Brammo
Elektronen verslinder
- 12 feb 2007
- 2.598
- 329
"Kun je op de motor geraakt worden door de bliksem?"
Alleen als er een gieter omheen zit...
Je kunt dan beter met je metalen gieter gooien, dan wordt de bliksem afgeleid
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
"Kun je op de motor geraakt worden door de bliksem?"
Alleen als er een gieter omheen zit...
Nou moet ik toch even grimlachen.
Naast het feit dat het nauwelijks -achteraf- vast te stellen is dan een bliksem door de dunne draadjes van het comm.systeem is gegaan, laat staan dat vast te stellen is dat juist dat er voor gezorgt heeft dat bliksem op die plek inslaat, geloof ik het ook niet.
Een menselijk lichaam an sich is voldoende geleidend voor een tracer (ding dat vlak voor de echte inslag 'contact' maakt).
Wat er in of op een lichaam zit is nauwelijks van belang. Het schijnt wel zo te zijn dat hoe hoger, hoe meer kans.
Ja,onder een boom.
Werkt echter alleen als je er geen contact mee maakt. Dat betekent dus een dik, isolerend plastic pak daaronder. Tegenovergestelde isolatie .Het is beter om je metalen bliksempak aan te trekken. Door de beschermende werking volgens het principe van de Kooi van Faraday kun je na de inslag even een lantaarnpaal aantikken om de spanning te laten afvloeien. Nadeel is wel dat het iets stugger is dan je normale motorpak.
[afbeelding]
Dit heb ik even gemist in mijn opleidingen
Wel een beukenboom, en geen eikenboom.
Blijkbaar worden beukenbomen niet door de bliksem getroffen, eikenbomen wel.
Er staat 'ex-leerling'.
De vraag is dan: zijn het ex-leerlingen direct door die inslag, of het waren mensen die hij ooit rijles heeft gegeven?
Blijft natuurlijk zonde van een leven, dat sowieso. Maakt wel verschil in de mate waarin iemand betrokken is.
Het zeer dunne draadje maakt geen aarde.Jawel hoor, kan makkelijk een verschil maken, al is door bliksem geraakt worden nog steeds voldoende om het niet te overleven. Bliksem (electriciteit) kiest het makkelijkste pad, als het inslaat tenminste. En in dit geval betekent het gewoon dat het het snelste pad naar de hersens vond.
Ik kende iemand, die woonde in een gebied met bovengrondse telefoonleidingen, was aan het bellen tijdens een onweersbui. Bliksem sloeg in op de telefoonleiding. Het enige dat-ie zelf had was een klein brandgaatje in zijn hoofd, bij zijn oor. Maar hij was wel morsdood.
Nog wel meer interessante bliksemdingen meegemaakt in die tijd (was in het buitenland), gelukkig nooit zelf getroffen.
Groetjes, Wim
Je hebt wel gelijk mb.t. het oortje, blikseminslag is blikseminslag, maar zo'n oortje, als daar het een en ander van onder hoogspanning komt te staan, helpt het ook niet echt .Het zeer dunne draadje maakt geen aarde.
In de enorme krachten van een bliksem doet een klein stukje draad naast een lichaam er niet toe.
Bij inslag ben je dood. Bij uitzondering niet.
Was vergeten er een lachebekje bij te zetten .----
Fabel
Die 30 cm draad, op welke manier zorgt die dan meer voor een ontladingspad tov enkel een lichaam?Je hebt wel gelijk mb.t. het oortje, blikseminslag is blikseminslag, maar zo'n oortje, als daar het een en ander van onder hoogspanning komt te staan, helpt het ook niet echt .
Maar dan, een bakelieten telefoon zou ook niet moeten geleiden. Helaas was de goede man toch dood, hij zat op het ontladingspad van de inslag. De telefoon miste een stukje bakeliet, en van het speakertje was ook niet veel over.
M.a.w., het gaat niet om de aarde van het afzonderlijke toestel, maar om het totale ontladingspad. Anders zou sowieso de bliksen nooit inslaan - luchtweerstand is aan de hoge kant, namelijk.
Groetjes, Wim
Gewoon geen geel hesje aandoen, dan ziet de bliksem je toch niet.
Ik heb gisteren nog een natuurkundige gesproken.. en die zegt dat de kans wel echt superklein is om als motor rijder geraakt te worden.. Je hebt namelijk een heel klein contactoppervlak, zelfs vergeleken met die auto die voor je rijdt. En dan moet je juist niet plat door de bocht gaan en knietje aan de grond, want dan heb je juist weer meer contact oppervlak
Net zoals dat je in een open veld op je hurken moet zitten, jezelf klein moet maken en slechts met je tenen op de grond moet staan.. Contact oppervlak verkleinen..
Bovendien zijn er in Nederland genoeg bomen, lantaarnpalen, etc. die hoger zijn dan jij of zelfs een auto..
Of het verstandig is om met onweer te rijden.. nee.. maar de kans dat je geraakt wordt is wel heel klein.. En ALS je dan geraakt wordt.. TJA.. dan is het waarschijnlijk snel gebeurt..
Hoopte hier ook eigenlijk op een meer onderbouwd verhaal, natuurkundig gezien dus wellicht.. Maar helaas, ik had ook niet op meer moeten hopen
Ik heb gisteren nog een natuurkundige gesproken.. en die zegt dat de kans wel echt superklein is om als motor rijder geraakt te worden.. Je hebt namelijk een heel klein contactoppervlak, zelfs vergeleken met die auto die voor je rijdt. En dan moet je juist niet plat door de bocht gaan en knietje aan de grond, want dan heb je juist weer meer contact oppervlak
Net zoals dat je in een open veld op je hurken moet zitten, jezelf klein moet maken en slechts met je tenen op de grond moet staan.. Contact oppervlak verkleinen..
Bovendien zijn er in Nederland genoeg bomen, lantaarnpalen, etc. die hoger zijn dan jij of zelfs een auto..
Of het verstandig is om met onweer te rijden.. nee.. maar de kans dat je geraakt wordt is wel heel klein.. En ALS je dan geraakt wordt.. TJA.. dan is het waarschijnlijk snel gebeurt..
Hoopte hier ook eigenlijk op een meer onderbouwd verhaal, natuurkundig gezien dus wellicht.. Maar helaas, ik had ook niet op meer moeten hopen
Ik luister liever naar een elektricien of elektronicus dan naar een wollen sokken natuurkundige
Ik heb gisteren nog een natuurkundige gesproken.. en die zegt dat de kans wel echt superklein is om als motor rijder geraakt te worden..
Electronicus doet printplaatjes.Die mening deel ik niet
Het is nogal afhankelijk van de persoon lijkt mij. Ik heb een aantal elektriciens in de familie. Daar neem ik liever niets van aan. Niet omdat ons onderwijssysteem hen in de steek heeft gelaten, maar omdat ze gewoon niet slim zijn
Electronicus doet printplaatjes.
Elektricus is wel algemeen.
Liever electrotechnisch ingenieur (mijn pa). Heeft tevens bevoegdheid om natuurkunde les te geven. Tevens werkt hij voor Siemens, en was gespecialiseerd in hoogspanningsnetten en de beveiliging daarvan.
Maar dat is weer terzijde.
Natuurkundige is ook weer erg algemeen, die kan expert zijn in van alles.
Dit klopt natuurlijk, de kans is ook heel erg klein.
In America hebben ze dat mooi bijgehouden:
[afbeelding]
voor het hele verhaal is een uitgebreide pdf aanwezig waarin oorzaken en activiteiten helemaal uitgesplitst worden. (leuk feitje 80% is man, 20% is vrouw is nu de conclusie dat de bliksem vrouwen ook lastig vind )
Klik hier voor de pdf: http/www.lightningsafety.noaa.gov..
Maar ok, het kan in America behoorlijk tekeer gaan en er wonen veel mensen, het aantal doden ligt tussen 2006 en 2013 op 261, waarvan er 153 met een activiteit van het lijstje bezig waren.
Dus ja heel kleine kans, maar wil je hem nemen, geraakt is inderdaad af.
Ik zou het niet doen wanneer je er niet echt doorheen moet, even wachten tot het voorbij is.
Heel snel rijden, zodat je sneller bent dan de bliksem
Ik luister liever naar een elektricien of elektronicus dan naar een wollen sokken natuurkundige