Kwastert aan de TRX 850!

Bijna goed. Niet de ophanging maar t scharnierpunt van het link systeem.
De rechter bus komt straks in de subframe buis

IMG_20190306_0007492.jpg
 
Met name het linkje zelf heeft me nogal wat hoofdbrekens en een paar versies gekost. Maar zoals t er nu uit komt te zien ben ik er wel happy mee
IMG_20190303_1636417.jpg
 
Terwijl Ehe fijn met de TRX aan het verbouwen is, ben ik vast wat prefab onderdelen asn het maken. Ik had bij de XJ één achterrempomp, met twee klauwen. Ëén op het achterwiel en eennop het bakwiel. Simpel, maar het werkt. Alleen kun je de rembalans tussen bak en achterwiel niet verstellen.
Omdat de TRX met andere , betere remspullen uitgerust wordt dan de XJ, ben ik maar eens een bertje aan het pielen geslagen. En na een paar avonen is dit het resultaat

 
hoe kun je nu de balans verstellen?
Die strip die de 2 pompen bediend wordt nu vanuit het het midden verplaatst. Dat punt zou je toch dichter naar de linker of de rechter pomp willen verplaatsen om de balans aan te passen?
 
hoe kun je nu de balans verstellen?
Die strip die de 2 pompen bediend wordt nu vanuit het het midden verplaatst. Dat punt zou je toch dichter naar de linker of de rechter pomp willen verplaatsen om de balans aan te passen?
Het wippertje dat die strip indrukt, kan ik door middel van stelplaatjes uit het midden stellen. Zodat de druk meer naar één pomp gaat
IMG-20190322-WA0010.jpg
 
Beste Kwastert het lukt me niet om het te begrijpen. Om je uitleg te vergemakkelijken zal ik vertellen hoe ik er tegen aan kijk.
De strip zit met vier moeren strak op de plunjers is bevestigd, waardoor kantelen niet mogelijk is. N.m.m. zou die strip zwevend moeten zijn.
Wanneer het wippertje nu uit het midden wordt geplaatst komt er een onprettige zijdelingse belasting op de plunjers en gaan ze vreten zonder dat ze de kans krijgen om meer of minder diep te gaan t.o.v. de andere wat toch de bedoeling is.

Vertel me dat ik het verkeerd zie dan is mijn zondag hopelijk nog te redden. :+
 
Beste Kwastert het lukt me niet om het te begrijpen. Om je uitleg te vergemakkelijken zal ik vertellen hoe ik er tegen aan kijk.
De strip zit met vier moeren strak op de plunjers is bevestigd, waardoor kantelen niet mogelijk is. N.m.m. zou die strip zwevend moeten zijn.
Wanneer het wippertje nu uit het midden wordt geplaatst komt er een onprettige zijdelingse belasting op de plunjers en gaan ze vreten zonder dat ze de kans krijgen om meer of minder diep te gaan t.o.v. de andere wat toch de bedoeling is.

Vertel me dat ik het verkeerd zie dan is mijn zondag hopelijk nog te redden. :+
Die strip met die moeren zit niet strak. Ondertussen zijn de uiteinden van die strip zelfs afgerond. En de buitenste moeren vervallen waarschijnlijk en worden vervangen door een splitpennetje.
En wat vreten betreft: nu maken de plunjers een flinke slag. Maar als er olie in de pompen zit, is de slag niet zo groot. En de pennen die de pompen in gaan zijn aan het uiteinden voorzien van een bolletje. En die drukken weer in het kommetje wat aan de plunjer in de pomp zit. Dus scheefdrukken is niet erg. En verder zullen de pompen ongeveer de zelfde slag blijven maken. Het gaat niet om de slaglengte, maar om de drukverdeling.

Excuses voor de wat onduidelijke foto.

Edit: het plaatje zit niet aan de plunjers. De plaatjes zitten aan een los asje, welke in het pomphuis tegen de plunjer aanduwd.
 
Op een uitgedachte machine van 3States zou ik eerder voor een 1 pomp met een instelbare drukregelaar gaan zoals Makke die heeft gebruikt. Zo duur zijn die trouwens niet.

Lege bak, lage druk. Beladen geef je een paar draaien aan de knop en klaar.
 
Op een uitgedachte machine van 3States zou ik eerder voor een 1 pomp met een instelbare drukregelaar gaan zoals Makke die heeft gebruikt. Zo duur zijn die trouwens niet.

Lege bak, lage druk. Beladen geef je een paar draaien aan de knop en klaar.

Heb ik over gedacht. En ik weet wst ze kosten. Maar Slijptol heeft er mee gereden. Nadeel ervan is dat die dingen nogal olieverplaatsing nodig hebben. Als je dan twee klauwen op een pomp zet die voor één klauw ontworpen is en die regelaar komt er ook nog bij, dan krijg je een heel grote slag in het pedaal. Verder heb ik nog nooit de remdruk versteld. Volle bak, lege bak, mijn xj remt altijd rechtuit. Dus het idee is dat nadat de juiste afstelling er is, de verstelinrichting in principe vastgelast kan worden.

Dus zo als het meeste bij 3States, is ook hier zeker over nagedacht😇
 
Dat van verplaatsing zou kunnen, mijn span heeft een grotere pomp en 3 klauwen daarop, geen regeling maar gewoon veel kleiner klauwtje op bakwiel. Remt als auto rechtuit.

Maar je bent goed bezig, denkt erover na en dat is belangrijker toch? :)
 
Je zou het ook met kogelkopjes kunnen maken.
Is in auto sport gebruikelijk

Een kogelkop kost een tientje. Een gaffel, die ik hier gebruikt heb, circa €2. En origineel zit er ook gaffel aan de pomp.
Verder heb ik wel bekeken om een wipje met een stangetje en twee gaffels naar het knietje te laten lopen. Maar het klinkt hier al ingewikkeld, voegt niks nuttigs toe, vreet ruimte, is zwaarder en wat er niet opzit kan ook niet kapot. Dus afgekeurd!🤣
 
Beste Kwastert het lukt me niet om het te begrijpen. Om je uitleg te vergemakkelijken zal ik vertellen hoe ik er tegen aan kijk.
De strip zit met vier moeren strak op de plunjers is bevestigd, waardoor kantelen niet mogelijk is. N.m.m. zou die strip zwevend moeten zijn.
Wanneer het wippertje nu uit het midden wordt geplaatst komt er een onprettige zijdelingse belasting op de plunjers en gaan ze vreten zonder dat ze de kans krijgen om meer of minder diep te gaan t.o.v. de andere wat toch de bedoeling is.

Vertel me dat ik het verkeerd zie dan is mijn zondag hopelijk nog te redden. :+

ik denk dat je de plunjers zodanig moet afstellen dat ze op hetzelfde moment druk beginnen op te bouwen. De vrije slag gelijk zetten zeg maar.
Dat het wippertje uit het midden gaat dat zorgt er niet voor dat de belasting zijdelings wordt. Het zorgt er alleen maar voor dat de krachtverdeling anders wordt dan 50%/50%
 
ik denk dat je de plunjers zodanig moet afstellen dat ze op hetzelfde moment druk beginnen op te bouwen. De vrije slag gelijk zetten zeg maar.
Dat het wippertje uit het midden gaat dat zorgt er niet voor dat de belasting zijdelings wordt. Het zorgt er alleen maar voor dat de krachtverdeling anders wordt dan 50%/50%
Het is juist de bedoeling dat de krachtenverdeling anders wordt dan 50/50. Verkijk je niet op de foto waar de moeren 'aan' lijken te zitten. En door het wipje beginnen ze vanzelf gelijk druk op te bouwen. Het is gewoon eenvoudige mechanica. Kracht x arm.
 
ja ik weet dat dat juist de bedoeling is. Ik wilde alleen maar zeggen dat de zijdelingse belasting heel klein is omdat het moment van druk opbouwen heel dicht bij elkaar ligt. (neem ik aan) Maar ik denk dat wij gewoon hetzelfde bedoelen te zeggen, ongeveer :P
 
ik zie een ander probleem, maar ik weet door gebrek aan ervaring niet hoe groot het probleem in de praktijk is.
het gaat over de overbrengig v/d vertikale strip naar de horizontal verbindingsstrip tussen de plunjers.
volgens mij zal die vert. strip de horizontale strip naar beneden willen drukken, de grote van die kracht is afhankelijk v/d wrijfingscoeficient tussen die 2 strippen.
mischien kan je de hor. strip ondersteunen met een glij strip of zo ?

die naaldlagers zijn wel idiaal in zo'n situatie, moet ik ook eens beter bekijken.
 
Markplaats heeft me laatst een YZF750 achterbrug met wiel opgeleverd. Dat past (bijna) plug and play in de TRX. En omdat er een brug opgelast zit bij de YZFvork, is deze veel stabieler. En hef achterwiel is 6 ipv 5.5J. En de achteras is ook dikker. Enige nadeel was dat het uit een ratbike gelijkende motor kwam, maar daar was de prijs dan ook naar.
IMG-20190130-WA0015.jpg
 
De 160 van de Trx zit die op een 5.5j velg? Dacht dat die smaller was.

Doorgaans ligt een 170 op 5j een 180 op 5.5 en een 190 op 6j

Op die 6j kan je mooi een 195/45 kwijt 💪
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan