneltje vliegen nauwelijks tot geen insecten, dus dat is geen argument.

Maar goed, iedereen moet gewoon lekker zelf weten wat ie fijn vindt, maar ik koop geen helm meer met apart zonnevizier :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan