Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Materiaal aan de verkeerde kant, dat is geen versteviging. Dat is verzwaring. En het is niet de kunst om veel ijzer te gebruiken. Je moet juist weinig ijzer gebruiken, en dan dat weinige ijzer tot een doosje vormen, 'boxen'. Voorbeelden te over rond de naafdragers van 3StateS.In eerste instantie had je alleen gebogen strippen. Die geven geen enkele stijfheid in de draairichting. Je nieuwe staande flensen geven stijfheid in de draairichting, de juiste kant. Alleen deze kant zonder je gebogen strippen was ook goed geweest.
Zijspan bouwers hebben trouwens erg vaak de neiging om materiaal aan de verkeerde kant te zetten. Onder het motto, voor de zekerheid.
Denk eens bij doos als in 'kubus'Daarom zijn die versteviging strippen bij fabriekswerk ook doorgedrukt. Maar ik kan me voorstellen dat je voor twee strippen geen persmal gaat maken.
Ik vind een doos nu niet echt het toppunt van stijfheid. Ik denk in driehoeken. Een doos is wel stijf als je er een kruis in maakt. Anders kan je hem nog torderen of diagonaal in elkaar drukken.
Volgens mij is een dichte kubus, van dunne plaat toch niet te torderen. Want er is altijd een diagonaal, die dan niet langer kan worden.Nog steeds, een doos/kubus kan je diagonaal in elkaar drukken en torderen, tenzij je er een kruis in maakt.
In eerste instantie had je alleen gebogen strippen. Die geven geen enkele stijfheid in de draairichting. Je nieuwe staande flensen geven stijfheid in de draairichting, de juiste kant. Alleen deze kant zonder je gebogen strippen was ook goed geweest.
Zijspan bouwers hebben trouwens erg vaak de neiging om materiaal aan de verkeerde kant te zetten. Onder het motto, voor de zekerheid.
Volgens mij is een dichte kubus, van dunne plaat toch niet te torderen. Want er is altijd een diagonaal, die dan niet langer kan worden.
Dit gaat alleen op bij een "draadmodel" zoals een buizenframe.Nog steeds, een doos/kubus kan je diagonaal in elkaar drukken en torderen, tenzij je er een kruis in maakt.
De vlakke kanten werken alleen als je haaks op de ribben drukt. Het maakt dus niet uit of je een draadmodel of plaat neemt. Als van links-voor-onder naar rechts achter boven druk op een kubus zet zal hij bezwijken. Er is ook geen sterkte, behalve van het materiaal zelf dat weerstand geeft als je het boven en ondervlak ten opzichte van elkaar wil draaien, Fritz Egli nam niet voor niets een buis als frame.
Heb je zelf(s) een helm in kleur gespoten?Ik heb vandaag een proefritje gemaakt met de 'ruwbouw' bak. Ik kan m met één spanbandje borgen en dan nlijft ie perfect op zn plek. Dat kanmook niet anders, aan de voorkant zit ie aan allekanten ingeklemd met rubber stootklossen, en aan de achterkant zit ie klem in de stoelBekijk bijlage 1547288
Nice!
Huh, ging het over de kist? Dat had net zo goed een jute zak kunnen zijn met een zeiltje erboven tegen inregenen. Dan was die ook al stevig genoeg. Of moet die strakker gaan sturen door de kist?Oh... Ging dit eigenlijk allemaal over zijn kist...
Ik dacht dat we het over scharnieren hadden... Ik begreep er ook al niks meer van... Dozen als scharnieren, dan krijg je een box in een box principe en dan moet je steeds weer kleiner gaan, net als met die Russische poppetjes en past die tent er uiteindelijk nog niet in...
Genoeg gezevert en geouwehoerd, ik vind het knap hoe goed sommigen onder ons de theorie weten te verwoorden.
Ik ben weer een beetje aan het prutsen geweest met mn treffenkist. De ruwbouw is wel zo'n beetje klaar. De deksel is nu nog een bouwdeksel, daar maak ik nog een andere voor.
Bekijk bijlage 1549827Bekijk bijlage 1549827Bekijk bijlage 1549829Bekijk bijlage 1549830
Gewoon klem in de stoel. Als het niet beweegt, slijt er niks. En daarbij, ik heb 'm om te rijden, niet om te pronkenAan de voorkant zie ik een rubber dopje om hem op zijn plek te houden.
Hoe heb je het aan de achterkant zitten?
Ik kan mij voorstellen dat het risico er is dat de stoel beschadigd, en dat zou toch jammer zijn..