Kunstof motortank polijsten

S3_H

Rookie
19 aug 2014
7
1
Hallo,
Ik ben overgestapt naar een motor met een kunstof tank (zwart). Hier zitten hele kleine/lichte krasjes op (wat je altijd wel krijgt met normaal gebruikt). Ik vroeg mij af of mensen hier ervaring hebben met polijst en wax spul voor een kunstof tank?
Bedankt alvast!
Groeten, S
 
Dat is toch ook gewoon lak? Gaat precies hetzelfde als een metalen tank.

Totdat je door de dunne lak laag gaat en de kunstof polijst ,
Dit moet je echt wel met beleid doen en weten waar je mee bezig bent.
Hoe vaak gaat dit wel niet mis.,
Gebruiken ze te grof polijst middel of drukken polijstschijf te lang op een plek,of te hard.
 
Lijkt me dat kunststof sneller opwarmt en smelt. Wat je tank kan verzieken en je schuur medium verpest. Beginnen met een stuk dat niet in het zicht zit?
 
Je gaat zo'n tank toch niet met een machine te lijf? |( Zacht doekje, dotje commandant er op en na een half uurje glimt-ie als Umberto Tan in de maneschijn...
En als je weer een uur bent wezen rijden kan je overnieuw beginnen
 
  • Leuk
Waarderingen: S3_H
Benzinedampen komen zeker door een kunststof tank heen, hier gaat natuurlijk wel tijd overheen. Polijsten is zeker mogelijk. Ik heb vaker kunststof tanks gedaan, natschuren beginnend vanaf (afhankelijk van de krassen) 360 -400-600-1000 en evt 2000. En LET OP! Tank helemaal leegmaken en alle dampen eruit laten/spoelen dan tussen het schuren door met de verfbrander verhitten door goed beweging erin te houden. Zo komt de glans terug. Doe je dit te lang op een plek smelt het teveel en krijg je blaasjes. Aan het eind voorzichtig polijsten (te lang en hard op een plek en het wordt te heet en trek je al het kunststof uit elkaar).

Ik weet niet hoe het zit met samenstellingen van de kunststoffen door de jaren heen maar dit werkte op tanks van eind jaren 80 begin 90.

Het is alleen wel een enorm monnikenwerk...soms is dat spul zo taai als wat geworden dus ben je lang aan het schuren.
 
Benzinedampen komen zeker door een kunststof tank heen, hier gaat natuurlijk wel tijd overheen. Polijsten is zeker mogelijk. Ik heb vaker kunststof tanks gedaan, natschuren beginnend vanaf (afhankelijk van de krassen) 360 -400-600-1000 en evt 2000. En LET OP! Tank helemaal leegmaken en alle dampen eruit laten/spoelen dan tussen het schuren door met de verfbrander verhitten door goed beweging erin te houden. Zo komt de glans terug. Doe je dit te lang op een plek smelt het teveel en krijg je blaasjes. Aan het eind voorzichtig polijsten (te lang en hard op een plek en het wordt te heet en trek je al het kunststof uit elkaar).

Ik weet niet hoe het zit met samenstellingen van de kunststoffen door de jaren heen maar dit werkte op tanks van eind jaren 80 begin 90.

Het is alleen wel een enorm monnikenwerk...soms is dat spul zo taai als wat geworden dus ben je lang aan het schuren.

Jij gaat er vanuit dat de tank van een kunststof is met een kleurtje erin, ik ga er vanuit dat het gewoon een kunststof tank is die daarna in
kleur gespoten is, zoals bij de meeste merken wegmotoren,
Dus die brander zou ik maar achterwege laten.
 
Commandant 4

Waarschijnlijk moet je het ff googelen ;)
De kunststof tanks die ik ken zijn poreus.
Commandant gaat er dan inzitten en krijg je nooit meer weg.

Ik heb hier een kunststof tank van een xr waar een sticker opzit.
Deze zit onder de bulten vanwege het "ademen" van de tank.
Spuiten is een no-go.
Kleuren gaat wel maar dat is een heel proces met verfbadjes waar je de tank in moet doen.
 
De kunststof tanks die ik ken zijn poreus.
Commandant gaat er dan inzitten en krijg je nooit meer weg.

Ik heb hier een kunststof tank van een xr waar een sticker opzit.
Deze zit onder de bulten vanwege het "ademen" van de tank.
Spuiten is een no-go.
Kleuren gaat wel maar dat is een heel proces met verfbadjes waar je de tank in moet doen.
Ik had ook een XR, met dezelfde verschijnselen. Die kon je netjes maken met siliconenspray. Ik heb ook een Aprilia met kunststof tank gehad, en die was gewoon gespoten en bleef ook mooi.
 
Kan je een kunststof tank wel spuiten/verve?

Benzinedampen komen door het kunststof naar buiten.
Benzinedampen komen zeker door een kunststof tank heen, hier gaat natuurlijk wel tijd overheen. Polijsten is zeker mogelijk. Ik heb vaker kunststof tanks gedaan, natschuren beginnend vanaf (afhankelijk van de krassen) 360 -400-600-1000 en evt 2000. En LET OP! Tank helemaal leegmaken en alle dampen eruit laten/spoelen dan tussen het schuren door met de verfbrander verhitten door goed beweging erin te houden. Zo komt de glans terug. Doe je dit te lang op een plek smelt het teveel en krijg je blaasjes. Aan het eind voorzichtig polijsten (te lang en hard op een plek en het wordt te heet en trek je al het kunststof uit elkaar).

Ik weet niet hoe het zit met samenstellingen van de kunststoffen door de jaren heen maar dit werkte op tanks van eind jaren 80 begin 90.

Het is alleen wel een enorm monnikenwerk...soms is dat spul zo taai als wat geworden dus ben je lang aan het schuren.

Het is maar net wat voor kunststof tank het is,het kan ook gewoon een dummytank zijn waar de echte metalen tank onder zit,
verder heb je nog diverse soorten kunststof zoals oa glasvezel en daar kan inderdaad benzine damp doorheen komen.
Maar verder moet je met kunststof inderdaad extra voorzichtig zijn want de warmte kan moeilijker weg dan bij metaal.
Met Commandant moet je extra voorzichtig zijn en niet op ongelakt kunststof gebruiken, poets je te enthousiast
door op 1 plek kan je door de laklaag heen gaan.
 
Ik spuit nogal eens wat en heb vaak kunststof tanks gehad. Triumph street triple, KTM Adventure, nu een Guzzi liggen met zo'n plastic kutding.

Allemaal plastic en allemaal gespoten met normale lak. En bij allemaal trekt de benzinedamp door het plastic heen en veroorzaakt gasbelletjes in/onder de lak. En daarna zit die damp in het plastic en valt het nog niet mee om een fatsoenlijke hechting te krijgen.

De glans van de lak wordt ook minder zodra een plastic tank ouder en poreuzer wordt.

Eigenlijk is het gewoon kutzooi....
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ik spuit nogal eens wat en heb vaak kunststof tanks gehad. Triumph street triple, KTM Adventure, nu een Guzzi liggen met zo'n plastic kutding.

Allemaal plastic en allemaal gespoten met normale lak. En bij allemaal trekt de benzinedamp door het plastic heen en veroorzaakt gasbelletjes in/onder de lak. En daarna zit die damp in het plastic en valt het nog niet mee om een fatsoenlijke hechting te krijgen.

De glans van de lak wordt ook minder zodra een plastic tank ouder en poreuzer wordt.

Eigenlijk is het gewoon kutzooi....
Je hebt een pb ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan