KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

ben ik het mee eens. Ze trappen er gewoon stroop in. Ook als ik de motor nu even van de standaard haal terwijl hij koud is dan zie ik de oliepeil nog op dezelfde plek staa
Ken je die weekenden? Zonnetje schijnt. Vogeltjes hoor je. Zoontje die bij oma slaapt. We gaan lekker rijden! En dan krijg je hiermee te maken.
Twijfel toch over die olie, ik zelf heb ik ook regelmatig. Je hoort hem ploppen, alsof ie wil aanslaan maar net niet. Had nieuwe accu en aan de lader waarmee dat ploppen wat langer vol houd als in dit filmpje maar niet aan gaan.
Toch na weer laden volgende dag zelfde omstandigheden qua temperatuur wel meteen aan. Vreemd genoeg op vakantie in Oostenrijk in de nacht koud maar wel gewoon aanslaan. Blijft vreemd maar ook frustrerend probleem.
 
Twijfel toch over die olie, ik zelf heb ik ook regelmatig. Je hoort hem ploppen, alsof ie wil aanslaan maar net niet. Had nieuwe accu en aan de lader waarmee dat ploppen wat langer vol houd als in dit filmpje maar niet aan gaan.
Toch na weer laden volgende dag zelfde omstandigheden qua temperatuur wel meteen aan. Vreemd genoeg op vakantie in Oostenrijk in de nacht koud maar wel gewoon aanslaan. Blijft vreemd maar ook frustrerend probleem.
Ik ging hem jumpstarten aan mijn auto met een draaiende motor en hij wilde zelfs toen ook maar heel moeilijk aanslaan.
 
Iemand wel eens met een accu booster geprobeerd?
Ik ging hem jumpstarten aan mijn auto met een draaiende motor en hij wilde zelfs toen ook maar heel moeilijk aanslaan.
Ook eens geprobeerd toen 3 man voor de deur stond te wachten (zouden gaan toeren) maar kreeg hem niet aan.
Volgende dag, starten lopen.
 
KTM schrijft dus onder de 0 graden 5W40 voor.
( eigenlijk kunnen ze net zo goed 5W 50 of 5W 60 voorschrijven:
Koud lekker dun, en warm lekker dik )

Maar ik heb ook wel gemerkt dat de accu op maximale spanning moet worden gehouden.
In het eerste jaar ook meteen een kapotte accu gehad.
Niet voldoende aan de druppellader gehad.
Nu staat ie er steevast aan.
 

Bijlagen

  • 95A82278-E15A-4F5D-93B8-DACA5A9BE26D.jpeg
    95A82278-E15A-4F5D-93B8-DACA5A9BE26D.jpeg
    224,3 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
KTM schrijft dus onder de 0 graden 5W40 voor.
( eigenlijk kunnen ze net zo goed 5W 50 of 5W 60 voorschrijven:
Koud lekker dun, en warm lekker dik )

Maar ik heb ook wel gemerkt dat de accu op maximale spanning moet worden gehouden.
In het eerste jaar ook meteen een kapotte accu gehad.
Niet voldoende aan de druppellader gehad.
Nu staat ie er steevast aan.
Hier koppel ik hem elke maand een nachtje eraan. Werkt nu al drie jaar goed.

Maar echt koud heeft hij het nog nooit gehad, in de garage wordt het in principe nooit kouder dan 8 graden. Rijdend wel geregeld met lage temperaturen gereden, maar in bedrijf vindt hij dat prima :)
 
Iemand wel eens met een accu booster geprobeerd?

Ook eens geprobeerd toen 3 man voor de deur stond te wachten (zouden gaan toeren) maar kreeg hem niet aan.
Volgende dag, starten lopen.
Ik heb wel een accubooster in huis. Zo'n ding van de Lidl die je op de netspanning aansluit (dus niet met eigen accu). Werkt op zich best goed.

Maar ik heb m'n motor gewoon pertinent aan de Optimate 4 hangen, ook omdat ik een alarm in m'n motor heb en die trekt de accu sowieso leeg op den duur.
Voordeel van zo'n Optimate is dat ie normaal gebruik simuleert en telkens een beetje ontlaadt en weer oplaadt en zo je accu in goede conditie houdt :)
 
Bij een mooie motor hoort een optimate,dan heb je nooit gezeik
Mijn motor start tot nog toe altijd probleem loos
Motorex volgens mij 10w 60
 
Ik heb net een Intact accu geplaatst die iets hoger start amperage heeft dan de yuasa (230 vs 250). Tot nu toe startte ie mooi maar hij staat nooit buiten in de kou gelukkig :+
 
Twijfel toch over die olie, ik zelf heb ik ook regelmatig. Je hoort hem ploppen, alsof ie wil aanslaan maar net niet. Had nieuwe accu en aan de lader waarmee dat ploppen wat langer vol houd als in dit filmpje maar niet aan gaan.
Toch na weer laden volgende dag zelfde omstandigheden qua temperatuur wel meteen aan. Vreemd genoeg op vakantie in Oostenrijk in de nacht koud maar wel gewoon aanslaan. Blijft vreemd maar ook frustrerend probleem.
Sinds de nieuwe olie slaat ie gewoon aan alsof het warm is.
 
Bij een mooie motor hoort een optimate,dan heb je nooit gezeik
Mijn motor start tot nog toe altijd probleem loos
Motorex volgens mij 10w 60
Mijne reed dagelijks 140 tot 200 km autostrade en hangt alle nachten aan de lader. Dat was niet genoeg.
 
Mijne reed dagelijks 140 tot 200 km autostrade en hangt alle nachten aan de lader. Dat was niet genoeg.
To be honest, van wat ik heb gelezen heb jij met jouw motor vooral sinds je ermee gevallen bent wel meer kleine gekke probleempjes gehad, toch? :)
 
Ik heb wel een accubooster in huis. Zo'n ding van de Lidl die je op de netspanning aansluit (dus niet met eigen accu). Werkt op zich best goed.

Maar ik heb m'n motor gewoon pertinent aan de Optimate 4 hangen, ook omdat ik een alarm in m'n motor heb en die trekt de accu sowieso leeg op den duur.
Voordeel van zo'n Optimate is dat ie normaal gebruik simuleert en telkens een beetje ontlaadt en weer oplaadt en zo je accu in goede conditie houdt :)
Ik heb dat ding ook van lidl. Kan je ook 75A booster gebruiken. Gek genoeg werkte die functie niet toen hij aangesloten was aan de motor. Toen in de accuklem ging losmaken begon hij opeens af te tellen.
 
Ik heb dat ding ook van lidl. Kan je ook 75A booster gebruiken. Gek genoeg werkte die functie niet toen hij aangesloten was aan de motor. Toen in de accuklem ging losmaken begon hij opeens af te tellen.
Aftellen? Check ff de handleiding want volgens mij had dat iets met een testprogramma te maken dacht ik. Linkerknop, onderste functie.

Ipv op booster kun je 'm ook op fast charge zetten, dat werkte bij mij meestal beter.

Maar dat ding doet soms ook helemaal niet wat ik wil 😂 Had afgelopen week de accu van de auto van m'n vriendin leeg (ik had per ongeluk interieurverlichting aan laten staan) en toen dacht het kreng dat het om een 6V accu ging die vol was. Nee stom ding, het is een 12V accu die half leeg is nondeju! Kreeg 'm echter met geen mogelijkheid aan het laden. Dus toen eerst maar ff paar uurtjes aan de Optimate, daarna snapte die het pas... Gedoe allemaal.
 
Aftellen? Check ff de handleiding want volgens mij had dat iets met een testprogramma te maken dacht ik. Linkerknop, onderste functie.

Ipv op booster kun je 'm ook op fast charge zetten, dat werkte bij mij meestal beter.

Maar dat ding doet soms ook helemaal niet wat ik wil 😂 Had afgelopen week de accu van de auto van m'n vriendin leeg (ik had per ongeluk interieurverlichting aan laten staan) en toen dacht het kreng dat het om een 6V accu ging die vol was. Nee stom ding, het is een 12V accu die half leeg is nondeju! Kreeg 'm echter met geen mogelijkheid aan het laden. Dus toen eerst maar ff paar uurtjes aan de Optimate, daarna snapte die het pas... Gedoe allemaal.
Als je hem op boost zet, dan hoor je volgens mij een ventilator erin draaien. Op het moment dat je dan gaat starten, dan heeft hij voor 3 seconden ongeveer 75A. Daarna telt hij 180 seconden af om denk ik weer op te laden of om af te koelen. Echter deed hij dit opeens niet. De spanning bleef op 12 volt. Terwijl toen ik de losse acccu had aangesloten hij zelfs naar 15v ging.

Fast charge begon wel mijn startmotor te draaien ja. Volgens mij krijgt hij dan ook 12A wat eigenlijk voldoende is.

Dat ding van Lidl is gewoon handig voor als je snel wilt laden, maar druppelen kan hij volgens mij niet. Alhoewel er een soort maintenance mode op zit weet ik niet precies hoe hij werkt.
Ik heb ook nog een Dunlop druppellader liggen maar die doet ook niet helemaal goed zijn werk. Hij geeft altijd "Charging" aan. Of hij is stuk gegaan toen ik hem aan mijn oude auto accu had aangesloten. Sindsdien laat hij nooit "Charged" zien op mijn motor accu.
Wel toen ik ze beide(Ultimate speed + Dunlop druppellader) had aangesloten om te checken stond er wel Charged dus ik vind het allemaal wel vreemd :P

Edit:
Ik heb maar een Optimate 5 besteld.
 
Laatst bewerkt:
To be honest, van wat ik heb gelezen heb jij met jouw motor vooral sinds je ermee gevallen bent wel meer kleine gekke probleempjes gehad, toch? :)
Neen, ik heb (eens hersteld) in het geheel geen problemen gehad door de schuiver.
Die schade was louter cosmetisch (panelen, hendeltjes, koppelingsdeksel, ruitje, koffers, stuur).
80% van mijn km's dateren van voor de val.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net een Intact accu geplaatst die iets hoger start amperage heeft dan de yuasa (230 vs 250). Tot nu toe startte ie mooi maar hij staat nooit buiten in de kou gelukkig :+
In mijn blackbird had ik schik van een motobatt maar die heeft minder cca als de yusa (190 vs 230). Heb je zo een type nummer van de intact want dat is wel interessant als deze iets meer levert.
 
Ik heb de SD GT vandaag toch even uit de garage (niet geïsoleerd) gehaald. Hij heeft ongeveer een maand stil gestaan maar wel aan de optimate. Starten - lopen, geen enkel probleem mee.
 
Moest 'm hier ook weer ff horen 😅..
Na een week of 3 in de garage aan de lader; starten/lopen.
Op de oprit, in de kou, in't donker, dom voor je uitkijken en genieten van geluid van die 2 pitter..
 

Bijlagen

  • 20210126_185704.mp4
    96,3 MB
Aftellen? Check ff de handleiding want volgens mij had dat iets met een testprogramma te maken dacht ik. Linkerknop, onderste functie.

Ipv op booster kun je 'm ook op fast charge zetten, dat werkte bij mij meestal beter.

Maar dat ding doet soms ook helemaal niet wat ik wil 😂 Had afgelopen week de accu van de auto van m'n vriendin leeg (ik had per ongeluk interieurverlichting aan laten staan) en toen dacht het kreng dat het om een 6V accu ging die vol was. Nee stom ding, het is een 12V accu die half leeg is nondeju! Kreeg 'm echter met geen mogelijkheid aan het laden. Dus toen eerst maar ff paar uurtjes aan de Optimate, daarna snapte die het pas... Gedoe allemaal.
Nou is mijn Optimate nog niet binnen maar was even weer wezen kloten met de Lidl lader(Ultimatespeed ULG 17 A1).

Gisteren las ik even de handleiding en stond er dit:
1611821325291.png


Dat verhaal met 6v kwam mij ook herkenbaar aangezien de accu van de electrische auto van mijn zoontje ook plat lag. Zowel de Dunlop lader als de Lidl lader deden niets.
Toen ik hem weer ging laden met de bijbehorende DC adapter van 6V 500mA, begon er weer een teken van leven te komen en die Lidl lader snapte het toen opeens wel.

Volgens de handleiding zou deze lader wel kunnen druppelen, maar is volgens mij gewoon de spanning van 12v naar 13.3v ongeveer op laten lopen en weer laten zakken. Hield dit ongeveer een kwartier in de gaten.

Nou zo n optimate of een C-tek betaal je uiteraard niet voor niets zoveel geld voor want dat ding is een stuk slimmer. Doet ook meer.

Maar goed, voor die 4 tientjes is de lader van Lidl een prima ding voor als je even wat meer sap nodig hebt.
 
Nou is mijn Optimate nog niet binnen maar was even weer wezen kloten met de Lidl lader(Ultimatespeed ULG 17 A1).

Gisteren las ik even de handleiding en stond er dit:
Bekijk bijlage 1589599

Dat verhaal met 6v kwam mij ook herkenbaar aangezien de accu van de electrische auto van mijn zoontje ook plat lag. Zowel de Dunlop lader als de Lidl lader deden niets.
Toen ik hem weer ging laden met de bijbehorende DC adapter van 6V 500mA, begon er weer een teken van leven te komen en die Lidl lader snapte het toen opeens wel.

Volgens de handleiding zou deze lader wel kunnen druppelen, maar is volgens mij gewoon de spanning van 12v naar 13.3v ongeveer op laten lopen en weer laten zakken. Hield dit ongeveer een kwartier in de gaten.

Nou zo n optimate of een C-tek betaal je uiteraard niet voor niets zoveel geld voor want dat ding is een stuk slimmer. Doet ook meer.

Maar goed, voor die 4 tientjes is de lader van Lidl een prima ding voor als je even wat meer sap nodig hebt.
Zoveel geld €70 of€ 80 voor een goeie lader,of €40 voor een klote ding
 
Terug
Bovenaan Onderaan