KTM SuperDuke 990 Deel 14

Binnenkort het balhoofdlager vd superduke aan de beurt.... wat rijd 'n motor daar beroerd van zeg :')
 
Ik heb mij altijd al zitten afvragen, waar merk je aan dat het balhoofdlager aan vervanging toe is.

Ik heb bij al mijn motoren namelijk nog nooit een balhoofdlager hoeven/moeten vervangen.
 
Ik heb mij altijd al zitten afvragen, waar merk je aan dat het balhoofdlager aan vervanging toe is.

Ik heb bij al mijn motoren namelijk nog nooit een balhoofdlager hoeven/moeten vervangen.

Dat merk je aan belabberd stuurgedrag, lijn lastig te houden en bij vergevorderde slijtage krijg je gewoon speling in de voorkant wat je vooral merkt bij het remmen.
Makkelijk te testen door de motor op de rem te houden (of tegen muur te zetten) en dan proberen stuur naar voren te duwen, zit er speling op dan is balhoofd fucked..

Moeilijkere manier; Motor op bok zetten en stuur naar een kant laten vallen, dit moet soepel en niet te snel gaan. Dondert het stuur in 1 keer om of blijft hij halverwege staan; balhoofd fucked
 
Dat merk je aan belabberd stuurgedrag, lijn lastig te houden en bij vergevorderde slijtage krijg je gewoon speling in de voorkant wat je vooral merkt bij het remmen.
Makkelijk te testen door de motor op de rem te houden (of tegen muur te zetten) en dan proberen stuur naar voren te duwen, zit er speling op dan is balhoofd fucked..

Moeilijkere manier; Motor op bok zetten en stuur naar een kant laten vallen, dit moet soepel en niet te snel gaan. Dondert het stuur in 1 keer om of blijft hij halverwege staan; balhoofd fucked
Dat dus, bij stilstaan voel je het en tijdens het rijden nog veel erger -O-
Ik hoopte op alleen een voorwiellager maar balhoofd is duidelijk stuk.
 
Dat dus, bij stilstaan voel je het en tijdens het rijden nog veel erger -O-
Ik hoopte op alleen een voorwiellager maar balhoofd is duidelijk stuk.

Ach, vervang je hem en hoef je er de rest van de levensduur niet meer naar om te kijken als 't goed is :)

Dan mag ik binnenkort ook wel eens ff naar mijn balhoofd kijken, ik kan heel slecht mijn lijn houden, meestal in het weekend trouwens 😳

Dat gaat zo snel nier hoor Folkie, gewoon wat minder zuipen in 't weekend :P
 
En als er veel mee gewheelied en slecht mee geland is , een dood punt in het midden .
Voor ik er mee kan wheely'en...
En ja, een superduke is wel een wheely fiets, wie weet wat er in de voorgaande jaren is gebeurd. Moet nu toch vervangen worden, achja. Hebben we van 't winter weer wat te doen.
 
Gisteren na een aantal weken (vakantie) weer gestart, liep weer als een zonnetje. Wat een heerlijk ding toch. Geluid, wegligging, power, heerlijk. Na 2 minuten kwam ik trouwens meteen een collega Superduke R tegen, op de Vleutenseweg. Iemand van hier?

Overigens moest ik een paar weken terug de voorrem ontluchten, nu checkte ik het voor ik ging rijden weer even en zat er geen druk in. Dus heel even simpel via ontluchtingsnippel bij het stuur ontlucht en hij was meteen keihard. Eens kijken of hij dit keer wel op druk blijft. Anders iemand een idee wat dit kan zijn?
 
IMG_20180911_170458.jpg

Mijn SuperDuke staat in de Performance Bikes van deze maand 😀
 
Wat houden jullie aan als instelling voor de achterveer? En dan bedoel ik de haakmoeren
die de veer op spanning zetten.
 
Wat houden jullie aan als instelling voor de achterveer? En dan bedoel ik de haakmoeren
die de veer op spanning zetten.

Ik had bij mij de veervoorspanning van de achterveer op 10 zichtbare windingen gezet, maar dat is wel op mijn gewicht van 95kg met pak en alles aan.
Ik dacht dat standaard 8 zichtbare windingen is, maar helemaal zeker weet ik het niet.
 
Wat houden jullie aan als instelling voor de achterveer? En dan bedoel ik de haakmoeren
die de veer op spanning zetten.

Die van mij staat op de standaardinstelling geloof ik. Maar is natuurlijk afhankelijk van je gewicht.

Erug leuk .
Vanwaar naar 520 overgestapt?

Omdat het kan 😁
Was toe aan een nieuwe kettingset, en was benieuwd wat het zou uitmaken.
Ik merk er uiteraard geen fluit van en het scheelt iets minder dan een kilo totaal.


TOP Neem, Je Duke en jij hebben internationale bekendheid.
Hoe komt ie zo in dat blad terecht eigenlijk?

Ik zit ook op het forum van pb magazine, en ze hebben zo nu en dan weinig inzendingen voor dat segment. Dus er kwam een verzoek of de mensen op het forum hun motor in wilde sturen, en dat heb ik gedaan.
 
Bedankt voor de reacties! Er zijn veel meer als tien windingen zichtbaar. :oops:
Ga ik de standaardinstelling proberen. De huidige instelling is echt kneiterhard.
 
Bedankt voor de reacties! Er zijn veel meer als tien windingen zichtbaar. :oops:
Ga ik de standaardinstelling proberen. De huidige instelling is echt kneiterhard.

Als het goed is zit er onder het zadel een sticker met standaard veringinstellingen.
3 suggesties: standaard, comfort en circuit.
 
In de manual heeft KTM het advies 6mm aan te houden. Maar er staat nergens ´n uitleg hoe.......:unsure::giggle:
 
In de manual heeft KTM het advies 6mm aan te houden. Maar er staat nergens ´n uitleg hoe.......:unsure::giggle:
Klopt nergens kan je dan vinden van waar tot waar dat gemeten is. Dus heb ik zitten speuren op het forum en instellingen van Jermo overgenomen. Die is al eens flink aan het proberen geweest, laaang geleden, hij had toen hetzelfde lichaamsgewicht als ik, dus dat was voor mij overnemen.

In jouw geval zou je ook met de sag en dat soort dingen aan de gang kunnen gaan.
Maar als de spoed 0,75mm zou zijn dan kan 6mm 8 zichtbare windingen zijn die ik eerder noemde, maar dat is puur uit mijn geheugen en ik weet niet of dat betrouwbaar is 😂

Wat ik wel gevonden heb in mijn historische gegevens is dat ik +2 omwentelingen gedaan heb.

Misschien helpt dit je iets?
 
Goede morgen heren,

Sorry even in te breken op jullie vering afstel verhaal.
Al eerder voorgesteld (ergens is deel 13) lees ik lekker mee. Nu eindelijk het rijbewijs op zak was ik vol spanning of de 990 mij en ik de 990 niet teleur zouden stellen. Het is nou niet de meest voor de hand liggende starters motor en lijkt al in de verste verte niet op een 4cl 650 cc lesmotor.
Maar afijn.. het is gebeurd. Deze week was het moment daar, een leuke 990 uit 2007 ( nog oud model) in de buurt gevonden welke een bezichtiging waar was. In de auto gestapt voor een bezoekje en wat oriënterende blikken, de meneer van de desbetreffende motorzaak was aller vriendelijkst en vond het geen probleem dat ik deze al op leeftijd verkerende jonge uit zou laten. "Heel toevallig had ik die ochtend de motor kleding en helm achter in de auto gegooit".
Iets wat gespannen, zweet op de rug, klamme handjes ging het dan gebeuren, Zoizo het eerste rondje alleen op de motor weg, ook al weet ik dat ik het kan.. het blijft een dingetje.
Eenmaal de heer gestart begint de smile, eerste gedachten, Tering.....wat een geluid, tweede gedachte.. dit gaan we gewoon doen.
Dan stap je op en denk je "Tik.. 1e versnelling gewoon rustig wegrijden....hobbel hobbel bok bok.... oke dat had ik ergens op het forum gelezen, volgende keer iets meer gas. Na 100 meter eerste stoplicht, de herkansing "vlekkeloos". opschakelen als boter zo zacht.
Na het 2e stoplicht vertrekken we de weide wereld in..."smile"... Rotonde.. oke gasdicht "smile".... Helaas op de rotonde wat zeer langzaam verkeer.
Het geluid is inmiddels gewend evenals de "smile" echter probeer ik deze wat te onderdrukken " jonge het is je eerste ritje blijf geconcentreerd"
Ik schud mijn hoofd en zeg hard op..."tering wat een apparaat"...wetende dat niemand dit toch ooit kan horen op 1 meter afstand van deze bulderende 2 cilinder.
Op de terugweg van mijn rondje rijd ik door de polder, slinger zo "rustig" terug naar de plek waar ik deze jonge ga parkeren. Deze jonge is zijn wilde haren nog niet kwijt.
Bij terugkomst zet ik netjes de motor op de standaard en haal diep adem..de 990 heeft mij niet teleurgesteld, en ik mijzelf ook niet. Na dat ik ben afgestapt loop ik nog een rondje om de motor, een beest van een machine maar toch is mijn hart gevallen door het model na 2007.

Wilde jullie mijn zeer positieve ervaring over jullie of mag ik ons zeggen, geliefde motor niet achterwegen laten.
Ga dus nu op zoek naar een 2007 a 2008 model SD. Uiteraard openings post gelezen, voordelen, nadelen, voor en tegens.
KM stand ben ik niet zo heel bang voor, zolang het beestje maar liefde krijgt van de juiste mensen.
Kleur maakt me eigenlijk ook niet zo veel uit.. een wit met zwart...of juist oranje.
Iemand iets in de aanbieding? ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan