KTM super duke 1290 R - deel 3 - ''Unleash the Beast!!!''

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vraag mij een beetje af wat er met jouw Duke aan de hand is :?
Eerst een verkeerde map er in, nu niet oppaken met cat. wiebelen als een malle.

Bij mijn 1290 die ook helemaal standaard was, zeg maar zoals ie uit de fabriek rolt met cat, kon ik ook nog wel onder de 100 in z'n 6 rijden als ik zou willen en pakte die gewoon heel soepeltjes op, geen probleem.
Beetje beweging in het frame maar niet iets waar ik heel erg angstig van wordt.
Als je lekker aan het toeren bent met 150 op de snelweg en je draait em vol tegen de stuit dan wordt ie wel wat licht in het stuur ja, tja dat dan weer wel.


Eigenlijk niet zoveel hoor 🙃 Was ook geen verkeerde map maar de firmware die erin zat was door de vorige dealer per ongeluk de quick shifter vergeten op N/A te zetten. Bij het inladen van de nieuwe firmware heeft de dealer namelijk de mogelijkheid om de verschillende opties aan of uit te zetten. Hij moet zelf dan kijken welke opties bij welk 1290 model van toepassing is. Dus dat was snel opgelost door er een nieuwe firmware in te zetten waarbij de dealer wel de quick shifter netjes uitgevinkt had.

Ik heb niet gezegd dat hij niet oppakte met de cat, alleen dat de motor toen in de 6 wat blokkerig liep alsof je in een te laag toerental rijdt (Dit is ook trouwens wat je in vele testen terug kunt lezen dat de 6e gear bijna niet useful is onder de 120km/u). Dat is bij mij iig verholpen door de cat vervanger.

Wiebelen als een male doet die zeker niet😳,wat ik merk is dat ik de voorkant nu redelijk goed heb gekregen maar de achterkant wil gaan wiebelen/bewegen zodra het wegdek in de snelle bochten wat oneffen is. Dan dans de achterkant nog wat mee en na en is dus niet stabiel. Dit had ik niet op mijn Speed triple in dezelfde bocht. Dus daar ben ik niet tevreden over omdat dat beter zou moeten kunnen. Zodra het asfalt glad is heb ik daar verder ook geen last van. Ook stuurt de motor vergeleken met de Speed gemakkelijke en lichte alleen was de Speed een stuk strakke/stabliele in de snelle bochten en kon die de oneffenheden beter verwerken. Ik vermoed dat hier de high Speed setting verantwoordelijk voor is.. Al met al een super motor welke rijwieltechnisch nog wel te verbeteren valt, hetzij door goed afstellen of een vering modificatie .
 
Al op de bank gehad? Of het gas een keertje open getrokken? Heb nog niet gelezen of je geen 100pk versie hebt namelijk.


Nee nog niet op de bank gehad. PCV zit er ook nog niet in. Dat doe ik pas zodra ik weet wat ik met mijn airbox ga doen.

Maar op kenteken staat hij op 100pk maar heb er dus onlangs een nieuwe firmware op laten zetten plus akra map. Volgens de dealer moet daarmee de begrenzing (als die er al op zat) eraf zijn.

Mijne maakt powerweelies in de 4 dus ik vermoed dat die wel meer dan 100pk heeft. Hij voelt iig een stuk vlotte aan dan mijn vorige Speed triple met 135pk.
 
  • Leuk
Waarderingen: vino
Eigenlijk niet zoveel hoor 🙃 Was ook geen verkeerde map maar de firmware die erin zat was door de vorige dealer per ongeluk de quick shifter vergeten op N/A te zetten. Bij het inladen van de nieuwe firmware heeft de dealer namelijk de mogelijkheid om de verschillende opties aan of uit te zetten. Hij moet zelf dan kijken welke opties bij welk 1290 model van toepassing is. Dus dat was snel opgelost door er een nieuwe firmware in te zetten waarbij de dealer wel de quick shifter netjes uitgevinkt had.

Ik heb niet gezegd dat hij niet oppakte met de cat, alleen dat de motor toen in de 6 wat blokkerig liep alsof je in een te laag toerental rijdt (Dit is ook trouwens wat je in vele testen terug kunt lezen dat de 6e gear bijna niet useful is onder de 120km/u). Dat is bij mij iig verholpen door de cat vervanger.

Wiebelen als een male doet die zeker niet😳,wat ik merk is dat ik de voorkant nu redelijk goed heb gekregen maar de achterkant wil gaan wiebelen/bewegen zodra het wegdek in de snelle bochten wat oneffen is. Dan dans de achterkant nog wat mee en na en is dus niet stabiel. Dit had ik niet op mijn Speed triple in dezelfde bocht. Dus daar ben ik niet tevreden over omdat dat beter zou moeten kunnen. Zodra het asfalt glad is heb ik daar verder ook geen last van. Ook stuurt de motor vergeleken met de Speed gemakkelijke en lichte alleen was de Speed een stuk strakke/stabliele in de snelle bochten en kon die de oneffenheden beter verwerken. Ik vermoed dat hier de high Speed setting verantwoordelijk voor is.. Al met al een super motor welke rijwieltechnisch nog wel te verbeteren valt, hetzij door goed afstellen of een vering modificatie .
:t
 
Kleiner tandje voor ,vondt ik al veel prettiger hier binnendoor , wellicht iets om te proberen !

Autobaan kom ik niet gauw , maar de 6 kun je dan wel gebruiken .
 
Kleiner tandje voor ,vondt ik al veel prettiger hier binnendoor , wellicht iets om te proberen !

Autobaan kom ik niet gauw , maar de 6 kun je dan wel gebruiken .
Ja zou ook zeker meehelpen maar dan worden de eerste twee/drie versnellingen ook korte en die vind ik al aardig kort. Nu kan ik prima de 6 gebruiken al rond de 90km/h. Snelweg gaat helemaal perfect nu en genoeg acceleratie om in de zes een snelle inhaal manoeuvre in te zetten👍🏻😎. Al met al een zeer indrukwekkende twin.
 
Tja, waar Arie, Piet en Jan verder mee rijden maakt me ook verder niet uit. Het enige dat ik wel weet is dat ik het probleem keer op keer heb met mijn rijgedrag. Qua gewicht pas ik precies in hetgeen waar de sdr op is gemaakt dus daar zou het niet aan mogen liggen.

Toen ik de motor kocht dacht ik dat de wp vering zich wel kon meten met een merk zoals bijv. Öhlins maar dit blijkt dus ook niet het geval. Als ik nou zeker weet dat alles is opgelost met aanpassing van de vering zou ik dat natuurlijk gelijk doen maar die zekerheid is er niet (en het geld op het moment ook even niet helaas ;( ).

Dat maatje van mij heeft ook de 2017 maar hij heeft wel de pp stuurdemper maar dit maakt in ieder geval ook geen enkel verschil.

Maar goed volgend jaar dus eerst eens beginnen op verse michelins en dan zal ik langzaam het een en ander proberen uit te sluiten :P . Tot nu toe eerst nog gefrustreerd de winter door :/

Ben erg benieuwd of jij een oplossing gevonden hebt voor je vering/wegligging probleem? Zo te lezen heb jij nagenoeg dezelfde problemen.
 
Denk ik ook, ik heb mijn afstelling op sport volgens de manual (2017-2018, want die is anders dan 2014-2016) en de vork door gestoken op de derde ring.
Ik moet wel zeggen dat ik de 2.0 sowieso beter en strakker vind sturen dan de 1.0.
 
Hallo collega superdukers.
Ik ben nieuw hier op het forum en sinds 3 weken ook eigenaar van de superduke.

Vorige week maandag ben ik er me gaan rijden op francorchamps.
Dit viel eigenlijk wat tegen en dit in de zin van wegligging.

Heel weinig grip en zeker voorraan voorband werd ook niet warm.
Dit ligt inderdaad aan de vering.
Na heel wat opzoekwerk nog niet veel wijzer geworden tot ik op dit forum kwam en las er nog zijn met vering problemen.

Hoe hebben jullie deze afgesteld.

Graag wat tips.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op het moment de vering op sport staan en dan alles nog 2 klikjes zwaarder. Low speed van de achterveer is hetzelfde gebleven als de sport instelling, de sag weet ik niet meer uit me hoofd.

Heb er dit jaar niet of nauwelijks meer last van gehad gelukkig.

Ik heb ook de metzler m7rr vervangen voor Michelin's power rs. Of dit er mee te maken heeft kan ik niet bevestigen maar het zou zeker wel kunnen.

Volgend jaar ga ik eerst naar een veringspecialist om alles (intern) te laten nakijken en eventueel aan te laten passen.

Iemand die ik ken heeft ze motor bij KTM NL binnen gehad en daar hebben ze in de voorvorken het een en ander veranderd. Die zal ik van de week eens bellen om te vragen hoe zijn motor zich nu gedraagt.
 
Ik heb op het moment de vering op sport staan en dan alles nog 2 klikjes zwaarder. Low speed van de achterveer is hetzelfde gebleven als de sport instelling, de sag weet ik niet meer uit me hoofd.

Heb er dit jaar niet of nauwelijks meer last van gehad gelukkig.

Ik heb ook de metzler m7rr vervangen voor Michelin's power rs. Of dit er mee te maken heeft kan ik niet bevestigen maar het zou zeker wel kunnen.

Volgend jaar ga ik eerst naar een veringspecialist om alles (intern) te laten nakijken en eventueel aan te laten passen.

Iemand die ik ken heeft ze motor bij KTM NL binnen gehad en daar hebben ze in de voorvorken het een en ander veranderd. Die zal ik van de week eens bellen om te vragen hoe zijn motor zich nu gedraagt.


He Leon alvast bedankt voor de info.
Als je nog info hebt over ktm nl dan hoor ik het graag.
 
Ik heb voor doorrijden straatgebruik :YY dus stock vering ! 1,0 deze settings overgenomen en ook verder doorgestoken.
bevalt wel en komt best overeen met gewicht en rijstijl.


Suggested Suspension Settings
FRONT: Rebound damping—9 clicks out from full stiff; compression damping—9 clicks out from full stiff
REAR: Spring preload—19mm thread showing on shock body; rebound damping—10 clicks out from full stiff; high-speed compression damping—1.5 turns out from full stiff; lowspeed compression damping—12 clicks out from full stiff

Ps , iemand het stuur al eens in de voorste stand van kroonplaat gehad ??
 
  • Leuk
Waarderingen: Bixy
Houden jullie je aan de motorex ?
Had er motul in gemikt 300v prima spul normaal :t

Lijkt net of mijn bak meer herrie schopt en een bitch om in z,n vrij te krijgen ..zit er nu zo,n 800km in
 
Ik heb in de 990 1x motul 300v in gemikt maar de dealer vond dat toen niet zo fijn, die vond de olie aan de dikke kant (was wel 15W50) waardoor mijn oliesproeier dicht was gaan zitten. De motor schakelde wel gewoon normaal maar ik vond de 990 sowieso al makkelijker in z'n vrij te krijgen dan de 1290.

Nu zal ik voor mijn gevoel dus maar gewoon bij motorex blijven, maar er zijn evenveel verhalen over motorolie als over motorbanden, waarschijnlijk door een eigen voorkeur/prijs.
 
maar er zijn evenveel verhalen over motorolie als over motorbanden, waarschijnlijk door een eigen voorkeur/prijs.
:Y
Ik gebruikte eerst Motorex zoals voorgeschreven, had daar minimaal olieverbruik mee. Nu al een tijdje Putoline erin, geen enkel olieverbruik meer.
 
Weet niet wat ze erin mikken in venlo vermoed dat ik de eerste ben die nu thuis zelf gewisseld heeft met wat anders na 28 k ...
morgen maar eens vragen ...

En deze bak is ind wat lomper als die van de 990
 
Sjeeeees, even de db-killer eruit halen. Wat een ramp is dat joh. Maar hij is er netjes uit😁👌🏼

Jammer dat ik nu de kans niet heb hem uit te testen met het mindere weer wat ze opgeven :(
 
Nou gister avond effe wezen knallen. Maar had geen handschoentjes aan. En het koelde verdomd snel af. Kreeg moeite met koppeling en voorrem te bedienen
 
Laatst bewerkt:
Is er hier eigenlijk iemand die een trackpack op z'n SDR heeft? en dus ervaring heeft met launch-control? en is dat wat zo'n launch-control?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan