KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Vandaag voor het eerst van mijn leven op een KTM 1290 Super Duke GT gereden (überhaupt eerste keer op een KTM) en binnenkort wordt 'ie op mijn naam overgeschreven. Bouwjaar 2017. Huidige motor is een BMW R1100S uit 2000, dus de overgang is best groot.

Lekker hoor! Die grijns zit nog steeds op m'n gezicht. :9~

Er moet alleen wel een dB-killer in die Akropovic, anders kan ik Duitsland wel vergeten. Zelfs mét dB-killer wordt het misschien al lastig, weet iemand dat?? Heeft iemand anders eventueel nog een originele demper liggen ter overname?

Verder ga ik op zoek naar een kofferset voor de vakanties. Tips welkom.

De db killer is een vrij grote in dit geval, je moet goed kijken anders denk je dat die er niet in zit.
Ook met killer komt er nog genoeg uit :Y
 
Zit zo te kijken wat ik na mijn 2018 1290GT kan halen maar ik vrees dat er geen ander alternatief is :P Waarschijnlijk de 2022 1290GT.
Heb hem inmiddels 4 jaar nu en over een jaar is hij zakelijk afgeschreven.
Ik heb gelezen op een andere site dat ze een nieuwe GT verwachten, waarschijnlijk met adaptive CC en ook met waarschuwingen in spiegels zoals de Ducati.
GT 2022 is er alleen gekomen vanwege euro 5 en de ktm verkopers zeggen ook dat ze niet veel extra toevoegen ten opzichte van het vorig
model.
De duc multistrada is anders, wel te vergelijken met de goedkopere SAS van KTM. Helaas hebben ze niet het rijgedrag zoals de GT.

Ik wilde de mijne inruilen voor een GT 2022 (26K) of voor Ducati V4s (30k)
Ik ga nog even wachten op de nieuwe versie, mijn huidige ktm van 2021 met 15.000 km brengt maar 17000 op.
 
Nou, ik heb de "gewone" KTM 1290 Superduke GT maar besteld. Wachten op volgend jaar doe ik niet en adaptive cruise control vind ik in de auto al vreselijk en zet ik dus altijd uit.

Geen bijzonder zaken besteld, alleen de quickshifter en de koffers want het is allemaal al duur genoeg. Overigens, ik zie in de advertenties dat de GT wordt aangeprezen met een extra "R", maar hoort die er nu wel of niet bij.
Volgende week komt-ie aan bij m'n dealer.

KTM 1290 Superduke GT-1.jpg
 
Vandaag mijn 2017 GT opgehaald en de hele dag gereden. Blij mee! :t
 

Bijlagen

  • AE137617-97F6-4FDF-A092-CEF508DD1CAA.jpeg
    AE137617-97F6-4FDF-A092-CEF508DD1CAA.jpeg
    223,3 KB · Weergaven: 43
  • 81BA532D-E8A0-4BD4-9CD2-FF9A93B96B2C.jpeg
    81BA532D-E8A0-4BD4-9CD2-FF9A93B96B2C.jpeg
    256,7 KB · Weergaven: 45
  • DEC0E2A8-1EC4-426A-8315-03FBCB563B2F.jpeg
    DEC0E2A8-1EC4-426A-8315-03FBCB563B2F.jpeg
    166,3 KB · Weergaven: 43
  • 22AE4AA3-549A-44CA-922B-49CC9C1A1461.jpeg
    22AE4AA3-549A-44CA-922B-49CC9C1A1461.jpeg
    293,6 KB · Weergaven: 42
Heb je het over de Akrapovic vervangingsdemper uit de KTM catalogus?

Die is gewoon goedgekeurd voor de SDGT, dus als je die met de dBkiller erin rijdt, kunnen ze je niks maken (mits de vorige eigenaar niet de katalysator heeft verwijderd oid).
Dit is de demper die ik heb… is deze uit de catalogus van KTM? In het boekje dat erbij dit is de Akropovic zilver/aluminium-kleurig en niet zwart. Hoe kan ik dat checken?

dB-killer krijg ik zsm van de zaak waar ik hem heb gekocht.
 

Bijlagen

  • 4F8C855C-D7E6-46CA-85EF-060D605A5C32.jpeg
    4F8C855C-D7E6-46CA-85EF-060D605A5C32.jpeg
    305,3 KB · Weergaven: 24
Dit is de demper die ik heb… is deze uit de catalogus van KTM? In het boekje dat erbij dit is de Akropovic zilver/aluminium-kleurig en niet zwart. Hoe kan ik dat checken?

dB-killer krijg ik zsm van de zaak waar ik hem heb gekocht.
Dat is indd gewoon de standaard Akra slip-on van KTM en die is met dBkiller erin type-goedgekeurd.
 
Dit is de killer. Heb m destijds ook geplaatst en dempt wel degelijk.
 

Bijlagen

  • 20201204_173644.jpg
    20201204_173644.jpg
    79,6 KB · Weergaven: 16
Dit is de killer. Heb m destijds ook geplaatst en dempt wel degelijk.
Ja, die moet ik hebben. Bedankt. 👍

Gistermiddag op weg naar huis in de file bij de Van Brienenoordbrug beland. Dan is een open pijp wel een voordeel, heb ik gemerkt. Ze horen je sneller aankomen en maken vaker ruimte.

Koppeling in en een dot gas bij de types die expres tegen het midden van de streep blijven rijden is ook effectief en geeft voldoening. 😄
 
Ja, die moet ik hebben. Bedankt. 👍

Gistermiddag op weg naar huis in de file bij de Van Brienenoordbrug beland. Dan is een open pijp wel een voordeel, heb ik gemerkt. Ze horen je sneller aankomen en maken vaker ruimte.

Koppeling in en een dot gas bij de types die expres tegen het midden van de streep blijven rijden is ook effectief en geeft voldoening. 😄
...en voor andere automobilisten zal het omgekeerd werken...
(Ik merk dat er van de "reddingsstrook" in België niet veel in huis komt, in een stilstaande file is er gewoon geen doorkomen aan.)
 
...en voor andere automobilisten zal het omgekeerd werken...
(Ik merk dat er van de "reddingsstrook" in België niet veel in huis komt, in een stilstaande file is er gewoon geen doorkomen aan.)
Jullie zijn gewoon niet Duits genoeg :+
 
Ik woon in Vlaanderen, en werk in Frankrijk, en rijd ook een stukje door Wallonië wanneer ik met de motor ga werken (afwisselend met auto en motor).
In Frankrijk en Wallonië heb ik het gevoel dat ze meer geneigd zijn om een motorfiets door te laten in de file (afgezien van het feit dat de automobilisten in Frankrijk rijden als halve garen), in Vlaanderen gaat het meestal ook goed maar daar heb ik toch al vaak het tegenovergestelde meegemaakt : in plaats van je wat ruimte te geven, gaan ze net opzettelijk minder plaats creëren door de 'gaten dicht te rijden'. De snoodaards !
 
Ik woon in Vlaanderen, en werk in Frankrijk, en rijd ook een stukje door Wallonië wanneer ik met de motor ga werken (afwisselend met auto en motor).
In Frankrijk en Wallonië heb ik het gevoel dat ze meer geneigd zijn om een motorfiets door te laten in de file (afgezien van het feit dat de automobilisten in Frankrijk rijden als halve garen), in Vlaanderen gaat het meestal ook goed maar daar heb ik toch al vaak het tegenovergestelde meegemaakt : in plaats van je wat ruimte te geven, gaan ze net opzettelijk minder plaats creëren door de 'gaten dicht te rijden'. De snoodaards !
Misschien een gevolg van "wat als"?😇
 
Heeft iemand ervaring met een daytona balhoofd paddockstand?

Ik wil deze eigenlijk gaan bestellen, altijd makkelijk als je de wielen eruit wilt halen oid.
Maar voordat ik deze ga bestellen wil ik wel zeker weten of het allemaal past en of het wat is.
 

Bijlagen

  • Daytona bok.jpg
    Daytona bok.jpg
    9,7 KB · Weergaven: 6
Heeft iemand ervaring met een daytona balhoofd paddockstand?

Ik wil deze eigenlijk gaan bestellen, altijd makkelijk als je de wielen eruit wilt halen oid.
Maar voordat ik deze ga bestellen wil ik wel zeker weten of het allemaal past en of het wat is.
Had zoiets ooit voor m'n Daytona 675, werkt op zich prima, maar ik vond zo'n ding voor in het midden handiger.

Alleen vandaag nog in de aanbieding zie ik, zoiets: Center Paddock Stand Honda CBR 1000 RR Fireblade 04-07 Lift ConStands Power-Evo
 
Ik woon in Vlaanderen, en werk in Frankrijk, en rijd ook een stukje door Wallonië wanneer ik met de motor ga werken (afwisselend met auto en motor).
In Frankrijk en Wallonië heb ik het gevoel dat ze meer geneigd zijn om een motorfiets door te laten in de file (afgezien van het feit dat de automobilisten in Frankrijk rijden als halve garen), in Vlaanderen gaat het meestal ook goed maar daar heb ik toch al vaak het tegenovergestelde meegemaakt : in plaats van je wat ruimte te geven, gaan ze net opzettelijk minder plaats creëren door de 'gaten dicht te rijden'. De snoodaards !
In Frankrijk kun je zelfs op een tweebaansweg gewoon door het midden rijden, mensen maken daar gewoon netjes ruimte voor je :)

Alleen ff oppassen met motoren van de andere kant die hetzelfde doen :+
 
Iemand een tip voor tank pads voor de GT ? De originele zwarte van KTM Powerparts zien er nogal saai uit.
Prijs geen bezwaar, ik zoek de beste kwaliteit, maar mag ook wel wat opvallend zijn...
 
Ik ben bezig om dit hele forum door te akkeren (317 bladzijden inmiddels dus ben nog even bezig), maar heb toch wat vragen die misschien al eerder zijn beantwoord. Zo ja, dan sorry.

De BMW boxer pakte heel smeuïg op vanuit lage toerentallen. Ik kon drie weken geleden in de Dolomieten in principe gewoon bergop vlot vanuit de meest krappe en steile haarspeldbochten komen in z'n twee. Daar zat wel een ReClycizer in, een soort fuel dongle.

De KTM is wel wat bokkiger. Ik heb hier gelezen dat ik voor de KTM de Rottweiler fuel dongle moet hebben. Ik zie hem momenteel niet op eBay staan, maar wel hier: Rottweiler Performance fuel dongles 1090/1190/1290 (paar)

Die moet ik hebben, toch?

Of kan/moet ik meteen de hele SAS eraf halen (ook omdat er een Akra op zit) en zal ik dan deze bestellen: ROTTWEILER STAGE 2 SAS/CANISTER REMOVAL KIT
 
Had zoiets ooit voor m'n Daytona 675, werkt op zich prima, maar ik vond zo'n ding voor in het midden handiger.

Alleen vandaag nog in de aanbieding zie ik, zoiets: Center Paddock Stand Honda CBR 1000 RR Fireblade 04-07 Lift ConStands Power-Evo
Ik heb al een achterbok, zoek iets om de voorkant op te tillen.
Maar ik heb geen idee, of er genoeg ruimte is en of dat het geen slap waardeloos ding is (er zijn namelijk ook veel duurdere te koop)

Het is natuurlijk ook niet voor dagelijks gebruik (ben geen GP racer)
 
Heeft iemand ervaring met een daytona balhoofd paddockstand?

Ik wil deze eigenlijk gaan bestellen, altijd makkelijk als je de wielen eruit wilt halen oid.
Maar voordat ik deze ga bestellen wil ik wel zeker weten of het allemaal past en of het wat is.
Ik heb zo’n ding voor mijn R. Gaat prima. Gebruik hem in de winter en als ik de brommer poets. Zitten verschillende ringen bij om het geheel dikker te maken zodat het past. Als je in het Zeeuwse woont of eens in de buurt ben mag je altijd even komen proberen.
 
Ik ben bezig om dit hele forum door te akkeren (317 bladzijden inmiddels dus ben nog even bezig), maar heb toch wat vragen die misschien al eerder zijn beantwoord. Zo ja, dan sorry.

De BMW boxer pakte heel smeuïg op vanuit lage toerentallen. Ik kon drie weken geleden in de Dolomieten in principe gewoon bergop vlot vanuit de meest krappe en steile haarspeldbochten komen in z'n twee. Daar zat wel een ReClycizer in, een soort fuel dongle.

De KTM is wel wat bokkiger. Ik heb hier gelezen dat ik voor de KTM de Rottweiler fuel dongle moet hebben. Ik zie hem momenteel niet op eBay staan, maar wel hier: Rottweiler Performance fuel dongles 1090/1190/1290 (paar)

Die moet ik hebben, toch?

Of kan/moet ik meteen de hele SAS eraf halen (ook omdat er een Akra op zit) en zal ik dan deze bestellen: ROTTWEILER STAGE 2 SAS/CANISTER REMOVAL KIT
Er zijn verschillende aanbieders van fuel dongles, welke je neemt maakt niet zoveel uit, het zijn gewoon een paar weerstandjes in een connector. Heb hier thuis nog een setje liggen dat ik nog steeds moet installeren :D

Los daarvan zou ik mij er niet zo heel erg druk om maken, eenmaal ingelopen (meer dan 10dkm) bokt het blok helemaal niet. Ik rijd elk jaar een week in de bergen en heb nooit problemen met hairpins.
 
Heb ook geen problemen in hairpins, maar maak er ook totaal geen punt van om dan naar 1ste te gaan, toerenbereik van de SDGT is sowieso groter dan van een BMW boxer en kan dit best aan. Rijd ook veel leuker. Mijn inziens zijn de hele lage toerentallen voor de interne techniek schadelijker voor zo'n zware twin dan de iets hogere. Trouwens , motormaatje van me met een GSA kikt hem dan ook in zijn 1 als hij de SDGT aan
het achtervolgen is :] . Spreken hier dan wel over een 'vlot ' ritje eh :Y
 
hairpins was gewoon een voorbeeld, hè. Ik maak me geen zorgen om in de bergen te rijden met de GT, integendeel. Daar is ‘ie voor gemaakt. En dat het vlot gaat is zeker de bedoeling, daarvoor heb ik hem gekocht. 😊

Op mijn eerste dagen met de GT heb ik wel gemerkt dat langzaam rijden, bijvoorbeeld door een dorpje aan de dijk (vaak een 30 km-zone met klinkers) of door de file niet het sterkste punt van dit blok is. Gaat letterlijk met horten en stoten. Ik kan er wel mee leven, maar als het iets soepeler kan, graag. Vandaar dat ik wel zo’n fuel dongle wil. Puur voor de (vele) plekken waar je helaas noodgewongen de teugels even moet aanhalen :]
 
hairpins was gewoon een voorbeeld, hè. Ik maak me geen zorgen om in de bergen te rijden met de GT, integendeel. Daar is ‘ie voor gemaakt. En dat het vlot gaat is zeker de bedoeling, daarvoor heb ik hem gekocht. 😊

Op mijn eerste dagen met de GT heb ik wel gemerkt dat langzaam rijden, bijvoorbeeld door een dorpje aan de dijk (vaak een 30 km-zone met klinkers) of door de file niet het sterkste punt van dit blok is. Gaat letterlijk met horten en stoten. Ik kan er wel mee leven, maar als het iets soepeler kan, graag. Vandaar dat ik wel zo’n fuel dongle wil. Puur voor de (vele) plekken waar je helaas noodgewongen de teugels even moet aanhalen :]
Het is ook afhankelijk welke GT je hebt. De uitvoering met analoog cockpit zal meer bokken dan de digitale versie.
Ik had veel problemen met de analoge uitvoering en hebt daar wel met veel rijplezier een dongle in gezet. Makkelijk te bereiken en goed te doen. Ongeveer 15 minuten werk, als je tank oplicht en de connector goed kan bereiken.
Bj de digitale hebben ze bij mij alle kabels met goed vast gebundeld / vast gezet en dat heeft veel meer werk om dat uit te voeren.
Ik heb bij de digitale display GT de dongles niet meer nodig als ik in de bergen ga rijden. Ik stel de motor dan zeker niet in sport in.
Bij de analoge uitvoering bokt de motor heel erg als je een haakse bocht (rotonde) neemt, valt vaak uit en de kans dat je plat gaat is dan groot.
Dongels zeker aan te raden bij analoge versie cockpit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan