Kun je op de motor geraakt worden door de bliksem?

Duckylovernr1

MF veteraan
17 okt 2011
1.900
13
Helmond
Goedemorgen!

Ik reed vanochtend in Delft richting mijn werk en ik zag niet ver van mij vandaan de bliksem inslaan.
Toen zelf het gas er op, ik dacht.. "Weg hier..". Maar gelukkig zag ik nog een aantal andere motorrijders rijden, wat me weer gerust stelde dat ik niet de enige gek was die met regen en onweer rijdt :+

Maar serieus.. kun je geraakt worden door de bliksem op de motor?


Ik snap dat je rubber zolen op je laarzen hebt en je motor op rubber staat.. maar je steekt toch best wel uit boven de auto's als je op de motor zit en je hele motor is grotendeels van metaal..
 
De laatste link van JoR6y en de enige van penguin gaan over hetzelfde incident.. Maar die heeft het dus overleefd :P

Maar dat was inderdaad de vraag ook.. overleef je het dan? Het lijkt me in ieder geval niet heel prettig..

*schokkende ervaring.. enzo..*
 
Laatst bewerkt:
Een blikseminslag is een blikseminslag. Je pak gaat er niet of nauwelijks tegen beschermen. Kortom: de kans dat je het overleeft is klein. Op z'n minst zul je er ernstige brandwonden en (tijdelijke) uitvalsverschijnselsen aan overhouden.
 
Laatst bewerkt:
Een blikseminslag is een blikseminslag. Je pak gaat er niet of nauwelijks tegen beschermen. Kortom: de kans dat je het overleeft is klein. Op z'n minst zul je er ernstige brandwonden en (tijdelijke) uitvalsverschijnselsen aan overhouden.

En als je dan 130 rijdt op de snelweg, kan je er ook nog eens flink bij vallen.
 
En je accu is meteen opgeladen. Maar ik denk dat je het niet kunt navertellen of met horten en stoten.
 
Goedemorgen!

Ik reed vanochtend in Delft richting mijn werk en ik zag niet ver van mij vandaan de bliksem inslaan.
Toen zelf het gas er op, ik dacht.. "Weg hier..". Maar gelukkig zag ik nog een aantal andere motorrijders rijden, wat me weer gerust stelde dat ik niet de enige gek was die met regen en onweer rijdt :+

Maar serieus.. kun je geraakt worden door de bliksem op de motor?


Ik snap dat je rubber zolen op je laarzen hebt en je motor op rubber staat.. maar je steekt toch best wel uit boven de auto's als je op de motor zit en je hele motor is grotendeels van metaal..

Dat verhaal van rubber is een fabeltje. In een auto zit je veilig omdat je in een stalen constructie zit, vergelijkbaar met een kooi van Faraday. Daardoor blijft de stroom weg van jouw lichaam. Dat heeft verder weinig met de rubberen banden te maken. Daarom is motorrijden bij onweer levensgevaarlijk, zeker in open terrein waar jouw hoofd een van de hogere punten is.
 
Stalen pen op je helm monteren met een flinke kabel die contact maakt met de grond zou best kunnen helpen.
 
Laatst bewerkt:
Stalen pen op je helm monteren met een flinke kabel die contact maakt met de grond zou best kunnen helpen.

Die moet dan constant in contact staat met de grond, ongeacht welke snelheid je rijdt. Dat moet dan een lange en vrij zware kabel zijn.
Klinkt een beetje alsof het medicijn erger is dan de kwaal :P
 
Laatst bewerkt:
Dat verhaal van rubber is een fabeltje. In een auto zit je veilig omdat je in een stalen constructie zit, vergelijkbaar met een kooi van Faraday. Daardoor blijft de stroom weg van jouw lichaam. Dat heeft verder weinig met de rubberen banden te maken. Daarom is motorrijden bij onweer levensgevaarlijk, zeker in open terrein waar jouw hoofd een van de hogere punten is.

Wat hij zegt. Als bliksem de weg van een kilometershoge wolk tot de grond door de lucht kan afleggen, is het stuk van de motor tot de grond ook nog wel te doen. Met of zonder banden.
 
Wat hij zegt. Als bliksem de weg van een kilometershoge wolk tot de grond door de lucht kan afleggen, is het stuk van de motor tot de grond ook nog wel te doen. Met of zonder banden.

Die laatste 10cm is geen enkel probleem inderdaad. Daarom zie je ook wel dat de door bliksem getroffen auto's een klapband hebben.

De weerstand van lucht is 10.000 volt per centimeter. Dus vanaf de velg naar de grond is 'maar' 80.000 volt voor nodig.
Aangezien er een megavolt naar beneden komt en door je motorfiets stuitert, is die laatste stap een peulenschil :P
 
Laatst bewerkt:
Hebben mensen met een Yamaha Thundercat dan een relatief grotere kans om geraakt te worden?

Vragen vragen...
 
Die laatste 10cm is geen enkel probleem inderdaad. Daarom zie je ook wel dat de door bliksem getroffen auto's een klapband hebben.

De weerstand van lucht is 10.000 volt per centimeter. Dus vanaf de velg naar de grond is 'maar' 80.000 volt voor nodig.
Aangezien er een megavolt naar beneden komt en door je motorfiets stuitert, is die laatste stap een peulenschil :P
Het zijn ook niet de volts die pijn doen...
 
Dat verhaal van rubber is een fabeltje. In een auto zit je veilig omdat je in een stalen constructie zit, vergelijkbaar met een kooi van Faraday. Daardoor blijft de stroom weg van jouw lichaam. Dat heeft verder weinig met de rubberen banden te maken. Daarom is motorrijden bij onweer levensgevaarlijk, zeker in open terrein waar jouw hoofd een van de hogere punten is.

Dat je door de bliksem getroffen kan worden op de motor en dat motorrijden levensgevaarlijk is, zijn twee los van elkaar staande feiten. Ik kan heel wat meer redenen verzinnen waarom motorrijden bij onweer levensgevaarlijk is. Ook in de vakantie in Limburg trouwens. :+

Ik heb eens de zoekfunctie geprobeerd: dit onderwerp komt gemiddeld elk jaar wel eens naar boven. Wie nog een leuke ,originele, geestige of geïnspireerde en inmiddels toch door iedereen vergeten returnpost zoekt…..
 
Terug
Bovenaan Onderaan