KTM sx 380

Grove

Rookie
4 nov 2008
3
0
Ik sta op het punt om een ktm sx 380 aan te schaffen. Ik heb wat op het forum rondgezocht maar kan niet veel vinden over dit type motor.

is het een verstandige keus? Zijn er wel wat onderdelen beschikbaar? Ik heb zelf een Honda xr 400, is het verschil in vermogen aanzienlijk of valt het nog wel mee?
 
Het verschil met een XR400 is belachelijk groot, je hebt hier zowat de snelste "moderne" tweetakt van KTM te pakken. Er zijn er niet heel veel van, dus onderdelen zul je vrijwel altijd nieuw moeten kopen onderdelen genoeg dus omdat andere bouwjaren uitwisselbare onderdelen hebben las ik een stukje naar beneden. Of het een verstandige keus is is een beetje afhankelijk van wat je ermee gaat doen en vooral je rijervaring. Maar nogmaals, vergelijk hem niet met een XR400; dat is een brommer in vergelijking met een 380 tweetakt ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik sta op het punt om een ktm sx 380 aan te schaffen. Ik heb wat op het forum rondgezocht maar kan niet veel vinden over dit type motor.

is het een verstandige keus? Zijn er wel wat onderdelen beschikbaar? Ik heb zelf een Honda xr 400, is het verschil in vermogen aanzienlijk of valt het nog wel mee?
SX380 is een 2t en je xr een 4t. Deze motoren zijn totaal niet te vergelijken. De sx ik vele malen lichter en heeft een berg meer vermogen dan je xr. XR heeft als voordeel dat je meer koppel onderin hebt maar ook voor een 2t heeft de SX aanzienlijk veel koppel onderin.

Onderdelen is nog wel goed aan te komen omdat het recente motoren zijn. Levertijd kan wel wat langer zijn dan een jap.
 
Laatst bewerkt:
wat onderdelen betreft is makkelijk aan te komen, alle onderdelen zijn nog te verkrijgen aangezien ze vrijwel identiek zijn aan de 300 en 250 die aardig wat in de nl zijn verkocht van 98 tot en met 2002.... ook tweede hands zijn er nog genoeg onderdelen in omloop.

en veel slijtonderdelen van de huidige ktm's passen nog steeds op een ktm uit bovenstaande bouwjaren. Het enigste prijzige aan die motoren zijn de zuigers, daar leg je een 250 tot 300 euro voor neer....


en ja over het vermogen, een wereld van verschil!!
 
Voor beginnend crosser denk ik zeer ongeschikt. Voor enduro hangt het er van af wat je er mee gaat doen. Feit zijn we het allen over eens; het is een bom. Wel erg gave machines!
 
60pk en een brede powerband dankzij de powervalves.
Wel erg gevoelig voor slijtage!!

Slijtage aan cylinderwand, lagerzittingen en kickstartertandwiel komen veel voor.
 
Heb je een speciale reden om een sx 380 te kopen?.Wil je lol in het crossen hebben dan is een 250 beter geschikt.Heb er verschillende gehad,is leuk om eens een middagje mee te crossen op een baan die ervoor geschikt is, en dan het onderhoud aan zo'n ding koppelingen niet aan te slepen.Heel veel trillen en moeilijk aantrappen door de hoge compressie waardoor dus het mechanisme vaker stuk gaat dan normaal.Door dat trillen breek er ook van alles af en frame gaat scheuren.Maar goed er zijn ook positieve dingen hoor.ZE LOPEN HEEEEEL HARD.
 
Rico heeft een mooie staan op Marktplaats!!!

Ding is fris en goed, kan je van niet veel 380ers zeggen....


Check zelf M.plaats maar ff.

:W
 
Een 380 is idioot sterk en fel, èèn van de wildste motoren waar ik ooit op gereden heb. Moeilijk aan te trappen door de hoge compressie, zeker als je nie zo zwaar bent. Ook erg onderhoudsgevoelig, de hydraulische koppeling geeft nog weleens problemen. Verder wel een stoer apparaat, maar je moet er mee om kunnen gaan anders heb je er niks aan.
 
Als je niet heel veel van de KTM techniek weet zit je denk ik beter met een gangbaardere machine, want vind maar eens iemand die bij zo'n KTM weet wat bijvoorbeeld de juiste carb instelling is.

Ik weet het van een vriend met precies zo'n 380, er is geen community en onderdelen zijn er wel, maar altijd flink levertijd, geen enkele winkel weet het als je een vraag hebt en alles is duurder dan voor andere merken. Ook heeft KTM de neiging om elk jaar alles net ff anders te maken. Tel dat op bij hun toch al lage verkoopcijfers en elk onderdeel is zeldzaam.

Hij dacht eerst dat het wel meeviel, maar vanwege de betere prijs (en mijn Honda's die het steeds maar zoveel makkelijker bleven doen) heeft hij nu toch een keer een Honda gekocht en ik heb er nog nooit 1 zo snel zo fanatiek horen zeggen dat zo'n Japanner zoveel makkelijker is in alles. Je loopt naar een winkel en dingen zijn op voorraad of snel leverbaar en je blijft niet met vragen zitten.

Ik zeg dus niet dat een Japanner beter rijd dan een goed afgestelde KTM, maar wel dat die Japanners veel makkelijker, sneller en goedkoper in onderhoud zijn.

Als je graag een sterke 2t wilt, de CR500 is makkelijk sterker dan een 380 en trapt bovendien ietsje makkelijker aan. Ik heb ze verschillende keren naast elkaar gezet en die 500 krijg je dan net wel aan en die 380 meestal net niet. Qua handeling doet de 380 het in het zand iets beter, maar als je scherp wilt sturen zou ik eerder aan iets moderners met aluframe denken, zoals een 2000+ CR250 of een willekeurige CRF.

Voor wie nu denkt, hij noemt alleen maar Honda's, daar heb ik ervaring in, maar van wat ik hoor is een Kawa, Yamaha of Suzuki net zo onderhoudsvriendelijk.

De vergelijking met de XR400 is als volgt, alles aan een XR400 is gemaakt om lang probleemloos mee te gaan, terwijl de 380SX, de CR500, CR250 en CRF competitiemachines zijn waar je elke paar keer luchtfilters moet vervangen en die elk jaar of vaker een andere zuiger en nog vele andere dingen willen. Daarvoor hebben ze wel 2 tot 3 keer zoveel vermogen als een XR400 op minder gewicht. Dus als je de handigheid en/of het geld hebt voor het juiste onderhoud kun je van een competitiemachine veel meer plezier hebben, maar als je net als bij de XR400 verwacht alleen afschrijving en brandstofkosten te hebben gaat dat tegenvallen.
 
Laatst bewerkt:
Als je dit ook voor sx 125 bedoelt klopt erin mijn ogen vrij weinig van..

kwa onderdelen en onderhoud enzo.
 
Als je niet heel veel van de KTM techniek weet zit je denk ik beter met een gangbaardere machine, want vind maar eens iemand die bij zo'n KTM weet wat bijvoorbeeld de juiste carb instelling is.

Ik weet het van een vriend met precies zo'n 380, er is geen community en onderdelen zijn er wel, maar altijd flink levertijd, geen enkele winkel weet het als je een vraag hebt en alles is duurder dan voor andere merken. Ook heeft KTM de neiging om elk jaar alles net ff anders te maken. Tel dat op bij hun toch al lage verkoopcijfers en elk onderdeel is zeldzaam.

Hij dacht eerst dat het wel meeviel, maar vanwege de betere prijs (en mijn Honda's die het steeds maar zoveel makkelijker bleven doen) heeft hij nu toch een keer een Honda gekocht en ik heb er nog nooit 1 zo snel zo fanatiek horen zeggen dat zo'n Japanner zoveel makkelijker is in alles. Je loopt naar een winkel en dingen zijn op voorraad of snel leverbaar en je blijft niet met vragen zitten.

Ik zeg dus niet dat een Japanner beter rijd dan een goed afgestelde KTM, maar wel dat die Japanners veel makkelijker, sneller en goedkoper in onderhoud zijn.

Als je graag een sterke 2t wilt, de CR500 is makkelijk sterker dan een 380 en trapt bovendien ietsje makkelijker aan. Ik heb ze verschillende keren naast elkaar gezet en die 500 krijg je dan net wel aan en die 380 meestal net niet. Qua handeling doet de 380 het in het zand iets beter, maar als je scherp wilt sturen zou ik eerder aan iets moderners met aluframe denken, zoals een 2000+ CR250 of een willekeurige CRF.

Voor wie nu denkt, hij noemt alleen maar Honda's, daar heb ik ervaring in, maar van wat ik hoor is een Kawa, Yamaha of Suzuki net zo onderhoudsvriendelijk.

De vergelijking met de XR400 is als volgt, alles aan een XR400 is gemaakt om lang probleemloos mee te gaan, terwijl de 380SX, de CR500, CR250 en CRF competitiemachines zijn waar je elke paar keer luchtfilters moet vervangen en die elk jaar of vaker een andere zuiger en nog vele andere dingen willen. Daarvoor hebben ze wel 2 tot 3 keer zoveel vermogen als een XR400 op minder gewicht. Dus als je de handigheid en/of het geld hebt voor het juiste onderhoud kun je van een competitiemachine veel meer plezier hebben, maar als je net als bij de XR400 verwacht alleen afschrijving en brandstofkosten te hebben gaat dat tegenvallen.

volgens mij zit je behoorlijk uit je nek te lullen wat ktm betreft,of zijn het ervaringen van 20 jaar terug?dan klopt het wel.
 
Als je niet heel veel van de KTM techniek weet zit je denk ik beter met een gangbaardere machine, want vind maar eens iemand die bij zo'n KTM weet wat bijvoorbeeld de juiste carb instelling is.

Ik weet het van een vriend met precies zo'n 380, er is geen community en onderdelen zijn er wel, maar altijd flink levertijd, geen enkele winkel weet het als je een vraag hebt en alles is duurder dan voor andere merken. Ook heeft KTM de neiging om elk jaar alles net ff anders te maken. Tel dat op bij hun toch al lage verkoopcijfers en elk onderdeel is zeldzaam.

Hij dacht eerst dat het wel meeviel, maar vanwege de betere prijs (en mijn Honda's die het steeds maar zoveel makkelijker bleven doen) heeft hij nu toch een keer een Honda gekocht en ik heb er nog nooit 1 zo snel zo fanatiek horen zeggen dat zo'n Japanner zoveel makkelijker is in alles. Je loopt naar een winkel en dingen zijn op voorraad of snel leverbaar en je blijft niet met vragen zitten.

Ik zeg dus niet dat een Japanner beter rijd dan een goed afgestelde KTM, maar wel dat die Japanners veel makkelijker, sneller en goedkoper in onderhoud zijn.

Als je graag een sterke 2t wilt, de CR500 is makkelijk sterker dan een 380 en trapt bovendien ietsje makkelijker aan. Ik heb ze verschillende keren naast elkaar gezet en die 500 krijg je dan net wel aan en die 380 meestal net niet. Qua handeling doet de 380 het in het zand iets beter, maar als je scherp wilt sturen zou ik eerder aan iets moderners met aluframe denken, zoals een 2000+ CR250 of een willekeurige CRF.

Voor wie nu denkt, hij noemt alleen maar Honda's, daar heb ik ervaring in, maar van wat ik hoor is een Kawa, Yamaha of Suzuki net zo onderhoudsvriendelijk.

De vergelijking met de XR400 is als volgt, alles aan een XR400 is gemaakt om lang probleemloos mee te gaan, terwijl de 380SX, de CR500, CR250 en CRF competitiemachines zijn waar je elke paar keer luchtfilters moet vervangen en die elk jaar of vaker een andere zuiger en nog vele andere dingen willen. Daarvoor hebben ze wel 2 tot 3 keer zoveel vermogen als een XR400 op minder gewicht. Dus als je de handigheid en/of het geld hebt voor het juiste onderhoud kun je van een competitiemachine veel meer plezier hebben, maar als je net als bij de XR400 verwacht alleen afschrijving en brandstofkosten te hebben gaat dat tegenvallen.


Wat een _O- _O- verhaal zeg... :W
 
Als je niet heel veel van de KTM techniek weet zit je denk ik beter met een gangbaardere machine, want vind maar eens iemand die bij zo'n KTM weet wat bijvoorbeeld de juiste carb instelling is.

Ik weet het van een vriend met precies zo'n 380, er is geen community en onderdelen zijn er wel, maar altijd flink levertijd, geen enkele winkel weet het als je een vraag hebt en alles is duurder dan voor andere merken. Ook heeft KTM de neiging om elk jaar alles net ff anders te maken. Tel dat op bij hun toch al lage verkoopcijfers en elk onderdeel is zeldzaam.

Hij dacht eerst dat het wel meeviel, maar vanwege de betere prijs (en mijn Honda's die het steeds maar zoveel makkelijker bleven doen) heeft hij nu toch een keer een Honda gekocht en ik heb er nog nooit 1 zo snel zo fanatiek horen zeggen dat zo'n Japanner zoveel makkelijker is in alles. Je loopt naar een winkel en dingen zijn op voorraad of snel leverbaar en je blijft niet met vragen zitten.

Ik zeg dus niet dat een Japanner beter rijd dan een goed afgestelde KTM, maar wel dat die Japanners veel makkelijker, sneller en goedkoper in onderhoud zijn.

Als je graag een sterke 2t wilt, de CR500 is makkelijk sterker dan een 380 en trapt bovendien ietsje makkelijker aan. Ik heb ze verschillende keren naast elkaar gezet en die 500 krijg je dan net wel aan en die 380 meestal net niet. Qua handeling doet de 380 het in het zand iets beter, maar als je scherp wilt sturen zou ik eerder aan iets moderners met aluframe denken, zoals een 2000+ CR250 of een willekeurige CRF.

Voor wie nu denkt, hij noemt alleen maar Honda's, daar heb ik ervaring in, maar van wat ik hoor is een Kawa, Yamaha of Suzuki net zo onderhoudsvriendelijk.

De vergelijking met de XR400 is als volgt, alles aan een XR400 is gemaakt om lang probleemloos mee te gaan, terwijl de 380SX, de CR500, CR250 en CRF competitiemachines zijn waar je elke paar keer luchtfilters moet vervangen en die elk jaar of vaker een andere zuiger en nog vele andere dingen willen. Daarvoor hebben ze wel 2 tot 3 keer zoveel vermogen als een XR400 op minder gewicht. Dus als je de handigheid en/of het geld hebt voor het juiste onderhoud kun je van een competitiemachine veel meer plezier hebben, maar als je net als bij de XR400 verwacht alleen afschrijving en brandstofkosten te hebben gaat dat tegenvallen.

Ben je nog steeds in de waan dat meer cc's perse meer plezier betekent :N
 
Opvallend is vooral het gebrek aan inhoud van de reacties (en dat ze het vrijwel zonder uitzondering wel met me eens waren toen ze zelf een Japanse motor kochten).

Ik weet nog dat ik destijds gezegd had, ik ga wel ff vragen hoe je zo'n KTM instelt en dat leverde me destijds geen 1 antwoord op. Die KTM topics waren alleen maar met foto's.

Wat onderdelen bestellen betreft: noem mij de crosszaak die iets simpels als een KTM remhendel voor een 1998 380sx op voorraad heeft. Die hebben ze niet, omdat er zo weinig van zijn en omdat KTM onderdelen ook nog eens op zo weinig andere modellen van hun passen.

Nogmaals, als je maar genoeg geduld hebt, er extra geld voor over hebt en genoeg vrienden weet te verzamelen met KTM ervaring kan je er rustig 1 kopen en er veel plezier van hebben.

Natuurlijk, ik weet dat als je op dit forum iemand probeert te waarschuwen voor een miskoop dat er gelijk een paar 16 jarige jongetjes opduiken die zonder ooit iets in bezit gehad te hebben een bepaald merk of type geweldig lijkt, maar ik vind het niet eerlijk tegenover anderen om dan maar te zwijgen.

Als eerlijkheid me vijanden opleverd, zoals wel vaker gebeurd is, moet dat maar, want sommige mensen zitten hier alleen maar om overal tegenin te gaan zodra iemand iets zegt.
 
Nou Ty, ik wil daar wel even op reageren. Als je bij Eddy Lemmens zo'n remhandeltje gaat halen is de kans heel groot dat hij het heeft liggen.

Waar t mij om gaat (ik voel me aangesproken door deze quote van jou "Opvallend is vooral het gebrek aan inhoud van de reacties"

Ik geef je even een paar zinnen uit je eigen tekst waarna ik van het lezen ervan niet helemaal begreep waarop je die uitspraken baseert.

"Ik weet het van een vriend met precies zo'n 380, er is geen community en onderdelen zijn er wel, maar altijd flink levertijd, geen enkele winkel weet het als je een vraag hebt" Ik weet niet waar jij om info vraagt of voor onderdelen gaat, maar als ik naar de dealer hier op de hoek (JH mx service) of iets verder (Eddy Lemmens) ga, hebben die alle onderdelen de volgende dag in huis. Het komt zelden voor dat iets niet voorradig is. Zeker op vragen hebben zij altijd een antwoord.

"De vergelijking met de XR400 is als volgt, alles aan een XR400 is gemaakt om lang probleemloos mee te gaan" Jij hebt zeker nooit een XR gehad?

"terwijl de 380SX, de CR500, CR250 en CRF competitiemachines zijn waar je elke paar keer luchtfilters moet vervangen" Waarom zou je een luchtfilter van een XR minder snel moeten vervangen voor een schoon exemplaar? Als je daarmee gaat "crossen" dien je die ook gewoon schoon te maken.

Verder zullen we er niet meer woorden aan vuil maken. Jij hebt je zegje gedaan, ik de mijne. Mocht je nog willen reageren hoop ik dat je dat via pb doet. Het gaat nu al een tijd goed hier, laten we dat zo houden.
 
Opvallend is vooral het gebrek aan inhoud van de reacties (en dat ze het vrijwel zonder uitzondering wel met me eens waren toen ze zelf een Japanse motor kochten).

Ik weet nog dat ik destijds gezegd had, ik ga wel ff vragen hoe je zo'n KTM instelt en dat leverde me destijds geen 1 antwoord op. Die KTM topics waren alleen maar met foto's.

Wat onderdelen bestellen betreft: noem mij de crosszaak die iets simpels als een KTM remhendel voor een 1998 380sx op voorraad heeft. Die hebben ze niet, omdat er zo weinig van zijn en omdat KTM onderdelen ook nog eens op zo weinig andere modellen van hun passen.

Nogmaals, als je maar genoeg geduld hebt, er extra geld voor over hebt en genoeg vrienden weet te verzamelen met KTM ervaring kan je er rustig 1 kopen en er veel plezier van hebben.

Natuurlijk, ik weet dat als je op dit forum iemand probeert te waarschuwen voor een miskoop dat er gelijk een paar 16 jarige jongetjes opduiken die zonder ooit iets in bezit gehad te hebben een bepaald merk of type geweldig lijkt, maar ik vind het niet eerlijk tegenover anderen om dan maar te zwijgen.

Als eerlijkheid me vijanden opleverd, zoals wel vaker gebeurd is, moet dat maar, want sommige mensen zitten hier alleen maar om overal tegenin te gaan zodra iemand iets zegt.

het remhendeltje wat op mn ktm 300 uit 99 zat past ook op een ktm 380 uit 98. Past zelfs ook op mn ktm 300 uit 2006 en op de ktm300 uit 2009 van een kameraad van me.... zelfde geld voor een hele boel anders slijtonderdelen. En de lokale crossboer heeft ze gewoon op vooraad liggen... En een iedere ktm dealer kan nog alle onderdelen voor een ktm380 uit 99 bestellen.... En doordat een ktm 250/300 en 380 vrijwel identiek zijn zijn er nog zat 2e hands spullen op de markt
 
het remhendeltje wat op mn ktm 300 uit 99 zat past ook op een ktm 380 uit 98. Past zelfs ook op mn ktm 300 uit 2006 en op de ktm300 uit 2009 van een kameraad van me.... zelfde geld voor een hele boel anders slijtonderdelen. En de lokale crossboer heeft ze gewoon op vooraad liggen... En een iedere ktm dealer kan nog alle onderdelen voor een ktm380 uit 99 bestellen.... En doordat een ktm 250/300 en 380 vrijwel identiek zijn zijn er nog zat 2e hands spullen op de markt

:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan