Kwaliteit motorolie ?

suzuki gsx600f

Die hard MF'er
25 feb 2003
913
0
Capelle aan den IJssel
Zit er tegenwoordig nog veel verschil in motorolie ?

Of is de motorolie van de Hema ook goed genoeg ?
Puur technisch gezien dan. Niet gevoelsmatig.

Of betal je echt allen voor het merk.

En welk merk is echt het beste dan.
 
Heeft de Hema dan ook olie voor motorfietsen of puur voor auto's?
Dan niet doen, Valvoline is goed en goedkoop. Bell Ray verwen je je motor zeker mee en shell Advance kun je beter laten staan.
 
Met Bell Ray had ik ineens olieverbuik met mijn GSX600F.
Ik haalde altijd gewoon 10W40 Euroil halfsynteet geloof ik.
Nooit problemen mee, geen olieverbruik.

Let er op dat je olie voor motorfietsen neemt.
Olie voor auto's heeft teveel toevoegingen en dat geeft problemen.
 
Shell Advance is een opgewaardeerde auto olie (heb ik geloof ik ergens op dit forum gelezen). Met mijn vorige Fazer heb ik dat er ruim 40.000 km in gehad en altijd een klevende koppeling, met de nieuwe heb ik vanaf de 1000 beurt er Bell-Ray in en absoluut geen last van een klevende koppeling. Bovendien is de Bell-Ray nog goedkoper dan de Shell Advance.
 
Ik gebruik Castrol GP 10W40 mineraal voor m'n Suzuki GS500E. Lekker goedkoop met € 7.00 per liter en dta mag ook wel met mijn olieverbruik. Maar Zelfs die minerale olie is stukken beter dan Shell Advance. Daarmee trilt ie 2x zo hard en tijdens koud wegrijden denk je dat het blok het niet gaat houden als je boven de 4500 toeren komt. Echt verrot. Olieverbruik is er ook hoger mee.
 
Wat is dan het verschil tussen auto olie en motorfiets olie ?

Is toch dezelfde blubber ? Ik begreep altijd dat je 10W40 of 10W50 moet nemen, en verder zou het geen verschil uitmaken.
In de auto draait de koppeling in aparte olie en zit er in de motorolie meer "gladheid".

Als je dat in je motor gooit, waar de koppeling in dezelfde olie draait, worden je koppelingsplaten te "glad" met een slippende koppeling tot gevolg.


In principe, vooral bij oudere motoren hoor je nog wel eens dat t prima gaat. Mijn vorgere CB900F deed t er ook prima mee.

10W40 is over het algemeen prima. Te dun is ook niet goed, t moet wel tussen de tandwielen kunnen blijven zitten.
 
Een auto heeft een droge koppeling, een motor meestal een natte.
Een autotransmissie draait in aparte olie, een motortransmissie draait meestal in de motorolie
Een automotor draait pakweg max 6000 rpm, een motor-motor draait het dubbele, tot bijna het drievoudige...
De API-classificatie voor auto-olie is tegenwoordig SJ (of nog later?), die van een motor nog steeds SE, SF of SG.
 
wat voor auto heb jij dan!?
een auto met een natte koppeling damn zijn volgens mij ECHT zeldzaam :)

nee een auto heeft over het algemeen een DROGE koppeling! (daarom kan je hem ook zo lekker ruiken als je hem verbrand :) )
 
Een auto heeft een droge koppeling, een motor meestal een natte.
Een autotransmissie draait in aparte olie, een motortransmissie draait meestal in de motorolie
Een automotor draait pakweg max 6000 rpm, een motor-motor draait het dubbele, tot bijna het drievoudige...
De API-classificatie voor auto-olie is tegenwoordig SJ (of nog later?), die van een motor nog steeds SE, SF of SG.
Tegenwoordig zitten ze in de auto industrie al aan API SL classificatie :9
in de motorolie van motoren (wat een woordspeling :9 ) ben ik nog geen hogere classificatie tegen gekomen dan API SG :)
 
In de auto draait de koppeling in aparte olie en zit er in de motorolie meer "gladheid".

Als je dat in je motor gooit, waar de koppeling in dezelfde olie draait, worden je koppelingsplaten te "glad" met een slippende koppeling tot gevolg.


In principe, vooral bij oudere motoren hoor je nog wel eens dat t prima gaat. Mijn vorgere CB900F deed t er ook prima mee.

10W40 is over het algemeen prima. Te dun is ook niet goed, t moet wel tussen de tandwielen kunnen blijven zitten.
[In de auto draait de koppeling in aparte olie] :? :? Bak,................
 
Terug
Bovenaan Onderaan