Kwaaltjes per merk/type

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.241
57
Luttenberg
Ik dacht als we eens een lijst gaan bijhouden van welke motoren snel last van welke "kwaaltjes" hebben, is dat wel makkelijk voor de mensen die een motor gaan kopen, dan kunnen ze zien waar die bepaalde motor snel last van heeft en kunnen ze daar extra op letten. Als iemand wat weet, roep maar, dan voeg ik het toe :)

Honda

Alle types: Spanningsregelaar
CBR 600: Nokkenaskettingspanner
VTR-F: Nokkenaskettingspanner
Honda VF750: Veel kapotte cilinderkoppen, totdat de olietoevoer gemodificeerd werd
XL/XR 500/600's: zijn de cilinderkoppen ook al niet te degelijk van, met name de nokkenaslagering. Spoeltjes op de dynamo zijn ook zwak, een klein breukje en hij start en loopt erg slecht.
Fireblade SC33 (tot 2000) heeft soms deze kwaaltjes:
- vaak moeite met starten bij regen (lekstroom);
- loeihete lichtregelaar wegens te weinig koeling;
- standaard te lichte koppelingsveren;
- krom trekkende remschijven als je niet de standaard remblokjes gebruikt
VF1100: Nokkenassen slijtage door slechte smering, ook de kettingspanners zijn een heikel puntje.
CB 600 S/F: achterlicht houder. Lampjes maken geen kontakt door vocht.
VFR-VTEC (1e generatie): achterspatborden die spontaan afbreken.

Kawasaki

zx9r tot '96: Zakkende cilinderbussen
ZXR 400: Koppakking kaduuk bij +/- 50k
Zl1000 Eliminator: slechte nokkenaskettingspanner
zxr750: vaak kleppen stellen!
Zx7r orginele uitlaatbochten roesten al in de folder( :P )
ZXR serie: zwakke benzine pomp
ZX12R: Zwakke TPS
GPZ500 oudere modellen: Magneten in de dynamo willen rond de 60K km wel eens kapot gaan. Na bouwjaar 93 is er een modificatie geweest.

Yamaha

Oudere type's: olieverbruik
FZR600: Spanningsregelaar
XJ600S: Gevoelige oliesensor, trillingen rond de 3- 4000 toeren
FJ1200: Gevoelige oliesensor
Fazer 1000 van 2001-2005: trekken standaard naar rechts als je het stuur los laat, duidelijk merkbaar bij snelheden tot 50 km/u. Afhankelijk van olietype en manier van inrijden (en misschien ook afhankelijk of het een 2001 of een 2005 model is): olieverbruik ongeveer tussen de 600 cc per 10.000 km en 2,5 liter per 10.000 km.
FZR 600: koppeling, balhoofdslagers, voorvorkkeerringen.. allen zwak!
Oudere modellen R1 & R6: slechte veer in versnellingsbak.
FJR tot 2003: brakke klepgeleiders die onder garantie vervangen worden. Productie fout. Framenummerreeks van RP041-0000101 tot RP041-0013009 volgens Yamaha.
Diversion 600: roestende uitlaten/collector.
660cc 1 cilinders: krukas en 2e versnelling
FZR400rr/sp: smering 3e big-end lager
XTZ 750 Super Tenere: Spanningsregelaar en veren in de koppelingskorf
virago 1981-1984 waardeloos startsysteem
FZ750 eerste types 85/86: het lager van de uitgaande as , zwak punt.
XJ serie: Lekke benzine tank
Bulldog 2002-2006:
- Scheuren in bekleding zitting
- Toffée blokken op de achterrem.
- Deffecte koppeling in startmotor aandijving en verdraaiing huis door terugslag.
Diversion 600:
- Achterrem gaat snel vastzitten.
- Achterschokbreker.

Suzuki

GSX-R: Nokkenaskettingspanner (1 bouwjaar volgens mij maar, 98?)
Tl: Slechte smering krukas (uitgelopen big-end lagers) (bepaald bouwjaar?)
GSX 1100 F: Die originele uitlaatbochten, roesten waar je bij staat
DR, alle typen: Nokkenassen en tuimelaars die inslijten door slechte smering
Bandit's tot 2003: bevroren carbs onder de 7 graden. Mega irritant.
Bandit: uitlaat tussen collector en einddemper roest
Bandit 1200 tot 2001: slippende koppeling op te lossen door een derde koppelingsveer bij te plaatsen
GSX-600F <98: carburatie is gevoelig; modificatie aan inlaatrubbers voor de eerste jaargangen; carburateur modificatie, enkele achterlicht brandt snel door, waarschijnlijk door trillingen.
GSX-R1100w: Versnellingsbak wil bij veel km (boven 50.000) nogal eens kapot gaan. Zie deze post!
TLR: voorste nokken as
Bandit 400:
-vollopen van bougiegaten, geen afwatering
-Zeer slecht starten als tie lang heeft gestaan
GSX1100F rond 89: Hoofdstandaard begeeft het na een jaar of 10
SV650 /S 1999 - 2002:
- Bevroren carburateurs onder de 7 graden
- Voorste bougie/kap maakt kortsluiting als het hard regend (gevolg: loopt op 1 cilinder)
RF600R: kapotte slipkoppeling vd dynamo
GS500E: Slappe voorvering, roestgevoelig (frame + uitlaatbochten)

Aprilia

RSV Mille: Slechte achterrem
RSV Mille factory 2006 : Scheur in achterbrug
RSV MILLE 1999-2000: Trillende voorremmen
RSV1000R vanaf dec. 2003:
*Connectors in de kabel vanaf dynamo naar spanningsregelaar fikken door, fasen raken elkaar, stator fikt uit. Oplossing is connectors verwijderen en draden solderen.
* Te lang accu verwijderd, dan spingt de km stand op 0.
* Koppeling moet zeer regelmatig ontlucht worden

Ducati


KTM

exc/sx/smr: pakking van rechtercarterdeksel wordt naar binnen gezogen
LC4:
-kleppendeksel pakking
-pakking van de koppelingspomp aan het blok (alleen hydr. types)
-2003 model had slechte krukaslagers
-2004 heeft 1 slechte koelvloeistofleiding (van de waterpomp naar de cilinder aan de linkerkant.)die schiet er soms af
620sc bj 1998:
-koppelingslager
-Nokkenaslager aan de ketting kant, word door sommige preventief vervangen bij 40.000 km
-Onsteking van oudere type's gevoelig (water)
-Spanningsregelaar, lampen

BMW

R850RT: problemen met versnellingsbak
Eerste injectie-boxers (vanaf '93): KFR, Versnellingsbakproblemen
BMW R75/6 - R100/S: Na +- 60.000 km lekkende keerring van uitgaande as van blok naar versnellingsbak

Harley Davidson

Sportster: gooide iets olie uit de carterontluchting, opgelost met andere luchtfilterbehuizing.

Buell

XB12X: Kapot trillende nummerplaatverlichting. (garantie)
Bevestiginsbouten jiffy. (recall)

Moto Guzzi

Alle type's midden jaren 80:
-Slechte kwaliteit schakelaar aan het stuur waardoor relatief veel electrische problemen optreden.
-slechte kwaliteit chroom van vooral uitlaatdelen (voorbochten en aansluitflenzen kop)

Le Mans 1000: bij uitvoering met 16 inch voorwiel erg nerveus

Triumph

T595: Blokken lopen stuk (allemaal);
T595, Speedtriple T509, 955i Daytona's: hardnekkige lekkage bij de haakse benzine-aansluiting;
T509 en Tiger uit die periode: lekkende oliekeerring - hardnekkig, falende temperatuursensor en warmlopers.


Heb eerst ff de "bekenste" merken er neer gezet, kunnen natuurlijk nog merken bijgevoegd worden :)

Sommige dingen staan ook nog vraagtekens achter, die wist ik niet zeker, als iemand daar iets van weet zeg het a.u.b. :)
 
Laatst bewerkt:
Haha, wat zeurt iedereen nou dat Ducati zo onbetrouwbaar is? Die van Ducati is nog helemaal leeg.

Of kwam je gewoon ruimte tekort voor alle kwalen van Duc's dat het woordje "Ducati" al genoeg is :+


:^ Kwam, ik geloof zelfs met een of ander MF gebeuren, een keer twee Duc rijders tegen: hadden hem allebei nieuw gekocht en allebei binnen een maand stilgevallen met dat hok :X

Ducati

Alle types: het hele hok
 
Wat ook een veel voorkomend probleem is bij vrijwel alle motoren is dat de brandstoftank telkens leeg raakt. Blijkt vrijwel iedere motorfiets problemen mee te hebben.

Kawasaki ZXR400 , vooral oudere modellen de wel bekende rammel c.q. tikken van de nokkenasketting spanner... ken verder geen kwaad. Vaak is het tikken/rammelen alleen als de motor in zijn vrij draait zonder ingeknepen koppeling.
 
Nou dan even e kawa...
Cilinderbussen zakken alleen bij de eerste zx9r types tot 96.
Zx7r orginele uitlaatbochten roesten al in de folder.

Verder een goed initiatief, maar ik denk dat je het beste een matrix kunt maken met daarin de onderdelen/zwakke punten en de merken, dan blijft het overzichtelijker.....
Tja is een heel werk, maar er zijn al voldoende site's waar je van vrijwel elke motor de sterke en zwakke puntne kunt vinden.
 
Wat ook een veel voorkomend probleem is bij vrijwel alle motoren is dat de brandstoftank telkens leeg raakt. Blijkt vrijwel iedere motorfiets problemen mee te hebben.

Kawasaki ZXR400 , vooral oudere modellen de wel bekende rammel c.q. tikken van de nokkenasketting spanner... ken verder geen kwaad. Vaak is het tikken/rammelen alleen als de motor in zijn vrij draait zonder ingeknepen koppeling.


Da's de koppeling die je hoort ;) Vandaar dat je hem ook niet meer hoort als je de koppeling inknijpt. Nokkenaskettingspanner hoor je meer als je op de motor afremt.
 
euh
Bandit 400 ;

het vollopen van bougiegaten,geen afwatering..
Zeer slecht starten als tie lang heeft gestaan ( benzine kwaliteit denk ik)
verder nix

KTM 620sc bj 1998
koppelingslager http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=73558
Zelf nog geen last van gehad..

Nokkenaslager aan de ketting kant,Was bij mij kapot, 8 euries
Word door sommige preventief vervangen bij 40.000 km

De ontsteking oudere types,Bij mij ook kaput,water.

Spanningsregelaar,lampen.

Yamaha fazer 600 bj 2001

Nada *O*
(Iets over bekend..)
 
Als je dit topic moet geloven dan komen ducati en harley als beste uit de bus! _O-

:X

Dat zijn volgens mij ook precies de merken waarover tientallen verhalen de ronde doen maar relatief weinig mensen daadwerkelijk ervaring hebben............

Maar goed nog even wat serieuze inbreng uit eigen ervaring:

Moto Guzzi: alle types midden jaren 80.
Slechte kwaliteit schakelaar aan het stuur waardoor relatief veel electrische problemen optreden.
sommige exemplaren (lijkt naar typisch italiaans gebruik niet echt een lijn in te zitten) slechte kwaliteit chroom van vooral uitlaatdelen (voorbochten en aansluitflenzen kop)
Le Mans 1000, bij uitvoering met 16 inch voorwiel erg nerveus
 
kawa ZXR750 < voorrem B|
Niks geen last van, heb er nu om precies te zijn 86140km op staan en hij remt perfect

Wat de Ducs betreft, daar hoor je van de eigenaren weinig van omdat die niet toe willen geven dat ze veel te veel hebben betaald voor een rammelbak 8-)
Ik geef toe, ze klinken lekker.... ALS ze klinken _O-
 
vind dit topic een goed idee maaarrehhhr ...

het lijstje van ducati staat leeeg !! _O- _O- _O- _O-

ohja :
aprilia RS250 alle bouwjaren : achillespees van de motor = powervalves
moet je erg regelmatig onderhouden, al is het maar de speling checken, afstellen
en keer ontvetten
-2de versnelling die doorschiet, geld ook voor de suzuki RGV alle types
(mss met uitzondering van VJ23 SP ? )
 
Terug
Bovenaan Onderaan