KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Gisteren met een vriend meegegaan waar hij deze SAS heeft gekocht. Heb ook heel even erop gereden. Vind dit ook wel dikke machines hoor :Y
 

Bijlagen

  • 20210227_111718.jpg
    20210227_111718.jpg
    285,2 KB · Weergaven: 20
  • signal-2021-02-27-134101.mp4
    3,6 MB
Gisteren een SD GT gekocht dus tijd om me even voor te stellen want ik ga hier meelezen.
Theo, 56 jaar. Ik had al een 990 SMR en daar is nu een zwarte 1290 SD GT model 2018 (in 2019 op de weg gezet) bijgekomen.
Motor krijgt nog een kofferset en een Akra demper en moet nog afgeleverd worden dus nog geen plaatjes helaas.
 
Ja, de GT wordt momenteel in Nederland goedkoop aangeboden. Model 2017/2018 in de buurt van de 12.000 euro als je een beetje goed zoekt met weinig km's en een paar jaar oud.
Ouder model nieuw met nul km zijn ook te koop voor ca. 16.000 of een demo huidig model met een korting van 4500 euro.
Model 2019/20/21 wordt zelfs aangeboden voor 19.999 euro. En eind van het jaar zullen ze nog meer dalen vanwege euro 4.

Ik ga straks shoppen als de nieuwe 2022 komt vanwege euro 5. Hopen dat het huidig model rond de 17 te verkrijgen is dan.
 
Mijne is verkocht voor €8000, dat was exact wat ik hoopte ervoor te krijgen toen ik m 3 jaar terug kocht.
 
Ja, de GT wordt momenteel in Nederland goedkoop aangeboden. Model 2017/2018 in de buurt van de 12.000 euro als je een beetje goed zoekt met weinig km's en een paar jaar oud.
Ouder model nieuw met nul km zijn ook te koop voor ca. 16.000 of een demo huidig model met een korting van 4500 euro.
Model 2019/20/21 wordt zelfs aangeboden voor 19.999 euro. En eind van het jaar zullen ze nog meer dalen vanwege euro 4.

Ik ga straks shoppen als de nieuwe 2022 komt vanwege euro 5. Hopen dat het huidig model rond de 17 te verkrijgen is dan.
Wat heeft Euro 4 of 5 te maken met de waarde van een (tweedehands) motor?
 
Vandaag ritje gemaakt door Ardennen, grens met Duitsland erg kort benaderd, samen met maatje met GS1250 en maatje met K1600. Fijn ritje gereden, goed geamuseerd. Helaas is de Austin Racing V3 250mm toch te luid bevonden, ook door mij. Eens zien of ik hiervoor 'n db-killer kan fabriceren.
 

Bijlagen

  • IMG-20210228-WA0018 (2).jpg
    IMG-20210228-WA0018 (2).jpg
    275,5 KB · Weergaven: 11
  • 2021-02-27 (2).png
    2021-02-27 (2).png
    256,4 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Vandaag ritje gemaakt door Ardennen, grens met Duitsland erg kort benaderd, samen met maatje met GS1250 en maatje met K1600. Fijn ritje gereden, goed geamuseerd. Helaas is de Austin Racing V3 250mm toch te luid bevonden, ook door mij. Eens zien of ik hiervoor 'n db-killer kan fabriceren.
Ook door mij, dus ook door je kameraden of door de politie? 🙄
 
Ook door mij, dus ook door je kameraden of door de politie? 🙄
De kameraden vonden het niet erg dat ik stukje voor ze uit reed. Het is eigenlijk niet dat hij overdreven luid is maar de klank is wel ' hard' ,
door dreunend. Het is ook niet dat passerende wandelaars of fietsers in paniek de berm in vluchten , maar op einde van de rit werd het
dreunen toch vermoeiend. Hoe ervaar je dit bij uw A.R. ?
 
De motor waarde betreft de Euro 4 of 5 maakt straks heel veel uit voor de GT versie vanwege meerdere modificaties t.o.v. van het vorig model.
Gezien de modellen euro 4 dit jaar moeten worden verkocht en dan komt vanzelfsprekend eind van het jaar een grote korting.
De aanbiedingsprijs nu 19999 euro in 2021 is al gedaald tov verkoopprijs 22300 van 2020.
Misschien gaat de Euro 4 eind van het jaar wel weg voor 17500.
Dus als aankoopprijs lager wordt zal de tweedehandse waarde zeker veel lager gaan worden.
Dealers weten natuurlijk de aankoopprijs en zullen dus niet meer bieden als je hem wilt inruilen.
De GT model 2019/20/21 euro 4 zullen dus veel minder opbrengen vanwege Euro 4.
 
De kameraden vonden het niet erg dat ik stukje voor ze uit reed. Het is eigenlijk niet dat hij overdreven luid is maar de klank is wel ' hard' ,
door dreunend. Het is ook niet dat passerende wandelaars of fietsers in paniek de berm in vluchten , maar op einde van de rit werd het
dreunen toch vermoeiend. Hoe ervaar je dit bij uw A.R. ?
Eerlijk gezegd niet zo extreem. Wel bij bergop rijden met hetzelfde toerental vond ik hem luider. Persoonlijk vind ik het een mooie diepe sound, maar kan me voorstellen dat anderen het als luid ervaren. Ik ben wel benieuwd wat een db meter zou zeggen. Misschien eens een app downloaden en het verschil tussen origineel en ar meten, zover dat kan met een app
 
Vandaag ritje gemaakt door Ardennen, grens met Duitsland erg kort benaderd, samen met maatje met GS1250 en maatje met K1600. Fijn ritje gereden, goed geamuseerd. Helaas is de Austin Racing V3 250mm toch te luid bevonden, ook door mij. Eens zien of ik hiervoor 'n db-killer kan fabriceren.
Heb eens contact gehad met Pajic om te vragen of hij de uitlaat (indien nodig na aanschaf) stiller kon maken. Hij was daar kort en bondig over.. nee _O-

Weet nou niet of hij zijn handen er niet aan wou branden of dat het technisch niet te doen is zonder op andere zaken in te leveren.
 
De motor waarde betreft de Euro 4 of 5 maakt straks heel veel uit voor de GT versie vanwege meerdere modificaties t.o.v. van het vorig model.
Gezien de modellen euro 4 dit jaar moeten worden verkocht en dan komt vanzelfsprekend eind van het jaar een grote korting.
De aanbiedingsprijs nu 19999 euro in 2021 is al gedaald tov verkoopprijs 22300 van 2020.
Misschien gaat de Euro 4 eind van het jaar wel weg voor 17500.
Dus als aankoopprijs lager wordt zal de tweedehandse waarde zeker veel lager gaan worden.
Dealers weten natuurlijk de aankoopprijs en zullen dus niet meer bieden als je hem wilt inruilen.
De GT model 2019/20/21 euro 4 zullen dus veel minder opbrengen vanwege Euro 4.
Ohzo, ja daar heb je gelijk in.
Niet nu inruilen dus. Volgend jaar en later maakt het dan niet zoveel meer uit.

Overigens had ik ongeveer hetzelfde met mijn 2017 model, dat was toen ook eind 2017 in de aanbieding met gratis kofferset etcetera. Toen was een tweedehandse kopen tov een nieuwe eigenlijk ook niet interessant.
 
Lijkt er trouwens wel op dat de grijze modellen makkelijker verkopen en voor meer geld dan de oranje als ik zo kijk wat er op motoroccasion.nl te koop staat.
 
Dat kan uiteraard te maken hebben met originele kleurstelling: met andere woorden de productie datum.
Een ktm dealer weet vrijwel precies aan de kleurstelling en ook aan de uitvoering wanneer de motor is geproduceerd.
Ktm verandert de kleur van de beplating of uitvoering en daarmee kan je zien uit wanneer die ongeveer is geleverd.

Bij de huidige GT zie bijvoorbeeld aan de onderkantbescherming een zwarte kleurstelling en bij de 2018 modellen een grijze bescherming.

Sommige ombouwers spelen hierop in en veranderen het uiterlijk terwijl de motor ouder is dan origineel.
Klein beetje houvast is het serienummer want aan een letter daarin kan je het jaar zien wanneer de productie jaar is geweest.
 
Vandaag ritje gemaakt door Ardennen, grens met Duitsland erg kort benaderd, samen met maatje met GS1250 en maatje met K1600. Fijn ritje gereden, goed geamuseerd. Helaas is de Austin Racing V3 250mm toch te luid bevonden, ook door mij. Eens zien of ik hiervoor 'n db-killer kan fabriceren.

Heb je wel de "eu-homologated" versie? Want dat zou dan toch niet mogen? Hij zou iets anders of harder klinken, maar toch wel binnen 'beperken' mag ik aannemen?

Zou wel balen zijn, want ik heb hem ook besteld en is al onderweg naar Nederland.
 
Laatst bewerkt:
Heb eens contact gehad met Pajic om te vragen of hij de uitlaat (indien nodig na aanschaf) stiller kon maken. Hij was daar kort en bondig over.. nee _O-

Weet nou niet of hij zijn handen er niet aan wou branden of dat het technisch niet te doen is zonder op andere zaken in te leveren.
Pajic is meestal wel duidelijk :Y..en kundig.
 
Het was plaatjestijd dacht ik? :-)

Gisteren een poging gedaan om de winterstijfheid van me af te schudden, vandaag beklaag ik het me toch 🙃 400km in 6,5uur, een route met alleen maar bochten. Van deur tot deur, inclusief Ardennengehobbel.

Maar er waren ook wat mooie strakke wegen te spotten!
 

Bijlagen

  • IMG_1140.jpeg
    IMG_1140.jpeg
    420,5 KB · Weergaven: 16
  • IMG_1144.jpeg
    IMG_1144.jpeg
    374 KB · Weergaven: 15
Terug
Bovenaan Onderaan