kwaliteit per merk?

paul g

Rookie
29 nov 2009
5
0
Net (op m'n 38ste) rijbewijs gehaald, wil een (super)sport motor van zeg tussen de 4 en 6000 euro, maar welk merk?
Met automerken ben ik goed bekend; zwart/wit gesteld: Toyota blijft heel, Alfa's vallen uit elkaar en Bmw zit er tussen in.
Hoe zit dat met motoren:

1) Is er onderling kwaliteitsverschil tussen Honda, Yamaha, Kawa & Suzuki?
Zijn Japanners van zeg 2003 - 2005 beter dan Europeanen?
Is Ducati kwalitatief veel slechter? Is BMW zijn geld waard?
Staan er ergens op internet goede duurtest van gebruikte motoren?

Alsjeblieft niet gaan roepen "Ik heb een oude Moto Guzzi en die bleef altijd heel" (Citroën en Saab-rijders zeggen ook altijd dat hun auto's het altijd doen |( ), verder graag reageren!

2) Hoe zit het met kilometerstanden?
Weer ff een zwart/witte benzine auto-vergelijking: tot 100.000 probleemloos, tussen 100 en 200.000 komen de vervangingskosten, blijven rijden na 300.000 km is zeldzaam.
Is zo'n grove leidraad ook voor motoren te geven

Tot slot nog andere vraag: hoe sportief moet ik als newbie beginnen. Als ik een CBR 600 als voorbeeld neem: zal ik het verschil tussen een 'f' en een 'RR' direct voelen? En is een RR veel minder comfortabel.

Dank voor alle input,

paul
 
Jee.... ik zou zeggen: gooi alle vooroordelen eens overboord en stel de vraag dan nog eens |( .

Edit: even nuanceren..... ga proefrijden.

En stel eens een aantal criteria op waaraan de motor moet voldoen (ergonomie, vermogen, cardan of ketting, ABS etc. ). En wat is het gebruik: mooi weer rijder, woonwerkverkeer, toertochten of een uurtje proberen je rbw te houden.
 
Laatst bewerkt:
Zijn geen vooroordelen Texan, zijn oordelen van de reparatie- en onderhoudsstatistieken die -voor auto's- al decennia door de ANWB en de Duitse Dekra worden bijgehouden. Precies wat ik zoek voor motoren.

Heb jij toevallig een Saab? :)

Verder:
doel is: een uurtje m'n m'n rijbewijs proberen te behouden en lange vakantie ritten

Cardan of ketting? Weet ik veel, ben een newbie!
 
Laatst bewerkt:
koop een yamaha r6, die zijn onverwoestbaar (vergeet niet na 300.000 ff een kleine beurt te geven)

dit geld overigens wel alleen voor de zwarte modellen
 
Ik zou er niet eens aan beginnen als ik jou was, je vergelijkt auto,s met motoren.



Oh ja ik heb een Moto Guzzi die het al 7700km goed doet, ik heb ook Honda,s Suzuki,s een Yamaha,s en een Jawa gehad. Ze kunnen allemaal wel eens stuk gaan is mijn ervaring. ;)
 
Zijn geen vooroordelen Texan, zijn oordelen van de reparatie- en onderhoudsstatistieken die -voor auto's- al decennia door de ANWB en de Duitse Dekra worden bijgehouden. Precies wat ik zoek voor motoren.

Heb jij toevallig een Saab? :)
Nee, ik heb geen Saab, geen Toyota en geen Alfa. En het gaat hier om motoren, niet om auto's (tip: MOTOR-forum).

Maar vertel eens: jij bent pas op je 38ste gaan motorrijden omdat je vroeger zeker wist dat jij je dood zou rijden op een motor :?
 
Ik zou er niet eens aan beginnen als ik jou was, je vergelijkt auto,s met motoren.

Waarom niet; Toyota maakt ook hele goeie naaimachine's (echt waar!)
 
:+

(of misschien gelukkig maar ;) ).

:? Als je kijkt hoe het gifgroene EVO blok bezig is ons midlife crisis systeem te
ondermijnen, ligt er voor Toyota met zijn hybride geneuzel misschien een gouden
toekomst te wachten. :] :r
 
Ik weet dat het regent enzo, en ja daar baal ik ook van, maar zou iemand alsjeblieft een inhoudelijke reactie kunnen geven?
 
Maak eerst maar eens een keuze over welke je mooi vind. Als je dan een model op
het oog hebt dan kun je je verdiepen in de vragen die je hebt. Alle informatie kun je dan vragen in de topics hier. Ieder type motor heeft bijna wel z'n eigen topic.
Mijn mening is dat er tegenwoordig geen rommel meer wordt gemaakt.
 
Begin nooit aan een Duc, die roesten al in de folder, rammelen uit elkaar, staan meer bij de dealer dan dat je erop kunt rijden, zuipen enorm veel, en het onderhoud kost 1000 euro per 5000 kilometer.
:+
 
Wat een geweldige reacties weer.
Het zijn gewoonweg statistieken die topicstarter opleest.
Dus het zijn geen vooroordelen, maar feiten. :)
En natuurlijk kan je het een beetje minder treffen met een maandagochtendexemplaar, aangezien het een kansberekening blijft.

Om inhoudelijk op de vraag in te gaan;
Alle japanse motoren zijn tegenwoordig zover uitontwikkelt, dat bijna alleen de onderhoud en gebruik bepalend is. Al zijn er natuurlijk wel kenmerken, zoals Honda die na 20 jaar nog steeds de nokkenasketting niet degelijk kan spannen, Honda die wel eens elektronicaproblemen heeft, Yamaha die problemen heeft met versnellingsbakken, italiaanse motoren die design voor degelijkheid zetten, Aprillia lange levertijden heeft voor onderdelen, enz...

Dus er zijn wel degelijk verschillen, echter koop je een motor niet alleen met die reden.
Een motor koop je met je gevoel en dan neem je eventuele risico's erbij. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat het regent enzo, en ja daar baal ik ook van, maar zou iemand alsjeblieft een inhoudelijke reactie kunnen geven?
Álle merken hebben hun tops/flops. Yamaha met de schakelvorkjes/bakken/scheuren in de cilinderwand, Honda met de kettingspanners/spanningsregelaars, Aprilia met het ontwerpfoutje in het linksysteem en de doorgebrande stekkertjes, Soes met bladiebla etc.

Een goed onderhouden ducati draait net zo makkelijk een ton als dat een goed onderhouden yamaha dat zou doen. En natuurlijk zitten er kleine verschillen in afwerking van de fietsen. Maar een motor staat en/of valt met onderhoud. Dat komt allemaal nog net wat krapper dan bij de 4-wielers.

Kortom, kies wat je wil rijden, en zoek er een op met een goede onderhoudshistorie/liefhebbende ex-baasjes. En genieten maar :W
 
Wat wil je hebben? Een 2-cilinder of een 4 pitter. Ook 3 cilinder is nog een oplossing.
Voor jou budget kun je altijd een mooie motor kopen. De kwaliteits verschillen onder de merken valt reuze mee.

Honda staat wel bekend om zijn degelijkheid maar heeft een braaf imago.
Yamaha is ook betrouwbaar
Kawasaki ook reuze goed, heeft wat meer het ninja gehalte ;)
Ducati is niet meer stucgaatie, zijn tegenwoordig ook betrouwbaar en veel karakter.
Triumph ook goed met hun 3 cilinders zijn ze uniek. Koppel van de 2 cilinder en pk's van een 4cilinder.
Suzuki ook goed en betrouwbaar. Verder weinig op aan te merken.
 
Ik weet dat het regent enzo, en ja daar baal ik ook van, maar zou iemand alsjeblieft een inhoudelijke reactie kunnen geven?

:o Sorry hoor!

Of het nou regent of niet, je moet er altijd lol in blijven houden!

Vraag je eerst maar eens af hoe en waar wil ik rijden, zonder ervaring op een R1

knallen lijkt mij geen optie :Y
 
dat koppel trek ik in twijfel.... maar iig de beleving van een 4-pitter :X

maar daar zullen de meningen over verdeeld zijn ;)

Waarom denk je dat ik een 2-cil rijd...? Dikke klappen en veel karakter.
Hoe moet ik het anders uitleggen aan zo'n groentje :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan