KTM SuperDuke 990 Deel 14

Ik heb 4 weken geleden een sd990 gekocht. De motor staat nog bij de motorzaak op winterstalling. Er was precies die ochtend voor het eerst met zout gestrooid , dus maar besloten om hem daar te laten overwinteren. Nu mis ik het wel om hem niet hier in de garage te hebben staan. Maar hierbij een foto.

Welkom! :]

De grote beurt is standaard zo'n 450 euro bij een KTM dealer dacht ik. Inclusief olie, filters, kleppen stellen etc. Maar ex slijtage onderdelen die hier misschien nog bij komen. Ga je naar een locale dealer kan het wat voordeliger zijn maar het geld zit hem voornamelijk in de uren, niet zozeer het materiaal.
 
Blijkbaar was mijn motor nog niet klaar met rijden en heeft ze haar ongenoegen kenbaar gemaakt met een spontaan barstende teller... '(
Niks geks gebeurd, alleen maar binnen gestald en een paar dagen later spontaan barsten. Dat wordt een dure om te vervangen.

Sodeju, da´s zuur. Is de teller ooit gerepareerd?
 
Nog even opgezocht. Prijsopgave voor 'n 15.000km beurt bij de plaatselijke KTM dealer: tussen de 550-600 euro.
 
@nampus ga je alleen de kleur van de achterveer veranderen of ook de veer eigenschappen? Toen ik een offerte aanvroeg voor de voorvork werd me sterk aangeraden om de achterveer ook te laten servicen. Ik vind zelf een witte veer wel mooi staan... al heeft mijn veer vreemd genoeg wat lakschade en lichte roest vorming onder de lak.

Wordt een aardige order... 3 sets voorvorken (dus 6 poten) en twee achterveren staan geboekt 😅🙈
 
@nampus ga je alleen de kleur van de achterveer veranderen of ook de veer eigenschappen? Toen ik een offerte aanvroeg voor de voorvork werd me sterk aangeraden om de achterveer ook te laten servicen. Ik vind zelf een witte veer wel mooi staan... al heeft mijn veer vreemd genoeg wat lakschade en lichte roest vorming onder de lak.

Wordt een aardige order... 3 sets voorvorken (dus 6 poten) en twee achterveren staan geboekt 😅🙈

Het wordt een zwarte hyperpro veer, dus hij is ook iets anders van karakteristiek als de originele.
Ik wilde juist van dat witte af, en ook bij was die veer niet al te mooi meer. Maandag het spul weer ophalen, ben benieuwd!
 
Grote beurt met kleppen stellen kost tussen de 500-600.

Ik was vorig jaar 1000 kwijt omdat ik naast de grote beurt ook nog een onverklaarbare rammel in het blok had zitten. Dit bleek 2 slecht werkende hydraulische nokkenaskettingspanners te zijn, maar het koste GH toen een paar uur zoeken en proberen + de onderdelen vervangen voor nieuwe.
 
Laatst bewerkt:
Sodeju, da´s zuur. Is de teller ooit gerepareerd?

Hij is er wel af geweest toen er naar het oververhitting probleem werd gezocht. Misschien hebben ze hem toen te hard aangedraaid bij het terugzetten. Maar daar heb ik nu niks meer aan.

Ik laat het maar zo tot de eerste regenbui en hij vol loopt met water denk ik, hij functioneert nog wel momenteel.

Oww ja, heb nog even gekeken wat ik de laatste keer heb betaald voor de grote beurt. Dat koste me toen 580,- zonder dat er gekke dingen waren. Dus ik zat er een 100,- naast helaas zoals de andere ook al hadden aangegeven.
 
Voorvork en schokbreker weer terug van hyperpro:
IMG_20181217_183040~4.jpg

Verse olie voor en achter, de boel schoongemaakt (de rebound verstelling van een van de poten was dermate vervuild dat hij zo goed als vast zat) nieuwe SKF low friction keerringen, en een nieuwe achterveer.
Ben benieuwd naar hoe het gaat rijden komend seizoen :)
 
Ziet er heel chic uit Neem lijken wel gloednieuwe delen te zijn. Zal met rijden wel een flink verschil maken. In het 1290 topic raden ze de vork modificatie ook aan, schijnt een wereld van verschil te maken.
 
Hij is er wel af geweest toen er naar het oververhitting probleem werd gezocht. Misschien hebben ze hem toen te hard aangedraaid bij het terugzetten. Maar daar heb ik nu niks meer aan. Ik laat het maar zo tot de eerste regenbui en hij vol loopt met water denk ik, hij functioneert nog wel momenteel.


Ik heb wel wat gelijmde tellerunits gezien (die uit elkaar zijn gehaald vanwege het vochtprobleem).
Dat gaat bij wisselende temperaturen scheuren. Misschien dat je wat speciaallijm in de scheur kunt laten lopen. Als die niet al te groot zijn.
 
Ziet er heel chic uit Neem lijken wel gloednieuwe delen te zijn. Zal met rijden wel een flink verschil maken. In het 1290 topic raden ze de vork modificatie ook aan, schijnt een wereld van verschil te maken.

Op de foto lijken ze als nieuw idd 🤐 van dichtbij zit er aardig wat steenslag op de voorpoten, wat vuil op de onderste gietstukken dat ik er niet af krijg, en is de bovenkant van de schokbreker een beetje gelig verkleurd 😒

Quanta kosta?
€390 waarvan €110 voor de achterveer, dus alleen het schoonmaken, verversen en nieuwe keerringen is €280
 
Ik heb wel wat gelijmde tellerunits gezien (die uit elkaar zijn gehaald vanwege het vochtprobleem).
Dat gaat bij wisselende temperaturen scheuren. Misschien dat je wat speciaallijm in de scheur kunt laten lopen. Als die niet al te groot zijn.

Ja dat kan ik wellicht nog proberen, ook even een gaatje boren bij het uiteinde van de scheuren zodat ze niet verder gaan.

€390 waarvan €110 voor de achterveer, dus alleen het schoonmaken, verversen en nieuwe keerringen is €280

Dat vind ik nog mee vallen, misschien dat ik ze ook maar eens laat doen. Zal nog nooit gebeurd zijn gok ik en de teller staat al rond de 42k.
 
Het lijkt erop dat er weer een posts verdwenen zijn hier :?

Nette waardes speedy, maar waarom zijn de lijnen zo grillig? Ketting en tandwielen ver versleten?
 
JaJa jongens, zo is het wel weer genoeg he. door lezen word het lijstje steeds langer. Klepspeling controleren/grote beurd, vering revisie, dyno op de testbank, nog wat kapdelen opnieuw laten spuiten... aankomend jaar eerst maar eens lekker rijden, kijken we daarna wel wat er nodig is.
btw. de shifting rod part nr. 61034036044 is verbogen door de vorige eigenaar. heb hem nog net kunnen stellen zoals ik hem wil maar is verre van sexy.
Orgineel bestellen a 60 euro of hebben jullie betere ideen?
 
JaJa jongens, zo is het wel weer genoeg he. door lezen word het lijstje steeds langer. Klepspeling controleren/grote beurd, vering revisie, dyno op de testbank, nog wat kapdelen opnieuw laten spuiten... aankomend jaar eerst maar eens lekker rijden, kijken we daarna wel wat er nodig is.
btw. de shifting rod part nr. 61034036044 is verbogen door de vorige eigenaar. heb hem nog net kunnen stellen zoals ik hem wil maar is verre van sexy.
Orgineel bestellen a 60 euro of hebben jullie betere ideen?

Ik zal vanavond even kijken, maar ik vermoed dat ik er nog 1 heb liggen. Ik ga er even vanuit dat je alleen het stangetje nodig hebt, en dat de stangkoppen en borgmoeren nog goed zijn?
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad leuke waardes Speedy_J, ben ook altijd benieuwd hoeveel het scheelt qua verbruik bij gelijk gebruik. En ja ik weet het, je koopt de SD niet voor zijn zuinigheid. Maar ik rij er toch aardig veel op en dan kan een beetje besparing toch al best uitmaken :)
 
Ik ging na afstellen door Frederiks van +-1 op 12 gemiddeld, naar 1 op 14 a 15 gemiddeld.
Dus het kan wel verschil maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan