Kwastert aan de TRX 850!

kwastert

Forti Nihil Difficilius
10 feb 2005
10.792
3.272
Achterhoek
Nou, de kogel is al even door de kerk! Er gaat een nieuw zijspan komen! Na bijna 10 jaar flink aan het verbouwen te zijn geweest met de XJ gaat er nu een nieuw span op de wielen gezet worden, een TRX-span. Da's een zeldzaamheid; mij is één ander TRX span bekend welke door Stern opgbouwd is.

Ik heb voor de TRX gekozen omdat mijn hart nog altijd wel een beetje bij de dikke éénpitter SRX600 ligt, maar daar krijg je een span niet fatsoenlijk mee van de plaats.
Ik verwacht van de TRX toch wel dezelfde soort (motor)beleving dan van de SRX, en daarbij vindt ik het gewoon een prachtige motorfiets! De eenvoud en de strakheid van de lijnen, geen poespas. Het is een licht fietsje, en dat vindt ik mooi. Ik wil een licht span bouwen, geen lompe driewieler met het "nothing beats cubic inches" verhaal. Ja ik ben helemaal tevreden met de TRX. Ik denk dat er in eerste instantie niks aan het uiterlijk van de TRX veranderd wordt. Al weet je het bij mij natuurlijk nooit :+

Nog altijd spijt van dat ik 'm verkocht heb. (maarja, het was het begin van het zijspan budget ;) )
full
 
Toen de keuze eenmaal definitief was, moest er natuurlijk gespeurd worden naar een TRX. En dan kom je als snel bij HPS motoren in Hoornsterzwaag terecht. Pieter mag je wel dè TRX-TDM specialist noemen. Dus maar eens kontakt gezocht met Pieter en zijn antwoord op mijn verhaal was duidelijk. Ik heb wel wat staan, kom maar een keertje langs!

Ik zocht eigenlijk een strak frame, de voor- en achterkant wordt toch aangepast. In eerste instantie is het de bedoeling dat de TRX voorzien wordt van m'n eigen RX1 span. De XJ gaat dan dus uit elkaar, of ik moet voor die tijd een fijn bod krijgen, dan wijzigen we de plannen. Aan de voorzijde komt de 3States naafbesturing die ondertussen zachtjes aan in productie is. En aan de achterkant komt er in een later stadium een 3States achterbrug, waar de HoofdOntwerper nog druk mee aan het uitvogelen is.

Maar eerst moest er dus een TRX komen. Ik op een vrijdag namiddag naar HPS. Kennis gemaakt met Pieter, en dan valt het al snel op dat Pieter toch wel een echte Liefhebber is. Jawel, een Liefhebber met hoofdletter L. En een kenner ook, volgens mij kent hij elk onderdeelnummer uit z'n hoofd. ;) Daar ga ik nog veel gemak van hebben O-) .

Na even rondgekeken te hebben tussen de TRX-en was er eigenlijk keuze uit 3 motoren. Eén met 55k op de teller, een met 88k en een met 103k. De 55k zag er niet erg strak uit, best wel flink gebruikt. Daarbij had er door lekke vlotters benzine in het carter gestaan. Hm.

De 88k machine had een top-end revisie gehad. Deze machine was op de testbank geweest en daar had de koppakking een opdonder gekregen door onvoldoende koeling. En omdat Een TRX zoals een echte Yamaha betaamt best wel een slok olie kan lusten, was deze opgeboord, van nieuwe zuigerveren en klepseals voorzien. Maar, daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Dus dan die met een ton op de teller ook maar even bekijken. Pieter begreep al snel dat ik een ton wat aan de hoge kant vond. Maar hij overtuigde me dat het geen probleem was. En die machine zag er gewoon superstrak uit. En de eerste eigenaar had er 99K mee gereden. Nooit gesleuteld, wel veel gepoetst. De tweede eigenaar had 'm even tijdelijk gehad, tijdens revisie van z'n eigen TRX. Ik zou dus derde eigenaar worden. Geschiedenis bekend. Hmmmm. Denken. Kleur vind ik niet mooi. Hmmmm. Proefrijden. Hmmm. Het sleutelwerk voor ee topend revisie zou ik zelf ook wel kunnen. Is nog leuk werk ook. Hmmm. Kijken naar 55k, 88k en 103k. Denken. Knoop doorhakken! 103k wordt het!
full
 
Laatst bewerkt:
Dus het papierwerk in orde gemaakt, en inladen dat ding! Op naar z'n nieuwe thuisbasis midden in de pittoreske, lommerrijke Achterhoek!
full
 
Ik heb de TRX nu een week of drie in huis. Al een paar keer solo op gereden, dat is wel even wennen weer na 10 jaar zijspannen. Ik weet ook gelijk weer waarom ik zijspan ben gaan rijden, man wat zit je snel op hoogst illegale snelheden met een solo. En , wat stuurt zo'n TRX zeg! Zelfs op best wel redelijk versleten banden kijk je de TRX de bocht om!
 
Hier hebben we nog een plaatje bij thuiskomst. Al snel heb ik m even naast de XJ gezet.
full
 
Maar zoals eerder genoemd, veranderen moet! Dus daar zijn we snel mee begonnen. Wat ik geen gezicht vindt is dat stukkie skai dat een solozit voor moet stellen.
full
 
Ik heb het skai eraf gehaald, en het schuimplastic gelamineerd met epoxy en carbonweefsel. Daar zijn we de laatste tijd toch lekker mee in de weer en dan heb je dat O-)
full
 
Carbon is mooi spul, maar het ziet er nog niet uit als een strakke kont. Dus ik heb het carbon strak geplamuurd en zwart gespoten. Voor nu is het prima. Maar ik denk dat in toekomst er nog wel een andere zit op komt. Dat zijn eendelige race zitjes, waar dat duo ding niet opzit. Veeel strakker.

Hetis wel handig dat er onder dat duoding nog wel een ruim vak zit voor van alles en nog wat. Maar bij een zijpan heb je dat vak niet nodig. Ik denk dat het een prima plek is voor een Scott-Oiler of een Pro-oiler. Dat er een automatische ketting smeerder op komt is zeker. Die keuze voor welk systeem heb ik nog niet gemaakt.
full
 
Tweede wijziging is het uitlaatgeluid. De TRX is nog voorzien van de originele Yamaha E-Keur dempers. Niks mis met het E-keur stempel. Maar het geluid mag wel wat meer. Ik kreeg laatst van Pieter een tip welke in een paar uurtjes te fixen is. Met beperkte middelen en zonder budget! _O-

full
 
Ik had nog een paar bochten liggen van de XJ. En daar zaten ook nog wel twee rechte stukkies van 120mm lang tussen.

full
 
Laatst bewerkt:
Even een stukkie ijzer aan de eindpijp gelast, en na een paar ferme klappen met de hamer komt er dat dit tevoorschijn.
full
 
Omdat de nieuwe pijp korter is bljft dit gat in de laatste demperkamer open. En da's de truc!
full
 
En gemonteerd ziet het er dan zo uit. Rechts is klaar, links moet nog! (ondertussen wel klaar natuurlijk)
full


Edit: foute foto, hier zijn ze beide klaar
 
Laatst bewerkt:
Morgen proefrit!

Verder was er nog een probleem. Een TRX heeft nog gewoon een mechanische teller met een kabel en een opnemer in het voorwiel. En dat gaat niet werken bij de eenzijdige naafbesturing die er in komt. En ook zit je altijd met de teller afwijking door het monteren van andere wielen. Bij de XJ heb ik dat opgelost door een Koso RX1N te plaatsen.

full
 
Laatst bewerkt:
Die RX1N is altijd prima bevallen. Veel functies, duidelijk, goed instelbaar. Kortom een prima ding. Alleen, de toerenteller gaat tot 15k rpm, en da's geen gezicht op een twin die maar tot 8k mag. en daarbij, het originele cockpitje van een TRX is ook helemaal niet lelijk. (al ontbreekt er wel een tijdklokje)

full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het opgelost door een Koso DL-03 te monteren. Da's een mooi tellertje vindt ik. Snelheid, totaal afstand en dagtellers heb ik in gebruik. Tijdklokje en voltmeter heb ik ook aangeskoten. Alle controlelampjes , benzine meter en toerenteller zitten er wel op maar heb ik niet aangesloten. En het mooie bij Koso is dat je deze dat ook niet te zien krijgt bij gebruikt. Alleen bij de zelftest en het instelmenu komen ze tevoorschijn!
full
 
Dit heb je alvast weer even heel mooi gefixed kwastert!

Klinkt het ook goed nu? Tijd voor een filmpje zeg ik!

Die teller staat wel heel sjiek er zo naast.

Niet te stoppen alweer
 
Je hebt je vrije tijd weer goed besteed
Dit wordt een waardige opvolger van de XJ
Mooi gedaan met die dempers en dat tellertje is ook een heel mooie oplossing zo
 
Terug
Bovenaan Onderaan