Kuipdeel repareren (ophangpunt afgebroken)

DeKleef

MF veteraan
5 nov 2002
19.986
1
Eindhoven
Op zoek naar wat expertise ;)
Ik ga eindelijk maar eens beginnen met het repareren van de kuipdelen en dan spuiten enzo. Over het spuiten heb ik al genoeg gelezen en ik ga het toch zelf proberen O-)
Maar nu het volgende, ik heb "nieuwe" kuipdelen gekocht maar nu is daar door de vorige eigenaar een stukje afgebroken:
full


Nu heb ik al gelezen over lassen, maar dit is geen scheurtje, er mist gewoon een deel. Nu heb ik straks wel kuipwerk over dus zou het daaruit kunnen zagen en dat lassen, maar wordt dit wel sterk genoeg?
Andere optie die ik me bedacht is glasvezel matjes, zodat ik de kracht kan verdelen. Met deze matjes dus dat hoekje na maken.

Graag jullie advies.
 
Ik heb regelmatig met 2-componentenlijm gewerkt. Lijmt goed, daar niet van, maar dat JB weld is veel beter.
Ik heb er al diverse onderdelen, waaronder ook kuipdelen, mee gelijmd. Hecht perfect, maar "vult" ook veel beter. Gewone lijm houdt toch een wat zachte structuur, dit spul niet. De "las" wordt ook minstens zo sterk als het materiaal zelf.

Die matjes werken op sommige kunststoffen redelijk, maar ook niet meer dan dat. (polyester uitgezonderd natuurlijk.) Het probleem is dat, als de barst, scheur oid "spanningsbelast" is, dat het matje uiteindelijk altijd los laat. In dit geval zou ik het dus niet doen.

Dat MEK werkt op zich wel, maar tast de sterkte van het kunststof wel aan. Een reparatie met MEK wordt nooit zo sterk als het ooit was.... Bij een reparatie als deze zou ik het niet doen.

Waar kan ik dat JB Weld kopen?
 
haal een paar koffieroerders pak je soldeerbout ...stukkie kuip hoppa weer aan elkaar ...of zon pc voorzetfrontje werkt ook erg goed van de plek waar je floppydisk hoort te zitten.


klaar
 
Het is zo dat poliyester en plastic niet goed hechtne maar het kan wel. Je moet zorgen voor een groot oppervlak dan heb je meer kans van slagen. Op mijn fiets zitten een aantal reapaties gedaan voor de vorige eigenaar, een vriend al jaren! zonder enig vertoon van scheurtjes.

Maar daar dat zijn niet ogen. Als je het wil proberen zou ik het als volgt doen.

Alleen aan het resterende oogje geeft te weinig oppervlakte. Daarom het resternede oogje ruw maken maar ook een aantal cm max 5 rond het resterende oogje ruw maken aan de binnen zijde en wat aan de boven zijde wat bedekt wordt door je zadel. Bijvoorbeeld met een slijp tol (voorzicht er niet door heen) Dan met matjes en polyester de ruwdelen bedekken en min of meer een uitsteeksel vorm rond het oogje. Laten harden oogje op maat vijlen en er een gat in boren. Nog even spuiten et voila (hopelijk)
 
Terug
Bovenaan Onderaan