Kunstof benzinetank repareren Aprilia

Péétje Brik

MF veteraan
3 jun 2002
13.465
1
Gistel Belgie
Mijn Aprilia Falco heeft een kunststof benzinetank, had een bumperreparatieset gekocht om diepe krassen van een paar mm op te vullen, maar ik krijg geen hechting met dat spul, welk soort kunststof is dit, en met wat repareer ik het :?
 
Laatst bewerkt:
volgens mij is de tank van een Aprilia van abs materiaal? dus dat zwarte kunstof .
krassen zijn makelijk te repareren....
scheuren ...of diepe krassen schijnd een ander verhaal te zijn .
 
PolyPropylene(PP).
Kun kun je alleen met warmte (soldeerbout) dichtsmelten.
Eerst ff oefenen op een proef(emmer)
Kijk eens aan de onderkant van de tank, meestal staat materiaal soort in.
 
Misschien ergens hetzelfde materiaal scoren en dat erin smelten? (gokje, niet uit eigen ervaring ofzo...)

Suc6!

:^

Op marktplaats adveert regelmatig iemand met dat spul.

Je krijgt dan voor een paar tientjes 1 meter toevoegmateriaal en een opzetstuk voor een verf-afbrander(Fohn).

Ik heb ook wel een overwogen om een setje aan te schaffen om eens te proberen.
 
:^

Op marktplaats adveert regelmatig iemand met dat spul.

Je krijgt dan voor een paar tientjes 1 meter toevoegmateriaal en een opzetstuk voor een verf-afbrander(Fohn).

Ik heb ook wel een overwogen om een setje aan te schaffen om eens te proberen.

Ok, maar weet nog niet met zekerheid uit welk materiaal mijn benzinetank gemaakt is, vind het raar dat de tweecomponenten bumperreparatie niet hecht op de tank
 
PolyPropylene(PP).
Kun kun je alleen met warmte (soldeerbout) dichtsmelten.
Eerst ff oefenen op een proef(emmer)
Kijk eens aan de onderkant van de tank, meestal staat materiaal soort in.

volgens mij is het ook pp :Y
daar kun je gewoon lasdraad voor kopen.
je kan ook zelf lasdraad snijden uit allerlei afvalmateriaal.
speelgoed en wasmiddelflessen zijn heel vaak van polyethyleen.
die dingen worden geblazen als een ballon in een mal.
omderop staat altijd een driehoekje met de letters van de kunststof.
er bestaat ook nog polytheen, dat lijkt er qua structuur wel op maar ik ben bang dat het niet hecht.
zoek dus naar PP
 
De undertail van de Falco is ook van PP. Ik heb deze ook proberen te repareren door met een soldeerbout scheuren weer dicht te smelten, maar dit gaf niet echt het gewenste resultaat. Het is absoluut niet sterk als je het op deze manier dicht smelt.

Succes iig!
 
De undertail van de Falco is ook van PP. Ik heb deze ook proberen te repareren door met een soldeerbout scheuren weer dicht te smelten, maar dit gaf niet echt het gewenste resultaat. Het is absoluut niet sterk als je het op deze manier dicht smelt.

Succes iig!

Dan heb je toch echt iets niet goed gedaan, als je het met het juiste toevoegmateriaal last is het net zo sterk als het oorspronkelijk was.
Bij het lassen is het belangrijk dat de lasnaad en de lasdraad brandschoon zijn en dat de temperatuur precies goed is.
De tank van een Aprillia is zeker niet van nylon, nylon is vettig van zichzelf en daardoor niet in kleur te spuiten.
Het moet op de tank staan, dat is tegenwoordig verplicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan