Kunnen mijn schijven de Remklauw upgrade aan

MatthijsH

Rookie
20 nov 2012
1
0
Goedendag,
Ik heb afgelopen 1,5 jaar mijn Yamaha xv750 verbouwt naar een scrambler/cafe racer. (zie fotootje voor en na). Ik kom van een ducati af, dus moest wennen aan onder andere de remmen, dus deze wilde ik dit jaar upgraden:

Ik heb er 2 remschijven van de originele motor met een diameter van van 300 mm. Dit is gelijk aan dat van een yamaha R6 van ongeveer 1998 - 2002. Nu heb ik goedkoop 2 remklauwen op de kop weten te tikken van zo'n R6 en het passend gemaakt op mijn voorvork.
De maximale schijfdikte van een R6 is 5mm, de schijven die ik heb zijn ca. 7mm dik. Mijn schijven passen dus niet helemaal lekker in de klauw en zouden iets moeten worden afgedraaid.

Nu kwam ik bij een lokale metaalbewerker die het kon afdraaien, maar die vertelde me dat ik goed moest nazoeken of ik dit wel wilde. Hij vertelde me dat mijn huidige schijven waarschijnlijk niet de warmte aan zouden kunnen die vrijkomt door de remkracht R6 remklauwen.

Weet een van jullie of er veel verschil is tussen materialen die worden gebruikt voor remschijven? De remschijven die ik heb zijn van 1982 en hebben weinig koelgaten in de schijf zitten.
Is dit iets wat ik niet zou moeten doen? Heeft iemand hier ervaring met een soortgelijke situatie?

(de reden dat ik mijn huidige schijven het liefst wil gebruiken is dat mijn budget om dit te doen niet al te hoog is, dus als dit kan, zou het mooi zijn)


Groeten Matthijs
 

guzzigek

MF veteraan
1 aug 2008
1.845
143
bij mijnmotoren
Ben meer bang dat je remschijven na het afdraaien kunnen breken zij komen immers ver on de slijtgrens na het afdraaien
Meestal staat er een minimale dikte op de schijf en wanneer jet dit bereikt is vervangen noodzakelijk
Materiaal keuze die gemaakt is door de fabrikant bepaald hoe dun een schijf kan worden zonder de breukgrens bereikt wordt
Dus als je 7mm dikke remschijf er niet in de remklauw past moet je uitkijken naar dunnere schijven die wel passen en niet afdraaien

Mij maakt het niet uit ik ga met afgedraaide schijven niet rijden
 

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.232
500
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
Je zet bewegings energie om in warmte, meer doet een rem niet.
Heb je ergens de indruk gekregen dat je meer energie om gaat zetten? Het enige dat er gaat gebeuren, als het gebeurd is je remweg verkorten. Maar met de originele remmen kon je ook je voorwiel al blokkeren, dus de maximale vertraging.
Ga je twee keer zo hard rijden?
Ik vind het bangmakerij en paniek om niets. Ik zou ook de schijven niet afdraaien. Gewoon even meer moeite doen om de zuigers terug te drukken.
 

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.232
500
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
Ben meer bang dat je remschijven na het afdraaien kunnen breken zij komen immers ver on de slijtgrens na het afdraaien
Meestal staat er een minimale dikte op de schijf en wanneer jet dit bereikt is vervangen noodzakelijk
Materiaal keuze die gemaakt is door de fabrikant bepaald hoe dun een schijf kan worden zonder de breukgrens bereikt wordt
Dus als je 7mm dikke remschijf er niet in de remklauw past moet je uitkijken naar dunnere schijven die wel passen en niet afdraaien

Mij maakt het niet uit ik ga met afgedraaide schijven niet rijden
Onder de minimale dikte trekken schijven sneller krom. Breken zullen ze nooit, dan moeten de spaken van de schijf beschadigd zijn.
 

guzzigek

MF veteraan
1 aug 2008
1.845
143
bij mijnmotoren
Ik heb er al diverse gezien die gebroken zijn omdat ze dunnen waren dan de slijtgrens onder andere bij BMW en Kawa
Ook één van een Guzzi ( achterschijf) dus zeg niet nooit
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.898
447
51
wezemaal
je kan ook het teveel aan "materiaal" van je blokken schuren. gaan ze iets minder lang mee maar op zich is dat geen groot probleem.
 
  • Like
Waarderingen: g-flater

Leblowski

MF veteraan
12 mrt 2006
1.769
21
den haag
Ik rijd op het circuit met schijven van een oude zzr r1 remklauwen met ook nog eens racecompound brembo blokken.

Gaat prima

Maar geen afgedraaide schijven, ik zou idd wat van de blokken affreesen
 

Loki

MF veteraan
27 jul 2003
2.628
88
Goes
Bezoek site
Zou het zelf niet durven. Lijkt me sowieso vrij specialistisch (kostbaar) werk om schijven netjes dunner te maken. Remblokken dunner maken is misschien het overwegen wel waard. Kan zijn dat de nokjes in de klauw ook iets ruimer moeten. Kan daar zo 123 geen bezwaar tegen bedenken.
 

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
36.810
1.496
www.snelmotoren.nl


dit zijn remschijven van een heel andere legering als tegenwoordig wordt gebruikt. Ik zou verloop stukken maken voor r6/ fazer schijven

en als je dat gedaan hebt ga je een andere voorvork willen, want de originele buigt veel teveel onder dat geweld
 
  • Like
Waarderingen: Loki

supervet

MF veteraan
15 sep 2003
1.098
86
41
Heerlen
Zou het zelf niet durven. Lijkt me sowieso vrij specialistisch (kostbaar) werk om schijven netjes dunner te maken. Remblokken dunner maken is misschien het overwegen wel waard. Kan zijn dat de nokjes in de klauw ook iets ruimer moeten. Kan daar zo 123 geen bezwaar tegen bedenken.
Schijven dunner draaien is niet zo specialistisch als het lijkt. Het is een truukje met 2 beitels tegelijk (elk aan een kant van de schijf uiteraard ;)) dan wordt het netjes recht en vlak. Kwestie van zuiver inspannen en hobbelen.

Maar die ouwe meuk remschijven zijn soms KNOEPERT hard, heb een keer de diameter een beetje verkleind omdat dat beter uitkwam en de vonken vlogen er vanaf. Dus afdraaien kan wel lastig zijn.

Grootste verschil tussen oude schijven en nieuwe is de wrijving die ze bieden ten opzichte van de remblokken. Sterkte van die oude dingen zou ik me geen enkele zorgen over maken, ook niet als ze wat dunner zijn dan de limiet. Ik heb alleen de ervaring dat ook moderne gesinterde remblokken maar lastig bijten op die ouwe dingen.... dus ik zou geen wonderen verwachten van die r6 remklauwen. Er is gewoon weinig wrijving....

Oude klauwen met moderne blokken (indien verkrijgbaar) op nieuwe schijven werken beter denk ik. Maar alles bij elkaar zou ik de schijven niet afdraaien en even sparen voor andere, en omdat die waarschijnlijk niet zomaar verkrijgbaar zijn kun je die op maat laten maken, en dat is goedkoper dan je zou verwachten.

Deze passen nu op Suzuki GS550 gespaakte naven :9

Succes ermee!

Later,

Loek
 
  • Like
Waarderingen: Loki en g-flater