KTM SuperDuke 990 Deel 14

Heb er destijds met 41 vertanding , op zolder ook een 1,50 uitgeperst de 990 is geweldig op de korte bochtige circuits ! En tuurlijk ze knalle je voorbij op rechte stuk , top is niet zijn ding ,maar de ktm maakt onderin alles goed ,en met super laat remmen en smijtwerk :t
Vindt m btr als de 1290 hierin .
Hoe beter je de motor kent en voelt ,des te makkelijker gaat het ,dus komt vanzelf goed .
 
Nog mensen die regelmatig eens circuit opgaan met de Superduke?

Heb er nu mijn 3de circuitdag opzitten (1x Mettet en 2x Zolder) en ben precies wat ontgoocheld over de manier waarop de KTM snelheid opbouwt.... Eerste keer Zolder was puur kennismaking en bleek meteen dat de vertanding (41T achter, teveel tegen begrenzer in sommige bochten) niet goed zat. Dus afgelopen maandag 38T gemonteerd. Gevoel was meteen een stuk beter, tijd ook (1.55 nu) maar wel weinig topsnelheid. Algemeen lag de topsnelheid zo tussen 187-192km/u (op GPS laptimer weliswaar, dus reële snelheid). Moet wel zeggen dat ik omwille van zwarte vlag voor geluid toch wel klein beetje moest inhouden en gas constant houden aan de geluidspaal.

Ik had niet gedacht dat het verschil tegenover mijn R1 zo groot zou zijn (opzelfde GPS laptimer reed ik daar 225km/u top, rondetijd 1.49). OK, er zit weliswaar 55pk verschil tussen beide motoren maar met de KTM heb ik het gevoel dat de motor boven de 160-170km/u nog maar weinig snelheid opbouwt. Heb geen idee wat de reële top is met deze motor gezien ik enkel circuit rijd...?

Pas op, ik vind het een fantastische motor qua sturen bocht in-bocht uit, chicanes, remmen, allemaal super maar had hem iets nijdiger verwacht. Een 600cc R6 of CBR rijdt mij volledig zoek op het rechte stuk en dat had ik niet meteen verwacht gezien deze 990R toch ook over 120pk beschikt. Misschien ben ik de afgelopen jaren wat verwend geweest qua PK's met een RC8R-Fireblade-R1 en moet ik maar mijn mindset wat bijpassen, dat kan ook natuurlijk ;-).

Maar mochten er mensen zijn die ervaring hebben op het circuit dan ben ik zeker benieuwd hiernaar.

Grtz
Dieter
ik reed max een 1:59 groep minder snel. nu 2 keer op zolder geweest met mijn SuperDuke, geen R, vering ga ik laten reviseren, niet voor de lol!
topsnelheden op de teller( welke maar weinig afwijkt tov gps meting) 200op beide rechte eindes. idd zwarte vlag ontvangen maar alleen plankgas direct langs de geluidsmeter, met standaard pijp.
tandwielen 16/38.
pirelli rosso corsa2
Echt acceleren boven de 160-170 niet echt nee. Ik heb een filmpje van mijn 1:59 op youtube als je wilt vergelijken. (mredonis ktm zolder)

ik zou een moord doen voor een 1:55........
 
Hallo dukers, weten jullie of je de sleutel gewoon kunt laten namaken bij een sleutelmaker? Start de duke dan of zit er een chip oid in de sleutel (startonderbreker?)

of moet dit echt via de dealer En heb je een originele sleutel nodig?
 
Ik heb zelf eens een blank besteld op eBay voor 7€, en die laten slijpen in de goede vorm. Werkt oké, maar vreemd genoeg maakt nu de oriëntatie wel uit. Moet soms de sleutel 180 graden draaien, anders kan ik niet draaien.
 
Hallo dukers, weten jullie of je de sleutel gewoon kunt laten namaken bij een sleutelmaker? Start de duke dan of zit er een chip oid in de sleutel (startonderbreker?)

of moet dit echt via de dealer En heb je een originele sleutel nodig?
Je kan gewoon een blanke sleutel kopen en laten namaken idd. De meeste KTM dealers hebben die blanke sleutels ook wel liggen. Daar kosten ze een euro of 14 part number: 40011166100
 
Oké maar het moet dus wel echt een Ktm sleutel zijn?
Er zit geen chip in of iets dergelijks dus je kan iedere sleutel nemen. Maar gezien Denzel zegt dat zijn ebay versie opeens een orientatie voorkeur had zou ik wellicht een originele kopen. Dat heb ik toen ook gedaan en had nergens last van.
 
Ik meld me hier ook maar alvast :) Volgende week wordt mijn '06 geleverd. Kom van '97 GSX600R. Gister proefritje gemaakt en was gelijk verkocht. Lekkere houding, lekker blok, veel vertrouwen bij het nemen van bochten.
 
Wat staat er bij jullie op de veer vermeld van de schokdemper ? Bij mij staat er YSS 60-180-175. Volgens mij betekent dit dat er een vervangende veer gemonteerd is door een vorige eigenaar die zowel zwaarder (18kg/mm tegenover 17kg/mm) als korter is dan de standaard veer. Ik heb het idee dat de shock bij scherpe hobbels helemaal door z’n veerweg heen gaat (heb veervoorspanning al op maximaal).

kan iemand mijn interpretatie bevestigen ? Ik ben benieuwd wat er bij jullie op de veer staat.
 

Bijlagen

  • 6916EB46-69F0-4528-AA20-D8C06B4BD0D6.jpeg
    6916EB46-69F0-4528-AA20-D8C06B4BD0D6.jpeg
    1 MB · Weergaven: 10
  • 20777672-002D-4F29-B0BE-85E617816237.jpeg
    20777672-002D-4F29-B0BE-85E617816237.jpeg
    394,8 KB · Weergaven: 14
Standaardveer staat 170-185 op.
170N/mm en 185mm vrije lengte.
Die van jou is denk ik 60mm Binnendiameter, 180N/mm en 175mm lang.
Dus zwaarder en korter idd.

Wat weeg je? En hoeveel zakt de motor in onder z'n eigen gewicht en met jou erop?

Standaardveer zou prima moeten zijn voor iemand van rond de 75-80 kg. Dus die van jou dan voor een iets zwaarder persoon lijkt me.
Je kan een tyrap rond de zuigerstang doen, rondje rijden, en kijken waar de tyrap zit.
Dempt de schokdemper nog wel?
Misschien tijd om hem te laten servicen door een specialist.
 
Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden. Een van de vorige eigenaren zal wel wat kortere benen hebben gehad :9.

Ik weeg tussen de 75 en 80 kg met motorkleding aan. De motor zakt aan de achterkant 47mm in met mij erop ten opzichte van volledig uitgeveert. (Vrije doorzakking heb ik niet gemeten).

Tywrap zit helemaal onderaan de zuigerstang. Ik ben van plan om einde dit seizoen de schokdemper te laten servicen. En met deze kennis laat ik er ook gelijk nieuwe veer op zetten met standaard constante en lengte (170/185).
 
Is er buiten de accu nog een goede plek om 12 volt te pakken? Het is wel heel krap in die accubak als er nog 2 aansluitingen per pool op moeten (TomTom en optimate)
 
Is er buiten de accu nog een goede plek om 12 volt te pakken? Het is wel heel krap in die accubak als er nog 2 aansluitingen per pool op moeten (TomTom en optimate)
Als het goed is liggen er ergens onder je zadel 2 setjes van 2 connectors, gelabeld acc1 en Acc2. Een is een geschakelde 12V, de ander is een constante 12V.
 
Ze zitten nu direct op de accu. Dan zijn de kabels ook mooier weg te werken :)

Vanavond een fijn rondje door de provincie gemaakt.
 

Bijlagen

  • 20200726_213041.jpg
    20200726_213041.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 8
Terug
Bovenaan Onderaan