Jofr
MF'er
- 31 mei 2014
- 74
- 2
Een aantal maanden geleden heb ik een KTM 690 Enduro gekocht uit 2013 (ex Marechaussee motor zonder kenteken of documenten) vervolgens de motor netjes opgebouwd en naar de RDW gegaan voor invoering ervan onbewust dat ik een CVO nodig had voor invoer. Keuing gedaan maar de keurmeester meldde dat ik een CVO duplicaat op moest vragen bij de importeur, verder was alles geregeld zodra ik een CVO kan voorleggen en de details kloppen zou ik een kenteken krijgen.
Toen begonnen de problemen met KTM.. meerdere keren contact gehad met KTM Nederland en Oostenrijk en beide vertelden dat het niet mogelijk was omdat ze geen origineel CVO van de motor konden vinden ondanks dat ze het VIN en de motor herkennen. Een nieuw CVO mag niet meer uitgegeven worden omdat het om een Euro 3 motor gaat. Vervolgens werd geadviseerd een alternatieve manier te vinden om de motor te registreren bij de RDW. Wat er in principe op neerkomt dat de motor een zelfbouw keuring zou moeten krijgen.
Toen gaan kijken wat de regelgeving nu eigenlijk is en volgens de Europese richtlijn 2018/85 is de fabrikant echter verplicht een CVO af te geven voor elke motor met EU type goedkeuring en om een duplicaat te leveren aan de eigenaar van de motor tot 10 jaar na de productiedatum van de motor -> zie hoofdstuk VI in de link hieronder. Ik heb hierover ook contact opgenomen met het juridisch loket van de EU en het juridisch loket in Nederland deze gaven mij beide gelijk.
Ik heb nu nogmaals contact opgenomen met KTM en hun geinformeerd over de regelgeving in de hoop dat ze met een oplossing komen en wacht nu op hun antwoord. Moest dit ff kwijt! Ben benieuwd hoe andere fabrikanten omgaan met het afgeven van een duplicaat CVO. Vind het bij KTM erg amateuristisch geregeld!
Europese richtlijn 2018/85:
Toen begonnen de problemen met KTM.. meerdere keren contact gehad met KTM Nederland en Oostenrijk en beide vertelden dat het niet mogelijk was omdat ze geen origineel CVO van de motor konden vinden ondanks dat ze het VIN en de motor herkennen. Een nieuw CVO mag niet meer uitgegeven worden omdat het om een Euro 3 motor gaat. Vervolgens werd geadviseerd een alternatieve manier te vinden om de motor te registreren bij de RDW. Wat er in principe op neerkomt dat de motor een zelfbouw keuring zou moeten krijgen.
Toen gaan kijken wat de regelgeving nu eigenlijk is en volgens de Europese richtlijn 2018/85 is de fabrikant echter verplicht een CVO af te geven voor elke motor met EU type goedkeuring en om een duplicaat te leveren aan de eigenaar van de motor tot 10 jaar na de productiedatum van de motor -> zie hoofdstuk VI in de link hieronder. Ik heb hierover ook contact opgenomen met het juridisch loket van de EU en het juridisch loket in Nederland deze gaven mij beide gelijk.
Ik heb nu nogmaals contact opgenomen met KTM en hun geinformeerd over de regelgeving in de hoop dat ze met een oplossing komen en wacht nu op hun antwoord. Moest dit ff kwijt! Ben benieuwd hoe andere fabrikanten omgaan met het afgeven van een duplicaat CVO. Vind het bij KTM erg amateuristisch geregeld!
Europese richtlijn 2018/85: