Kuipdeel repareren (ophangpunt afgebroken)

DeKleef

MF veteraan
5 nov 2002
19.986
1
Eindhoven
Op zoek naar wat expertise ;)
Ik ga eindelijk maar eens beginnen met het repareren van de kuipdelen en dan spuiten enzo. Over het spuiten heb ik al genoeg gelezen en ik ga het toch zelf proberen O-)
Maar nu het volgende, ik heb "nieuwe" kuipdelen gekocht maar nu is daar door de vorige eigenaar een stukje afgebroken:
full


Nu heb ik al gelezen over lassen, maar dit is geen scheurtje, er mist gewoon een deel. Nu heb ik straks wel kuipwerk over dus zou het daaruit kunnen zagen en dat lassen, maar wordt dit wel sterk genoeg?
Andere optie die ik me bedacht is glasvezel matjes, zodat ik de kracht kan verdelen. Met deze matjes dus dat hoekje na maken.

Graag jullie advies.
 
Glasvezelmatjes gaat niet werken, de polyesterhars gaat nauwelijks een verbinding aan met de kunststof van het kuipdeel.

yups, dat hecht inderdaad niet/nauwelijks. Heb het gezien met die fiets van mini... leuk hoor al die glasvezelmatjes, hars etc maar het hecht niet met het plastic en het valt er spontaan weer vanaf.
 
yups, dat hecht inderdaad niet/nauwelijks. Heb het gezien met die fiets van mini... leuk hoor al die glasvezelmatjes, hars etc maar het hecht niet met het plastic en het valt er spontaan weer vanaf.

Dan misschien toch maar de oldschool manier :+

Had gehoopt dat er misschien iemand met een derde oplossing aan kwam waar ik nog niet aan gedacht had.
 
Dan moet je het plastic flink ruw opschuren eerst, dan gaat het wel! Bij mijn RS was er zo'n 10 cm van de topkuip afgebroken, het stukje naast het ruitje waar de spiegel opzit. Topkuip en dat losse stukje flink opgeschuurd met grove korrel, 80 ofzo, beetje hars tussen de delen en tegen elkaar drukken, en toen een glasvezelmatje erover. Was beresterk, nooit problemen gehad met losgaan!
 
Dan moet je het plastic flink ruw opschuren eerst, dan gaat het wel! Bij mijn RS was er zo'n 10 cm van de topkuip afgebroken, het stukje naast het ruitje waar de spiegel opzit. Topkuip en dat losse stukje flink opgeschuurd met grove korrel, 80 ofzo, beetje hars tussen de delen en tegen elkaar drukken, en toen een glasvezelmatje erover. Was beresterk, nooit problemen gehad met losgaan!
Klopt ... even. Na verloop van tijd kan je de delen zo weer los pakken. Probleem is dat thermoplasten (kuipdelen) en thermoharders (polyesters) gewoon geen goede verbinding met elkaar aangaan.
 
Op zoek naar wat expertise ;)
Ik ga eindelijk maar eens beginnen met het repareren van de kuipdelen en dan spuiten enzo. Over het spuiten heb ik al genoeg gelezen en ik ga het toch zelf proberen O-)
Maar nu het volgende, ik heb "nieuwe" kuipdelen gekocht maar nu is daar door de vorige eigenaar een stukje afgebroken:
(Afbeelding)

Nu heb ik al gelezen over lassen, maar dit is geen scheurtje, er mist gewoon een deel. Nu heb ik straks wel kuipwerk over dus zou het daaruit kunnen zagen en dat lassen, maar wordt dit wel sterk genoeg?
Andere optie die ik me bedacht is glasvezel matjes, zodat ik de kracht kan verdelen. Met deze matjes dus dat hoekje na maken.

Graag jullie advies.

lees hier eens lijkt me wat
Kuip reparatie
 
Ik weet niet wat jij na verloop van tijd noemt maar ik heb dat ding daarna nog 1,5 jaar gehad en zat nog altijd even stevig :)

precies ik heb het ook gewoon netjes gepolyesterd met matjes en hars, goed schuren en ontvetten, en het zit echt als een huis, je kan er aan hangen wat je wilt. maar is gewoon sterk. Heb ook wel een een groot oppervlak genomen voor het hechten. heb zelf een beugeltje gemaakt bij me koplamp. is goed gelukt

:W
 
precies ik heb het ook gewoon netjes gepolyesterd met matjes en hars, goed schuren en ontvetten, en het zit echt als een huis, je kan er aan hangen wat je wilt. maar is gewoon sterk. Heb ook wel een een groot oppervlak genomen voor het hechten. heb zelf een beugeltje gemaakt bij me koplamp. is goed gelukt

:W

Wat betreft je ondertitel:
Hoge Onderhoudskosten Na Dure Aanschaf ;)
 
:^
Check! Ik gebruik alleen een ander merk. Maar 2componenten lijm werkt super.
Heb bij mij in de gaten van de knipperlichten in de kuip een stukje plastic gelijmd en vlakgeschuurd. Kuipje is super srak.
Een stukje aanzetten is helemaal geen probleem.
 
Ik blijf erbij: MEK oplosmiddel gebruiken voor het lijmen is de beste methode en een nieuw plaatje van ABS zagen/vijlen. Zo heb ik zelf ook al een ophangpunt gefixt, weliswaar met nog het afgebroken deel.
 
yups, dat hecht inderdaad niet/nauwelijks. Heb het gezien met die fiets van mini... leuk hoor al die glasvezelmatjes, hars etc maar het hecht niet met het plastic en het valt er spontaan weer vanaf.

Ik heb anders al meermalen reparaties gezien waarbij dat spul wel heel goed hecht. op mijn schade kuipje is door de vorige eigenaar gemorst met die zooi -O- ik kan beter met de vijl te werk gaan om dat eraf te halen B|
 
Ik heb regelmatig met 2-componentenlijm gewerkt. Lijmt goed, daar niet van, maar dat JB weld is veel beter.
Ik heb er al diverse onderdelen, waaronder ook kuipdelen, mee gelijmd. Hecht perfect, maar "vult" ook veel beter. Gewone lijm houdt toch een wat zachte structuur, dit spul niet. De "las" wordt ook minstens zo sterk als het materiaal zelf.

Die matjes werken op sommige kunststoffen redelijk, maar ook niet meer dan dat. (polyester uitgezonderd natuurlijk.) Het probleem is dat, als de barst, scheur oid "spanningsbelast" is, dat het matje uiteindelijk altijd los laat. In dit geval zou ik het dus niet doen.

Dat MEK werkt op zich wel, maar tast de sterkte van het kunststof wel aan. Een reparatie met MEK wordt nooit zo sterk als het ooit was.... Bij een reparatie als deze zou ik het niet doen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan