KTM SuperDuke 990 Deel 14

Motohooligan airbox gemonteerd en Jermo’s map ingeladen 👌

twijfel alleen nog even of ik wel of niet de O2 sensors zal aanvinken.. ook wil ik eigenlijk de SAS aan laten staan aangezien ik de klappen tijdens het decellereren wel mooi vind 😀

vraagje.. de 2nd throttle staat standaard Niet aangevinkt. Heb de butterflies niet gedemonteerd - moet deze dan niet aangevinkt staan?
 

Bijlagen

  • F04DD946-298E-4AEC-9FA8-C818E4C11B28.jpeg
    F04DD946-298E-4AEC-9FA8-C818E4C11B28.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 16
  • 324C27BC-733F-46B4-BAB9-333B791F92E7.jpeg
    324C27BC-733F-46B4-BAB9-333B791F92E7.jpeg
    70,7 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Als je 2nd butterflies er nog in zitten moet je ze aanvinken idd.

O2 sensors kan je uitgevinkt laten, maar dan zou ik wel de sensors uit uitlaat verwijderen en de gaten afdoppen.
Als je ze laat zitten terwijl ze uitgevinkt staan, kunnen ze schijnbaar sneuvelen. Dus als je ze dan ooit om wat voor reden dan ook weer aan wil zetten, heb je kans dat ze kapot zijn.
 
lekker bezig!

Duur filtertje :P is dit ook te doen kwa geluid?
Het geluid van die open inlaat onder acceleratie is echt fantastisch!
Mijn FMF dempers waren ondanks de dB-killers niet heel stil, maar bij gas vol open hoorde ik vooral de inlaat brullen 😁
 
Dank voor de tips! Je posts uit 2017 waren erg bruikbaar Nampus, dank daar voor. Oké maar je denkt dus niet dat de flies aanzetten de map van Jermo erg benadeelt?
 
Dank voor de tips! Je posts uit 2017 waren erg bruikbaar Nampus, dank daar voor. Oké maar je denkt dus niet dat de flies aanzetten de map van Jermo erg benadeelt?
Zou me er niet druk om maken. Gewoon aanvinken en gaan rijden 😁
Volgens sommigen zou hij iets smoother zijn en wat meer vermogen leveren als je ze echt verwijdert en uitvinkt, maar volgens Ruud Fredriks kan hij hem juist smoother krijgen met de kleppen erin, maar fatsoenlijk afgesteld.
Ik zat de eerste keer rijden met de motobox echt als een klein kind te giechelen in m'n helm iedere keer als ik gas gaf 😂
Dat geluid is echt geweldig!
 
Vooralsnog allemaal geen probleem. Rijd al 5jr hier met open Akra hex’s rond en ben zeker niet de luidste. Ik ga zo een testrondje doen, net de 15 min reset gedaan. Ik verwacht dat hij zoals Nampus zei vooral luider wordt direct boven de motor, maar niet zozeer op een afstand.
 
Zag trouwens dat Jermo’s map de butterflies op elke gaspositie & toerental op 100% open heeft gezet. Aanvinken zou dus niet zoveel moeten uit maken. Toch maar gedaan
 
Vooralsnog allemaal geen probleem. Rijd al 5jr hier met open Akra hex’s rond en ben zeker niet de luidste. Ik ga zo een testrondje doen, net de 15 min reset gedaan. Ik verwacht dat hij zoals Nampus zei vooral luider wordt direct boven de motor, maar niet zozeer op een afstand.
Maatje die met me meereed omschreef het als 'een woest gehuil' dus je hoort hem wel zeker op afstand 😁

Als die flies er nog inzitten moet je ze aanvinken denk ik. Als je ze niet aanvinkt blijven ze on bediend en dicht staan lijkt me.
Die continu 100% open werkt alleen als je ze ook daadwerkelijk aanstuurt.
 
Eerste rit met de nieuwe setup is een succes!

De SD doet het perfect op Jermo’s map, die een hoop Spaanse pepers in de mapping heeft gestopt. Mijn eerste reactie is dat de motor nu een stuk feller optrekt in elke versnelling, op elk toerental. Ook is er een stuk meer actie voorbij 8k, waar voorheen weinig meer gebeurde. De motorrem is iets minder, dus moet wat meer de remmen gebruiken. Het voordeel daarvan is dat de motor wat soepeler aanvoelt. Als het zo doorgaat gaat de achterband het einde van het motor seizoen niet meer halen :]

Geluid is inderdaad ook erg verslavend 👌 in combinatie met de verbeterde gasrespons 😘

Heb overigens de onderste helft van het luchtfilter laten zitten, was minder werk en ik vind het wat mooier dat je niet dwars door het frame heen kan kijken.

Ben er dus erg blij mee 😁
 

Bijlagen

  • 6E489224-8D28-450F-9DC8-A9C0E1D6888A.jpeg
    6E489224-8D28-450F-9DC8-A9C0E1D6888A.jpeg
    2,1 MB · Weergaven: 15
Eerste rit met de nieuwe setup is een succes!

De SD doet het perfect op Jermo’s map, die een hoop Spaanse pepers in de mapping heeft gestopt. Mijn eerste reactie is dat de motor nu een stuk feller optrekt in elke versnelling, op elk toerental. Ook is er een stuk meer actie voorbij 8k, waar voorheen weinig meer gebeurde. De motorrem is iets minder, dus moet wat meer de remmen gebruiken. Het voordeel daarvan is dat de motor wat soepeler aanvoelt. Als het zo doorgaat gaat de achterband het einde van het motor seizoen niet meer halen :]

Geluid is inderdaad ook erg verslavend 👌 in combinatie met de verbeterde gasrespons 😘

Heb overigens de onderste helft van het luchtfilter laten zitten, was minder werk en ik vind het wat mooier dat je niet dwars door het frame heen kan kijken.

Ben er dus erg blij mee 😁

Ik zit er ook aan te twijfelen maar zie door de bomen het bos niet meer in alle eerlijkheid. Zou niet weten wat je precies moet aanschaffen. Rottweiler of motohooligan? SAS afdekplaatjes ja/nee?

+ Het staat erg mooi, juist het kale vind ik super gaaf staan.
+ Het geluid
+ Meer pk's? (Iemand enig idee hoeveel?)
+ Betere gasrespons (dus minder aan/uit effect?)

- minder motorrem
- Kosten wegen niet op tegen de voordelen?

Deze zag ik ook voorbij komen...Past dit ook? Air Filter Kit, ProCycle ITG | ProCycle.us
 
Ik denk ik niet dat het veel uit maakt wel merk filter je monteert.

Bij mij zaten de afdek plaatjes er bij maar ik heb nog niet alle SAS delen weg gehaald. Is dus optioneel.

Persoonlijk vind ik het de 200€ wel waard. Je krijgt er een andere motor voor terug voor de prijs van een achterband.
 
Ik zit er ook aan te twijfelen maar zie door de bomen het bos niet meer in alle eerlijkheid. Zou niet weten wat je precies moet aanschaffen. Rottweiler of motohooligan? SAS afdekplaatjes ja/nee?

+ Het staat erg mooi, juist het kale vind ik super gaaf staan.
+ Het geluid
+ Meer pk's? (Iemand enig idee hoeveel?)
+ Betere gasrespons (dus minder aan/uit effect?)

- minder motorrem
- Kosten wegen niet op tegen de voordelen?

Deze zag ik ook voorbij komen...Past dit ook? Air Filter Kit, ProCycle ITG | ProCycle.us
De mogelijkheden zijn eindeloos,
-Motohooligan airbox
-DNA airbox stage 1, 2 of 3
-rottweiler
-Procycle uit je link zou ook moeten passen, is in feite gewoon een rottweiler zonder rottweiler logo volgens mij.
-losse baseplate van 'de Griek' icm ITG filter (wat uiteindelijk dus hetzelfde is als de rottweiler of die Procycle)
-andere optie die schijnbaar hetzelfde resultaat geeft : men neme het standaarddeksel van de airbox meten van 1 van de vlakke stukken aan de bovenkant de lengte en breedte. Zoek een passend filter van K&N uit. Maak vierkant gaat van die afmeting in deksel. Plak dat filter erin met polymax oid. Voila. Open airbox voor een paar tientjes. (dit was volgens mij de norm in de Superduke battle in het Verenigd Koninkrijk)

Wat betreft sas: je kan het laten zitten en aan laten als je het geklapper leuk waardeert als je je gas dicht draait. Zo niet: uitvinken in tune ecu is voldoende.
Verwijderen scheelt wat ruimte en slangeboel bij onderhoud, maar is niet noodzakelijk.

Qua vermogenswinst, als ik het me goed herinner scheelde het bij mij +- 8pk piek, maar +-12pk rond de 5 a 6k rpm. Heb nog wel ergens een grafiek geloof ik, die zou ik even op moeten zoeken.

Gasrespons durf ik niet te zeggen hoeveel invloed enkel die airbox daarop heeft.
Dat zit ook heel erg in o2 sensors uitschakelen en dat soort grappen.

Al met al vond ik het zeker de moeite waard.
Alleen al voor het geluid, en net als jij vond ik juist die open throttle bodies in het zicht geweldig!
 
Intussen 4 keer Zolder gedaan, met de nodige zwarte vlaggen, laatste keer zelfs 4 zwarte vlaggen (eigenlijk na 2 zwarte vlaggen einde verhaal en dag maar er viel iets te regelen, sssst.... O-) ). Eenmaal 99,2 en dan 98.3-98.2-98.1 ondanks serieus gas constant houden, maar de limiet is 98.0 dus probleem.

Daarom maar even tank eraf en gekeken naar de airbox. Blijkt dus een Motohooligan airbox te zijn die zorgt voor het mooie aanzuiggeluid en dus de problemen geeft, eerder dan de full Akra met dB-killers. Getwijfeld of ik de originele airbox zou steken maar gezien alles afgestemd is op mekaar volgens de vorige eigenaar toch maar besloten het wat anders aan te pakken: onderkant van de tank en bovenkant van de airbox (aluplaat dus) bekleed met vilt, spons gestoken tussen airbox en onderkant tank en spons voor de airbox (niet tegen). De airbox of beter de luchtfilter zelf is nergens gedempt maar wel proberen het klankkasteffect aan te pakken. Natuurlijk afwachten wat dit gaat geven voor de aanzuig omdat er natuurlijk wel iets minder vrije ruimte rond de airbox zit... Ik reken gewoon op een paar tienden decibelwinst zonder effect op het functioneren van de motor, fingers crossed aanstaande maandag op Zolder!

Intussen gaan de rondetijden verder naar beneden en zitten we op 1.52 met een streven naar 1.50, nieuw achterbandje en remblokken moeten hierbij helpen 8-) .
 
Iemand toevallig nog een ombouwset liggen voor naar duo seat te gaan?
Dus inclusief accu bak etc (weet niet wat er allemaal nodig is?)
Ik weet niet of je een r hebt? Ik heb toevallig vorige week hem om gebouwd.
De accu bak bedoel je de bak onder de seat mee neem ik aan. Ik moest wel extra schroefjes en ringetjes kopen voor de kappen. En voor het achterspatbord. Ook een beugel voor je slot. Moet ik nog binnen krijgen. Dus weet niet of dat past. Ik heb iemand benaderd die een sd r te koop had staan incl. Duo set. Misschien een optie om ook te proberen. Mvg Riek
 
Hallo, ik meende het eens gelezen te hebben, maar wie weet dit?

Is de duke op de zijstandaard koud gemeten, qua olieniveau gelijk aan de oorspronkelijke manier van peilen?

Qua olieverbruik is de Castrol overigens echt een aanrader. Op 2500km nog geen druppel verbruikt :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan