'Kwaliteit' van 'Motor' test..

Ab-Vollegaas

Die hard MF'er
3 jun 2001
718
0
Hi,


Het blad motor, je krijgt er automatisch een aantal per jaar als je KNMV lid bent, bevat altijd wel een testje of wat. Nu had ik af en toe al wel eens een vraagteken bij wat er geschreven werd, maar onlangs toch wel een aparte 'ervaring' meegemaakt:

Een 'Motor' lezer (niet ik dus) had commentaar op een test van hen waarin een Buell XB12R voorkwam. Volgens 'Motor' stuurt en remt zo'n motor niet. De lezer was het daar niet mee eens en stuurde en brief. Die werd geplaatst, maar voet bij stuk door 'Motor': de XB was niet veel soeps.

Mijn eigen favoriete motorblad is de Performace Bikes uit de UK. Toens ik onlangs wat vering settings opvroeg bij hun chef-test (Mike Armitage) kreeg ik deze reponse:

//begin quote:

Hi,

I understand you want to know how to set up your Buell. When I had an XB9R Firebolt on long-term test in 2002, the only change I made was to increase rear preload slightly to make the steering even quicker and help the bike hold a tight line. As mileage increased and the suspension softened slightly, a little extra rebound and compression was added at the front and rear, along with the smallest amount of extra rear preload. And that was it! It was like a missile down twistey roads, and when we did an end of year track day on the lovely curves of Donington Park the only people that came by were Ronnie Smith on a Blade Superbike and Bruce Dunn on his TZ250 race bike. Simon's tuned Hayabusa was left as a dot in the mirrors.

Hope this helps.

Mike
PB

// einde quote

Maw: die knakkers van Motor kunnen dus echt niet testen; Mike snelste ronden tijden op diverse circuits liggen namewlijk behoorlijk aan de snelle kant.... :)

I rest my case !
 
Bij de introductie van de Triumph Daytona 600 nam de SS600 rijder van Triumph/Valmoto een aantal (Britse) journalisten achterop, op een volkomen standaard versie waar alleen de slijtbouten van onderuit gedraaid waren. Gevolg: sommige journalisten gingen harder rond dan dat ze in hun eentje gingen. |( |(
( maar achter hun tekstverwerker zijn ze toch snel joh :r :r
 
:)

Klopt, dat soort mannen zitten er inderdaad tussen (ook in NL bij de 'vak'/motor-bladen)...

Lijkt me echt wel kicken om eens bij zo'n figuur achterop te gaan (of bij Randy Mamola op z'n 2 zitter racer :} ) dat zal in mijn geval zeker ook sneller gaan dan alleen !
 
"...waarin een Buell XB12R voorkwam."

"When I had an XB9R Firebolt..."

Dit gaat niet over het zelfde type motor :? En die vergelijk jij met elkaar :? Een 1000cc met een 1200cc :? Appels met peren :?
 
het zijn 2 testen ! Eerst was de XB9 op de markt (die hij heeft getest) en daarna kwam de XB12 op de markt die ook getest is. Uit die laatste test (in vergelijking met 749R, ZX10, gsxr600 etc kwam de XB12R er uit als snelste in de bochten (altijd leuk) :)

De XB12 en XB9 zijn rijwieltechnisch gelijke motoren !
 
De nederlandse bladen hebben sterke persoonlijke voorkeuren, honda's b.v. komen er bijna altijd perfekt uit (ook al stuurden ze in het verleden als een pakkie kauwgum).
Zal wel niets te maken met "proefrijden" op nieuwe motoren in exotische oorden.
 
De nederlandse bladen hebben sterke persoonlijke voorkeuren, honda's b.v. komen er bijna altijd perfekt uit (ook al stuurden ze in het verleden als een pakkie kauwgum).
Zal wel niets te maken met "proefrijden" op nieuwe motoren in exotische oorden.

Lees de test van de vier 1000cc supersports op motorfreaks maar eens, dan zul je wel tot een andere conclusie komen. Daar doet de Honda het niet zo best.

Maar wellicht dat motorfreaks de positieve uitzondering op de regel is.

Ben zelf altijd geabbonneerd geweest op moto73, heb dat maar opgezegd omdat ze veel te 'commercieel' werden. De motoren van adverteerders waren altijd goed :(
 
In de UK komt de Blade altijd goed uit de test, in NL is er altijd alleen maar commentaar op, ook al lekker verklaarbaar... :?

Het heeft 1 voordeel: omdat de testen zo slecht zijn, moet je alle motoren zelf maar vergelijken middels een proefrit :)
 
De nederlandse bladen hebben sterke persoonlijke voorkeuren, honda's b.v. komen er bijna altijd perfekt uit (ook al stuurden ze in het verleden als een pakkie kauwgum).
Zal wel niets te maken met "proefrijden" op nieuwe motoren in exotische oorden.
Geef eens wat concrete voorbeelden dan, want zowel de Fireblade als de CBR600RR komen bij "MOTOR" en "MOTO 73" niet zo heel goed uit de vergelijkingstesten.
 
Geef eens wat concrete voorbeelden dan, want zowel de Fireblade als de CBR600RR komen bij "MOTOR" en "MOTO 73" niet zo heel goed uit de vergelijkingstesten.

Na jaren nederlandse bladen te hebben gelezen (Moto'73, Motor) kreeg ik steeds meer het gevoel dat ik reclame folders van vooral Honda las.
Lees nu vooral Motorrad en PS, veel meer (objectieve) info, goede Tune-Up artikelen (worden voor een specifieke motor allerlei zaken zoals banden, vering, uitlaten, remblokken etc. getest).

Blijkbaar zijn de nederlandse bladen dan toch wat minder Honda-minded geworden, ik dacht me te herinneren dat de voorlaatste FireBlade ook weer de hemel in werd geschreven in Nederlandse bladen, terwijl in Motorrad vooral werd geschreven over de levensgevaarlijke Kick-Back verschijnselen bij constante snelheden op een (slecht) stuk Autobahn.
Concrete voorbeelden heb ik verder niet, ik lees nauwelijks nog Nederlandse bladen, terwijl testen van Supersport's me zo wie zo al weinig interesseren en die dan meestal oversla.
 
Volgens mij spoor je niet als je zegt dat een Firebolt slecht stuurt.
Ik rijdt RGV en die staat toch te boek als een scherp en snel sturende fiets:
Firebolt
wielbasis: 1320
balhoodhoek: 21
naloop: 84
RGV
wielbasis: 1330
balhoodhoek: 25
naloop: 94
(ik heb hier even gebruik gemaakt van het laatste model RGV)
Enig verschil is natuurlijk de afstelling van het geheel, en dat Buell natuurlijk uit patriotische overwegingen genoegen neemt met een compleet verkeerd blok }) (kom maar, kom maar!).
Toch blijven de gegevens hierboven super scherp. Wat ik me kan voorstellen is dat je altijd harder rijdt dan je denkt (geen jankend, maar roffelend/grommend blok onder je) wat ook voorkomt bij Ducati's.
Ik heb trouwens nog wel andere reviews uit Engelse en Nederlandse bladen liggen die wat het stuurgedrag betreft veel positiever zijn.

Nog wat, WAAROM heeft Buell voor een chopperblok gekozen? (wil het gewoon weten, wil geen discussie op gang brengen wat wel of niet mooi is)
 
Het blok is origineel van een Sportser 1200, maar toch wel wat aangepast voor gebruik in de buell. Erik Buell vindt dat het hebben van een breed hoog koppel belangrijker dan veel pk's. Pk's krijg je door veel toeren te maken. In dat licht bezien heb je geen korte slag motor nodig.

Het motorblok voldoet uitstekend waar het voor is bedoelt; de topsnelheid is met 220 niet superhoog, maar de motor is bedoelt voor op de straat niet een race-replika, en dan is 220 prima (tot 180 accellereerd de XB12 prima door (de XB9 loopt goed door tot rond de 150) want je komt niet vaak boven de 160 op binnenwegen normaliter :)

Voordeel van de lange slag motor is dat je heel weinig hoeft te schakelen !
Je kunt je dus helemaal richten op het nemen van bochten ipv te hoeven denken aan wel of niet te hoeven schakelen etc.

Samengevat: een Buell gaat niet zo hard als een ZX10 oid over een circuit, maar je kunt er op binnenwegen prima mee door-'jassen'. Ook op een circuit kun je er prima mee rijden, maar dan zul je niet de snelste zijn. Maar aangezien de meeste circuitrijders niet 'Rossi' heten hangt het daar toch vooral af van je rij-talent en dus kun je als je goed kunt rijden ook met een XB12R best leuk meedoen !
(op korte circuits, met veel bochten zijn de verschillen met de pk monsters een stuk kleiner natuurlijk; sachsenring bijvoorbeeld...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan