kunststof lassen

go baylistic

Rookie
18 feb 2008
12
0
ermelo
wie oh wie weet een bedrijf in omgeving ermelo die mijn originele kuipdelen van de ducati kan lassen.
ik heb een supersport en achter de ingelegen knipperlichten is het plastic van de kuip ingescheurd.
van buiten zie je er niet veel van, maar knipper is niet meer normaal te monteren. het mist de stevigheid.
nu heb ik gelezen dat lassen een goede optie is.
moet ik daarna ook weer spuiten of hoeft dat niet?
hoe lang duurt zo'n klusje?
hoe duur is het ongeveer?

wie oh wie kan me helpen?

mark
 
Na het lassen van een kunststof kuip / bumper / enz moet deze sowieso gespoten worden.

Het lassen zelf is heel simpel. Hoef je echt geen techneut voor te zijn ;)

Neem een oude soldeerbout die goed warm wordt. Smelt met de soldeerbout de kuipdelen of scheur weer aan elkaar en voeg tijdens het smelten wat extra materiaal toe door middel van een oud stukje kuip. Doe dit aan de binnenkant en buitenkant van de kuip. Dan goed schuren, plamuren, schuren, spuitplamuur, schuren, gronden, kleur spuiten en indien nodig aflakken.

Ik weet wel iemand in Ermelo die het heel goed kan. Maar of hij er zin in heeft dat weet ik niet *D

Suc6.
 
Na het lassen van een kunststof kuip / bumper / enz moet deze sowieso gespoten worden.

Het lassen zelf is heel simpel. Hoef je echt geen techneut voor te zijn ;)

Neem een oude soldeerbout die goed warm wordt. Smelt met de soldeerbout de kuipdelen of scheur weer aan elkaar en voeg tijdens het smelten wat extra materiaal toe door middel van een oud stukje kuip. Doe dit aan de binnenkant en buitenkant van de kuip. Dan goed schuren, plamuren, schuren, spuitplamuur, schuren, gronden, kleur spuiten en indien nodig aflakken.

Ik weet wel iemand in Ermelo die het heel goed kan. Maar of hij er zin in heeft dat weet ik niet *D

Suc6.

[me="fighternorrie"]schopt oma :+ [/me]

Kunststof 'lassen' met de soldeerbout kan wel maar je houd een zwakke las omdat je met de verkeerde temperatuur bezig bent.
Grote kans dat je dus een brosse en/of zwakke las krijgt die redelijk snel weer breekt als er spanning opkomt.
Enigste goede manier is echt kunststof lassen met een speciale fohn die nauwkeurig op de juiste temperatuur is af te stellen.
 
[me="fighternorrie"]schopt oma :+ [/me]

Kunststof 'lassen' met de soldeerbout kan wel maar je houd een zwakke las omdat je met de verkeerde temperatuur bezig bent.
Grote kans dat je dus een brosse en/of zwakke las krijgt die redelijk snel weer breekt als er spanning opkomt.
Enigste goede manier is echt kunststof lassen met een speciale fohn die nauwkeurig op de juiste temperatuur is af te stellen.

hete lucht pistool ?
 
Als het ABS plastic is dan is de vloeistof MEK een oplossing. (methyl ethyl ketone) Dit maakt het plastic weer week zodat je het aan elkaar kan smelten. Maak het materiaal vrij van lak. Los een paar blokjes LEGO op in MEK. Dat papje over de breuk smeren. De MEK lost naar verloop van tijd weer op en het plastic zit weer stevig aan elkaar. Dan schuren en spuiten.

MEK is verkrijgbaar bij de schildersgroothandel. Wel mee oppassen want het is geen gezond spul.
 
Laatst bewerkt:
Hmm ik heb een kontdeel versmald met de soldeerboutmethode, en dat is toch best stevig geworden hoor... Heb een heel breed (2 cm ofzo ) oppervlak samen gesmolten.
Met een soldeerbout wordt het kunststof te heet zodat het 'verbrand' waardoor het harder wordt.
Voor delen die niet onder spanning staan kan het meestal wel (en voor de hobby voor je eigen ook wel ;) ) maar is niet optimaal aangezien je reparatie andere eigenschappen (harder/brosser) heeft dan de rest van je deel.
De kans op een scheur of breuk is dus groter dan dat je het last.

Met lassen is de reparatie exact goed en durf ik er zelfs als bedrijf garantie op te geven. ;)
 
Laatst bewerkt:
ik heb enige ervaring in het lassen ,puur als hobby
en het lukt mij over het algemeen zelfs van 1 zijde ,dus zonder te spuiten

full
 
Laatst bewerkt:
ik gebruik gewoon een oude hele brede soldeerbout

een aantal kuipen die ik gelast heb .rijden al jaren weer rond na gespoten te zijn

die fohnmethode is prachtig ,alleen voegen die mensen vaak andere ABS staafjes toe aan de las zodat je een "vervuilde" las krijgt

dat dat echt veel sterker is dan de soldeerboutmethode,indien je er de handigheid in gevonden hebt, betwijfel ik dan ook
full



PS als je het met een soldeerbout gaat doen ,maak hem dan goed schoon ,ducati kuipen zijn door en door ROOD en das zonde als je er zo'n zwarte lijn in hebt
 
Laatst bewerkt:
.
full


als er van buitenaf niks aan de kuip te zien wil ik het graag proberen voor je

zonder dat je hoeft te spuiten :Y

mijn gage is een kratje warsteiner indien het resultaat naar je zin is :9~
 
Laatst bewerkt:
ik gebruik gewoon een oude hele brede soldeerbout

een aantal kuipen die ik gelast heb .rijden al jaren weer rond na gespoten te zijn

die fohnmethode is prachtig ,alleen voegen die mensen vaak andere ABS staafjes toe aan de las zodat je een "vervuilde" las krijgt

dat dat echt veel sterker is dan de soldeerboutmethode,indien je er de handigheid in gevonden hebt, betwijfel ik dan ook
Sorry hoor maar als je last met een ABS lasdraad is je vervuiling stukken minder dan met een soldeerbout.
Daarnaast kan je ook een stukje van de kuip zelf (of donorkuip) gebruiken als lasdraad.

Elk soort kunststof heeft z'n eigen smeltpunt (net als met metalen)
10 graden er onder kan al zorgen dat je las niet goed "vloeit".
10 graden of meer erboven verbrand je je materiaal en de olieën die in kunststof zitten en heb je dus een brosse las.

Het kan lang aan (zeker als er geen spanningen op je deel staan) maar met solderen is gewoon zwakker omdat je de eigenschappen veranderd.
Ik deed het voorheen zelf ook met de soldeerbout maar lassen met lasdraad en een goede föhn is gewoon beter.

Op trainingen en cursussen hebben we zelfs proeven gedaan met gelaste kuipdelen en gesoldeerde.
Gelaste waren gewoon beter en streker.
 
Laatst bewerkt:
Sorry hoor maar als je last met een ABS lasdraad is je vervuiling stukken minder dan met een soldeerbout.
Daarnaast kan je ook een stukje van de kuip zelf (of donorkuip) gebruiken als lasdraad.

Elk soort kunststof heeft z'n eigen smeltpunt (net als met metalen)
10 graden er onder kan al zorgen dat je las niet goed "vloeit".
10 graden of meer erboven verbrand je je materiaal en de olieën die in kunststof zitten en heb je dus een brosse las.

Het kan lang aan (zeker als er geen spanningen op je deel staan) maar met solderen is gewoon zwakker omdat je de eigenschappen veranderd.
Ik deed het voorheen zelf ook met de soldeerbout maar lassen met lasdraad en een goede föhn is gewoon beter.

Op trainingen en cursussen hebben we zelfs proeven gedaan met gelaste kuipdelen en gesoldeerde.
Gelaste waren gewoon beter en streker.

zijn daar cursussen voor
altijd leuk om wat te leren :+

dat verhaal van die 10graden meer /minder geloof ik graag ,hoe vaker ik het doe ,hoe meer feeling dat ik ermee krijg ,bepaalde handigheid (hoe lang en hoe diep,en hoe breed word de omgeving van de las warm ) tis net sex :+
en bepaalde kuipen zijn zo dun dat ik er geen hitte in krijg zonder ze door te branden (oud type kawa's)
maar ik heb ook bevestigingspunten gelast en kuipoortjes, waar zeker wel spanning op komt, echter nooit problemen gehad

maar dat zal met een fohn ook niks anders zijn ,te lang op 1 plek kan ook niet goed zijn??
en dat dient altijd 2 zijdig gelast te worden??
 
Laatst bewerkt:
Abs (acrylonitriel butadieen styreen) is heel goed te lassen (uiteraard met abs als toevoeg) Voor sommige constructiedelen wordt wel eens abs met toegevoegde glasvezel gebruikt. Wat het is, staat er altijd wel op ('abs gf 20' bijvoorbeeld). Dat last iets lastiger, het smeltpunt is vaak net iets hoger. Maar uiteindelijk lukt het altijd wel. Polyamide zie je ook nog wel eens, maar bijna nooit voor een kuip. Een kuip van pvc heb ik ook nog nooit gezien. Dat spul is daar vanwege de materiaaleigenschappen ook tamelijk ongeschikt voor.
Belangrijk is dat je te lassen delen, spanningsvrij in de goede stand tegen elkaar kunt leggen tijdens het lassen. Zodat ze niet bewegen. Dan kun je met wat handigheid en voorbewerking van de breukrand wel met een las van een kant toe. Van twee kanten is echter veel sterker. Ik heb al meerdere kuipen gelast. Het is een handigheidje. En je moet een goede, secuur instelbare föhn hebben. Is duur. Maar twee keer zelf een kuip repareren, en je hebt hem al terugverdiend. Kun je voor weinig af en toe eens lekker op de bek gaan... En eh, losse huiddelen moet je hechten. Kan met kuipen ook wel, gewoon gaatjes boren en dan een lange schoenveter. Beslist stoer om te zien, en niet duur.

gr
hans
 
Laatst bewerkt:
Ik heb m'n kuip ook met een soldeerrevolver met zo'n bijgeleverd plasticsmelt hulpstuk aan elkaar gebakken. Resultaat is perfect en minstens zo sterk als de originele kuip.

Je moet inderdaad wél goed opletten dat het plastic niet gaat verkleuren en borrelen/zwart verbranden, al is dat met het hulpstukje makkelijk te doen. Gebruik niet de originele soldeerkop, dat gaat fout omdat die te heet wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan