Kwaaltjes per merk/type

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.241
57
Luttenberg
Ik dacht als we eens een lijst gaan bijhouden van welke motoren snel last van welke "kwaaltjes" hebben, is dat wel makkelijk voor de mensen die een motor gaan kopen, dan kunnen ze zien waar die bepaalde motor snel last van heeft en kunnen ze daar extra op letten. Als iemand wat weet, roep maar, dan voeg ik het toe :)

Honda

Alle types: Spanningsregelaar
CBR 600: Nokkenaskettingspanner
VTR-F: Nokkenaskettingspanner
Honda VF750: Veel kapotte cilinderkoppen, totdat de olietoevoer gemodificeerd werd
XL/XR 500/600's: zijn de cilinderkoppen ook al niet te degelijk van, met name de nokkenaslagering. Spoeltjes op de dynamo zijn ook zwak, een klein breukje en hij start en loopt erg slecht.
Fireblade SC33 (tot 2000) heeft soms deze kwaaltjes:
- vaak moeite met starten bij regen (lekstroom);
- loeihete lichtregelaar wegens te weinig koeling;
- standaard te lichte koppelingsveren;
- krom trekkende remschijven als je niet de standaard remblokjes gebruikt
VF1100: Nokkenassen slijtage door slechte smering, ook de kettingspanners zijn een heikel puntje.
CB 600 S/F: achterlicht houder. Lampjes maken geen kontakt door vocht.
VFR-VTEC (1e generatie): achterspatborden die spontaan afbreken.

Kawasaki

zx9r tot '96: Zakkende cilinderbussen
ZXR 400: Koppakking kaduuk bij +/- 50k
Zl1000 Eliminator: slechte nokkenaskettingspanner
zxr750: vaak kleppen stellen!
Zx7r orginele uitlaatbochten roesten al in de folder( :P )
ZXR serie: zwakke benzine pomp
ZX12R: Zwakke TPS
GPZ500 oudere modellen: Magneten in de dynamo willen rond de 60K km wel eens kapot gaan. Na bouwjaar 93 is er een modificatie geweest.

Yamaha

Oudere type's: olieverbruik
FZR600: Spanningsregelaar
XJ600S: Gevoelige oliesensor, trillingen rond de 3- 4000 toeren
FJ1200: Gevoelige oliesensor
Fazer 1000 van 2001-2005: trekken standaard naar rechts als je het stuur los laat, duidelijk merkbaar bij snelheden tot 50 km/u. Afhankelijk van olietype en manier van inrijden (en misschien ook afhankelijk of het een 2001 of een 2005 model is): olieverbruik ongeveer tussen de 600 cc per 10.000 km en 2,5 liter per 10.000 km.
FZR 600: koppeling, balhoofdslagers, voorvorkkeerringen.. allen zwak!
Oudere modellen R1 & R6: slechte veer in versnellingsbak.
FJR tot 2003: brakke klepgeleiders die onder garantie vervangen worden. Productie fout. Framenummerreeks van RP041-0000101 tot RP041-0013009 volgens Yamaha.
Diversion 600: roestende uitlaten/collector.
660cc 1 cilinders: krukas en 2e versnelling
FZR400rr/sp: smering 3e big-end lager
XTZ 750 Super Tenere: Spanningsregelaar en veren in de koppelingskorf
virago 1981-1984 waardeloos startsysteem
FZ750 eerste types 85/86: het lager van de uitgaande as , zwak punt.
XJ serie: Lekke benzine tank
Bulldog 2002-2006:
- Scheuren in bekleding zitting
- Toffée blokken op de achterrem.
- Deffecte koppeling in startmotor aandijving en verdraaiing huis door terugslag.
Diversion 600:
- Achterrem gaat snel vastzitten.
- Achterschokbreker.

Suzuki

GSX-R: Nokkenaskettingspanner (1 bouwjaar volgens mij maar, 98?)
Tl: Slechte smering krukas (uitgelopen big-end lagers) (bepaald bouwjaar?)
GSX 1100 F: Die originele uitlaatbochten, roesten waar je bij staat
DR, alle typen: Nokkenassen en tuimelaars die inslijten door slechte smering
Bandit's tot 2003: bevroren carbs onder de 7 graden. Mega irritant.
Bandit: uitlaat tussen collector en einddemper roest
Bandit 1200 tot 2001: slippende koppeling op te lossen door een derde koppelingsveer bij te plaatsen
GSX-600F <98: carburatie is gevoelig; modificatie aan inlaatrubbers voor de eerste jaargangen; carburateur modificatie, enkele achterlicht brandt snel door, waarschijnlijk door trillingen.
GSX-R1100w: Versnellingsbak wil bij veel km (boven 50.000) nogal eens kapot gaan. Zie deze post!
TLR: voorste nokken as
Bandit 400:
-vollopen van bougiegaten, geen afwatering
-Zeer slecht starten als tie lang heeft gestaan
GSX1100F rond 89: Hoofdstandaard begeeft het na een jaar of 10
SV650 /S 1999 - 2002:
- Bevroren carburateurs onder de 7 graden
- Voorste bougie/kap maakt kortsluiting als het hard regend (gevolg: loopt op 1 cilinder)
RF600R: kapotte slipkoppeling vd dynamo
GS500E: Slappe voorvering, roestgevoelig (frame + uitlaatbochten)

Aprilia

RSV Mille: Slechte achterrem
RSV Mille factory 2006 : Scheur in achterbrug
RSV MILLE 1999-2000: Trillende voorremmen
RSV1000R vanaf dec. 2003:
*Connectors in de kabel vanaf dynamo naar spanningsregelaar fikken door, fasen raken elkaar, stator fikt uit. Oplossing is connectors verwijderen en draden solderen.
* Te lang accu verwijderd, dan spingt de km stand op 0.
* Koppeling moet zeer regelmatig ontlucht worden

Ducati


KTM

exc/sx/smr: pakking van rechtercarterdeksel wordt naar binnen gezogen
LC4:
-kleppendeksel pakking
-pakking van de koppelingspomp aan het blok (alleen hydr. types)
-2003 model had slechte krukaslagers
-2004 heeft 1 slechte koelvloeistofleiding (van de waterpomp naar de cilinder aan de linkerkant.)die schiet er soms af
620sc bj 1998:
-koppelingslager
-Nokkenaslager aan de ketting kant, word door sommige preventief vervangen bij 40.000 km
-Onsteking van oudere type's gevoelig (water)
-Spanningsregelaar, lampen

BMW

R850RT: problemen met versnellingsbak
Eerste injectie-boxers (vanaf '93): KFR, Versnellingsbakproblemen
BMW R75/6 - R100/S: Na +- 60.000 km lekkende keerring van uitgaande as van blok naar versnellingsbak

Harley Davidson

Sportster: gooide iets olie uit de carterontluchting, opgelost met andere luchtfilterbehuizing.

Buell

XB12X: Kapot trillende nummerplaatverlichting. (garantie)
Bevestiginsbouten jiffy. (recall)

Moto Guzzi

Alle type's midden jaren 80:
-Slechte kwaliteit schakelaar aan het stuur waardoor relatief veel electrische problemen optreden.
-slechte kwaliteit chroom van vooral uitlaatdelen (voorbochten en aansluitflenzen kop)

Le Mans 1000: bij uitvoering met 16 inch voorwiel erg nerveus

Triumph

T595: Blokken lopen stuk (allemaal);
T595, Speedtriple T509, 955i Daytona's: hardnekkige lekkage bij de haakse benzine-aansluiting;
T509 en Tiger uit die periode: lekkende oliekeerring - hardnekkig, falende temperatuursensor en warmlopers.


Heb eerst ff de "bekenste" merken er neer gezet, kunnen natuurlijk nog merken bijgevoegd worden :)

Sommige dingen staan ook nog vraagtekens achter, die wist ik niet zeker, als iemand daar iets van weet zeg het a.u.b. :)
 
Laatst bewerkt:
Voor Harley Sportster: er komt vrij vlug een heel klein beetje speling op de zijstaander, waardoor het magnetisch contact soms lost, en de motor "denkt" dat de zijstaander uitgeklapt is en stilvalt ...
Ik heb dat opgelost door een stukje van één eurocent op de zijstaander te plakken met superlijm: sindsdien niet meer voorgehad, EN mijn motor is er één eurocent meer waard door geworden :-).

Het grapje: "nu dus verdubbeld in waarde" heb ik zelf al verzonnen :-).
 
Laatst bewerkt:
Kwam dit topic toevallig tegen. Zal even het lijstje betreft die van mijn huidige motor in het Nederlands plaatsen.

Een heerlijke motor om te rijden, maar helaas heeft dit model een paar kinderziektes.

Husqvarna TR 650 (Strada/Terra)
  • ECU Recall
    Deze modellen hebben een recall gehad betreffende de ECU. Zonder deze recall kan de motor erg slecht lopen en gemakkelijk afslaan.

  • Luchtfilter seal
    Bij sommige motoren van dit type (maar schijnbaar niet allemaal), is de seal van het luchtfilter in de behuizing niet goed. De behuizing sealt maar aan drie randen, de vierde rand is helaas niet te controleren (sealt wel, maar op een oncontroleerbare plaats). Hierdoor kan stof/rotzooi langs de filter in het luchtfilterhuis gasklephuis terecht komen, met alle gevolgen van dien.

    Verschillende fixes zijn mogelijk. Een nieuwe luchtfilterbehuizing (3d print). Ook worden goede resultaten gemeld door het gebruik van een Unifilter (Australia) of K&N luchtfilter, icm het goed invetten van de randen van de behuizing om een betere seal te verkrijgen. De beste oplossing lijkt nog steeds de pod mod. Hierbij wordt een gedeelte van het luchtfilterhuis afgesneden (gedeelte moet blijven zitten voor de bevestiging van de plastic kappen). Er wordt dan een buis met een kegelvormig luchtfilter rechtstreeks op het gasklephuis geplaatst.

  • Water in de achterbrug
    Het is mogelijk voor water om in de achterbrug terecht te komen, waar het niet meer vanzelf weg kan. Voor de achtervering zit een rubberen "spatbord" om rotzooi bij de achterveer weg te houden. De plastic pinnen waarmee deze flap in de achterbrug bevestigd zit, sluiten niet bepaald lekker af. Oplossing is een gaatje boren aan de onderkant van de achterbrug. Veel modellen die later de dealers verlaten hebben, hebben al 2 geboorde gaatjes aan het begin van de achterbrug. Ook hebben mensen schroefdraad in de achterbrug getapt en een schroef gebruikt ipv het pinnetje zodat de flap beter afsluit.

Er zijn nog meer kleine dingetjes, zoals veel motoren hebben, maar dit zijn de belangrijkste.
 
Laatst bewerkt:
Kwam dit topic toevallig tegen.
:^

Suzuki GSX 600/750 F, 1998 - 2006:

Uitlaatcollector zeer roestgevoelig daar waar de buis van de einddemper geconnecteerd zit.

Achterremklauw gevoelig voor vastlopen bij gebruik in slecht weer.

ODO meter gaat NIET klokje rond, die blokkeert op 99.999km, alsook beide tripmeters blokkeren op dat moment op de stand waarop ze staan op het moment dat de ODO 99.999km bereikt, en geen van beiden kan gereset worden.
(Er bestaan (illegale) bedrijfjes die dit alles kunnen resetten voor 80€). Bij Suzuki kunnen (of willen) ze het niet. Die adviseren een nieuwe teller, kost je wel dik 600€, of een tweedehandse, kost meestal rond de 150€, maar dan heb je nog niet de juiste km stand. Dus als je zulk een motor koopt met 70.000 a 80.000km, weet je waaraan je je mag verwachten.
 
Ducati Monster M900i.e., 2001

- Metalen tank, roestgevoelig, en staat op een "kantelmechanisme" (scharniertje), de verbinding op de tank van het mechanisme is zéér fragiel, je zou haast zeggen "typisch Italiaans", en als je de tank optilt als ie meer dan 1/2 vol is komt daar veel te veel beweging in, de mijne ging lekken en reparatie zou bovenop onderstaande komen. Vervangingstanks zal je niet vinden, 2e hands zijn gewoon (zo goed als altijd) in dezelfde staat, en dit type tank past kennelijk alleen maar op dit modeljaar, dus ..... succes!

- Versleten klepgeleiders vervangen is een kostbare zaak, zou me met bovenstaande 2x de aanschaf van de hele motor kosten...... no go dus.
 
Suzuki V strom DL 2004-2007. Stekkerverbinding voor de dimlichten voor smelt. Er loopt een (te) grote stroom door de kabelboom. Is op te lossen door er een relais tussen te zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan