KTM WP vering alweer lek

boomhauer

MF veteraan
5 dec 2006
4.968
1.131
Op mijn KTM is de vering al voor de 2de keer lek op slechts 3200km,

en niet een klein beetje zweten, maar echt goed lek, olie zat op velg, band en zelfs uitlaat :r ( spetters van band denk ik)

ik rij er enkel supermotard mee, wheelies doe ik amper, en offroad is er hier toch amper gelegenheid toe, dus daar moet ik het ook niet zoeken.
De vering wordt na elke rit ontlucht (met wiel van de grond...)

aan wat kan het liggen? :?

motor is 2dehands aangekocht en ik heb de eerste keer de keerringen laten vervangen door een expert...

alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Op mijn KTM is de vering al voor de 2de keer lek op slechts 3200km,

en niet een klein beetje zweten, maar echt goed lek, olie zat op velg, band en zelfs uitlaat :r ( spetters van band denk ik)

ik rij er enkel supermotard mee, wheelies doe ik amper, en offroad is er hier toch amper gelegenheid toe, dus daar moet ik het ook niet zoeken.
De vering wordt na elke rit ontlucht (met wiel van de grond...)

aan wat kan het liggen? :?

motor is 2dehands aangekocht en ik heb de eerste keer de keerringen laten vervangen door een expert...

alvast bedankt.
Ik zou zeggen controleer je binnenpoot op braampjes. Mocht deze namelijk een braampje hebben zal hij elke keerring mollen. Zover ik weet is vervangen van de binnenpoot dan de oplossing maar durf dit niet met zekerheid te zeggen.
 
na de reparatie heeft ie het toch wel 1000km gehouden...
de eerste keer was het de rechterpoot die lek was, toen heb ik tegen die man gezegd dat hij ze alletwee mocht vervangen, maar nu is het me linkerpoot (rechter vertoont wel al zo'n 'zweetring')
heb geen bramen of putten gevonden op de binnenpoten trouwens.

kan het door de veerafstelling komen? staat op -15kliks van maximum (knop bovenaan) of zou de vork krom zijn, zie het niet op het oog iig :?
 
Laatst bewerkt:
na de reparatie heeft ie het toch wel 1000km gehouden...
de eerste keer was het de rechterpoot die lek was, toen heb ik tegen die man gezegd dat hij ze alletwee mocht vervangen, maar nu is het me linkerpoot (rechter vertoont wel al zo'n 'zweetring')
heb geen bramen of putten gevonden op de binnenpoten trouwens.

kan het door de veerafstelling komen? staat op -15kliks van maximum (knop bovenaan) of zou de vork krom zijn, zie het niet op het oog iig :?
Pff dan zou IK het niet weten. Misschien dat je deze vraag beter in het techniek gedeelte kan stellen aangezien die niet een enduro/SM only probleem zal zijn :)
 
Niet toevallig teveel olie erin gehad? Of je ontluchtingsschroeven niet gebruikt? Aan de andere kant moeten die keerringen daar ook tegen kunnen lijkt me, zeker met SM gebruik.
Bussen lijkt me dan meer voor de hand liggen of je hebt echt zooi tussen de poot en de keerring gekregen.

Ben je all een keer met een foto-negatief tussen de keerring en de poot gegaan om te kijken of er zooi tussen zat?
Wat ook nog kan is de vvpoot eruit halen, een stuk sterke dunne tape in een spiraalvorm rond je binnenpoot plakken en dan als een schroef erin draaien en inveren . Dan de poot weer recht omhoog laten komen. Als er zooi in zit komt het mee eruit. Niet geschoten is altijd mis.
 
Niet toevallig teveel olie erin gehad? Of je ontluchtingsschroeven niet gebruikt? Aan de andere kant moeten die keerringen daar ook tegen kunnen lijkt me, zeker met SM gebruik.
Bussen lijkt me dan meer voor de hand liggen of je hebt echt zooi tussen de poot en de keerring gekregen.

Ben je all een keer met een foto-negatief tussen de keerring en de poot gegaan om te kijken of er zooi tussen zat?
Wat ook nog kan is de vvpoot eruit halen, een stuk sterke dunne tape in een spiraalvorm rond je binnenpoot plakken en dan als een schroef erin draaien en inveren . Dan de poot weer recht omhoog laten komen. Als er zooi in zit komt het mee eruit. Niet geschoten is altijd mis.


allemaal zeer goede tips :P

maar die poot is echt helemaal leeggelekt, bij gewoon inveren en uitveren met de hand droop het echt naar beneden na nog geen minuut lag er al een plas op de grond.

of er teveel olie inzit, dat weet ik niet, ik laat me vering altijd herstellen, doe ik zelf niet. en ditmaal was dit door iemand hersteld die niet anders doet dan cross/enduroveringen herstellen/prepareren en ik ontlucht het na elke rit.
 
boomhauer ,monteerde je zelf de poot na dat hij weer gerepareerd was ?
zo ja ,heb je nog instructies meegekregen van die expert ?
er is een artikel geschreven over hoe voorvorken terug te monteren en afstellen .
het punt zou kunnen zijn dat jij dus de poot terug monteerd,
en dat je hem bij de as-opname al vast draait VOOR je in en uit hebt geveerd.
zodoende kun spanning in je onderpoten krijgen want ze worden in of uitelkaar gedrukt bij echt rijden, en als ze dan niet uitgecenterd zijn drukken of trekken ze je dus je keerringen kapot!
 
Voordat je de asklemmen vastdraait moet je eerst een paar keer voorvork diep inveren zodat de poten zich zetten (1 kant kan dan nog schuiven over de as). Pas dan zet je de asklem vast.
 
nee, dat heb ik niet gedaan.poten staan wel op gelijke hoogte.

nu, ik laat ze herstellen, en dan zal ik dat voortaan doen. thx!
 
en echt even van de bok halen ,en dan flink inveren ,ga er even opstaan ,doe ik ook
en draai de asklem aan de remschijf zijde eerst vast ,
dan is je schijfpositie tov de klauw als eerst voorelkaar ,
dan in/uitveren
 
Terug
Bovenaan Onderaan