KTM WP vork in dr

Tsxdude aku MicheL

MF veteraan
18 sep 2004
1.883
0
Ik heb een Wp voorvork hier nu liggen uit een KTM250 uit `95.
Deze moet ik dus pas krijgen in mijn dr600..

Ik ben al even bezig geweest en heb nu in mijn ogen 2 wat nog niet helemaal doorgedachte oplossingen...
Dus k denk vraag het hier even.

Mijn dr vork heeft onder naaldlagerschaal liggen en boven nog kogelgelagert.
De ktm vork is onder en boven naaldgelagert.

Nou is de balhoofdpen van de ktm iets dikker.
Opzich geen probleem heb hem er al doorheen gehad..

Maar nu gaat het bovenaan dus mis, ik wou hem in eerste instantie kogellagering houden, dus ik mooi al die kogeltjes erin gedaan en de kogelhouderschaal eromheen gelegt en geprobeert dus pen erdoor heen te krijgen, maar die pen was dus te dik/ lagerschaal had een te kleine diameter...

Nou heb ik draaibanken enz tot mijn beschikking, maar de schaal is dus gemaakt van gehard yzer...

Valt dus lang niet mee om dat te gaan draaien B| ,
Dus dan moet de balhoofd ben maar een stukje afgedraaid worden(4mm).
Dat is opzich niet zoon probleem.
maar dan zit ik nog met het onderste lager, op 1 of andere manier krijg ik die er niet vanaf(van onderaan de balhoofdstang) zit dat op speciale manier vast ofzo?

Deze moet ook voor een bredere vervangen worden omdat hij anders te ruim in de schaal ligt..
Daarvoor met dan enkel 1 met een bredere buitendiameter busje voor moeten worden gedraaid..

Naja kom maar met andere oplossingen? of tips?
 
Die lagers zitten vast gerot dat heet officieel een exacte of pers passing :) Met hamertje of hitte komen de schalen wel los.
Maar hier wil je geen beun actie bij hebben hoor. dit moet je goed voor elkaar hebben als je met 80 een stoppie gaat maken..
 
Ik was vanplan bij de 100 er 1 proberen te doen... 8-)

Op deze motor word niets beun, en daarom heb ik ook anderhalf jaar ofzo om alles echt goed te maken en dat ik niet snel hoef te beunen
 
Alleen vorkpoten overzetten is zeker te simpel gedacht?
Gaat dat trouwens lekker? DR is wel een stukje zwaarder dan een 250 tweetakt, ik weet niet of zulke vering daarin nog anders is opgebouwd...
 
als je 4 mm van die pen afhaalt...hoeveel heb je dan over?


Het vervelende is dat ik bij mij ktm binnenin schroefdraad heb en niet buitenlangs zoals de dr...

Weet niet of dat nadelig of niet is, want hoef dat iig niet opnieuw schroefdraad te draaien.
Maar ik had er ookal even naar zitten te kijken ik heb genoeg restmatriaal over om er in totaal 4mm af te halen...

Per straal dus maar 2 mm
 
Alleen vorkpoten overzetten is zeker te simpel gedacht?
Gaat dat trouwens lekker? DR is wel een stukje zwaarder dan een 250 tweetakt, ik weet niet of zulke vering daarin nog anders is opgebouwd...


Dat is te simpel gedacht idd, Usd en standaard vering lijkt nie echt opelkaar :)

En dat gewichts verschil maar ik me geen zorgen om, omdat dr ook aardig lichter gaat worden en ik natuurlijk me voorvork ook af kan stellen op het gewicht en de veer diepte
 
wat jij genoeg restmateriaal vindt hoeft nog niet écht genoeg te zijn...maargoed...ik geloof het wel....vind 2 mm best veel om eraf te halen...dingen zullen ze ook niet voor niets zo dik hebben gemaakt.

Je kunt altijd nog sterkere veren kopen als ie te ver inveert.
 
Anders ga je gewoon ff naar wielens toe (lager/overbrengings-boer), met de maten van de lagers en vraag je of ze daar conische lagers voor je willen bestellen die er wel op passen :)
Wielens zit vlak bij lasaulec, staat wel in de goudengids :)
btw: ff vragen of je naam op de bon kan, krijg je automatisch korting.. ookal heb je geen bedrijf ;)
 
Als je een draaibank heb, heb je ook vast een freesbank, als je een beetje goed ben, vrees je 2 nieuwe kroonplaten die je op jouw pen heen zet :)
 
hmwah vind het n beetje zonde van de moeite eigenlijk :)
Tis niet alsof je je trail oid wilt veranderen, dus dan kun je net zo goed deze aanpassen zodat het past ja :)
 
als je de vork nog had mss wel ja...

vandaag nog een gozer met een tsx bij me aan de deur, die zn pa had de kroonpen van tsx op DTR kroonplaat gelast..
zag er beter uit dan mijn vroegere beunmanier...

klaas heeft me verteld dat het mooiste is om de pen over te zetten, en als de pen te klein is, deze dmv een perfect op maat gedraaide bus (dus 0.1 mm kleiner dan de pen) pas te maken.
En dan dus met krimpverbinding (of hoe heet het...heetstoken en dan in elkaar passen..) flexen.

past altijd :)
 
Krimpverbinding is een passing :)
Meestvoorkomende passing is b.v H7 :)

edit: zat me net te bedenken.. misschien is het gewoon het makkelijkste om er een massieve pen doorheen te meppen. die vastlassen aan de boven en onderkant oid.. en dan afdraaien :) of heelmaal een nieuwe pen draaien (is niet zo heel erg moeilijk, zolang je maar n draaibank hebt waar je draad op kunt snijden)
 
Laatst bewerkt:
Jah ik kan dmv een draaibank nieuw draad tapen als het moet...
En jah (MARTIJN) heb ik nog steeds de oude balhoofd gebeuren..

Ik zal er dus maar eens achteraan gaan en informeren om te over te laten persen ergens...
En dan kan ik eventueel nog wel een busje draaien(wat nodig zal zijn..
 
IMHO kan je nooit een pen draaien zonder 10 bijtels te slopen. dat metaal moet wel vrij hard zijn denk ik..
 
Ja het makkelijkste lijkt mij dan toch echt om die balhoofdpen van die KTM kroonplaten af te halen. Daar die balhoofdpen van de DR op maken. Met wat pers, las werk.
 
Is het mogelijk om de balhoofdpen van de DR vork in de KTM vork te zetten ?

Yep, beide pennen uit de kroonplaten persen met een hydraulische pers, en de pen van de DR vork dan met een verloopbus in de kroonplaat van de KTM monteren.

Die verloopbus moet je eerst zo draaien dat een perspassing ontstaat tussen as-bus. Dwz het gat in de bus 0.02-0.03 mm kleiner draaien dan de asdiameter. Buitendiameter laat je nog een half millimetertje groter dan het gat in de kroonplaat.

Dan monteer je de bus op de as door deze in de oven te leggen en de as in de vriezer.
Daarna schuif je ze zo in elkaar.
Vervolgens zet je de as met de bus in de draaibank en draait de buitendiameter na op 0.02-0.03mm groter dan het gat in de kroonplaat.
Die gaat weer in de oven, asje in de vriezer, in elkaar zetten en klaar is kees.

Gaat echt vast zitten hoor, probeer maar effe met de pers.

 
Stfu Oma dit is belangrijk :P

Kej was paar dagen geleden naar bedrijf geweest die een pers had, na verschillende dingen geprobeert te hebben ging bij beide kroonplaten die hele kroonplaat doorbuigen ipv dat die pen eruit ging, geen optie dus :)

Toen ben ik zelfs maar gaan kutten...

Heb eerst oude kroonplaat gepakt en geprobeert heb uit te zagen, viel nog niet mee, vrij hard matriaal :X , en lagerschaal zat er ook nog op dus kon hem niet helemaal doorzagen, maja na op 4punten dat kring doorgezaagt te hebben, nog steeds geen beweging in de krijgen, toen heb ik tenthamer gepakt(zoon grote dikke rode) en paar flinke stampen op gegeven en toen ging die wel doormidden :) , dat is 1 pen :)

154197


Toen moest dus de ktm pen uit de kroonplaat alleen de kroonplaat moest heel blijven, dus ben ik maar begonnen te boren.

154196


Na tijdje was al vrij ruim toen heb ik de ben doorgezaagt achter het lager dat er nog opzat.

154198


En nu ben k nog steeds bezig uit te boren, moet nu vooral op letten dat ik kroonplaat niet beschadig enz.
ik probeer gleufje onder te krijgen en boven zodat hij dan spanning verliest.
ben nu zover

154199


Je kan goed de rand zien van de as en de rand van de kroonplaten :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan