Kwastert aan de TRX 850!

:^
Die nokkenaslagering ziet er heftig uit maar voor een TRX valt dit echt wel mee. :')
Lichtjes opschuren en bramen eraf inderdaad en dan komt het wel goed denk ik.
Na montage checken of de nokkensassen nog vrij ronddraaien is van levensbelang.
Je wilt niet weten hoeveel ik heb moeten schuren op mijn cil.kop... die inmiddels al duizenden km's mee gaat met 99 pk. :)
Vaak buj te bange!
 
Bramen weghalen kan ik wel inkomen. Maar ik zou niet gaan schuren. Hoe meer materiaal je weghaalt, hoe meer oliedruk je verliest. Dan zou je de pasvlakken van kapjes ook moeten schuren om de passing weer goed te krijgen.
Met veel olie monteren en ronddraaien is ook nietszeggend. Je hebt zojuist materiaal uit de boring weggehaald, het zal altijd soepel draaien.
Ik zou dus alleen met een schraapstaal de bramen weghalen en de rest zo laten. Als de passing te ruim is gaat het oliedruklampje wel gloeien als je in de file staat.
 
Zie het trx topic in sport. Tarwetijger, ook een ervaren TRX sleutelaar is nummer 3 die zegt: schuren. Dus wie ben ik om het advies van 2 ervaren TRXers en van Roel die V8en van Haysbusas bouwt, terzijde te leggen en af te gaan op een ervaren BMW sleutelaar😇
 
Zie het trx topic in sport. Tarwetijger, ook een ervaren TRX sleutelaar is nummer 3 die zegt: schuren. Dus wie ben ik om het advies van 2 ervaren TRXers en van Roel die V8en van Haysbusas bouwt, terzijde te leggen en af te gaan op een ervaren BMW sleutelaar😇
Gelukkig heb ik met BMW's niet zulke ervaringen, daar doe ik alleen kleppen stellen en olie verversen. Ik heb wel wat oude Honda's gehad met dit soort aftekening in de koppen.
Maar ik heb nog wel eens wat aan vliegtuigen geknutseld en passingen gemaakt en geruimd. Passingen en schuurpapier horen bij mij niet in hetzelfde woordenboek.
Maar ik weet niet hoeveel marge de oliedruk in een motorfiets heeft, misschien kan je wel wat druk missen. Dat heb ik heel vroeger met een Kawasaki gehad, dat koste me toen een koprevisie.
 
Ik heb gelukkig een TRX, en dat is geen vliegtuig. Dus luister ik naar advies van TRX specialisten. En in dit geval dus niet naar vliegtuigsleutelaars. En gelukkig wordt de een blij van klepsteltechniek met stelboutjes, en de ander met shims. Letwel, een TRX mag dan olie verbruiken, voorschrift van Yamaha is om elke 48000 km kleppen te stellen. Dus zo heel slecht zal her wel niet zijn. Zorg dat er olie inzit, en ze blijven gaan.....
 
mij oude TRX verbruikte zowat geen olie. prima blokken maar wel belangrijk is op zijn tijd olie wisselen met goede kwaliteit olie.
ik herinner mij dat de krukassen wel eens last kregen van slijtage met slecht/oud olie.
in het geval van de heer Kwastert verwacht ik geen problemen gezien zijn ouderhoudsdrift!
🍻
 
Passingen en schuurpapier horen bij mij niet in hetzelfde woordenboek.
8<
Daar heb je absoluut een punt. Ik vond het ook niet bepaald leuk. De cil.kop waar ik toen mee bezig was, had ik net in geinvesteerd: grotere kleppen, geflowd, geslepen nokkenassen... Er was me veel aangelegen om juist die kop te gebruiken. Dus met het zweet in de bilnaad voorzichtig maar schuren en passen/proberen, weer iets schuren, etc....
Ik heb nog wel gecheckt met plastigauge of het nog enigszins aan de maat was.
 
nokkenas lagering in de cilinderkop, waar ik meer benieuwd naar ben is de lagerschaal die aan de bovenzijde zit. die krijgt vlg mij de grootste kracht
 
Daar heb je absoluut een punt. Ik vond het ook niet bepaald leuk. De cil.kop waar ik toen mee bezig was, had ik net in geinvesteerd: grotere kleppen, geflowd, geslepen nokkenassen... Er was me veel aangelegen om juist die kop te gebruiken. Dus met het zweet in de bilnaad voorzichtig maar schuren en passen/proberen, weer iets schuren, etc....
Ik heb nog wel gecheckt met plastigauge of het nog enigszins aan de maat was.
Ik moet ook wel zeggen dat er minder schade te voelen was dan dat je op basis van de foto's zou denken.
 
Nou, ik denk dat het meevalt. Reden dat ik er achterkwam is tijdens de topeindrevisie en om de zuigers te vervangen. Het was namelijk wel een oliezuiper.
Dat was me bij aanschaf bekend, het blok had er toen ongeveer een ton opzitten. Ik heb er als solo een duizend kilometer mee gereden, toen heeft ie twee jaar stilgestaan tijdens de ombouw tot zijspan en sinds een paar maanden rijd ik er mee, als zijspan.
Ik heb het er met Pieter HPS overgehad, en met Roel, die sleutelt veel aan autoblokken, voor de autosport. Beide zeggen ze hetzelfde: bramen eraf halen, waterproef schuurpapiertje erdoor halen. Dan monteren, met veel olie en zonder kleppen. Op moment zetten en dan moet je de nokkenassen met de hand goed rond kunnen draaien. Zo ja: losnemen, kleppen monteren en weer opbouwen. Zo nee: weggooien of naar een revisie bedrijf. Die kunnen er of lagerschalen in zetten of oplassen en lijnboren.
Mijn nokkenas heeft geen voelbare schade, dus dat is wel een voorwaarde


Het klinkt heel simpel.
En als je er over nadenkt zit er ook een logica in.

Daarbij, als dit soort jongens het zeggen dan zou ik er geen moment over twijfelen. 👍
 
Ik had de eer om de eerste kilometers met de TRX-met-nieuwe-zuigers te maken.
Dat rijdt toch wel heel leuk moet ik zeggen.
Alles rustig aan uiteraard maar het stuurt heel goed en het uitzicht op het complete zijspanwiel maakt de beleving wel bijzonder
Er zit een rammeltje in de voorrem schijf.
Eens kijken of dat met de nieuwe constructie ook nog is.
Kwastert hoort het al niet meer maar als het er nog in zit ga ik er toch wat aan doen
Maar voor de rest is project geslaagd tot zover
 
Ik had de eer om de eerste kilometers met de TRX-met-nieuwe-zuigers te maken.
Dat rijdt toch wel heel leuk moet ik zeggen.
Alles rustig aan uiteraard maar het stuurt heel goed en het uitzicht op het complete zijspanwiel maakt de beleving wel bijzonder
Er zit een rammeltje in de voorrem schijf.
Eens kijken of dat met de nieuwe constructie ook nog is.
Kwastert hoort het al niet meer maar als het er nog in zit ga ik er toch wat aan doen
Maar voor de rest is project geslaagd tot zover
Heb je enig idee in verhouding met je eerdere bmw creatie wat betreft sturen en wegligging? Of valt daar met zo'n inrij proefritje vrijwel niks over te zeggen?
 
Ik was nou wat voorzichtiger dan met de BMW :) Het sturen zit wel goed. De naloop stond nog op 4 cm en daarom trok het een beetje op een bolle weg. Maar als de naloop wat minder is dan gaat dat vanzelf weg.
Het hele span is erg licht. Daar moet je aan wennen en vertrouwd mee raken.
Maar ik ben wel blij met het geheel, dat is zeker.
 
Gefeliciteerd met deze mijlpaal *O* *O*
Gewoon rustig aan beginnen, en stapje voor stapje vertrouwd raken *D:]
 
Hadden jullie vandaag nog in de buurt van het Velperbroek circuit gereden ter hoogte Esso ???
 
Ik heb daar staan tanken inderdaad. Even bij Roadrunner geweest.


Leuk zaakje bij Hans, we waren er 2 weken terug en beter voor Hans dat ie het zo doet
Eline (mijn meisje) de eigenaresse van span 2 zag je daar wegrijden ze werkt in Velp
Eerst dacht ze hee een span aan een Duc maar toen ze beter keek zag ze dat het een Yamaha was
ze vond het een mooi stoer ding ik heb haar gelijk het topic laten zien hier
 
Terug
Bovenaan Onderaan