Kwasaki ZX6R klepspeling te krap i.p.v. te ruim?

JulesCBF

Rookie
16 jan 2013
21
0
Dag heren en dames,

Bij het stellen van de kleppen van mijn motor, een Kawasaki ZX6R ' 98, loop ik tegen wat merkwaardigs aan.
Deze motor is gekocht zo'n 25k km geleden, dit was dan ook de reden dat ik het eens nodig vond om de klepspeling te checken omdat de vorige eigenaar mij niet kon vertellen wanneer dit voor het laatste was gebeurd.

Onderstaand is het resultaat van het meten van de klepspeling.
Hierbij heb ik #1 TDC aangehouden en alle kleppen van 1 + uitlaat van 2 en inlaat van 3 gemeten.
Dit is herhaald voor #TDC voor de resterende kleppen.

Waar ik mee zit is dat een deel binnen specs valt (prima), de kleppen die niet binnen specs vallen (vrijwel alle kleppen van de uitlaat zijde) zijn te 'krap' in plaats van te ruim als ik van de documentatie (ZX600G) uit ga. De standaard klepspeling range is volgens het handboek nml:
EX: 0.22 ~ 0.31 mm
IN: 0.11 ~ 0.19 mm

Graag zou ik het volgende willen weten.
- Had ik dit moeten merken tijdens het rijden van mijn 25k km?
- Is er iets wat ik fout heb kunnen doen tijdens mijn meting waardoor ik zulke gekke resultaten krijg?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Klepspeling_ZX6R.jpg
 
Dag heren en dames,

Bij het stellen van de kleppen van mijn motor, een Kawasaki ZX6R ' 98, loop ik tegen wat merkwaardigs aan.
Deze motor is gekocht zo'n 25k km geleden, dit was dan ook de reden dat ik het eens nodig vond om de klepspeling te checken omdat de vorige eigenaar mij niet kon vertellen wanneer dit voor het laatste was gebeurd.

Onderstaand is het resultaat van het meten van de klepspeling.
Hierbij heb ik #1 TDC aangehouden en alle kleppen van 1 + uitlaat van 2 en inlaat van 3 gemeten.
Dit is herhaald voor #TDC voor de resterende kleppen.

Waar ik mee zit is dat een deel binnen specs valt (prima), de kleppen die niet binnen specs vallen (vrijwel alle kleppen van de uitlaat zijde) zijn te 'krap' in plaats van te ruim als ik van de documentatie (ZX600G) uit ga. De standaard klepspeling range is volgens het handboek nml:
EX: 0.22 ~ 0.31 mm
IN: 0.11 ~ 0.19 mm

Graag zou ik het volgende willen weten.
- Had ik dit moeten merken tijdens het rijden van mijn 25k km?
- Is er iets wat ik fout heb kunnen doen tijdens mijn meting waardoor ik zulke gekke resultaten krijg?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Bekijk bijlage 1482555
Ik denk niet dat je het meteen merkt met rijden.

Resultaten vind ik op zich niet gek. We weten natuurlijk niet hoe goed er gemeten is. Maar dit resultaat geeft niet direct aanleiding om te twijfelen aan meting.

Zet ze meteen allemaal goed en gelijk. In t midden vd voorgeschreven bandbreedte

Enne, netjes dat je meteen dit klusje doet :t

Als je klaar bent: carbs synchroniseren.
 
Top, thanks allemaal voor de antwoorden!
De twijfel begon met name omdat de klepspeling / shim lijst uit het handboek zó veel meer 'opties' bied waarbij de klepspeling groter is in vergelijking tot kleiner.
Eigenlijk slaat die redenatie nergens op omdat de klepspeling vrij dicht bij 0 zit, en een klepspeling lager dan 0 is niet mogelijk :')
 
Ik denk niet dat je het meteen merkt met rijden.

Resultaten vind ik op zich niet gek. We weten natuurlijk niet hoe goed er gemeten is. Maar dit resultaat geeft niet direct aanleiding om te twijfelen aan meting.

Zet ze meteen allemaal goed en gelijk. In t midden vd voorgeschreven bandbreedte

Enne, netjes dat je meteen dit klusje doet :t

Als je klaar bent: carbs synchroniseren.

Carbs heb ik laatst al synchroon gesteld met zo'n carb sync pro geval. Zal dit naderhand nog even doen zodat de perfectionist in mij content is :t
 
Klepspeling kleiner dan 0 kan ook . bij dieselmotoren vaak gezien bij motoren nog niet.

Bij erg krappe speling of geen speling kan je startproblemen verwachten, en steeds slechter aanslaan van je motor.

Jep, de 1.9 diesel die o.a. in de oude Berlingo/Partner liggen hadden hier vaak last van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan