Kun je op de motor geraakt worden door de bliksem?

Nou moet ik toch even grimlachen.

Naast het feit dat het nauwelijks -achteraf- vast te stellen is dan een bliksem door de dunne draadjes van het comm.systeem is gegaan, laat staan dat vast te stellen is dat juist dat er voor gezorgt heeft dat bliksem op die plek inslaat, geloof ik het ook niet.

Een menselijk lichaam an sich is voldoende geleidend voor een tracer (ding dat vlak voor de echte inslag 'contact' maakt).

Wat er in of op een lichaam zit is nauwelijks van belang. Het schijnt wel zo te zijn dat hoe hoger, hoe meer kans.

Jawel hoor, kan makkelijk een verschil maken, al is door bliksem geraakt worden nog steeds voldoende om het niet te overleven. Bliksem (electriciteit) kiest het makkelijkste pad, als het inslaat tenminste. En in dit geval betekent het gewoon dat het het snelste pad naar de hersens vond.

Ik kende iemand, die woonde in een gebied met bovengrondse telefoonleidingen, was aan het bellen tijdens een onweersbui. Bliksem sloeg in op de telefoonleiding. Het enige dat-ie zelf had was een klein brandgaatje in zijn hoofd, bij zijn oor. Maar hij was wel morsdood.

Nog wel meer interessante bliksemdingen meegemaakt in die tijd (was in het buitenland), gelukkig nooit zelf getroffen.

Groetjes, Wim
 
Het is beter om je metalen bliksempak aan te trekken. Door de beschermende werking volgens het principe van de Kooi van Faraday kun je na de inslag even een lantaarnpaal aantikken om de spanning te laten afvloeien. Nadeel is wel dat het iets stugger is dan je normale motorpak. O-)

[afbeelding]
Werkt echter alleen als je er geen contact mee maakt. Dat betekent dus een dik, isolerend plastic pak daaronder. Tegenovergestelde isolatie :).

Groetjes, Wim
 
Dit heb ik even gemist in mijn opleidingen

Dit hanteerden wij op de HTS in elk geval. Ik meen dat het 1000 volt per millimeter was.

~[edit] Even de curve opgezocht. Klopt niet helemaal, maar beetje zelfde orde van grootte ;)

Doorslagspanning voor het overbruggen van 1cm:
Paschen.png


Wel een beukenboom, en geen eikenboom.

Blijkbaar worden beukenbomen niet door de bliksem getroffen, eikenbomen wel.

Fabel :)
 
Laatst bewerkt:
Er staat 'ex-leerling'.

De vraag is dan: zijn het ex-leerlingen direct door die inslag, of het waren mensen die hij ooit rijles heeft gegeven?

Blijft natuurlijk zonde van een leven, dat sowieso. Maakt wel verschil in de mate waarin iemand betrokken is.

Ja dat van die oortjes heeft hij altijd als een fijt tegen alles en iedereen verteld,
ik geloof hem eigenlijk altijd wel.
 
Laatst bewerkt:
Jawel hoor, kan makkelijk een verschil maken, al is door bliksem geraakt worden nog steeds voldoende om het niet te overleven. Bliksem (electriciteit) kiest het makkelijkste pad, als het inslaat tenminste. En in dit geval betekent het gewoon dat het het snelste pad naar de hersens vond.

Ik kende iemand, die woonde in een gebied met bovengrondse telefoonleidingen, was aan het bellen tijdens een onweersbui. Bliksem sloeg in op de telefoonleiding. Het enige dat-ie zelf had was een klein brandgaatje in zijn hoofd, bij zijn oor. Maar hij was wel morsdood.

Nog wel meer interessante bliksemdingen meegemaakt in die tijd (was in het buitenland), gelukkig nooit zelf getroffen.

Groetjes, Wim
Het zeer dunne draadje maakt geen aarde.
In de enorme krachten van een bliksem doet een klein stukje draad naast een lichaam er niet toe.
Bij inslag ben je dood. Bij uitzondering niet.
 
Het zeer dunne draadje maakt geen aarde.
In de enorme krachten van een bliksem doet een klein stukje draad naast een lichaam er niet toe.
Bij inslag ben je dood. Bij uitzondering niet.
Je hebt wel gelijk mb.t. het oortje, blikseminslag is blikseminslag, maar zo'n oortje, als daar het een en ander van onder hoogspanning komt te staan, helpt het ook niet echt :).

Maar dan, een bakelieten telefoon zou ook niet moeten geleiden. Helaas was de goede man toch dood, hij zat op het ontladingspad van de inslag. De telefoon miste een stukje bakeliet, en van het speakertje was ook niet veel over.

M.a.w., het gaat niet om de aarde van het afzonderlijke toestel, maar om het totale ontladingspad. Anders zou sowieso de bliksen nooit inslaan - luchtweerstand is aan de hoge kant, namelijk.

Groetjes, Wim
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren nog een natuurkundige gesproken.. en die zegt dat de kans wel echt superklein is om als motor rijder geraakt te worden.. Je hebt namelijk een heel klein contactoppervlak, zelfs vergeleken met die auto die voor je rijdt. En dan moet je juist niet plat door de bocht gaan en knietje aan de grond, want dan heb je juist weer meer contact oppervlak :+

Net zoals dat je in een open veld op je hurken moet zitten, jezelf klein moet maken en slechts met je tenen op de grond moet staan.. Contact oppervlak verkleinen..

Bovendien zijn er in Nederland genoeg bomen, lantaarnpalen, etc. die hoger zijn dan jij of zelfs een auto..

Of het verstandig is om met onweer te rijden.. nee.. maar de kans dat je geraakt wordt is wel heel klein.. En ALS je dan geraakt wordt.. TJA.. dan is het waarschijnlijk snel gebeurt..

Hoopte hier ook eigenlijk op een meer onderbouwd verhaal, natuurkundig gezien dus wellicht.. Maar helaas, ik had ook niet op meer moeten hopen :+
 
Laatst bewerkt:
Je hebt wel gelijk mb.t. het oortje, blikseminslag is blikseminslag, maar zo'n oortje, als daar het een en ander van onder hoogspanning komt te staan, helpt het ook niet echt :).

Maar dan, een bakelieten telefoon zou ook niet moeten geleiden. Helaas was de goede man toch dood, hij zat op het ontladingspad van de inslag. De telefoon miste een stukje bakeliet, en van het speakertje was ook niet veel over.

M.a.w., het gaat niet om de aarde van het afzonderlijke toestel, maar om het totale ontladingspad. Anders zou sowieso de bliksen nooit inslaan - luchtweerstand is aan de hoge kant, namelijk.

Groetjes, Wim
Die 30 cm draad, op welke manier zorgt die dan meer voor een ontladingspad tov enkel een lichaam?

Ik denk dat het te verwaarlozen is, zoals ik al aangaf.
Zet een dikke stalen pin in de grond, van 8 meter, en ga er naast staan. Ik denk dat daar wel significant verschil tussen zal zitten (even als voorbeeld). De hoeveelheid geleiding van een draadje naar een oortje, nee, dat is allemaal te klein als het op bliksem en zo aankomt.
 
Gewoon geen geel hesje aandoen, dan ziet de bliksem je toch niet.


Zou het dan toch helpen zo'n hesje...

(geel...
of rood: die gaan sneller)


Zonder gekheid: bij onweer dus proberen niet als "hoogste punt" door een polder te rijden. Verder maakt het volgens mij allemaal niet zo veel uit.

Kan trouwens wel mooi zijn: bliksems in de polder.
 
Ik heb gisteren nog een natuurkundige gesproken.. en die zegt dat de kans wel echt superklein is om als motor rijder geraakt te worden.. Je hebt namelijk een heel klein contactoppervlak, zelfs vergeleken met die auto die voor je rijdt. En dan moet je juist niet plat door de bocht gaan en knietje aan de grond, want dan heb je juist weer meer contact oppervlak :+

Net zoals dat je in een open veld op je hurken moet zitten, jezelf klein moet maken en slechts met je tenen op de grond moet staan.. Contact oppervlak verkleinen..

Bovendien zijn er in Nederland genoeg bomen, lantaarnpalen, etc. die hoger zijn dan jij of zelfs een auto..

Of het verstandig is om met onweer te rijden.. nee.. maar de kans dat je geraakt wordt is wel heel klein.. En ALS je dan geraakt wordt.. TJA.. dan is het waarschijnlijk snel gebeurt..

Hoopte hier ook eigenlijk op een meer onderbouwd verhaal, natuurkundig gezien dus wellicht.. Maar helaas, ik had ook niet op meer moeten hopen :+

Je probeert het contactoppervlak te verkleinen om te zorgen dat er geen stroom door jou gaat lopen als het vlak bij jou in de buurt inslaat.
Het heeft geen effect op het wel of niet op jou inslaan. Een vliegtuig maakt geen aarde en daar slaat bliksem veelvuldig op in.
 
Ik heb gisteren nog een natuurkundige gesproken.. en die zegt dat de kans wel echt superklein is om als motor rijder geraakt te worden.. Je hebt namelijk een heel klein contactoppervlak, zelfs vergeleken met die auto die voor je rijdt. En dan moet je juist niet plat door de bocht gaan en knietje aan de grond, want dan heb je juist weer meer contact oppervlak :+

Net zoals dat je in een open veld op je hurken moet zitten, jezelf klein moet maken en slechts met je tenen op de grond moet staan.. Contact oppervlak verkleinen..

Bovendien zijn er in Nederland genoeg bomen, lantaarnpalen, etc. die hoger zijn dan jij of zelfs een auto..

Of het verstandig is om met onweer te rijden.. nee.. maar de kans dat je geraakt wordt is wel heel klein.. En ALS je dan geraakt wordt.. TJA.. dan is het waarschijnlijk snel gebeurt..

Hoopte hier ook eigenlijk op een meer onderbouwd verhaal, natuurkundig gezien dus wellicht.. Maar helaas, ik had ook niet op meer moeten hopen :+


Ik luister liever naar een elektricien of elektronicus dan naar een wollen sokken natuurkundige :Y
 
Ik luister liever naar een elektricien of elektronicus dan naar een wollen sokken natuurkundige :Y

Die mening deel ik niet ;)

Het is nogal afhankelijk van de persoon lijkt mij. Ik heb een aantal elektriciens in de familie. Daar neem ik liever niets van aan. Niet omdat ons onderwijssysteem hen in de steek heeft gelaten, maar omdat ze gewoon niet slim zijn :P
 
Ik heb gisteren nog een natuurkundige gesproken.. en die zegt dat de kans wel echt superklein is om als motor rijder geraakt te worden..

Dit klopt natuurlijk, de kans is ook heel erg klein.
In America hebben ze dat mooi bijgehouden:

full


voor het hele verhaal is een uitgebreide pdf aanwezig waarin oorzaken en activiteiten helemaal uitgesplitst worden. (leuk feitje 80% is man, 20% is vrouw is nu de conclusie dat de bliksem vrouwen ook lastig vind ;) )

Klik hier voor de pdf: http://www.lightningsafety.noaa.gov..

Maar ok, het kan in America behoorlijk tekeer gaan en er wonen veel mensen, het aantal doden ligt tussen 2006 en 2013 op 261, waarvan er 153 met een activiteit van het lijstje bezig waren.

Dus ja heel kleine kans, maar wil je hem nemen, geraakt is inderdaad af.
Ik zou het niet doen wanneer je er niet echt doorheen moet, even wachten tot het voorbij is.
 
De kans om dood te gaan aan onweer is klein omdat je niet zo'n grote kans hebt om überhaupt in een onweerstorm terecht te komen, laats staan op het moment dat je ook kwetsbaar bent om geraakt te worden, dus niet in een huis/auto/bos ofzo.

Rij je met de motor door een onweerstorm door lage velden... dan wordt die kans ineens veel groter. :P
 
Laatst bewerkt:
Die mening deel ik niet ;)

Het is nogal afhankelijk van de persoon lijkt mij. Ik heb een aantal elektriciens in de familie. Daar neem ik liever niets van aan. Niet omdat ons onderwijssysteem hen in de steek heeft gelaten, maar omdat ze gewoon niet slim zijn :P
Electronicus doet printplaatjes. :)
Elektricus is wel algemeen.
Liever electrotechnisch ingenieur (mijn pa). Heeft tevens bevoegdheid om natuurkunde les te geven. Tevens werkt hij voor Siemens, en was gespecialiseerd in hoogspanningsnetten en de beveiliging daarvan.

Maar dat is weer terzijde.

Natuurkundige is ook weer erg algemeen, die kan expert zijn in van alles.
 
Electronicus doet printplaatjes. :)
Elektricus is wel algemeen.
Liever electrotechnisch ingenieur (mijn pa). Heeft tevens bevoegdheid om natuurkunde les te geven. Tevens werkt hij voor Siemens, en was gespecialiseerd in hoogspanningsnetten en de beveiliging daarvan.

Maar dat is weer terzijde.

Natuurkundige is ook weer erg algemeen, die kan expert zijn in van alles.

Goed dat je het mij even uitlegt. Is bij huisvrouwen soms nodig ;)

Dit klopt natuurlijk, de kans is ook heel erg klein.
In America hebben ze dat mooi bijgehouden:

[afbeelding]

voor het hele verhaal is een uitgebreide pdf aanwezig waarin oorzaken en activiteiten helemaal uitgesplitst worden. (leuk feitje 80% is man, 20% is vrouw is nu de conclusie dat de bliksem vrouwen ook lastig vind ;) )

Klik hier voor de pdf: http://www.lightningsafety.noaa.gov..

Maar ok, het kan in America behoorlijk tekeer gaan en er wonen veel mensen, het aantal doden ligt tussen 2006 en 2013 op 261, waarvan er 153 met een activiteit van het lijstje bezig waren.

Dus ja heel kleine kans, maar wil je hem nemen, geraakt is inderdaad af.
Ik zou het niet doen wanneer je er niet echt doorheen moet, even wachten tot het voorbij is.

Het grootste deel van de mensen die worden geraakt (direct of indirect) overleven dit. Vooral om de kans op een indirecte inslag vele malen groter is en de stroom die kan gaan lopen meestal stukken kleiner is.

De kans dat je geraakt wordt is stuk groter dan dit lijstje aangeeft ;)
 
Laatst bewerkt:
Pff, je weet gewoon niet hoe je moet motorrijden! Ik zweer je, de Suziki R1 turbo Hayabusa die mijn neef had, hij heeft het daarom weggedaan. Hij kent zichzelf te goed.
 
Laatst bewerkt:
Elke stof kent doorslag spanning en dat een motorrijder geraakt gaat worden is een feit ..alleen wanneer.

En dat ga je niet trekken. Je wordt gebraden met motor en al.

En wat ztten we nou te zeuren :) eindelijk groene stroom zonder zo'n zeur pikkie aan de deur van een of ander energie bedrijf.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan