KTM wil geen duplicaat CVO afgeven ondanks dat ze dit verplicht zijn?

Jofr

MF'er
31 mei 2014
74
2
Een aantal maanden geleden heb ik een KTM 690 Enduro gekocht uit 2013 (ex Marechaussee motor zonder kenteken of documenten) vervolgens de motor netjes opgebouwd en naar de RDW gegaan voor invoering ervan onbewust dat ik een CVO nodig had voor invoer. Keuing gedaan maar de keurmeester meldde dat ik een CVO duplicaat op moest vragen bij de importeur, verder was alles geregeld zodra ik een CVO kan voorleggen en de details kloppen zou ik een kenteken krijgen.

Toen begonnen de problemen met KTM.. meerdere keren contact gehad met KTM Nederland en Oostenrijk en beide vertelden dat het niet mogelijk was omdat ze geen origineel CVO van de motor konden vinden ondanks dat ze het VIN en de motor herkennen. Een nieuw CVO mag niet meer uitgegeven worden omdat het om een Euro 3 motor gaat. Vervolgens werd geadviseerd een alternatieve manier te vinden om de motor te registreren bij de RDW. Wat er in principe op neerkomt dat de motor een zelfbouw keuring zou moeten krijgen.

Toen gaan kijken wat de regelgeving nu eigenlijk is en volgens de Europese richtlijn 2018/85 is de fabrikant echter verplicht een CVO af te geven voor elke motor met EU type goedkeuring en om een duplicaat te leveren aan de eigenaar van de motor tot 10 jaar na de productiedatum van de motor -> zie hoofdstuk VI in de link hieronder. Ik heb hierover ook contact opgenomen met het juridisch loket van de EU en het juridisch loket in Nederland deze gaven mij beide gelijk.

Ik heb nu nogmaals contact opgenomen met KTM en hun geinformeerd over de regelgeving in de hoop dat ze met een oplossing komen en wacht nu op hun antwoord. Moest dit ff kwijt! Ben benieuwd hoe andere fabrikanten omgaan met het afgeven van een duplicaat CVO. Vind het bij KTM erg amateuristisch geregeld! :r

Europese richtlijn 2018/85:
https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2018/858/oj
 
er is een verschil tussen willen en kunnen.
aangezien het een motor voor de overheid was die zonder kenteken en papieren verkocht werd en omgebouwd moet worden om hem op kenteken te krijgen heb je best kans dat er nooit een CVO voor is afgegeven (voordeel van de overheid ze kunnen op heel veel regeltjes een uitzondering voor zichzelf maken). en als er nooit een CVO voor is afgegeven kunnen ze ook geen copie verstrekken.
 
er is een verschil tussen willen en kunnen.
aangezien het een motor voor de overheid was die zonder kenteken en papieren verkocht werd en omgebouwd moet worden om hem op kenteken te krijgen heb je best kans dat er nooit een CVO voor is afgegeven (voordeel van de overheid ze kunnen op heel veel regeltjes een uitzondering voor zichzelf maken). en als er nooit een CVO voor is afgegeven kunnen ze ook geen copie verstrekken.

De motor heeft gewoon een Europese typegoedkeuring, deze staat ook op het frame, volgens de regelgeving hoort er dan ook een origineel CVO afgegeven te zijn. Er hoeft ook niks omgebouwd te worden om de motor op kenteken te krijgen, in principe voldoet de motor gewoon aan de typegoedkeuring die erbij hoort. Wat voor voordeel zal het uberhaupt hebben voor KTM of defensie om een motor die al voldoet aan de typegoedkeuring zonder typegoedkeuring (en cvo) te leveren, niet iets waar de fabrikant per individuele motor voor betaald lijkt me.
 
Ik vermoed dat de moto nog nooit is ingeschreven? Volgens mij is het inderdaad zo dat een euro 3 niet meer voor het eerst ingeschreven kan worden na een bepaalde datum omwille van milieunormen.
 
Ik snap het waarschijnlijk niet goed maar ik heb zo het idee dat ze bij KTM je afschepen omdat ze geen zin hebben
een CVO op te stellen,ze moeten toch alle gegevens hebben van die motor,zo oud is hij nu ook weer niet.
Verder snap ik ook niet dat ze bij de RDW zo moeilijk doen, er rijden veel meer van dat type in Nederland rond,
typisch weer een stukje onbegrijpelijke bureaucratie.
 
een motor voor de marechaussee heeft waarschijnlijk af fabriek dingen meegekregen die niet bij de typegoedkeuring horen zoals blauwe lampen sirenes en dergelijke. daarmee voldoet hij niet meer aan de typegoedkeuring. en dan kan je als fabrikant een nieuwe typegoedkeuring aanvragen of je kan ze verkopen zonder type goedkeuring. doen ze bij defensie niet moeilijk om pantservoertuigen hebben ook geen typegoedkeuring is veel te duur en de oplagen veel te klein plus dat ze nooit aan de regels voldoen kunnen omdat ze geen kreukelzone hebben en veel te veel uitstoot hebben en dingen die een normaal mens helemaal niet mag bezitten zoals kanonnen als standaard uitrusting hebben.
en verkoop je veel van die dingen zoals BMW dan kan een typegoedkeuring wel uit zoals ze met de speciale P(olitie) modellen doen maar voor kleine oplagen als voor de nederlandse Kmar kan dat niet uit.
 
Ik vermoed dat de moto nog nooit is ingeschreven? Volgens mij is het inderdaad zo dat een euro 3 niet meer voor het eerst ingeschreven kan worden na een bepaalde datum omwille van milieunormen.

Een fabrikant mag geen nieuwe euro3 voertuigen meer op de markt brengen dus waarschijnlijk mogen ze ook geen nieuw CVO uitgeven. Volgens mij mochten dealers op een gegeven moment ook hunn euro3 voertuigen niet meer verkopen toen euro4 werd ingevoerd, maar klassiekers mogen nog altijd geïmporteerd worden ook van buiten de EU dus wat nou precies de regels zijn is me niet duidelijk..

een motor voor de marechaussee heeft waarschijnlijk af fabriek dingen meegekregen die niet bij de typegoedkeuring horen zoals blauwe lampen sirenes en dergelijke. daarmee voldoet hij niet meer aan de typegoedkeuring. en dan kan je als fabrikant een nieuwe typegoedkeuring aanvragen of je kan ze verkopen zonder type goedkeuring. doen ze bij defensie niet moeilijk om pantservoertuigen hebben ook geen typegoedkeuring is veel te duur en de oplagen veel te klein plus dat ze nooit aan de regels voldoen kunnen omdat ze geen kreukelzone hebben en veel te veel uitstoot hebben en dingen die een normaal mens helemaal niet mag bezitten zoals kanonnen als standaard uitrusting hebben.
en verkoop je veel van die dingen zoals BMW dan kan een typegoedkeuring wel uit zoals ze met de speciale P(olitie) modellen doen maar voor kleine oplagen als voor de nederlandse Kmar kan dat niet uit.

In dit filmpje hieronder zie je de 690 van de Marechaussee. Hier is niks anders aan dan de standaard KTM, en nogmaals de 690 die ik heb heeft ook gewoon de EU typegoedkeuring.

 
Als iemand iets wil betekenen voor een ander, vindt hij/zij een manier.
Zo niet, een reden....

En de verkoper, wat zegt die?
 
als het een ex Kmar is is dat waarschijnlijk domeinen en die zeggen niet veel. als je daar koopt koop je omdat het goedkoop is en weet je dat je achter de papieren aan zal moeten want dat staat duidelijk bij de advertentie.
 
als het een ex Kmar is is dat waarschijnlijk domeinen en die zeggen niet veel. als je daar koopt koop je omdat het goedkoop is en weet je dat je achter de papieren aan zal moeten want dat staat duidelijk bij de advertentie.
Ah! Dan is dit een goede (maar dure) les...
 
In dit filmpje hieronder zie je de 690 van de Marechaussee. Hier is niks anders aan dan de standaard KTM, en nogmaals de 690 die ik heb heeft ook gewoon de EU typegoedkeuring.
Die hebben wel gewoon een kenteken..
 
Die hebben wel gewoon een kenteken..
Klopt ze hebben idd een kenteken, maar defensie heeft geen rdw kenteken maar eigen registratie platen, defensie voertuigen zijn dan ook niet verzekerd.
Dus een defensie voertuig heeft GEEN officieel en geldig kenteken.
 
Ah! Dan is dit een goede (maar dure) les...
Het hele punt is natuurlijk dat de fabrikant in principe volgens de regelgeving verplicht is het papierwerk aan te leveren maar om de een of andere rede niet mee wil/kan werken. De meeste fabrikanten sturen dit tegen een kleine vergoeding zo op volgens de info die op internet is te vinden, dan is het geen probleem. Maar ik geloof inderdaad niet dat ik ooit nog een motor zou kopen zonder papierwerk als ik hem op kenteken wil krijgen!
 
De KMAR verkoopt al decennia afgeschreven voertuigen die vervolgens bij particulieren terecht komen. Waarom is deze specifieke motor ineens een probleemgeval?
 
Klopt ze hebben idd een kenteken, maar defensie heeft geen rdw kenteken maar eigen registratie platen, defensie voertuigen zijn dan ook niet verzekerd.
Dus een defensie voertuig heeft GEEN officieel en geldig kenteken.

3C01ABFC-7EE2-41FF-AD4B-586A57A028A4.jpeg


Wel hoor
 
Wat kevinblade aangeeft hierboven klopt voor zo ver ik weet, dit heeft de RDW ook aan mij aangegeven. Deze defensiekentekens worden niet bij de RDW geregistreerd.

De KMAR verkoopt al decennia afgeschreven voertuigen die vervolgens bij particulieren terecht komen. Waarom is deze specifieke motor ineens een probleemgeval?
Strengere eisen omtrent papierwerk de laatste jaren misschien? Ze worden volgens mij bijna altijd zonder papieren verkocht maar ik verwacht dat andere fabrikanten er makkelijker in zijn. Bij Honda bijvoorbeeld vul je gewoon online een formuliertje in en krijgt hem binnen vijf werkdagen thuis toegestuurd :') -> Certificate of Conformity – Owners – Motorcycles – Honda
 
Een fabrikant mag geen nieuwe euro3 voertuigen meer op de markt brengen dus waarschijnlijk mogen ze ook geen nieuw CVO uitgeven. Volgens mij mochten dealers op een gegeven moment ook hunn euro3 voertuigen niet meer verkopen toen euro4 werd ingevoerd, maar klassiekers mogen nog altijd geïmporteerd worden ook van buiten de EU dus wat nou precies de regels zijn is me niet duidelijk..
Je geeft het antwoord zelf. Vanaf een bepaalde datum mochten nieuwe euro 3 voertuigen niet meer ingeschreven worden/ mocht er geen kenteken meer afgeleverd worden. Als er voor jouw voertuig nog geen kenteken is afgeleverd dan wordt het beschouwd als nieuw. Euro 3 voertuigen die ooit zijn ingeschreven of dat nu in het buitenland of eigen land is, kunnen blijvend ingeschreven worden.
 
Wat er in principe op neerkomt dat de motor een zelfbouw keuring zou moeten krijgen.
Volgens wie? Lijkt mij dat je bij het ontbreken van een CVO gewoon een uitgebreide keuring moet doen. Kost je een halve dag in Lelystad en ongeveer 700 euro.
 
Frame met papieren zoeken en alles ombouwen of het kenteken van het frame op jouw motor zetten. Probleem opgelost. Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan