Kunststof tank repareren Enduro motor

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.831
5.003
Lemelerveld
Van een van onze enduro's is de tank poreus. Het lijkt dat dat komt doordat de wanddikte dunner is geworden omdat hij heeft lopen schuren op iets.

Als je het droog maakt wordt het gelijk weer nat, maar er is geen zichtbaar gat, wel een punt waar het als eerste vochtig wordt.

Is er een manier om dit betaalbaar te repareren? Ik dacht zelf aan iets in de trant van een speciale epoxy/lijm die benzine bestendig is.

ca03422e-471f-42ce-a266-0f5d51216b01.jpg
5f1b67c2-094b-44b8-a7c0-cf0aa5f9cb37.jpg
 
Nou heb ik een theorie om het vrij rigoureus aan te pakken. Zeg maar als het heel dom is.

Met een grote föhn het materiaal van de tank goed heet maken zodat het rondom waar het poreus is even ietswat begint te vloeien (het top laagje zegmaar). Is er dan geen kans dat het al helemaal dicht vloeit gezien het om iets gaat dat poreus is ipv een echte barst?

Als dat niet werkt of dom is dacht ik misschien aan hetzelfde idee, maar dan een plaatje van bijvoorbeeld 1 mm dik dat een paar cm groter is dan het poreuze deel dat al flexibel is van het voorverwarmen er over heen ''plakken'' en daarna door heet stoken laten versmelten?
 
Het poreuse deel zal niet vanzelf dichtvloeien. Dan zakt gewoon het warme deel in elkaar. Een plaatje er overheen smelten gaat wel. Dan moet je hetzelfde materiaal hebben en dan de randen dichtwrijven met een hete soldeerbout.
 
Want...

Voordat ik aan zoiets zou beginnen zo ik m eerst wel even goed leeg maken en een paar keer spoelen met water hoor.
Als een tank lekt, al is het boven een hete uitlaat vliegt de bende echt niet direct in de fik. Dat is zeer recent nog weer aangetoond...
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Nou heb ik een theorie om het vrij rigoureus aan te pakken. Zeg maar als het heel dom is.

Met een grote föhn het materiaal van de tank goed heet maken zodat het rondom waar het poreus is even ietswat begint te vloeien (het top laagje zegmaar). Is er dan geen kans dat het al helemaal dicht vloeit gezien het om iets gaat dat poreus is ipv een echte barst?

Als dat niet werkt of dom is dacht ik misschien aan hetzelfde idee, maar dan een plaatje van bijvoorbeeld 1 mm dik dat een paar cm groter is dan het poreuze deel dat al flexibel is van het voorverwarmen er over heen ''plakken'' en daarna door heet stoken laten versmelten?
Omdat de plaats waar het poreus is al dun(ner) is als het omliggende materiaal, zoals je zelf in je startpost al aangeeft, is de kans groter dat er gewoon een gat in valp ipv dichtvloeien.
Een plaatje er overheen lassen heeft meer kans op slagen. 1mm is echter erg dun, denk eerder aan 2-3 mm. Verwerkingstemperatuur van HDPE (High Density PolyEtheeen) is ca. 135 graden. Een plaatje is prima in een huis, tuin en keukenoven op temperatuur te brengen. Ondertussen de tank met een verfföhn opwarmen tot het begint te glimmen/bijna helder wordt.
Een trucje om te zorgen dat je er geen gat in brand is normaliter om de tank met water te vullen, dan smelt alleen de buitenzijde van het materiaal. Maar of dat bij jouw tank nog lukt?
Stuur me een PM als je een stukje PE wil hebben, ik werk er dagelijks mee.
 
We hebben een over in de schuur speciaal om carterhelften etc heet te stoken. Dat plaatje krijgen we wel op ca 135 graden.

De tank is echt net aan poreus, best vreemd gezien hij gewoon nog enkele mm's dik lijkt te zijn. Het is ook dat echt net het toplaagje er af gesleten lijkt te zijn. Mogelijk ergens een miniscuul haarscheurtje dat we niet zien.
Vullen met water moet dus zeker lukken, al zal er wel wat naar buiten komen, ik weet niet of dat kwaad kan als het heet opgesloten wordt tussen het net week wordende deel en het plaatje dat er op komt?
 
Ja dat is een groot probleem. Als je kunststof gaat lassen moet alles droog zijn. Als je gaat lassen en er zit nog water op de plek gaat het verdampen en krijg je stoom en dat gaat tussen je 2 te lassen stukjes zitten en dan hecht het niet.
 
Bij Datona verkopen ze dit:


Heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien iemand anders die er iets over kan zeggen. Ik heb wel eens een lekke tank gehad op mijn KTM SX crosser en heb uiteindelijk een gebruikte andere tank gekocht. Kreeg mijn tank niet meer dicht (had deze zelf vekloot door een gaatje waarmee de tankkappen vast zitten waarvan de schroefdraad dol was op te willen boren om er een draadbus in te zetten, natuurlijk hapte het boortje en eindigde ik met een boorgat in de tank...)
 
Bij Datona verkopen ze dit:

Dat is geen lassen, dat is prakken, dan kan je net zo goed een soldeerbout nemen. Het ding lijkt overigens heel veel op mijn gasgestookte soldeerbout.

Dit is kunststof lassen:

En als je handig bent kan je het zonder voedingsmondje
 
Wij lassen inderdaad veelal met de draadmondjes gewoon omdat dit een stuk makkelijker is en een stuk sneller.
Zonder voedingsmondje is te doen maar ik zou zeker eerst een test stukje proberen voordat je hier aan begint omdat het wel wat behendigheid vereist.
 
Ik heb een paar keer van dit soort kunststof tanks gespoten. KTM Adventure, Triumph Speed Triple dat soort fietsen.

Altijd was de verf afgebladderd omdat er blazen inzaten, en dat is een teken dat het probleem van binnenuit komt.

Toen ik er nog aan begon gaf ik geen minuut garantie op het spuitwerk met een (thermoplastische) kunststof tank, tegenwoordig begin ik niet eens meer aan die kutzooi.

Ik denk niet dat er veel coatings zijn die op een poreuze en volledig met benzine verzadigde plastic tank hechten.

Toen ik nog een Corvette had en in dat wereldje zat werd er altijd aangegeven dat je die eerst een hele dag droog moest stoken voordat je hem ging spuiten maar dan heb je het nog steeds over polyester, een thermoharder. Misschien helpt dat bij jouw tank maar als hij van mij was stak ik hem in brand en kocht een nieuwe.
 
Toen ik net thuis kwam even naar de tank gekeken, schetst m'n verbazing dat Madame al een laagje 2 componenten spul er over heen heeft gedaan.

Ze was dus gisteravond toen ik al naar bed (gezellig jo, een paar dagen tegengestelde diensten draaien) was nog even bezig geweest en toch een klein gaatje gevonden na het beter schoonmaken.
Hier heeft ze Bizon Rapide (speciaal voor chemicaliën als benzine) overheen gesmeerd, met een stukje metalen gaasje uit een kunststof (ABS) soldeer/las setje dat we hebben er in.

Zo te zien heeft het gehecht dus heb dr maar een plens benzine in gegooid en een stipje gezet tot hoe vol, als het er over een paar uur nog in zit gaan we morgen op de crossbaan een schoktest doen :t


dba712c7-e871-4ab8-9277-d487c5c46952.jpg
d853efd8-3428-4d2d-bf89-888b58396cd2.jpg
7db4cf01-b5c8-4a9b-bec1-7ee4983e9c65.jpg
9077e0ba-9afc-48f2-8054-a73ad0e9289a.jpg
 
Zal inderdaad, maar het zit er nu op _O-

Als het blijft zitten is het mooi en gaan we het eens op de crossbaan proberen. Als het dan blijft zitten blijft het er ook wel langer tot we een mooie 2e hands oid hebben gevonden.
 
Zoek je een polyester reparatieset voor het verrichten van ingrijpende reparaties, zoals gaten in een carrosserie? Alabastine biedt je een complete set voor reparaties aan metaal, polyester, hout en diverse kunststoffen. Dit product overbrugt zeer grote gaten en is ijzersterk.
diverse kunststoffen wil niet zeggen alle kunststoffen. PE (en ook PP) zijn niet te verlijmen, enkel te lassen.
 
Ik heb ervaring met een tank repareren, maar die was van nylon 6, oftewel PA6. Dat kun je echt met bijna niets dicht krijgen. Uiteindelijk is het gelukt met mierenzuur. Ik heb PA6 in hele kleine deeltjes gezaagd en dit opgelost in Mierenzuur. Deze emulsie heb ik gebruikt om er een plaatje PA6 op te lijmen. En het werkte. Let wel, dat mierenzuur is echt troep. Zonder gasmasker niet gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan