kunststof kappen lassen

Ajs

MF veteraan
6 jan 2003
2.616
0
wie heeft er ervaring met het lassen van kuipdelen.
heb wat dingen gezien zoals een tube met een soort lijm, alleen reageert dit met de kap waardoor je een soort lasverbinding krijgt.
wie kent dit, weet hoe goed het werkt en waar het in de buurt van de delft te krijgen is.
heb namelijk een aantal kappen die uit meerdere stukken bestaan.

als iemand andere initiatieven heeft hoor ik dat graag

Vaak zijn kappen gemaakt van ABS-kunststof. Ga in Delft eens langs bij drogisterij "De Salamander", die zit op de markt. Koop daar een klein flesje MEK (Methyl-Ethyl-Keton), 100 ml is al wel genoeg.

ABS lost op in MEK. Giet een klein beetje van dat spul over in een (glazen) afsluitbaar potje (a la jem pot oid) en ga vervolgens op zoek naar "donor" abs. Ik heb een paar stukken gevonden in een oude HP printer. Knip hier kleine stukjes van en doe ze in het potje met MEK. Af en toe schudden en op den duur zijn de stukjes opgelost, je krijgt dan een melkachtige vloeistof. Hiermee kan je je kappen dan gaan lijmen als volgt:

Leg de stukken terug in vorm, plak ze eventueel met plakband even vast aan 1 kant. Vervolgens verf je een beetje pure MEK over de naden met een penseel. Door de cappilaire werking trekt het spul vanzelf wel naar binnen. Een klein beetje aandrukken en het gaat vastzitten. Dit kan evt. aan de buitenkant, MEK lost namelijk alleen het ABS op, niet de verf.

Nu kan je met datzelfde penseel het MEK/ABS brouwsel in lagen over de breuk heen "verven" (aan de binnenkant!!). Zorg er wel voor dat je vantevoren de boel een beetje schoon gemaakt hebt, en de verf hebt weggeschuurd (gaat makkelijk met een dremel). Het droogt vrij snel, je kan dan laag over laag zetten om een zeer sterke verbinding te krijgen.

Ik heb op deze manier de kuip van mijn Diversion gerepareerd in januari. Bij een val waren toen twee van de bevestigingspunten uitgebroken. Ondertussen zit het alweer 15000 km zo vast als een huis!!!! Let wel, dit werkt volgens mij alleen bij kappen uit ABS.

Oh, en kijk een beetje uit met dat MEK-spul. Het is behoorlijk giftig, de dampen zijn ook niet bepaald gezond! Zorg dus voor voldoende verluchting!!!!!!

Succes!

kappen zijn van ABS is goed te repareren en te verbouwen met dat twee componenten spul wat je kunt kopen bij een modelbouwzaak weet de naam ff niet meer kost ongeveer 13 euro ,het wordt keihard scheurt gegarandeerd niet meer!

Er is maar 1 goede manier om kunststof kuipdelen (ABS/PE etc) te repareren en dat is door middel van kunststoflassen. Ik doe dit namelijk zelf, samen met mij pa. Als je kuipdelen namelijk gaat lijmen, kan je opzich een "redelijke" verbinding krijgen, maar door de eigenschappen van ABS kunststof blijft er altijd een breuk zitten. Je krijgt dus een verbinding breuklijn---lijm---breuklijn. Ook komen er best nog wat krachten op het kunststof te staan met het rijden bij hogere snelheden. Op den duur houdt zo'n gelijmde verbinding het gewoon niet meer, omdat de breuk eenvoudig gezegd niet weg is maar dichtgesmeerd met lijm (ook met componentenlijm. Met lassen verdwijnt de breuk ook daadwerkelijk, omdat met een zogenaamde lasföhn en toevoegings kunststof, het kunststof smelt (let op smelt en dus niet verbrand, zoals met een soldeerbout) en weer aan elkaar smelt. Op die manier is de breuk ook echt weg. Vaak als er een rare breuk is onstaan (bijv 2 scheuren die samenkomen) smelten we er ook nog een stukje gaas in, zodat de breuk ook niet ver kan scheuren. Mocht je meer willen weten, mail me gerust even: Odwin@planet.nl

Gebeurt toch hetzelfde als met het goedje van de drogist? Je smelt het kunststof en laat de delen als geheel stollen. Het enige verschil wat ik tussen beide methodes zie, is de manier van smelten...

Gebeurt toch hetzelfde als met het goedje van de drogist? Je smelt het kunststof en laat de delen als geheel stollen. Het enige verschil wat ik tussen beide methodes zie, is de manier van smelten...

Met het goedje van de drogist krijg je een chemische las, dit zal o.a. de weekmakers in het kunststof aantasten en de structuur van het kunststof, waardoor de elasticiteit uit het kunststof gaat, hierdoor is de kans op opnieuw scheuren of breken een stuk groter dan dat de scheur of breuk d.m.v. hete lucht is gesmolten. Hiermee (mist goed uitgevoerd) blijven de weekmakers en de structuur namelijk wel behouden. En tuurlijk als je geen geld voor reparatie wilt uitgeven en het is maar een heel klein scheurtje dan zal componentenspul het ook wel bij elkaar houden, maar als je toch echt grote schade hebt, door bijv een flinke schuiver dan zal je het toch echt moeten lassen. Moet er niet aandenken dat op de snelweg je ineens een stuk kuip voor je kop krijgt of bij je achterganger door zijn/haar voorruit vliegt!!! ;-)

En ook net wat je zegt dat chemische spul werkt alleen met ABS kunststof, een hoop merken gebruiken toch een ander soort kunststof bijv PE, zou je daar het chemische goedje op gebruiken zal het waarschijnlijk als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Laatst bewerkt:
Sorry voor reageren in oud topic Oma!

Weet iemand waar je MEK vandaag de dag nog kunt krijgen? (liefst ergens in het noorden)

Volgens mij is het inderdaad gevaarlijk spul, maar lijkt me de moeite waard om te proberen om kappen mee te maken!

Sorry voor reageren in oud topic Oma!

Weet iemand waar je MEK vandaag de dag nog kunt krijgen? (liefst ergens in het noorden)

Volgens mij is het inderdaad gevaarlijk spul, maar lijkt me de moeite waard om te proberen om kappen mee te maken!

Zoek eens een goede schilderswinkel, die hebben het meestal ook.

Karwei (of andere bouwmarkt / doe-het-zelf-winkel natuurlijk) heeft toch ook van die polyester matjes ? Of is dat hetzelfde als dat MEK spul? Je kunt in ieder geval polyester, hout en zelfs metaal er mee repareren. Heb zelf een pakketje gekocht (a 14 euro nogwat) om mijn koplamphuis te fixen.

Vandaag ff lekker bezig geweest.

Gebruikte materialen:

ABS kunstof van een R6 kontje wat ik nog had liggen.
Soldeer apparaat
Mesje
Kawagroen potje verf.

photolib

Zo zag het er uit eindelijk van binnen uit.
photolib

Zo van buiten.
photolib

Van dichtbij...
je ziet het wel, maar goed, totale kosten: 5,95 voor het potje verf :)

Toch niet verkeerd al zeg ik het zelf!

Denk niet dat het nut heeft om een nieuwe topic aan te maken voor dezelfde vraag maar denken jullie dat deze breuk nog te lassen valt? want naast dat het echt een gigantisch k*t-gezicht is staat er door de ruit en door de beugel die erachter zit wel een btje spanning op, zoals je miss kunt zien op de foto's.
als ik het ergens voor een paar tientjes zou kunnen laten lassen ga ik uiteraard niet zelf lopen klooien, dan wil ik wel gewoon dat het goed / mooi gebeurd. ALS het mogelijk is, weet iemand dan een goed adresje daarvoor? liefst in regio Zuid-holland / den haag.

alvast bedankt

large

large

Als ik jou was zou ik het eerst zelf even proberen, de verbinding word aardig sterk.
Mocht het toch niet lukken kan je dat lassen altijd nog laten doen toch?

Hoe is het gekomen trouwens? Motor om laten vallen?
Misschien moet je even lichtjes met een rubberen hamer het framepje een stukje terug moeten buigen om die spanning weg te halen..

Hier onderaan> http://zulu.messageboard.nl/13448/viewtopic.php?t=742
Heb ik een beetje beschreven hoe ik het heb gedaan.

Laatst bewerkt:
Niet proberen met een soldeerbout oid. Gewoon laten doen door iemand die kan kunststoflassen. Als je dit nl met soldeerbout doet smelt je alleen een beetje in elkaar over, terwijl dmv lassen er materiaal IN de breuk wordt geduwd waarna je eventueel het teveel weer wat weg kan halen. Op dit deel komt nl best veel spanning te staan...

wie heeft er ervaring met het lassen van kuipdelen.
heb wat dingen gezien zoals een tube met een soort lijm, alleen reageert dit met de kap waardoor je een soort lasverbinding krijgt.
wie kent dit, weet hoe goed het werkt en waar het in de buurt van de delft te krijgen is.
heb namelijk een aantal kappen die uit meerdere stukken bestaan.

als iemand andere initiatieven heeft hoor ik dat graag

Ik heb lang geleden eens iemand pvc zien lassen, dat ging met een soort fohn en langs de hete lucht stroom werd een pvc draad geleid door een houder en gesmolten op een naad. :) Bo-rent???

Ik heb dit weekend mijn kappen weer gemaakt met MEK en een paar Lego blokjes. Met een dremel de breuk uitslijpen. Een paar legoblokjes oplossen in MEK. Het papje over de breuk smeren en laten drogen. (En dat gaat snel) Alles zit weer stevig!

het is gekomen nog door de vorige eigenaar, er zat al een klein scheurtje in en hij wou hem uit de schuur halen, door hem alleen aan de kuip vast te houden (zeg maar ervoor staan), ding raakt uit balans, kracht zetten om tegen te houden... kapje was het er niet mee eens.. naja.. dat :P

als ik het lees hoe dat moet met een soldeerbout zou ik zeggen, omdat je er eerst een geultje van maakt dat er dan wel materiaal tussenin komt. ben alleen bang dat zo'n "makkelijke" verbinding, van enkel gesmolten plastic niet sterk genoeg is, als je ziet hoever de delen nu al uit elkaar gedrukt worden...
(en ben stiekem als de dood dat ik doorschiet naar de buitenkant met dat hete puntje, zou echt weer wat voor mij zijn...)

ik denk dat ik eens ga kijken of ik hier in de regio een bedrijf kan vinden die het voor minder dan 50 euro wil doen voor me, en anders dan zal ik het zelf maar moeten proberen. in iedergeval bedankt voor de hulp

Edit: wat me trouwens ook op viel is dat de meeste mooie reparaties die gemaakt en genoemd worden vooral scheurtjes zijn in de zij-kappen, dat is toch mijns ziens net even anders..

Laatst bewerkt:
Edit: wat me trouwens ook op viel is dat de meeste mooie reparaties die gemaakt en genoemd worden vooral scheurtjes zijn in de zij-kappen, dat is toch mijns ziens net even anders..

Is zeker anders, vooral met die spanning, maar het materiaal is hetzelfde.
Maar ik kan me niet voorstellen dat die spanning er op hoort, er zal wel iets krom zijn gebogen. Als je dat eerst dus probeert te verhelpen moet "mijn" oplossing wel kunnen.

Terug
Bovenaan Onderaan