Kunststof tank repareren Enduro motor

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.832
5.003
Lemelerveld
Van een van onze enduro's is de tank poreus. Het lijkt dat dat komt doordat de wanddikte dunner is geworden omdat hij heeft lopen schuren op iets.

Als je het droog maakt wordt het gelijk weer nat, maar er is geen zichtbaar gat, wel een punt waar het als eerste vochtig wordt.

Is er een manier om dit betaalbaar te repareren? Ik dacht zelf aan iets in de trant van een speciale epoxy/lijm die benzine bestendig is.

ca03422e-471f-42ce-a266-0f5d51216b01.jpg
5f1b67c2-094b-44b8-a7c0-cf0aa5f9cb37.jpg
 
Van een van onze enduro's is de tank poreus. Het lijkt dat dat komt doordat de wanddikte dunner is geworden omdat hij heeft lopen schuren op iets.

Als je het droog maakt wordt het gelijk weer nat, maar er is geen zichtbaar gat, wel een punt waar het als eerste vochtig wordt.

Is er een manier om dit betaalbaar te repareren? Ik dacht zelf aan iets in de trant van een speciale epoxy/lijm die benzine bestendig is.

Bekijk bijlage 1689760Bekijk bijlage 1689761
Epoxy hecht dikwijls slecht op dit soort plastic.
 
Ergens op de tank staat een materiaal vermeld, een driehoekje met twee letters. Die letters zijn het materiaal. Als je dat weet kan je bedrijven bellen die kunststof lassen. Dan kunnen ze er een paar rupsen overheen leggen.
Tanks zijn meestal gemaakt van iets als polyamide PA, dat heeft niet iedereen, de meeste bedrijven lassen alleen PVC of PP.
Coaten is ellende, dat hecht niet, dan heb je losse bladders in je tank.
 
Nee PE benzine tank is niet te lijmen, hecht ook geen epoxycoating op zowel op de buitenkant als binnen.
en ook heel heel heel moelijk te repareren ( Lassen) met het zelfde moedermateriaal.
advies ga op zoek naar een andere tank .
 
  • Eens
Waarderingen: K@W@
Het is daarom ook geen polyester maar PE. Dit is goed te lassen als het materiaal zuiver is alleen het probleem met tanks is dat er vaak bestanddelen toegevoegd worden om het makkelijk te kunnen spuitgieten. Op mijn werk hebben we vaker Yamaha tanks gelast en dat lukt maar KTM tanks zijn niet te lassen.
 
Er is een andere mogelijkheid, een afgietsel van je tank maken, en dan van polyester een nieuwe maken, heb ik zelf ook ooit gedaan, gaat wel wat werk in zitten, maar tegenwoordig zat over te vinden op internet
Je wilt tegenwoordig echt geen polyester tank meer vanwege de benzine. En zoals JanB zegt op een Enduro zou ik het nog minder snel doen.
 
polyestertank kun je coaten
Heel misschien een nieuwe die nog niet vervuild is en waar vervolgens nooit ethanol in komt, ook geen E5. Ik weet geen recent geval van een succesvol gecoate polyester tank die een paar jaar gebruikt werd zonder weer af te bladderen, ik heb niet voor niets al voor twee tanks een compleet nieuwe binnentank gemaakt om het probleem definitief op te lossen.

Dan vervang je een klein probleempje zoals TS nu heeft voor een stuk groter probleem, bij hem lost de polyesterhars of de epoxy waar het mee gecoat is tenminste niet op om weer te stollen in het brandstofsysteem. :X Polyester is leuk voor kuipen en zitjes en zo, mix het maar niet meer met de huidige benzine als dat enigszins kan.
 
Ergens op de tank staat een materiaal vermeld, een driehoekje met twee letters. Die letters zijn het materiaal. Als je dat weet kan je bedrijven bellen die kunststof lassen. Dan kunnen ze er een paar rupsen overheen leggen.
Tanks zijn meestal gemaakt van iets als polyamide PA, dat heeft niet iedereen, de meeste bedrijven lassen alleen PVC of PP.
Coaten is ellende, dat hecht niet, dan heb je losse bladders in je tank.
Toch zijn er coatings te koop.
Of ze geschikt zijn voor deze tank weet ik niet.

Of misschien hier meer info
 
Wat ik zover kan zien na tips van jullie is er weinig hoop deze te repareren. Toch heel jammer gezien er niet eens sprake is van een barst oid.

Op de tank zie ik staan HDPE.

Hele tanks opnieuw bouwen behoort niet tot de opties. Buiten al het werk en de kosten ook al door de toepassing en de vele hoekjes en vormpjes.
Daarbij kost een nieuwe tank net geen €200. Heel zonde geld voor iets dat relatief makkelijk te repareren zou zijn, maar niet zoveel dat je allerlei kapriolen gaat uithalen.
 
Wat ik zover kan zien na tips van jullie is er weinig hoop deze te repareren. Toch heel jammer gezien er niet eens sprake is van een barst oid.

Op de tank zie ik staan HDPE.

Hele tanks opnieuw bouwen behoort niet tot de opties. Buiten al het werk en de kosten ook al door de toepassing en de vele hoekjes en vormpjes.
Daarbij kost een nieuwe tank net geen €200. Heel zonde geld voor iets dat relatief makkelijk te repareren zou zijn, maar niet zoveel dat je allerlei kapriolen gaat uithalen.
High Density polymeer.
Het is een dure hobby, even wennen.
 
Zoals in het filmpje werkt erg goed. Wij doen dit dagelijks en lassen veel watertanks en andere bakken die geen vloeistoffen mogen lekken. We hebben ook al vaker tanks gerepareerd maar zoals ik eerder al zei ligt het aan de toevoegingen in het materiaal of het te lassen is. Lemelerveld is toch redelijk ver om te gokken of het te lassen is.
 
Is dat lassen nog een flinke gevoelsklus of denk je dat een redelijke hobby'ist die een hetelucht blazer en ''lasstaaf'' aanschaft zich wel aardig kan redden?

Nieuwe tank kopen kan altijd nog...
 
Eigenlijk heb je zoals hij het laatst laat zien op zijn filmpje een draadlasser nodig. Daarmee zit je iets in het materiaal en hecht het echt goed aan elkaar.
Het lassen zelf stelt niet veel voor als je de temperatuur eenmaal ingesteld hebt.
 
Is dat lassen nog een flinke gevoelsklus of denk je dat een redelijke hobby'ist die een hetelucht blazer en ''lasstaaf'' aanschaft zich wel aardig kan redden?

Nieuwe tank kopen kan altijd nog...
Ik heb wel PP en PVC gelas, uit de hand en met een voedingsmondje. Het is een vaardigheid. De Lyster blowertjes zijn ook fijn te gegelen op stroming en temperatuur. Ik zou er als amateur niet zomaar aan beginnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan