KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Wel, wat ik hier in het verleden gepen'd heb werd soms in twijfel getrokken, maar was gewoon de waarheid.
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 1818654iemand ervaring met deze opzetruit van puig voor de GT op het originele scherm, voor en nadelen?
ofiemand ervaring met een volledig ander windscherm.
Ik heb namelijk nogal veel windruis met het originele scherm, of het nu in de laagste of hoogste stand staat.
zou het graag opgelost zien tegen het voorjaar. Bekijk bijlage 1818654
nog is een keertje onder de aandacht brengen..
 
nog is een keertje onder de aandacht brengen..

Ik heb nog niet zo.n opzetstuk geprobeerd.
Maar ik heb zo.n ruit van puig geprobeerd .
Heeft er 10 km op gezeten .
En ik was er klaar mee .
Normaal voel ik de wind vol tegen me borst aankomen , bij originele
Maar omdat die van puig hoger is zit dat stukje turbulentie wat je heb vol op je helm
En dan is de originele echt beter
Een grote ruit is niet altijd de oplossing .
Of hij moet anderhalve meter lang zijn 😁



Rare is wel.dat ik heel veel lovende reacties lees over deze ruit .
Dus misschien ligt het aan mij 🙃😎
 

Bijlagen

  • 20221005_160603.jpg
    20221005_160603.jpg
    208,1 KB · Weergaven: 44
nog is een keertje onder de aandacht brengen..
Ga eens kijken bij MDI in Ravenstein, misschien hebben ze iets voor jou? Je kan daar proefrijden met ruitjes. Je zal het zelf moeten ondervinden, want het is echt voor iedereen verschillend. Ik heb ook ooit met zo'n opzet ruitje gereden, enorm effectief voor mij. Maar ik vind het zo lelijk, ander scherm erop gezet wat heel goed bevat. Helemaal uit de wind. Turbulentie en de manier van windlast is zo verschillend en ingewikkeld voor iedereen en afhankelijk van veel factoren. Zelf proefrijden is de enigste manier om voor jezelf te beoordelen.
 
Al deze problemen heb ik met de vele japanners en een Italiaanse MV niet gehad. Dus naar mijn idee heeft KTM nog wat leren/verbeteren.

Zeker als ze mij als klant willen blijven behouden.

Alles dan kommer en kwel? Zeker niet, doet de GT wat hij moet doen dan is het een fantastische motorfiets met een schitterend concept. (maar ik sluit mijn ogen nog niet voor het geval er een gelijkwaardige model komt van een concurrent)
Ik denk dat alle merken motorfietsen wel een serie of bouwjaar heeft met bekende typische kwalen en euvels. Ernstigheid van het euvel zal ook verschillend zijn en daardoor min of meer doorslaggevend. Motorfabrikanten zijn afhankelijk van toeleveranciers, heb je daar een rotte appel tussenzitten dan hang je als fabrikant. Zoiets hoeft niet perse catastrofaal te zijn als je het als fabrikant of dealer maar netjes oplost voor de klant. Kijk naar de FJR1300/ het RP28 model. Daar kon het tandwiel van de 2e versnelling breken. Wie verzint nou zoiets vandaag de dag? Ze hebben het wel netjes opgelost voor de klant, werd gratis gerepareerd. Zo zijn er meerdere fabrikanten die het toch netjes oploste, al dan niet buiten de garantie.
 
Dat is wel Yamaha.. brekende bakken.
Persoonlijk ook ervaring mee op een heel ander model.
 
Allereerst is het mooi te lezen dat er mensen zijn (ik hoop de meesten) zonder noemenswaardige problemen.

Mijn eerste GT was een 2016 model en helaas kwam ik wel regelmatig bij de dealer. Sommige waren terug roepacties, dus alleen lastig maar niet echt een probleem. Maar ik heb zeker 3 buitenlandse dealers tijdens mijn vakantie mogen bezoeken omdat er weer eens een storing zat. Meestal in klep met de uitlaat. Heb nieuwe stappenmotor gehad om het probleem te elimineren, was deels de oplossing. Water in dashboard na zeer zware regenbuien in Oostenrijk. Alle foutcodes gezien die er bestonden en dus tijdens vakantie nieuw dashboard laten plaatsen. Nee met het 2016 model was ik wel klaar op een gegeven moment. Toch weer voor de GT gekozen als opvolger model 2022, en helaas op de terugweg de ADAC moeten laten komen omdat de motor niet meer op keyless contact wilde. Reset van systeem door de accu los te halen was de oplossing. Niet wereldschokkend maar wel heel lastig als je bij 30+ graden in kleding en met bepakking je weg wil vervolgen terwijl je vrouw haar motor al heeft gestart.

Zijn dit op zich staande feiten, als ik het internet lees zie ik dat dit redelijk veel voorkomende problemen zijn, bij meerdere modellen. En ook dealers (in Oostenrijk) beamen ze dit in mijn geval, daar was het lekkende dashboard een bekend probleem, op mijn vraag of het nieuwe TFT scherm beter was, vertelde de Meister-Werkstatt dat ook daar vele vochtproblemen voor kwamen.

Voor een motorfiets van dit bedrag mag je verwachten dat je probleem loos kunt rijden en bij mij is dat sleutel in contact, of zoals heden keyless, druk op startmotor en rijden maar. (en lioefst niet in een noodloop maar met het volle vermogen waar ik voor betaald heb) Motor zeikenat geworden dat mag geen probleem zijn, daar hoort een motor tegen te kunnen. En dan zorg ik dat hij jaarlijks of op de km's zijn beurt en onderhoud krijgt van een gerenommeerde dealer. (En daar dan dus ook voor betaal)

Al deze problemen heb ik met de vele japanners en een Italiaanse MV niet gehad. Dus naar mijn idee heeft KTM nog wat leren/verbeteren.

Zeker als ze mij als klant willen blijven behouden.

Alles dan kommer en kwel? Zeker niet, doet de GT wat hij moet doen dan is het een fantastische motorfiets met een schitterend concept. (maar ik sluit mijn ogen nog niet voor het geval er een gelijkwaardige model komt van een concurrent)
Jij hebt dan weer issues gehad met je SDGT en ik helemaal niet. Ik ken wel iemand met een MV die daar alleen maar problemen mee heeft. Uiteindelijk zegt dat allemaal niks. Je kunt er alleen maar statistisch naar kijken, als je data uit een poule van minimaal 1000 dezelfde motoren met elkaar gaat vergelijken. N = 1 heb je niks aan.
 
Exact. En de goede ervaringen hoor je altijd minder.
Maar dat doet geen afbreuk aan de 'miserie' die sommige mensen hebben.
Maar goed, dat is tegenwoordig met auto's ook.
 
Ik heb nog niet zo.n opzetstuk geprobeerd.
Maar ik heb zo.n ruit van puig geprobeerd .
Heeft er 10 km op gezeten .
En ik was er klaar mee .
Normaal voel ik de wind vol tegen me borst aankomen , bij originele
Maar omdat die van puig hoger is zit dat stukje turbulentie wat je heb vol op je helm
En dan is de originele echt beter
Een grote ruit is niet altijd de oplossing .
Of hij moet anderhalve meter lang zijn 😁



Rare is wel.dat ik heel veel lovende reacties lees over deze ruit .
Dus misschien ligt het aan mij 🙃😎
Het is een kwestie van smaak, maar deze enorme ruit vind ik echt niet mooi (om niet te zeggen: lelijk)...

Zo'n opzetruitje zou ik ook wel eens willen proberen. Niet om er permanent op te laten zitten, maar eerder voor de enkele keer dat je (op weg naar de bergen bijvoorbeeld) een lang stuk over de snelweg moet blazen. En dan bij aankomst er weer afhalen, want het oog wil ook wat. Maar ik overweeg ook als vervangend ruitje zo'n kleine van VStream.
 
Wat betreft de betrouwbaarheid van de SDGT: ik heb dit hele topic gelezen en ook het Duitstalige forum en ik ben geen grote structurele problemen tegengekomen. Maar je kunt natuurlijk altijd pech hebben. De foutmeldingen in de elektronica zijn vervelend, maar als je uiteindelijk weet dat het weggaat wanneer je even je accu losmaakt, kijk je daar waarschijnlijk ook anders tegenaan dan als je dat nog niet weet en je staat in je vakantie bij een dealer. Zou niet moeten hoeven bij een dure motor, oké, maar binnen vijf minuten is hij dan gereset en kun je weer een hele dag genieten.
 
Foutmeldingen elektronica heb ik dan weer nooit gehad zonder aanwijsbare fout van mezelf (burn out forceren door de TC, motor laten afslaan, ...) En losten steevast zichzelf op door enkele ritten de melding te negeren.
 
Dat is wel Yamaha.. brekende bakken.
Persoonlijk ook ervaring mee op een heel ander model.
Ja, dat zou best kunnen. Dat weet ik niet ondanks dat ik altijd Yamaha heb gereden, heb het nog nooit meegemaakt. Maar zie dat als fabrikant maar eens recht te trekken als je helemaal afhankelijk bent van een monopolie partij, die zijn productieproces niet kan of wil veranderen volgens specificatie. Dan hang je simpelweg als motorfabrikant.
 
Ga eens kijken bij MDI in Ravenstein, misschien hebben ze iets voor jou? Je kan daar proefrijden met ruitjes. Je zal het zelf moeten ondervinden, want het is echt voor iedereen verschillend. Ik heb ook ooit met zo'n opzet ruitje gereden, enorm effectief voor mij. Maar ik vind het zo lelijk, ander scherm erop gezet wat heel goed bevat. Helemaal uit de wind. Turbulentie en de manier van windlast is zo verschillend en ingewikkeld voor iedereen en afhankelijk van veel factoren. Zelf proefrijden is de enigste manier om voor jezelf te beoordelen.
oke, leuk advies, ik wist niet of er ergens kon proef gereden worden.
Dan kun je uiteraard direct de proef op de som nemen..
thx voor je bijdrage
 
ik heb mijn '22 GT sinds juli van dit jaar en zo af en toe krijg ook ik meldingen op m'n dash. De meest voorkomende gaat over een voorremsensor en dat is idd meestal na een fikse regenbui. Ook het motormanagement lampje kleurde recent geel. Na een paar keer aan/uit was ook dat weer voorbij. Misschien moet ik daar de dealer toch eens naar laten kijken.

Verder alleen maar positief.
 
Ik heb nog niet zo.n opzetstuk geprobeerd.
Maar ik heb zo.n ruit van puig geprobeerd .
Heeft er 10 km op gezeten .
En ik was er klaar mee .
Normaal voel ik de wind vol tegen me borst aankomen , bij originele
Maar omdat die van puig hoger is zit dat stukje turbulentie wat je heb vol op je helm
En dan is de originele echt beter
Een grote ruit is niet altijd de oplossing .
Of hij moet anderhalve meter lang zijn 😁



Rare is wel.dat ik heel veel lovende reacties lees over deze ruit .
Dus misschien ligt het aan mij 🙃😎
Niet echt passend op een SDGT vind ik persoonlijk.
 
Al eens geprobeerd met een mini / geen ruitje?
Nope niet op de KTM.
Op de Multi 1260S had ik een pikes peak carbon ruitje, is idd veel kleiner dan het originele en reed heel aangenaam nooit de behoefte gehad om het originele erop te zetten..
Zoals dit dus..
Heb jij suggesties?
 

Bijlagen

  • Ducati-Multistrada-1260-Maxicarbon-Bas-Netherlands-1.jpg
    Ducati-Multistrada-1260-Maxicarbon-Bas-Netherlands-1.jpg
    177,9 KB · Weergaven: 21
Met de SDGT (2018) nu 33k aangetikt, moest eigenlijk bij 30k binnen voor de grote (dure) beurt, maar door het
aanhoudende goede weer toch maar wat doorgereden haha want....dit zal wel het laatste ritje worden dit
jaar....en hoppa, we gingen weer rijden. Afgelopen zondag nog gestart bij 4gr, in de loop van de dag in de
Ardennen ff 16-17° op de dash gezien. Ding blijft gewoon goed werken, gelukkig de tractiecontrole ook,
want die heeft me in enkele slecht opgedroogde bochten met minder goed asfalt en veel verkanting, waar we
toch ook probeerde om wat sportief te rijden, flink bijgestaan. Na enkele waarschuwingen en kleine schuivertjes
zowel voor als achter, tempo toch maar wat gedrukt en rijmodi street gekozen ( ook in het kopje ) .
Enfin, op die 33k nooit extreme problemen gehad, ook niet in hoosbuien in Oostenrijk, bij het dagdagelijkse
gebruik, of super sportieve ritten, en ook niet bij marathonritjes.
De voorvorkdichtingen hebben gelekt, netjes door de dealer opgelost, de originele batterij vervangen in het 1ste
jaar, nadien niks meer. Wat heb ik veranderd : fuel dongles geplaatst, en ander merk olie ( Bo Oil ) .
Heb ik nu geluk gehad ? Lijkt me sterk, ben tot nu toe nog altijd wreed content van de SD. Natuurlijk loopt hij
niet zo soepel als mijn maat zijn R1250GS en biedt hij minder bescherming als een andere vriend zijn R1250RT.
Maar het motorconcept ken je als je hem koopt.
Bij elke rit krijg ik toch wel een grijns en veel lol . Ondanks mijn ietsie oudere leeftijd (57) blijf ik genieten
van de power en de handling van het ding. Dus ja, ik hoop dat als KTM met een nieuwe komt ze deze een beetje
betaalbaar houden.
 
Met de SDGT (2018) nu 33k aangetikt, moest eigenlijk bij 30k binnen voor de grote (dure) beurt, maar door het
aanhoudende goede weer toch maar wat doorgereden haha want....dit zal wel het laatste ritje worden dit
jaar....en hoppa, we gingen weer rijden. Afgelopen zondag nog gestart bij 4gr, in de loop van de dag in de
Ardennen ff 16-17° op de dash gezien. Ding blijft gewoon goed werken, gelukkig de tractiecontrole ook,
want die heeft me in enkele slecht opgedroogde bochten met minder goed asfalt en veel verkanting, waar we
toch ook probeerde om wat sportief te rijden, flink bijgestaan. Na enkele waarschuwingen en kleine schuivertjes
zowel voor als achter, tempo toch maar wat gedrukt en rijmodi street gekozen ( ook in het kopje ) .
Enfin, op die 33k nooit extreme problemen gehad, ook niet in hoosbuien in Oostenrijk, bij het dagdagelijkse
gebruik, of super sportieve ritten, en ook niet bij marathonritjes.
De voorvorkdichtingen hebben gelekt, netjes door de dealer opgelost, de originele batterij vervangen in het 1ste
jaar, nadien niks meer. Wat heb ik veranderd : fuel dongles geplaatst, en ander merk olie ( Bo Oil ) .
Heb ik nu geluk gehad ? Lijkt me sterk, ben tot nu toe nog altijd wreed content van de SD. Natuurlijk loopt hij
niet zo soepel als mijn maat zijn R1250GS en biedt hij minder bescherming als een andere vriend zijn R1250RT.
Maar het motorconcept ken je als je hem koopt.
Bij elke rit krijg ik toch wel een grijns en veel lol . Ondanks mijn ietsie oudere leeftijd (57) blijf ik genieten
van de power en de handling van het ding. Dus ja, ik hoop dat als KTM met een nieuwe komt ze deze een beetje
betaalbaar houden.
Dus ben ik niet de enige oude gek (58) ben van een comfortabele (Multi 1260S) naar een minder comfortabele maar meer sportieve motor overgestapt zonder spijt tot hier toe😁
Heb een 2022 van half juli ondertussen bijna 7000km met zeer veel plezier gereden..
1 keer wou hij niet starten effe naar de dealer bleek er een stekker ergens links (onder) de benzine tank zijn losgekomen..
Gelukkig was ik niet ergens op vakantie.
Voor de rest zalige motor, misschien nog een ander ruitje of opzetstuk en vind hem helemaal goed voor me..
 
Ik ben een iets jongere oude gek, 47 :)
Ik vind het wel frappant, dat zo'n beetje iedereen hier wel last heeft van die 'turbelentie' rond de helm en ik dus ook. Ik ben 1.86m en ook onderweg gespeeld met de standen van het ruitje, maar het maakt bij allemaal geen verschil eigenlijk. De laagste stand is dan nog het minst irritant.
Wel heb ik onlangs de nieuwe Shoei NXR2 gekocht. Qua geluid in de helm scheelt het wel iets. Maar op lange afstanden zal ik altijd de oordoppen gebruiken.
Verder ben ik ook zeer tevreden met de motor en heb maar 1x een melding gehad over de remmen voor. Dit is nagekeken door de dealer en uitgelezen en daarna nooit meer voorgekomen.
 
Ik ben een iets jongere oude gek, 47 :)
Ik vind het wel frappant, dat zo'n beetje iedereen hier wel last heeft van die 'turbelentie' rond de helm en ik dus ook. Ik ben 1.86m en ook onderweg gespeeld met de standen van het ruitje, maar het maakt bij allemaal geen verschil eigenlijk. De laagste stand is dan nog het minst irritant.
Wel heb ik onlangs de nieuwe Shoei NXR2 gekocht. Qua geluid in de helm scheelt het wel iets. Maar op lange afstanden zal ik altijd de oordoppen gebruiken.
Verder ben ik ook zeer tevreden met de motor en heb maar 1x een melding gehad over de remmen voor. Dit is nagekeken door de dealer en uitgelezen en daarna nooit meer voorgekomen.
7 jaartjes jonger hier, maar ook 1.86m lang en toevallig ook een Shoei NXR helm hiero. Ik zet 't ruitje altijd op de laagste stand, behalve wanneer ik op de snelweg met cruise-snelheid rijd, alleen dan zet ik 'm helemaal omhoog. Het is indd niet ideaal in de hoogste stand, maar heb niet veel last van turbulentie. In ieder geval niet dat m'n helm wil gaan' zwabberen'. Met ruitje in de laagste stand komt de luchtstroom onder m'n helm op de borst, dat vind ik eigenlijk het fijnste.

Overigens rijd ik gewoon altijd met oordoppen (op maat gemaakte Alpine), daar heb ik volgens mij ergere tinnitus mee voorkomen.
 
Idem hier. 184 met veel te korte poten, dus zittend best groot, ruitje laag, druk van de schouders, kop in de wind, comfy op snelweg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan