Kurviger (pro), navigatie app voor motor

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
Het is niet zo heel vreemd :). Gewone routeberekeingen kosten relatief weinig processorkracht. Maar die kronkelroute des te meer. Die wordt op servers van kurviger uitgevoerd, met een snelheid die je telefoon niet kan evenaren.

Ik dacht dat als je eenmaal de route berekend hebt, internet niet meer nodig is maar zou ik nog eens moeten testen.
 
Jup, als je een beetje een grote kronkelrit op de Tomtom deed kon je wel even een kopje koffie gaan drinken:+

Maar het werkte wel offline
 
Precies. Andere use case inderdaad, 100% offline. Vermoed dat de makers van kurviger willen dat het snelsnel gaat. Is wat voor te zeggen. Eerlijk gezegd ben ik ook niet heel gelukkig met de online noodzaak, maar er is verder prima mee te leven :)
 
Ok, klinkt aannemelijk.
Dan toch maar eens kijken op de site van Kurviger. Moet dan wel op de chromebook van m'n dochter... of is dat te langzaam?
 
Ik gebruik Kurviger eigenlijk alleen om een route te maken, die gaat naar my route app, pas ik hem aan naar mijn wens, en dan laad ik hem in op mijn TomTom. Het grootste verschil tussen de meest bochtige kronkelroute op de TomTom en Kurviger in S stand vindt ik dat TomTom een grote voorkeur om door dorpen en steden te plannen, Kurviger rijdt er juist omheen! Je komt met Kurviger soms hele stukken geen Horeca of Tankstations tegen. Wij vinden dat top die kleine achteraf wegen. Iemand anders houdt wellicht meer van grotere wegen en vindt het leuk eens een dorp of stad tegen. wij hebben Google Maps paraat om eventueel snel een restaurant/bakker/tankstation te zoeken. Ik vindt het overzicht op de TomTom fijner, geeft mij meer rust en voorkennis voor bochten/zijwegen/flitsers... In MRA kun je dan de route in verschillende kaarten bekijken. Het leuke in Kurviger daar kan het ook, maar daarin zit ook een reliëfkaart, zodat je nog meer de hoogtes op kan zoeken. Werkt erg goed!
 
Vandaag even wat gepield met Kurviger op de laptop. Werkt heel mooi zo ver en ben benieuwd hoe het tijdens een rit gaat. Heb vorig jaar lopen knoeien met een ander site/app en dat liep voor geen meter. Weet iemand wat Kurviger doet als je een punt hebt gemist en je dichtbij het volgende punt bent? Wordt je dan teruggestuurd of kun je gewoon verder?
 
Vandaag even wat gepield met Kurviger op de laptop. Werkt heel mooi zo ver en ben benieuwd hoe het tijdens een rit gaat. Heb vorig jaar lopen knoeien met een ander site/app en dat liep voor geen meter. Weet iemand wat Kurviger doet als je een punt hebt gemist en je dichtbij het volgende punt bent? Wordt je dan teruggestuurd of kun je gewoon verder?
Kan je instellen bij de navigatie-opties. Denk dat hij standaard op Herberekenen route staat. Hoe hij herberekent, kan je dan ook nog eens instellen:

Screenshot_20201026-210129.jpg
 
Vandaag even wat gepield met Kurviger op de laptop. Werkt heel mooi zo ver en ben benieuwd hoe het tijdens een rit gaat. Heb vorig jaar lopen knoeien met een ander site/app en dat liep voor geen meter. Weet iemand wat Kurviger doet als je een punt hebt gemist en je dichtbij het volgende punt bent? Wordt je dan teruggestuurd of kun je gewoon verder?
Ik heb vorige maand een tocht gemaakt naar Duitsland. Het .gpx bestand (track) had ik gedownload en zelf bewerkt in Kurviger. Mijn TomTom Rider 420 pikte dit perfect op en als ik eens moest omrijden wegens een wegafzetting o.i.d. pikte de GPS de juiste route gelijk weer op.
 
Ik gebruik de pc-versie om thuis een route te maken en de app op mijn Samsung. Het grote voordeel van Kurviger vind ik de export functie. Ik exporteer geen GPX of zo, maar de URL die Kurviger genereert. Die kan je ook veel makkelijker verspreiden. Iedereen kan die link openen in zijn browser, laptop of mobiel. Ik plak die link in een tekstbestand in mijn dropbox. Dat bestand open ik dan op mijn mobiel. Door de link te selecteren, begrijpt Kurviger meteen dat je die link wil openen en de app start met de route erin. Ik gebruik mijn mobiel dus om te navigeren.

Kurviger heeft inderdaad weleens van die rare dingen zoals langs de hoofdweg rijden en er een paar 100 meter weer op. Of weigeren om een stukje weg te rijden. In Zandvoort zit zo'n stuk. Die rare dingen check ik als ik de route gemaakt heb op mijn laptop (een Chromebook, dus dat gaat uitstekend) en zet eventueel een extra waypoint.

Kurviger kent geen variatie in de route, dus het hele stuk is bochtig of snel. Maar mijn routes starten vaak niet vanaf mijn huis, meestal rijd ik eerst ergens naar toe en dan begint de route pas. Of ik navigeer met Maps naar het beginpunt, maar dan moet je stoppen om de route te laden in Kurviger of ik laat de route voor mijn huis beginnen en plaats het volgende punt op het begin van de route. Dan rijd ik uit mijn hoofd wel naar dat eerste punt toe over de snelweg. Kurviger rekent zich dan een slag in de rondte, maar daar kijk ik dan niet naar. Zodra je bijna bij je startpunt bent, kan je Kurviger weer volgen.
 
Of ik navigeer met Maps naar het beginpunt, maar dan moet je stoppen om de route te laden in Kurviger of ik laat de route voor mijn huis beginnen en plaats het volgende punt op het begin van de route. Dan rijd ik uit mijn hoofd wel naar dat eerste punt toe over de snelweg. Kurviger rekent zich dan een slag in de rondte, maar daar kijk ik dan niet naar. Zodra je bijna bij je startpunt bent, kan je Kurviger weer volgen.
Als ik een track activeer in mijn TomTom Rider (410 of 420?), dan vraagt het systeem: "rijden naar de start of het dichtstbijzijnde punt (op de route)?"
Dat vind ik een voordeel. Bij mijn trip in Duitsland kwam dit meerdere malen handig van pas als ik de track had verlaten om naar een hotel te rijden. Afhankelijk van de locatie van het hotel heb je de volgende ochtend de keuze voor de nieuwe dagtrack om naar de start (terug) te rijden, of ergens de track op te pikken. Als je niet strikt op de track hoeft te blijven, dan is die 2e optie vaak heel handig.
 
Als ik een track activeer in mijn TomTom Rider (410 of 420?), dan vraagt het systeem: "rijden naar de start of het dichtstbijzijnde punt (op de route)?"
Dat vind ik een voordeel. Bij mijn trip in Duitsland kwam dit meerdere malen handig van pas als ik de track had verlaten om naar een hotel te rijden. Afhankelijk van de locatie van het hotel heb je de volgende ochtend de keuze voor de nieuwe dagtrack om naar de start (terug) te rijden, of ergens de track op te pikken. Als je niet strikt op de track hoeft te blijven, dan is die 2e optie vaak heel handig.
Is inderdaad een groot voordeel, heb deze zomer het eerste punt van de track gemist. Daarna wou hij niet meer oppakken, 300 km over een paarse lijn gereden zonder instructies. Toch net iets lastiger_O-
Blijkbaar had ik even een via punt moeten toevoegen, dan kan hij hem vanaf daar oppakken... Meh.
 
Beste,

Even een snel vraagje in dit topic omdat ik een nieuwe openen misschien wat te gek is voor wat kleine vragen.

Als ik in Kurviger een route heb gemaakt ga ik deze exporteren voor gebuik op mijn Garmin.

Echter de keuze tussen "route" en "track" vind ik wat raar, en de waypoints.


Dit is een "route":

1619790575538.png


En dit een Track met waypoints:
1619790633963.png


Als ik wil gaan rijden dan lijkt mij dat een track een vele male betere optie is???

Daarnaast bij het rijden moet ik als ik het goed begreep op mijn navigatie "opnieuw berekenen" uitzetten?

Input voor deze leek op dit gebied wordt gewaardeerd :)
 
Track is als het goed is, exact dezelfde route op elk apparataat.
Route bevat veel minder tussenpunten en elke navigatiesoftware berekent dan zelf de weg tussen die punten. Tussen verschillende apparaten kun je inderdaad beter tracks uitwisselen als je de exacte lijn wilt volgen :).

In mijn herinnering is het zoiets in ieder geval :P
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Thanks!

Wat voor mij vooral belangrijk is dat wanneer ik een punt gepasseerd ben de planner niet de snelweg kiest naar het volgende punt "waypoint".
Maar als ik het goed begrijp kan ik dit oplossen door een route met (veel) waypoint te creeren. Zoals onderstaande afbeelding:

1619791984069.png


Als ik het goed begrijp zal de navigatie tussen elk van deze waypoint een geschikte route plannen? En zal er dus hopelijk niet voor kiezen om dit via een snelweg te doen.

Daarnaast vind ik het ook belangrijk dat ik bijvoorbeeld een andere weg kan inslaan en in dit geval verder oostelijk kan rijden zonder dat de navigatie op hol slaat. Dus dat de navigatie vanzelf het "nieuwe" waypoint oppakt.
 
Het hangt er maar net vanaf wat Kurviger onder "route" verstaat, daar bestaat nogal wat verwarring over...
Als je met Garmin software (MapSource of BaseCamp) iets maakt voor een Garmin toestel is een route prima, in alle andere gevallen: gebruik de track.
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Het hangt er maar net vanaf wat Kurviger onder "route" verstaat, daar bestaat nogal wat verwarring over...
Als je met Garmin software (MapSource of BaseCamp) iets maakt voor een Garmin toestel is een route prima, in alle andere gevallen: gebruik de track.
Als het bestand van Kuriger opsla en open op BaseCamp ziet dit er accuraat en hetzelfde uit.

Maar dit betekent dus nog niks begrijp ik?
 
Gebruik de track en vergeet die waypoints in Kurviger. De waypoints worden niet gebruikt voor navigeren en je moet ze later een voor een verwijderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Ja, je route als .gpx bestand opslaan en dan optie "track" kiezen. Vorig jaar een route Duitsland gepland met Kurviger. Alle .gpx bestanden als "track" opgeslagen. Zowel mijn TomTom Rider 410 als de Garmin (type?) van een vriend pikten de route vervolgens perfect op.
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Uiteindelijk ging het prima met de conversie van track route naar de Garmin.

Enige wat wel zo was dat bij de terug weg de optie om de track af te leggen naar het "begin" van de route niet werkte?

Daarnaast bleef mijn op de heenweg gereden route constant in beeld staan. Zonder aanwijzingen, maar een rode lijn.
 
Uiteindelijk ging het prima met de conversie van track route naar de Garmin.

Enige wat wel zo was dat bij de terug weg de optie om de track af te leggen naar het "begin" van de route niet werkte?

Daarnaast bleef mijn op de heenweg gereden route constant in beeld staan. Zonder aanwijzingen, maar een rode lijn.
Ik denk dat je track opnemen tijdens navigatie aan hebt staan in je instellingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Ik denk dat je track opnemen tijdens navigatie aan hebt staan in je instellingen.
Okey die kende ik nog niet, ik dacht dat ik de modus "waar ben ik geweest" of iets in die trendt had uitgezet, maar ik ga zal daar nog wel eens naar kijken! 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan