Kunstmatige V-twin?

Ocampa

MF veteraan
29 jul 2002
4.242
665
Breda
Op www.tdm-trx.nl had iemand het over het verschil tussen het model '96 TDM en het model daarvoor. Hij zegt:

Ik zou in overweging nemen dat vanaf 1996 het motor ontwerp is aangepast van een "gewone" 2 pitter naar een "kunstmatige" V-twin. (270º krukas).
Ik heb zelf een voorkeur voor de V-twin omdat het geleuid mooier is.

Wat bedoelt betrokkene hiermee? Het is toch echt een 2-in-lijn volgens mij!
 
de cilinders staan naast elkaar, maar door verdraaiing van de krukastaps gaan de zuigers ten opzichte van elkaar op en neer alsof het een L-twin is.
ze staan dus niet tegelijk in het bovenste dode punt.
 
Bedoelt hij niet de krukhoek, dus de hoek waaronder de twee drijfstangen aan de krukas zijn bevestigd? Dat levert wellicht een V-twinachtige loop van de motor op? :? :? :?

Op zondag 09 maart 2003 11:30 schreef koakie het volgende:
de 2 cilinders staan wel naast elkaar maar de positie van de 2 drijfstangen tenopzichte van elkaar is 270graden waardoor je het effect van een vtwin nabootst.

Op zondag 09 maart 2003 11:32 schreef Rob Troost het volgende:
de cilinders staan naast elkaar, maar door verdraaiing van de krukastaps gaan de zuigers ten opzichte van elkaar op en neer alsof het een L-twin is.
ze staan dus niet tegelijk in het bovenste dode punt.


Volgens mij zaten 3 mensen tegelijkertijd hetzelfde te typen... :Z
 
Dat deze aan passing in 1996 plaats vond wist ik nog niet maar wat was de reden van die aan passing.
Ik heb proef gereden op het 2002 model en deze was erg trillingvrij.
Waren de types voor 1996 dit ook?
Wie heeft ervaring met beide types?
 
Terug
Bovenaan Onderaan