Kun je spanning/stroom "dempen" ?

dr.Bral

Banned
31 mrt 2003
13.016
1
Meppel
Ik heb een elektronische toerenteller van een VanVeen op mijn Guzzi gemonteerd.

Die krijgt zijn signaal van de primaire kant van de bobine.

So far, so good, maar nou "wappert" de wijzer nogal en dat komt niet van het shaken van de motor ofzo............
(hij doet het namelijk ook als ik de teller eraf haal en vasthoud)

Nou is de vraag of dit ingaand signaal te "dempen" is, bij voorbeeld door er een weerstand parallel ofzo bij te zetten.........
(ik roep maar wat hoor, ben geen elektronici)

Of moet ik ook nog kijken of de normale voedingsspanning wel "schoon" is ?


judge-dash-web.jpg
 
Nee, geldt echter alleen voor analoge filters, digitaal gelden andere wetten.

Klopt, maar we hadden het hier toch over analoge filters neem ik aan?

Verder is het type analoog filter ook nog van invloed op het resultaat (Bessel, Butterworth etc....) stijgtijd, overshoot ec.......

Klopt, maar een 6dB/octaaf filtertje (lees: RC filter) moet toch voldoen. En dan heb je nog weinig te maken met Bessel/Buttersworth/Chebyshev/of-waar-je-je-polen-ook-legt karakteristieken.
Digitale FIR filters zijn een heel ander verhaal, dat klopt.


m.i. is het voldoende om de oscillaties van de bobineaansluiting te halen. Een simpel weerstandje in serie kan al genoeg zijn; vaak filtert dit soort elektronica intern ook nog op de simpele manier, en is een weerstandje genoeg om het filter aan te passen. Werkt dat nog niet, dan kun je een zener toevoegen om die hoge spanningspieken te elimineren zodat het apparaat niet van slag raakt. En als dat nog onvoldoende is voeg je een condensator toe dat samen met de weerstand een RC laagdoorlaat vormt.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk toch dat de ingang van moderne electronische frequentiemeters voor dit doel al de nodige voorzieningen bevat; misschien zit er ergens een slecht contactje op de print, aan één van de onderdeeltjes (machinaal micro-gesoldeerd, daar kom je hoegenaamd niet achter) of is er 1 klein componentje defect (net zo moeilijk te vinden). Het is nu eenmaal gemechaniseerd/ geautomatiseerd massa-werk.

De enige zinvolle en snelle proef lijkt mij om even een apparaatje van het zelfde type te lenen en kijken of dat dezelfde verschijnselen oplevert.
 
een 5Hz filter zal bij 5Hz de helft van de ingangsspanning produceren (-3dB punt) Da's wel erg snel. 5Hz komt overeen met 5x60 = 300 vonkjes per minuut...
fk(kantelfrequentie)is bij -3db geen 50% maar 70% als het om spanning gaat. Bij vermogen is het -3db punt wel 50%
Wat het filter betrefd, is het een hoog of een laag doorlaat filter?
Als het om een hoogdoorlaat filter gaat dan dempt hij dus alles onder de 5hz.
 
komt erop neer dat het knap ingewikkeld is.

je kunt idd proberen een laagdoorlaatfilter ertussen te zetten, maar de hoge frequenties van je toerental worden er dan uitgefilterd, dus lijkt me een hoogdoorlaatfilter veel meer gewenst.
vraag is hoe snel zon ding wappert. waarschijnlijk zal dat idd met een heel lage frequentie gaan, dus wss zal 5Hz of 10Hz voldoende zijn.

een toerenteller zal een vrij hoge inwendige weerstand hebben, tis immers niet meer dan een frequentiemeter, dus condensator in serie met de meter moet voldoende zijn.
met een dergelijke hoge interne weerstand van de toerenteller zit ik denken aan een C-tje van 100 nF, je kunt ook een echte hoogdoorlaat maken met 1 C en 1 R, dan monteer je die C in serie met het signaal, en achter die C een R naar massa
ik zou dan 1 MicroFarad pakken met een weerstand van 100KΩ,

ik vraag me wel af of daarmee het probleem is opgelost.

uiteraard kun je verschillende C-tjes en R-tjes kopen, om te testen. ze kosten niets, maar pak geen elko's of andere polariteitsgevoelige dingen, want ze ploffen uit elkaar voordat jij Steekvlam kunt zeggen.

Shoot me if im wrong *D
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een elektronische toerenteller van een VanVeen op mijn Guzzi gemonteerd.

Die krijgt zijn signaal van de primaire kant van de bobine.

So far, so good, maar nou "wappert" de wijzer nogal en dat komt niet van het shaken van de motor ofzo............
(hij doet het namelijk ook als ik de teller eraf haal en vasthoud)

Nou is de vraag of dit ingaand signaal te "dempen" is, bij voorbeeld door er een weerstand parallel ofzo bij te zetten.........
(ik roep maar wat hoor, ben geen elektronici)




Of moet ik ook nog kijken of de normale voedingsspanning wel "schoon" is ?


(Afbeelding)

Massa !!! Als die niet goed is krijg je hele leuke dingen. Ingangsfilter sit al in de meeste toerentellers. Hetzij electronisch, hetzij analoog.

ZXR
 
Idee:
Hang er een fiets-km tellertje aan, die tellen ook pulsen. OK is er maar 1 per omwenteling maar goed. Het werkt wel
Bij de afregeling voer je dan geen wielomtrek in maar "gewoon 1" (of in ieder geval de factor waarmee je toerental krijgt ipv snelheid)
 
Terug
Bovenaan Onderaan