Kwaliteit van jeans, CE level AAA/AA/A nergens zichtbaar

BartElektrisch

Die hard MF'er
Donateur
19 mrt 2020
545
558
Zojuist zat ik een stuk te lezen over de kwaliteit van motorkleding Link
Daar heeft men het er over dat kleding een level heeft, en dat protectoren ook een level hebben.

Nou heb ik een spijkerbroek van John Doe, met kevlar, gekocht bij MKC in Utrecht vorig jaar. Meteen wat heup en knie protectoren er bij gekocht. Maar in die broek is nergens te vinden welke kwaliteit het heeft, behalve met grote letters ”CE”.

Hoe zit dat nou met die AAA t/m A levels, en waarom kan ik nergens op webshops daarop selecteren of filteren?
 
Volgens mij hebben jullie allebei een beetje gelijk, als ik zo op de site van MKC kijk. Als ik bij de jeans sorteer op nieuw, en ik kies John Doe, dan zie ik in de omschrijving inderdaad AA of AAA. De rest van de merken (Richa, Alpinestars, Rev'it) zegt gewoon CE. En je kunt er ook (nog) niet op filteren.

Dus je kunt ze al wel kopen, maar je moet goed zoeken. In eerste instantie lijkt het alsof er een behoorlijk prijsverschil in zit: 260 euro voor een AAA jeans van John Doe, tegen 144 euro voor Rev'it. Maar als ik bijvoorbeeld kijk wat ik begin 2020 voor John Doe betaalde, dan was dat 250 euro. En toen moest ik de protectoren er nog los bij kopen, terwijl die bij de nieuwe AAA versie er al in zitten.
 
Nee, er is naar mijn weten geen level 1 of 2. Het is als volgt: er is 1 norm: (Edit: zie onder) EN17092-2: 2020
Die schrijft voor dat de CE-certificering: C t/m AAA kan zijn. Ik heb nog maar 1 merk gezien, het Duitse merk John Doe, en die heeft AA of AAA voor hun jeans. Er loopt een aanbieding voor een AAA tot vrijdag bij BikerOutfit in Amsterdam, verreweg de beste aanbieding die ik tot nu toe zie:
https://www.bikeroutfit.nl/nl/john-doe-pioneer-mono-light-blue.htmlEr is verder nog een donkerblauwe en een zwarte van dat merk.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist zat ik een stuk te lezen over de kwaliteit van motorkleding Link
Daar heeft men het er over dat kleding een level heeft, en dat protectoren ook een level hebben.

Nou heb ik een spijkerbroek van John Doe, met kevlar, gekocht bij MKC in Utrecht vorig jaar. Meteen wat heup en knie protectoren er bij gekocht. Maar in die broek is nergens te vinden welke kwaliteit het heeft, behalve met grote letters ”CE”.

Hoe zit dat nou met die AAA t/m A levels, en waarom kan ik nergens op webshops daarop selecteren of filteren?
De harde protectie heeft een keurmerk met level 1 of 2 afhankelijk van de klap absorberende werking. Het AAA - C keurmerk kun je vinden in de broek zelf en zegt iets over het totaal plaatje van het kledingstuk. Vaak bij het kaartje waar wasvoorschriften of productieinfo bij hangen als label aan de binnenkant. Dit keurmerk wordt nog niet super lang actief gebruikt, dus nog niet alle kleding heeft het 😉 De John Doe monolayer is een van de weinige jeans met AAA
 
Aha daar slaat die level 1/2 dus op... helder.

Nou, dat "nog niet alle kleding heeft het" is een understatement, online zie ik niks behalve John Doe. Of de webshops hebben nog niet hun omschrijvingen bijgewerkt, dat kan ook.
 
Het zegt trouwens niks over kwaliteit, maar hoe schuur bestendig iets is. Dus hoeveel seconden het het uithoudt bij welke snelheid in een schuifpartij.
Kan in theorie best zijn dat een AAA binnen een jaar van ellende uit elkaar valt, maar bij nieuw verkoop wel een hoge slijtvastheid heeft.
 
@_wings_ Het is de beste uitleg die ik tot nu toe ben tegengekomen, maar het gekke is, Rev'it gaat maximaal tot AA. Wellicht heeft dat te maken met de betaalbaarheid.
 
@_wings_ Het is de beste uitleg die ik tot nu toe ben tegengekomen, maar het gekke is, Rev'it gaat maximaal tot AA. Wellicht heeft dat te maken met de betaalbaarheid.

Heeft ook te maken met een stuk comfort, warmestuwing etc. Die normering (EN 17092) die hier over gaat is nog vrij recent en niet iedere partij voldoet hier al aan. Daarbij is veel motorkleding A of AA inderdaad.
 
@_wings_ Het is de beste uitleg die ik tot nu toe ben tegengekomen, maar het gekke is, Rev'it gaat maximaal tot AA. Wellicht heeft dat te maken met de betaalbaarheid.
Ik denk dat het inderdaad te maken heeft met comfort. Vooral bij jeans ga je heel snel vrij dik moeten. Dan stap je uit het gebied waar men die jeans voor gebruikt en verkoop je na de eerste lichting niks meer.

Edit: Revit is geen prijsvecht merk, voor het beetje extra wat een laagje meer kost hoeven ze het niet te laten.
Wat ik een beetje proef uit jouw verhaal is dat je maximale veiligheid wil van iets dat eigenlijk z'n vorm en toepassing tegen heeft daarvoor.
Ga je puur voor de looks dan kun je prima een dikke "jeans" pakken. Als je hem ook gebruikt om lekker mee de stad in te gaan, voor op t werk etc dan heb je gewoon nog meer een zweet ding dan een textielen broek en ben je m snel zat.
 
Laatst bewerkt:
In de verdediging voor Revit. Die hebben super fijne softe protectoren voor knieën en heupen. Zie en voel je veel minder dan bij de andere merken.

In verschillende pakken gecrashtest en dat waren nooit de pijnpunten :9
 
Rev'it gaat komend seizoen (2022) een verandering doorvoeren in de jeans collectie. Waarschijnlijk heeft dat te maken met deze certificering, dus mocht een nieuwe jeans geen haast hebben zou ik daar zeker even op wachten 😁
 
Voor de geïnteresseerden; de nieuwe collectie van Rev'it staat online op MKCMoto inclusief de bijbehorende A/AA/AAA certificering in de omschrijving😁 De meeste jeans broeken zijn nu AA en de Rev'it Reed is AAA
 
Terug
Bovenaan Onderaan