kwaliteit per merk?

Ducati is slecht, Honda blijft heel, BMW is voor oude lullen, met een Harley ben je een crimineel. Zoiets?

Met automerken ben je goed bekend... Laat me niet lachen. Alfa's vallen uit elkaar, wat een onzin. Denk je dat ze daar geen boutje vast kunnen draaien met het juiste moment? BMW zit er tussenin, vallen dan alleen de boutjes kleiner dan M10 eruit? Of alle boutjes aan de linkerkant van de auto? Je komt erg simpel over.
 
Ik weet dat het regent enzo, en ja daar baal ik ook van, maar zou iemand alsjeblieft een inhoudelijke reactie kunnen geven?
Goed, ik zal een andere reactie geven dan de gebruikelijk 'gebruik de zoekfunctie eens, tientallen newbies hebben die vragen al gesteld'.

Je weet jouw budget, zoek eens op marktplaats, motoroccassions en hier op MF wat je daarvoor kunt kopen. Bepaal welke eisen je stelt aan een motor. Stel een shortlist op.
Bepaal aan welke criteria je motor moet voldoen (wil je een 2, 3 of 4 cylinder bijvoorbeeld). Zoek eens op het motor-forum in de merken/type topics naar specifieke problemen en stel vragen waar je op moet letten bij de aankoop. Maak van de rijdersuitrusting niet de sluitpost op de begroting.

Mijn tip: probeer een motor met ABS te kopen (al zullen er genoeg mensen zijn die zeggen dat dit niet nodig is). Voor jouw budget kun je een oudere supersport kopen of een iets jongere sportieve motor. In beide gevallen is het al moeilijk genoeg om je RBW te houden als je gas gaat geven. En volg een VRO training of iets soortgelijks.

Edit: en trouwens... hier is het droog. En dan nog....
 
Laatst bewerkt:
Waarom denk je dat ik een 2-cil rijd...? Dikke klappen en veel karakter.
Hoe moet ik het anders uitleggen aan zo'n groentje :+
niet.... die 3-cilinder gewoon onder de 4-cilinders scharen, waar ze ook thuishoren imho :+

(van parallel twin naar v-twin naar 1-pitter gegaan met tussendoor v4, 4-in-lijn en 3-cilinder vreemdgaan acties) ;)
 
Kawasaki
Yamaha
Triumph
Suzuki
Honda
BMW

Allemaal degelijke merken als je het mij vraagt. Alleen over HD en Ducati hoor je veel negativiteit qua uit elkaar vallen :P. Of dat zo is weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee.
 
Mijn mening koop een japanner,zeker niet te licht hier bedoel ik mee dus geen 6 honderdje.
Gewoon een dikke duizend het gas heb je zelf in de hand als je met een 600 begint ben je er na 2 weken op uitgekeken is mijn mening.
Verder als je wat gaat kopen neem iemand mee die er echt verstand van heeft er wordt een hoop rotzooi aangeboden iets wat er op het eerste gezicht goed uitziet kan een hoop verborgen gebreken hebben.
Neem bv een slechte ketting en tandwielen ben je al gauw weer 250 euro verder,dus goed opletten met de aankoop.
De kmst is voor een japanse motorfiets niet echt van belang als hij altijd goed de beurtjes gehad heeft kun je er gerust 1 kopen met bv 60000 km op de klok.
Ik heb zelf een yamaha fazer 1000 gehad(rijdt in middels een zx 10 r)deze kovht ik met 80000 op de klok en heb er nog 60000 bij op gezet het ding liep nog als een zonnetje. 8-)
 
Wat een geweldige reacties weer.
Het zijn gewoonweg statistieken die topicstarter opleest.
Dus het zijn geen vooroordelen, maar feiten. :)
En natuurlijk kan je het een beetje minder treffen met een maandagochtendexemplaar, aangezien het een kansberekening blijft.
Uit de autowereld, ja |( ....

En die zijn waardeloos in de motorwereld. Kawasaki en Ducati maken geen auto's, Toyota en Saab geen motoren. En hoe een auto in elkaar zit, zegt niets over de motoren.
Projectie waar dat niet kan. Kansloos.
 
Ik hoor hier verschillende dingen over:
-De leeftijd is minder belangrijk dan de kilometerstand
-De kilometerstand is belangrijker dan de leeftijd

Oftewel het scheelt per persoon, en ongetwijfeld per merk. De Japanners (en ik heb een categorie ouder gekeken) hebben meestal niet zo veel kilometers (zeg 50.000), terwijl de BMW's van dezelfde leeftijd rond de 150.000 zitten en dus meer "toerbuffels" zijn :)
 
Ik denk dat als je een 2e hands motor koopt, de onderhoudshistorie meer zegt dan het merk van de motor wat betreft betrouwbaarheid.
 
Omdat het als veiligheidsvoorziening m.i. meerwaarde heeft en omdat er steeds meer motoren met ABS worden verkocht (wat dus van invloed is op de inruilwaarde).

Goede argumenten. Hoewel ik me afvraag of een veiligheidsvoorziening bijdraagt aan rijvaardigheid. Is het dan niet zo dat je rijdt met het idee; de ABS vangt alles qua remacties wel op :?
 
Oftewel het scheelt per persoon, en ongetwijfeld per merk. De Japanners (en ik heb een categorie ouder gekeken) hebben meestal niet zo veel kilometers (zeg 50.000), terwijl de BMW's van dezelfde leeftijd rond de 150.000 zitten en dus meer "toerbuffels" zijn :)
Ik denk dat het aan de doelgroep ligt. BMW rijders zijn vaak wat minder gevoelig voor imago en kilometerstanden. Denken wat logischer na en weten donders goed dat een kilometerstand van 30.000 níets is voor íedere motorfiets.

De doorsnee r6/zx6 koper begint al te miepen bij die kilomterstand dat zijn fiets 'veel' gelopen heeft. Ligt dat aan de motoren? Nee. Ligt dat aan de gebruikers, ja. Modebewust, hype-gevoelig. Ook de japanse sportfietsjes kunnen mákkelijk over de ton draaien.

Daarnaast worden, naar mijn mening, bmw's vaak minder gebruikt voor de rondjes om de kerk. In plaats daarvan voor lange reizen of veel woon-werk verkeer. Kortom, automatisch hogere kilometerstanden. Ik ving een tijdje geleden iets op dat de gemiddelde motorrijder ongeveer 3000km p/j rijdt? Gok dat daar in verhouding érg weinig bmw-bezitters tussen zitten. ;)
 
Ik denk dat als je een 2e hands motor koopt, de onderhoudshistorie meer zegt dan het merk van de motor wat betreft betrouwbaarheid.

Idd iedere motor die goed onderhoud krijgt zal betrouwbaar zijn kmtrs maken. Kijk gewoon naar je budget en wat je mooi vind.
 
Uit de autowereld, ja |( ....

En die zijn waardeloos in de motorwereld. Kawasaki en Ducati maken geen auto's, Toyota en Saab geen motoren. En hoe een auto in elkaar zit, zegt niets over de motoren.
Projectie waar dat niet kan. Kansloos.

Lezen is ook een vak. :)
Het zijn idd statistieken van auto's, maar daar start hij dan ook een topic over op motor-forum. Om te vragen of er statistieken beschikbaar zijn voor motoren. Domme vraag he? :z
 
Laatst bewerkt:
Goede argumenten. Hoewel ik me afvraag of een veiligheidsvoorziening bijdraagt aan rijvaardigheid. Is het dan niet zo dat je rijdt met het idee; de ABS vangt alles qua remacties wel op :?
Dat hoor je mij ook zeker niet zeggen.

Is het dan niet zo dat je rijdt met het idee; de ABS vangt alles qua remacties wel op :?
Dan ben je niet goed bezig natuurlijk.
 
Begrijpend Lezen is ook een vak. :)
Het zijn idd statistieken van auto's, maar daar start hij dan ook een topic over op motor-forum. Om te vragen of er statistieken beschikbaar zijn voor motoren. Domme vraag he? :z
:W

Na de statistieken duikt 'ie de vooroordelen in..... gebruik makend van de autostatistieken _O- ....
Hij zegt het zelf: ... weer even gebruik maken van de zwart-wit .....
 
Laatst bewerkt:
We zijn geen juristen en je bent toch slim genoeg om te begrijpen wat hij wilt weten? :z
 
Net (op m'n 38ste) rijbewijs gehaald, wil een (super)sport motor van zeg tussen de 4 en 6000 euro, maar welk merk?
Met automerken ben ik goed bekend; zwart/wit gesteld: Toyota blijft heel, Alfa's vallen uit elkaar en Bmw zit er tussen in.
Hoe zit dat met motoren:

1) Is er onderling kwaliteitsverschil tussen Honda, Yamaha, Kawa & Suzuki?
Zijn Japanners van zeg 2003 - 2005 beter dan Europeanen?
Is Ducati kwalitatief veel slechter? Is BMW zijn geld waard?
Staan er ergens op internet goede duurtest van gebruikte motoren?

Alsjeblieft niet gaan roepen "Ik heb een oude Moto Guzzi en die bleef altijd heel" (Citroën en Saab-rijders zeggen ook altijd dat hun auto's het altijd doen |( ), verder graag reageren!

2) Hoe zit het met kilometerstanden?
Weer ff een zwart/witte benzine auto-vergelijking: tot 100.000 probleemloos, tussen 100 en 200.000 komen de vervangingskosten, blijven rijden na 300.000 km is zeldzaam.
Is zo'n grove leidraad ook voor motoren te geven

Tot slot nog andere vraag: hoe sportief moet ik als newbie beginnen. Als ik een CBR 600 als voorbeeld neem: zal ik het verschil tussen een 'f' en een 'RR' direct voelen? En is een RR veel minder comfortabel.

Dank voor alle input,

paul

Ok, voor het geval dat TS nog niet is afgehaakt hier een inhoudelijke reactie: (in volgorde van vragen)

@1: nauwelijks; nee; nee; nee (imho); ongetwijfeld (google zelf)

@2: de meeste supersports draaien probleemloos 100.000 mits het onderhoud op tijd wordt gepleegd, interval voor groot onderhoud varieert maar is gemiddeld bij 24000 km nodig
 
Ducati is slecht, Honda blijft heel, BMW is voor oude lullen, met een Harley ben je een crimineel. Zoiets?

Met automerken ben je goed bekend... Laat me niet lachen. Alfa's vallen uit elkaar, wat een onzin. Denk je dat ze daar geen boutje vast kunnen draaien met het juiste moment? BMW zit er tussenin, vallen dan alleen de boutjes kleiner dan M10 eruit? Of alle boutjes aan de linkerkant van de auto? Je komt erg simpel over.
:^



Heb toevallig een 156 met 190.000 op de teller, OP LPG. Ding geeft geen klap verkeerd, er rammelt niks los, trilt niks en alle electronica werkt als een tierelier.

Wat ik bedoel: TS gebruikt volgens mij statistieken van de jaren 80, klopte toen aardig. Tegenwoordig zijn er praktisch geen flut-auto's meer, afgezien van wat rariteiten misschien. Zelfde geldt voor motoren. Onderhoud is werkelijk alles. Daarnaast kun je altijd pech hebben (maandagochtend/vrijdagmiddag modelltje) maar dat is erg zeldzaam. Ga vooral voor wat je aanspreekt, ook na een proefrit. Technisch zou ik me, zeker als de geschiedenis goed is, niet te veel zorgen maken.

Bij een motor kun je over het algemeen stellen (hou jij van) dan onder de 50.000km geen enkel probleem is, tussen de 50 en 100.000 onderhoudsgevoelig is en daarboven het zaakje wat zeldzamer wordt, wat niet betekend dat die motoren per definitie afgeschreven zijn. Kunnen ze met goed onderhoud prima hebben, maar ze zijn gewoon zeldzamer omdat weinig motoren zo ver 'op' gereden worden.
 
:9 Er zijn zat hele mooie BMW R1100Sjes te koop, ingeruild door ouderejongeren
die of naar de 1200s of de HPsport zijn overgestapt, deze jongens hebben nog
wat geld te makken. Maar veel stappen over op de RT of GS omdat de spiertjes
het sportievere S gebeuren niet meer aan kunnen. Dus deze Sjes hebben over het
algemeen genomen nog niet zoveel Km achter de kiezen als over het algemeen
over andere BMW's gedacht wordt. Zelf heb ik het super naar mijn zin op de 1200s
na 5 jaar met plezier op de 1100s te hebben gereden, en als je het spul op tijd en
goed onderhoud kan je er jaren lol mee beleven. *O*
 
Rij jij in je auto met het idee 'mijn airbags vangen alle problemen wel op'? ;)

Ik niet nee. Het was dan ook geen harde bewering, maar meer iets om over na te denken. Ik ken ze trouwens wel die zonder gordel rijden "omdat de airbags het wel opvangen". Wel OT.
 
Ik niet nee. Het was dan ook geen harde bewering, maar meer iets om over na te denken. Ik ken ze trouwens wel die zonder gordel rijden "omdat de airbags het wel opvangen". Wel OT.

Ze willen zo weinig mogelijk meemaken van het ongeluk en dus kiezen ze ervoor om een flinke klap in het smoel te krijgen wat zorgt voor een goeie KO. :P
 
We zijn geen juristen en je bent toch slim genoeg om te begrijpen wat hij wilt weten? :z
Hoe weet jij dat nou of ik geen jurist ben :? :+ ....

Hoe dan ook.... laten we alle vooroordelen t.o.v. alle merken (die ook in de motorwereld bestaan) hier even opnieuw bespreken. En TS helpt daaraan alvast mee door in de OP te beginnen. Dat is hetgeen waar ik op (re)ageer.

Maar goed... laat ik de verstandigste zijn: Zoeken
 
Terug
Bovenaan Onderaan