Kwastert aan de TRX 850!

Met bankschroef is niet goed, kans is zeer groot dat het terug los komt.
Je moet voor een goede verbinding krimpen met een tang.
Heb je geen industriële elektriciteitswerker in de buurt? Die hebben meestal wel dit zwaarder gereedschap.
Zoiets dus?
20200424_144154.jpg
 
De TRX gebruikt nogal olie. Dat wist ik, daar was de prijs ook naar. Hij heeft er ook al een ton opzitten. Plan was om toch al de klepseals en de zuigerveren te vervangen.
Bij de zuigerveren hoort ook het hohnen van de cilinder wanden. Als je dan even doorrekend wat een paar andere zuigers kosten, en de XJ nogal voorspoedig vertrokken is, wordt het verschil ineens niet meer onoverkoombaar O-)
 
De TRX gebruikt nogal olie. Dat wist ik, daar was de prijs ook naar. Hij heeft er ook al een ton opzitten. Plan was om toch al de klepseals en de zuigerveren te vervangen.
Bij de zuigerveren hoort ook het hohnen van de cilinder wanden. Als je dan even doorrekend wat een paar andere zuigers kosten, en de XJ nogal voorspoedig vertrokken is, wordt het verschil ineens niet meer onoverkoombaar O-)

En zo blijkt maar weer dat een zijspan nooit "af" is. Succes en we horen/zien de resultaten wel in film of foto.
 
Je moet je post even aanpassen, ik begreep er niks van, je hebt de XJ verkocht maar wel een deel op de werkbank liggen...
 
Je moet je post even aanpassen, ik begreep er niks van, je hebt de XJ verkocht maar wel een deel op de werkbank liggen...
Ik heb van de kralen die ik gevangen heb voor de xj onderdelen gekocht. De spiegeltjes die ik ook gekregen heb, zittennin een ouwe sok
 
Kijk toch eens wat mooi, het lijkt wel Sinterklaas! Ik heb een deel van de XJ op de werkbank liggen *O* *O* JE zuigers, 880 cc, hoge compressie.Bekijk bijlage 1494089

Ik ben aan het sleutelen geslagen. Al het oude spul is eraf, maar heb daarbij wel een paar slechte nokkenaslageringen gevonden. En das jammer, eens kijken of dat nog te redden valt, ofdat ik op zoek moet naar een andere kop.
4be098c9-9475-45b7-ae0d-bb028abeec69.jpg
ad21a2f0-f4a7-4cf9-9300-9b69f46032a6.jpg
 
Fris is anders. Opknappen zal niet meevallen. Is deze kop uniek voor de TRX of is hij uitwisselbaar met bijvoorbeeld een TDM?
 
Bijzonder dat na zo veel kilometers de rondheid van de cilinders nog zo netjes is,dat honen genoeg is.
Meestal is de cilinder ovaal,en kun je er zoveel nieuwe zuigers en veren insteken als je wilt,een olie boot zal het toch blijven.
 
die hebben wel echt wat geleden denk dat je dat niet meer oplost met polijsten
Nou, ik denk dat het meevalt. Reden dat ik er achterkwam is tijdens de topeindrevisie en om de zuigers te vervangen. Het was namelijk wel een oliezuiper.
Dat was me bij aanschaf bekend, het blok had er toen ongeveer een ton opzitten. Ik heb er als solo een duizend kilometer mee gereden, toen heeft ie twee jaar stilgestaan tijdens de ombouw tot zijspan en sinds een paar maanden rijd ik er mee, als zijspan.
Ik heb het er met Pieter HPS overgehad, en met Roel, die sleutelt veel aan autoblokken, voor de autosport. Beide zeggen ze hetzelfde: bramen eraf halen, waterproef schuurpapiertje erdoor halen. Dan monteren, met veel olie en zonder kleppen. Op moment zetten en dan moet je de nokkenassen met de hand goed rond kunnen draaien. Zo ja: losnemen, kleppen monteren en weer opbouwen. Zo nee: weggooien of naar een revisie bedrijf. Die kunnen er of lagerschalen in zetten of oplassen en lijnboren.
Mijn nokkenas heeft geen voelbare schade, dus dat is wel een voorwaarde
 
Nou, ik denk dat het meevalt. Reden dat ik er achterkwam is tijdens de topeindrevisie en om de zuigers te vervangen. Het was namelijk wel een oliezuiper.
Dat was me bij aanschaf bekend, het blok had er toen ongeveer een ton opzitten. Ik heb er als solo een duizend kilometer mee gereden, toen heeft ie twee jaar stilgestaan tijdens de ombouw tot zijspan en sinds een paar maanden rijd ik er mee, als zijspan.
Ik heb het er met Pieter HPS overgehad, en met Roel, die sleutelt veel aan autoblokken, voor de autosport. Beide zeggen ze hetzelfde: bramen eraf halen, waterproef schuurpapiertje erdoor halen. Dan monteren, met veel olie en zonder kleppen. Op moment zetten en dan moet je de nokkenassen met de hand goed rond kunnen draaien. Zo ja: losnemen, kleppen monteren en weer opbouwen. Zo nee: weggooien of naar een revisie bedrijf. Die kunnen er of lagerschalen in zetten of oplassen en lijnboren.
Mijn nokkenas heeft geen voelbare schade, dus dat is wel een voorwaarde
:^
Die nokkenaslagering ziet er heftig uit maar voor een TRX valt dit echt wel mee. :')
Lichtjes opschuren en bramen eraf inderdaad en dan komt het wel goed denk ik.
Na montage checken of de nokkensassen nog vrij ronddraaien is van levensbelang.
Je wilt niet weten hoeveel ik heb moeten schuren op mijn cil.kop... die inmiddels al duizenden km's mee gaat met 99 pk. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan