Kun je spanning/stroom "dempen" ?

dr.Bral

Banned
31 mrt 2003
13.016
1
Meppel
Ik heb een elektronische toerenteller van een VanVeen op mijn Guzzi gemonteerd.

Die krijgt zijn signaal van de primaire kant van de bobine.

So far, so good, maar nou "wappert" de wijzer nogal en dat komt niet van het shaken van de motor ofzo............
(hij doet het namelijk ook als ik de teller eraf haal en vasthoud)

Nou is de vraag of dit ingaand signaal te "dempen" is, bij voorbeeld door er een weerstand parallel ofzo bij te zetten.........
(ik roep maar wat hoor, ben geen elektronici)

Of moet ik ook nog kijken of de normale voedingsspanning wel "schoon" is ?


judge-dash-web.jpg
 
Nou is de vraag of dit ingaand signaal te "dempen" is, bij voorbeeld door er een weerstand parallel ofzo bij te zetten.........
(ik roep maar wat hoor, ben geen elektronici)

Of moet ik ook nog kijken of de normale voedingsspanning wel "schoon" is ?

(Afbeelding)

Om ruis te filteren wordt wel eens een condensator gebruikt, maar ik durf niet te zeggen of dit voor jou de oplossing is.
 
eeeuuuuhhhmmm.....

zoveel weet ik er ook niet van :+
Ken alleen dat trucje, maar weet niet precies hoe je mF kan bepalen/berekenen.
Overigens kan t volgens mij geen kwaad om gewoon met verschillende waarden te expirimenteren

Ken wel iemand om t na te vragen. Weet je hoeveel spanning en stroom er op staat / doorgaat?
 
Nou, ff nagevraagd....
(weet niet of je er wat aan hebt)

Normaal kun je ontstoren door een electroliet condensator over je meter te zetten waarbij de weerstand van je meter (in ohm) maal de capaciteit van de condensator (in Fahrad) in de buurt van 1 (dempingfactor) komt.

Maar... Als ie rechtstreeks aan de prim kant van je bobine zit, vlak je net zo hard je puls naar de bobine mee uit.
Dan zou je 2 opties kunnen proberen:
- condensator niet erover bruggen, maar serieel tussen signaaldraad naar meter zetten.
- klein schakelingetje met transistor maken (losgekoppeld) en die dan bruggen
 
Pas op. Een Elco (eletrolytische condensator) kan je alleen op gelijkspanning gebruiken anders zegt tie poef en komt er een hoop chemische rommel uit waar je niet van opknapt. En een Elco heeft ook een maximale spanning.
Ik weet niet hoe je toerenteller werkt, maar als deze op pulsen werkt boven de 0 V, kan het misschien werken.
Anders werkt een spoel in serie met toerenteller ook.
Anders kan je een combinatie van een spoel en daarachter een condensator zetten.
Hoe hoger de frequentie hoe meer deze spoel dempt. Hetzelfde geldt voor een condensator over je toerenteller (al dan niet een elco).
Je condenstor wordt geladen door een piek (puls), daarna ontlaadt de Condensator zich weer. Hij vlakt de piek dus af. Bij een hele hoge frequentie, laat een condensator de stroom door, bij gelijkspanning niet.

Als je weet hoe die toerenteller werkt, zal je hier veel oplossingen krijgen.
Hopelijk kan je hier iets mee.
 
kan het niet zijn dat sileconenspray inwendig spuiten de truuk doet,mijn xs1100 had ook een toerentellernaald die absurde bewegingen maakte,na het inspuiten met het sileconen spul van 1,89 (Action warenhuis)was het zo goed als over. ;)
 
en dan 5Hz omdat die toerenteller ook zo'n 5000 toeren draait dus 5000 bobine pulsen ontvangt ?

Nee dat heeft er helemaal niks mee te maken. 5Hz is een indicatie. Het gaat erom dat je een stabiel signaal krijgt dat niet teveel na-ijlt. Neem je bijvoorbeeld een 0,5Hz filter of 1Hz filter dan ijlt dat 1-2 seconden na. DAt wil je niet hebben. Ga je te hoog zitten, 10-20-50Hz dan blijft je signaal weer teveel fluctueren.
Ik weet niet hoe je kennis op dit gebied is maar ter info: een 5Hz laagdoorlaat filter is een "funktie" die alle procesfluctuaties (zie note hieronder) met een frequentie groter dan 5Hz afkapt. Oftwel: schommelingen in toerental groter dan 5Hz worden niet doorgelaten.

Note: Het gaat dus om de fluctuaties in je signaal (veranderingen van toerental) en niet om de absolute waarde van het signaal (toerental zelf, aantal pulsen)
Denk trouwens dat een 2Hz voldoende zou zijn. 5Hz is toch nog behoorlijk instabiel voor jouw toepassing.

Wij werken met filters om pulstellers van koppelmeetassen in proefstanden te stabiliseren. Het beste zijn digitale filters maar dat wordt wat veel van het goede voor een motorfietsje. Hou het maar analoog.

ps: achterhaal eerst de oorzaak eens: ligt het aan het aangeboden signaal of is het de toerenteller zelf?

 
Laatst bewerkt:
Stroom demp je met een spoel, spanning met een condensator.
Je zult eerst wat moeten meten aan het ding om te weten waar dat gewapper vandaan komt. Ik heb wel een oscilloscoop maar woon in Hengelo...

EDIT: filtertje wat 'bikefreak' voorstelt klinkt ook als een goede oplossing.
 
Of moet ik ook nog kijken of de normale voedingsspanning wel "schoon" is ?

Daar zou ik eens mee beginnen. Is vaak de bron van ellende.
Voed de teller eens met een 'schone' 12V? Bijvoorbeeld van een 2e accu: accu+ aan toerenteller, accu- aan toerenteller, accu- ook aan accu- van de systeemaccu.

Scheelt dit dan moet de accuspanning gefilterd worden.

Scheelt dit niks dan kan filteren van de signaalspanning geen kwaad.
Mijn voorstel voor een filter: een weerstandje van 220 Ohm ofzo (niet echt kritisch) tussen bobine en toerenteller, en een zenerdiode van 15V/400mW over de bobine-aansluiting van de toerenteller en massa. Deze zal hoge positieve en negatieve pieken elimineren zonder te vertragen of onnodig te dempen. Als dit nog onvoldoende is zou je nog een kleine condensator parallel aan de zener kunnen zetten; een elcootje van 1uF / 63V zou moeten voldoen.
 
als ik het zo lees dan zit bikefreak het dichtste bij, vooral het opvangen van fluctuaties in toerental veroorzaakt enorm gewapper (het meeste gewapper), zijn oplossing klnkt het meest plausibel........

nog een vraag bikefreak, kan je eens op de conrad site ofzo kijken wat ik ongeveer moet kopen ?
 
Ik heb een 4 cyl met een eigenbouw tellerunit.

Mijn toerenteller heeft 3 draden aangesloten zitten
1 massa
2 draad stroom naar de bobines toe (rood-wit bij Yamaha)is 1 draad, wordt 2 voor de bobines. Kan willekeurige draad met 12 volt zijn volgens mij.
3 draad voor signaal,de andere draad van de bobine.
Tussen draad 2 en 3 zit bij mij een 1000 Ohm weerstand. (5% afwijking volgens de streepjes)

Bij mij wapperde hij ook rond de 5000 toeren. Soms wilde hij niet boven 4 uit, om vervolgens weer bij 5500 netjes mee te klimmen. stuk ertussen wapperde hem.

Was hiermee verholpen.
 
Sloop eens een oude computervoeding open en haal daar een ferrietkraal (soort zwarte ring waaromheen draad gewikkeld zit ;) ) uit. Bestaande draad eraf en signaaldraad eromheen. Nu een beetje experimenteren met het aantal keer dat je de signaaldraad daar doorheen moet wikkelen, lijkt me stug dat je het daar niet mee wegkrijgt.
 
5Hz was een voorbeeld.
Dat verhaal van die halvering bij -3dB is niet volledig van toepassing op filters.

De definitie van de afkapfrequentie van een filter is nog steeds die frequentie waarbij het uitgangssignaal 3dB verzwakt is t.o.v. het ingangssignaal. Bij een eenvoudig (6dB/octaaf) RC laagdoorlaatfilterje bijvoorbeeld is de afkapfrequentie gelijk aan het punt waarop Zc = R. Uiteraard onder ideale omstandigheden, dus Zs = 0 en Zl = oneindig.

Wat jouw filter dus probeert te doen is de (veel hoogfrequenter dan de pulsfreqentie) oscillaties die ontstaan aan de primaire kant van de bobine bij het verbreken van de stroomkring weg te filteren. Of zie ik het verkeerd?
 
De definitie van de afkapfrequentie van een filter is nog steeds die frequentie waarbij het uitgangssignaal 3dB verzwakt is t.o.v. het ingangssignaal. Bij een eenvoudig (6dB/octaaf) RC laagdoorlaatfilterje bijvoorbeeld is de afkapfrequentie gelijk aan het punt waarop Zc = R. Uiteraard onder ideale omstandigheden, dus Zs = 0 en Zl = oneindig.

Wat jouw filter dus probeert te doen is de (veel hoogfrequenter dan de pulsfreqentie) oscillaties die ontstaan aan de primaire kant van de bobine bij het verbreken van de stroomkring weg te filteren. Of zie ik het verkeerd?

Nee, geldt echter alleen voor analoge filters, digitaal gelden andere wetten.
Verder is het type analoog filter ook nog van invloed op het resultaat (Bessel, Butterworth etc....) stijgtijd, overshoot ec.......
 
Terug
Bovenaan Onderaan