Kun je vol synthetische olie mengen met half synthetische

FastClep

MF'er
13 sep 2011
102
0
Heel verwegiestan
Ik heb net 100cc te weinig vol synthetische motor olie en heb daarvoor in de plaats per ongeluk een half synthetische bijgevuld.

Weet iemand of ik nu beter de olie weer kan verversen of kan ik er met een gerust hart mee gaan rijden? :]

Wil namelijk geen motor schade krijgen aan mijn nieuwe motor..

Die gene die mij wil helpen ben ik zeer dankbaar :}

hoe moet dat dan bij een reguliere oliewissel met het restant olie die in het blok achterblijft?
blok openmaken en schoonmaken soms?
2x olie wisselen?
dacht het niet dus.
mineraal, halfsyntheet en volsyntheet zijn allemaal zonder problemen mengbaar.

sommige olie fabrikanten raden zelf aan niet te mengen, ook niet met andere producten van het merk zelf, en ja ook de motor 'spoelen' das dus 1x met de nieuwe olie paar keer rijden en dan weer nieuwe erin

@FastClep: deze vraag is al vele malen gesteld en telkens dezelfde antwoorden:
Volegns de één kan het wel, volgens de ander weer niet, en weer andere zeggen 'waarom zou je het doen?'

Je gaat hier echt geen éénduidig antwoord krijgen.

Mijn mening: kan, zonder enkel probleem. Echter wanneer je bewust voor een synthetische motorolie hebt gekozen, lijkt het me zonde (maar meer ook niet) om die te gaan mengen met minerale olie.

Internet ridder. :')
Ik denk dat Bananeman meer weet van techniek dan 99% van de MFérs.
Alle olie voor consumenten is overigens onderling mengbaar. As said.
Erg grappige reacties van 'de experts' hier. :')

Is maar net wat je grappig vindt.
Ik ken verschillende type motoren die erg gevoelig zijn voor olie/oliewissels.
Ga ook niet in discussie over iemands deskundigheid aangaande techniek,het is alleen WEL zo dat diverse oliefabrikanten het mengen ontraden,zal niet voor niets zijn.
Trap jij ff je brommer aan overigens?...over experts gesproken! _O-

Laatst bewerkt:
Internet ridder. :')
Ik denk dat Bananeman meer weet van techniek dan 99% van de MFérs.
Alle olie voor consumenten is overigens onderling mengbaar. As said.
Erg grappige reacties van 'de experts' hier. :')
Prima, maar ik probeer ook zelf na te denken. Waarom krijgen mensen koppelings-problemen na het mengen van oliën? Om over het mengen van verschillende 2-takt oliën nog maar te zwijgen :X

Mixing Mineral and Synthetic oils - current thinking

Here's the current thinking on the subject of mixing mineral and synthetic oils. This information is based on the answer to a technical question posed on the Shell Oil website.
There is no scientific data to support the idea that mixing mineral and synthetic oils will damage your engine. When switching from a mineral oil to a synthetic, or vice versa, you will potentially leave a small amount of residual oil in the engine. That's perfectly okay because synthetic oil and mineral-based motor oil are, for the most part, compatible with each other. (The exception is pure synthetics. Polyglycols don't mix with normal mineral oils.)
There is also no problem with switching back and forth between synthetic and mineral based oils. In fact, people who are "in the know" and who operate engines in areas where temperature fluctuations can be especially extreme, switch from mineral oil to synthetic oil for the colder months. They then switch back to mineral oil during the warmer months.
There was a time, years ago, when switching between synthetic oils and mineral oils was not recommended if you had used one product or the other for a long period of time. People experienced problems with seals leaking and high oil consumption but changes in additive chemistry and seal material have taken care of those issues. And that's an important caveat. New seal technology is great, but if you're still driving around in a car from the 80's with its original seals, then this argument becomes a bit of a moot point - your seals are still going to be subject to the old leakage problems no matter what newfangled additives the oil companies are putting in their products

Read more: Ultimate Guide to Engine Oil - Carbibles

Kijk, heb ik vroeger toch goed opgelet.. :)

Maar het antwoord op je vraag:

Ja, het kan, maar word niet aangeraden. Beter is het om dus alle olie te vervangen voor 1 soort.

sommige olie fabrikanten raden zelf aan niet te mengen, ook niet met andere producten van het merk zelf, en ja ook de motor 'spoelen' das dus 1x met de nieuwe olie paar keer rijden en dan weer nieuwe erin
Spoelen doe je met minimaal 5x nieuwe olie, kost je wel 20 liter maar dan heb je wel echt goede olie in je blok en minimaal 20pk extra

Is maar net wat je grappig vindt.
Ik ken verschillende type motoren die erg gevoelig zijn voor olie/oliewissels.
Ga ook niet in discussie over iemands deskundigheid aangaande techniek,het is alleen WEL zo dat diverse oliefabrikanten het mengen ontraden,zal niet voor niets zijn.
Hee hij kan wel hele zinnen typen.
Vond je net even heel kort door de bocht. ;)
Trap jij ff je brommer aan overigens?...over experts gesproken! _O-
Dat heet een loop. ;) :+
Starte uiteraard in ene trap. :9~

Prima, maar ik probeer ook zelf na te denken. Waarom krijgen mensen koppelings-problemen na het mengen van oliën? Om over het mengen van verschillende 2-takt oliën nog maar te zwijgen :X
Hier kan je heel lang over discusseren, volgens mij overdrijf je gruwelijk. _O-
WB was niet bij de door jouw genoemde mensen die met verstand olie gaan mengen.
Die verhalen ken ik natuurlijk ook, vaak is de oorzaak ergens anders op te herleiden.
Heb zelf wel alles gedaan wat de oliegoden verboden hebben, en er was geen koppeling die ging slippen of blok die in de soep liep. (huishoudolie.. dunne volsynthetische koekblikolie..)
Wat dat betreft kan ik uit ervaring spreken inplaats van een eigen overtuiging plaatsen. :)
Even een lesje van drs. Oliesjeik hoe het nu werkelijk zit, want wat jij schrijft klopt voor geen kant:

1. De producten die gebruikt worden in de motorfietswereld kunnen bestaan uit verschillende basisolien of een mengsel daarvan:
a. Minerale olie
b. Hydrotreated of hydrocrack olie (is formeel een minerale olie)
c. PAO (Poly-Alfa-Oline) (synthetisch)
d. Ester (synthetisch)

De toevoegingen in olie worden doorgaans niet beschreven als wel of niet synthetisch. Of deze wel of niet synthetisch zijn, is niet relevant.

In het geval van motorolie hebben we het dan over samentelling van de basisolie. Enig idee hoe een halfsyntheet tot stand komt? Een bepaald percentage mineraal en een bepaald percentage synthetische olie worden dan gemengd. Ook alle bovenstaande olien die ik benoem bij a,b,c en d zijn in iedere willkeurige verhouding te mengen.

2. Als je dus een minerale olie met een viscositeit van 10W40 mengt met een synthetische olie met dezelfde viscositeit is er geen sprake van dat je opeens een geen 10W40 olie meer hebt, dat is gewoon klinkklare onzin. Wel is het zo dat een minerale olie een ongunstigere temp/visc diagram vertoont tov een syntheet. Tenzij er expliciet vermeld wordt dat er ergens een synthetiche olie in moet, levert mengen dus geen probleem op.

3. Meng je olie dan kunnen de prestaties achter uit gaan. In de ene olie (olie X) zitten b.v. een bepaald type dispergenten en detergenten. Deze additieven zorgen er voor dat het vuil in de olie ingekapseld wordt en door een polaire werking zwevend worden gehouden. Eenmaal door het filter worden deze vuildeeltjes dus uit de olie gehaald. De olie die je er bij mengt (olie Y) heeft een nieuw type VI-improver (viscositeitsverbeteraar). Deze VI improvers kenmerken zich door een lange molecuulketen die zich uitstrekt bij hoge temp en in elkaar "rollen" bij lage temp. Effect wat dan optreedt is behoudt van viscositeit bij hoge temp en verlaging van viscositeit bij lage temp. Bij 99,9% van de toepassing waar olie wordt gebruikt is dit een gewenste eigenschap. De eerste olie (X) heeft ook VI-improvers, maar gebaseerd op een andere stof. Theoretisch kan het dus zijn dat de dispergenten en detergenten in olie X die VI improvers van olie Y zien als vuil. Gevolg, snellere veroudering van de olie dan gewenst. Principieel zijn beide olie nog steeds mengbaar. In de praktij zal dit zeer weinig voorkomen, omdat vrijwel alle fabrikanten dezelfde stoffen als additef gebruiken.

Kijk, ik ben geen voorstander van mengen, een product is zo geformuleerd dat het optimaal presteert. Ik kan me voorstellen dat als er wel gemengd wordt bepaalde prestatie achter uit gaan, maar dat is echt geneuzel in de marge en dit is zeker niet zo heftig als sommigen hier durven veronderstellen en levert doorgaans geen problemen op.

Er blijft 300 cc achter in mijn blok met verversen en vervolgens gooi ik er 2 liter nieuwe olie van een ander merk. Moet ik eerst mijn blok open maken en reinigen als ik ga verversen?

Maar mijn vraag blijft overeind. Kun je je eigen theorie ook onderbouwen met meer concretere informatie ?

Ik bedoel, als echte olie expert weet jij ook dat een synthetische olie een mengeling is van een ester en een PAO ivm tegengesteld reacties op met name je afdichtingen. Je zou dan ook moeten weten dat de opname van additieven door een ester en PAO niet zo makkelijk is ivm polaire werking en dat men daarom (zelfs bij een zgn 100% synth olie) vaak 2 tot 5 % minerale olie wordt toevoegd. Additieven worden namelijk makkelijk opgenomen door minerale olie, die op zijn beurt weer makkelijk oplost in synthetische olie. Ook weet jij dat minerale olie een sterkere smeerfilm geeft dan een synthetische olie en synthetische olie daarom ook veel meer gebruik moet maken van zijn additieven.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ieder zijn ding. :+ Ik als hobbybob kan MIG/MAG, elektrode en TIG lassen. Vraag me naar de theorie er achter..........ik heb geen flauw idee :X en geef dat ook toe. De gemiddelde MF-er kan waarschijnlijk beter lassen als ik en heeft op zijn minst een keer een cursusje gedaan. Hier op MF hebben veel mensen verstand van olie.........maar dan vooral de sterke verhalen en "horen van" en ik denk dat jij ook tot die categorie hoort.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je vooral koppelingsproblemen krijgt wanneer je in een oud loeder wat minerale olie lust, moderne volsyntheet gooit. Niet andersom.
Bovendien is het maar 100ml :/

Laatst bewerkt:
Ik heb recentelijk een halve liter VOL synteet bij HALF synteet olie gegooid, sindsdien slipt mijn koppeling. Het maakt dus wel degelijk uit. (maar de ts vraagt het de andere kant op)

Ik denk dat je vooral koppelingsproblemen krijgt wanneer je in een oud loeder wat minerale olie lust, moderne volsyntheet gooit. Niet andersom.
Getest 2x en no probs. :+ Het was zelfs niet eens JASO MA olie. _O-
Maar het zou in specifieke gevallen best kunnen. :)
Bovendien is het maar 100ml :/
You have hit the small button! Of what all the big fuzz is about. _O-

Dit jaar nog een gruwelijke fout gemaakt, gooi met afvullen wat afgewerkte olie van de quad terug in de motorfiets. Had ik nog staan wegens een verhuizing. _O-
De olie in het carter was nadien gelukkig nog wel helder door het verdunnen. :')

Laatst bewerkt:
Ik heb recentelijk een halve liter VOL synteet bij HALF synteet olie gegooid, sindsdien slipt mijn koppeling. Het maakt dus wel degelijk uit. (maar de ts vraagt het de andere kant op)
En je motor is vijftien jaar oud ofzo. :')

Hier kan je heel lang over discusseren, volgens mij overdrijf je gruwelijk. _O-
Valt mee, overdrijf niet.
WB was niet bij de door jouw genoemde mensen die met verstand olie gaan mengen.
Die verhalen ken ik natuurlijk ook, vaak is de oorzaak ergens anders op te herleiden.
Is helaas ervaring uit de 1e hand. En het was toch écht de olie.
Heb zelf wel alles gedaan wat de oliegoden verboden hebben, en er was geen koppeling die ging slippen of blok die in de soep liep. (huishoudolie.. dunne volsynthetische koekblikolie..)
Wat dat betreft kan ik uit ervaring spreken inplaats van een eigen overtuiging plaatsen. :)
Some people just have all the luck :P

hoe moet dat dan bij een reguliere oliewissel met het restant olie die in het blok achterblijft?
blok openmaken en schoonmaken soms?
2x olie wisselen?
dacht het niet dus.
mineraal, halfsyntheet en volsyntheet zijn allemaal zonder problemen mengbaar.
:^
Zelf al zo vaak zo gedaan, er gebeurt echt niets.

Terug
Bovenaan Onderaan