KTM SuperDuke 990 Deel 14

1388978
 
Ok, dat zou mooi zijn. Ik ga langs bij een goede vriend die een motorlift heeft, dus dan kunnen we er wat beter bij. Goed op moment vastzitten zal alleen niet gaan lukken denk ik.

Even mezelf quoten. Zag er een beetje tegenop maar vorige week de oliewissel gedaan en die carter drain bolt ging er gelukkig heel simpel uit en ook weer erin. Met m'n vingers kreeg ik hem wel op de juiste plek en met de steeksleutel kon ik hem prima aandraaien (alleen niet op moment).
 
990 als w-w bike te gebruiken of raden jullie dit af? Het liefste heel het jaar, sneeuw en ijzel uitgezonderd.

Het gaat om 10km provinciale wegen en 30 km snelweg in totaal per dag (dus heen en terug).
 
990 als w-w bike te gebruiken of raden jullie dit af? Het liefste heel het jaar, sneeuw en ijzel uitgezonderd.

Het gaat om 10km provinciale wegen en 30 km snelweg in totaal per dag (dus heen en terug).

Het kan prima natuurlijk, ik zou persoonlijk wel kijken voor een alternatieve route. Met 150 km snelweg per week zit je vrij snel met vierkante bandjes en dat is natuurlijk zonde.
 
990 als w-w bike te gebruiken of raden jullie dit af? Het liefste heel het jaar, sneeuw en ijzel uitgezonderd.

Het gaat om 10km provinciale wegen en 30 km snelweg in totaal per dag (dus heen en terug).
Ik rijd zelf nu ook zo'n 60km per dag woon/werk, rijd prima. Maar ik moet er wel bij zeggen dat als het kut weer is, ik de auto pak. Zijn vooral 60/80 km/u wegen.
 
Oké thanks.
Hier is het vooral het stukje Zoetermeer - Den Haag snelweg, rest is binnendoor...

Voor mij is het wel de bedoeling om weer of geen weer te rijden, ijzel en sneeuw daargelaten.

En maar 4 dagen in de week😜
 
Even een vraagje voor de kenners hier. Ik ben vandaag wezen proefrijden op een 2010 R, omdat ik van plan ben ook een Superduke aan te schaffen. Tijdens de testrit viel me op dat het lampje van de oliedruk een keer of drie heel even oplichtte. Toen de motor later stationair liep bleef het lampje zelfs aan en uit knipperen. Boven de 3000 toeren ging het direct uit en bleef het uit, daaronder knipperde het.
Motor heeft begin vorig jaar een grote beurt gehad (rekening gezien) waarbij alle filters en de olie vervangen zijn. Daarna is er nog maar 650km mee gereden.
Is dit toevallig een vaker voorkomend euvel en waaraan zou het kunnen liggen? Ik heb tegen de verkoper gezegd dat ik eerst een goed onderbouwde analyse wil hebben voordat ik überhaupt over aanschaf wil nadenken. Hij neemt dus contact op met de plaatselijk KTM dealer waar de motor vorig jaar de beurt heeft gehad. Maar misschien hebben sommigen van jullie dit probleem ook al eens meegemaakt. Ik hoor het graag van jullie. Alvast bedankt en hopelijk kan ik me snel bij de Superdukeclub voegen 👍🏻
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje voor de kenners hier. Ik ben vandaag wezen proefrijden op een 2010 R, omdat ik van plan ben ook een Superduke aan te schaffen. Tijdens de testrit viel me op dat het lampje van de oliedruk een keer of drie heel even oplichtte. Toen de motor later stationair liep bleef het lampje zelfs aan en uit knipperen. Boven de 3000 toeren ging het direct uit en bleef het uit, daaronder knipperde het.
Motor heeft begin vorig jaar een grote beurt gehad (rekening gezien) waarbij alle filters en de olie vervangen zijn. Daarna is er nog maar 650km mee gereden.
Is dit toevallig een vaker voorkomend euvel en waaraan zou het kunnen liggen? Ik heb tegen de verkoper gezegd dat ik eerst een goed onderbouwde analyse wil hebben voordat ik überhaupt over aanschaf wil nadenken. Hij neemt dus contact op met de plaatselijk KTM dealer waar de motor vorig jaar de beurt heeft gehad. Maar misschien hebben sommigen van jullie dit probleem ook al eens meegemaakt. Ik hoor het graag van jullie. Alvast bedankt en hopelijk kan ik me snel bij de Superdukeclub voegen 👍🏻

Heb je het oliepeil bekeken?
 
Even een vraagje voor de kenners hier. Ik ben vandaag wezen proefrijden op een 2010 R, omdat ik van plan ben ook een Superduke aan te schaffen. Tijdens de testrit viel me op dat het lampje van de oliedruk een keer of drie heel even oplichtte. Toen de motor later stationair liep bleef het lampje zelfs aan en uit knipperen. Boven de 3000 toeren ging het direct uit en bleef het uit, daaronder knipperde het.
Motor heeft begin vorig jaar een grote beurt gehad (rekening gezien) waarbij alle filters en de olie vervangen zijn. Daarna is er nog maar 650km mee gereden.
Is dit toevallig een vaker voorkomend euvel en waaraan zou het kunnen liggen? Ik heb tegen de verkoper gezegd dat ik eerst een goed onderbouwde analyse wil hebben voordat ik überhaupt over aanschaf wil nadenken. Hij neemt dus contact op met de plaatselijk KTM dealer waar de motor vorig jaar de beurt heeft gehad. Maar misschien hebben sommigen van jullie dit probleem ook al eens meegemaakt. Ik hoor het graag van jullie. Alvast bedankt en hopelijk kan ik me snel bij de Superdukeclub voegen 👍🏻

Ik heb iets soortgelijks gehad maar was eigenlijk alleen bij stationair dat het lampje knipperde .

Bij mij lag het aan de connector van de oliedruksensor, beetje geknepen dat het wat vaster zit, en geen lampje meer.
 
Heb je het oliepeil bekeken?
Het oliepeil zag er prima uit. Met warmgedraaid blok (uitgeschakeld) stond het peil netjes tussen min en max in het peilslangetje.
Vind zelf op diverse fora gelijksoortige problemen, waarbij vaak een kapotte oliedruksensor als oorzaak wordt gegeven. Tevens schijnt de locatie van de bedrading van de sensor voor problemen te kunnen zorgen. Doordat deze tegen de slang van koelvloeistof ligt kan deze door de warmte hiervan een foutief signaal afgeven. Isoleren van de bedrading zou het probleem op kunnen lossen.
Misschien dat iemand hier daar ook ervaringen mee heeft?
 
Ik heb iets soortgelijks gehad maar was eigenlijk alleen bij stationair dat het lampje knipperde .

Bij mij lag het aan de connector van de oliedruksensor, beetje geknepen dat het wat vaster zit, en geen lampje meer.

Bedankt voor je reactie. Klopt het dat er alleen een sensor aan de achterkant van de voorste cilinder zit? Is deze een beetje makkelijk te bereiken?
Ik laat de oplossing voor nu eerst maar eens aangedragen worden door de verkoper en zijn dealer.
Na mijn testrit hebben we de fiets nog stationair laten lopen en toe vertoonde de fiets hetzelfde gedrag als jij beschrijft. Knipperen bij stationair, hierna niet meer gereden met de fiets.
 
Ik zou heel even zijn reactie afwachten, maar me verder niet veel zorgen maken om zo'n knipperend lampje. Als het oliepeil goed is, kan er niet heel misgaan. Misschien ben jij meer risicomijdend, maar ik zie dit vooral als kans om lekker te onderhandelen.
 
Ik zou heel even zijn reactie afwachten, maar me verder niet veel zorgen maken om zo'n knipperend lampje. Als het oliepeil goed is, kan er niet heel misgaan. Misschien ben jij meer risicomijdend, maar ik zie dit vooral als kans om lekker te onderhandelen.
Daar heb je wel een punt, maar knipperende oliedruklampjes zijn toch wel een dingetje. Zoiets moet betrouwbaar zijn ;)
 
Als het lampje knippert is er iets aan de hand, en moet je het verhelpen. Zo'n lampje zit er niet omdat het zo leuk staat :+

Ik heb iets gelijksoortigs gehad, toen de Duke voor het kleppenstellen naar Goedhart is gegaan.
Ik heb toen ook aangedragen van de sensor die te warm zou worden, helaas dat was het toen niet.
Bij mij zat de oliesproeier dicht, dat was trouwens niet de oorzaak van het knipperende lampje bleek later.
Bij mij zaten de beide nokkenaskettingspanners vast of iig werkten ze niet zoals het moest. Nieuwe spannertjes er in klaar. Dingen kosten niet de wereld.

Tevens gaf Goedhart aan dat de olie aan de dikke kant was (volgens mij had ik er toen 15W60) in.

Met andere woorden, nalaten kijken of laten staan maar het hoort niet.
 
Als het lampje knippert is er iets aan de hand, en moet je het verhelpen. Zo'n lampje zit er niet omdat het zo leuk staat :+


Bij mij zaten de beide nokkenaskettingspanners vast of iig werkten ze niet zoals het moest. Nieuwe spannertjes er in klaar. Dingen kosten niet de wereld.

Tevens gaf Goedhart aan dat de olie aan de dikke kant was (volgens mij had ik er toen 15W60) in.

Met andere woorden, nalaten kijken of laten staan maar het hoort niet.

Uit nieuwsgierigheid, hoe kunnen versleten spanners voor oliedrukproblemen zorgen?
 
Daar heb je wel een punt, maar knipperende oliedruklampjes zijn toch wel een dingetje. Zoiets moet betrouwbaar zijn ;)

Voor de aankoop van de KTM SD990 van mijn zoon heb ik me ´n paar dikke oren gelezen aan
alle beschikbare info over de SD990. Van het probleem met het olielampje/sensor kan ik me niets herinneren.
Wacht inderdaad de reactie van de verkopende partij even af. Maar zoiets moet gewoon goed zijn.
 
Voor de aankoop van de KTM SD990 van mijn zoon heb ik me ´n paar dikke oren gelezen aan
alle beschikbare info over de SD990. Van het probleem met het olielampje/sensor kan ik me niets herinneren.
Wacht inderdaad de reactie van de verkopende partij even af. Maar zoiets moet gewoon goed zijn.
Helemaal mee eens. Kreeg vanmiddag een berichtje van de verkoper dat de motorfiets wordt opgehaald en nagekeken door zijn motorzaak. Hoor het aankomende week.
 
De werking van de sensor is met 'n multimeter trouwens simpel te controleren. Veel succes met 'n eventuele aankoop. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan