Kwastert aan de TRX 850!

In eerste instantie had je alleen gebogen strippen. Die geven geen enkele stijfheid in de draairichting. Je nieuwe staande flensen geven stijfheid in de draairichting, de juiste kant. Alleen deze kant zonder je gebogen strippen was ook goed geweest.
Zijspan bouwers hebben trouwens erg vaak de neiging om materiaal aan de verkeerde kant te zetten. Onder het motto, voor de zekerheid.
 
In eerste instantie had je alleen gebogen strippen. Die geven geen enkele stijfheid in de draairichting. Je nieuwe staande flensen geven stijfheid in de draairichting, de juiste kant. Alleen deze kant zonder je gebogen strippen was ook goed geweest.
Zijspan bouwers hebben trouwens erg vaak de neiging om materiaal aan de verkeerde kant te zetten. Onder het motto, voor de zekerheid.
Materiaal aan de verkeerde kant, dat is geen versteviging. Dat is verzwaring. En het is niet de kunst om veel ijzer te gebruiken. Je moet juist weinig ijzer gebruiken, en dan dat weinige ijzer tot een doosje vormen, 'boxen'. Voorbeelden te over rond de naafdragers van 3StateS.

Verder waren de eerste gebogen strippen waren wel nodig, om tot deze vorm te komen. En alleen met de 'verstevigingsstrippen' zwabbert het scharnier ook, dan in zijdelingse richting. Een stel racegaten kan ik nog wel toevoegen.
 
Daarom zijn die versteviging strippen bij fabriekswerk ook doorgedrukt. Maar ik kan me voorstellen dat je voor twee strippen geen persmal gaat maken.
Ik vind een doos nu niet echt het toppunt van stijfheid. Ik denk in driehoeken. Een doos is wel stijf als je er een kruis in maakt. Anders kan je hem nog torderen of diagonaal in elkaar drukken.
 
Daarom zijn die versteviging strippen bij fabriekswerk ook doorgedrukt. Maar ik kan me voorstellen dat je voor twee strippen geen persmal gaat maken.
Ik vind een doos nu niet echt het toppunt van stijfheid. Ik denk in driehoeken. Een doos is wel stijf als je er een kruis in maakt. Anders kan je hem nog torderen of diagonaal in elkaar drukken.
Denk eens bij doos als in 'kubus'
 
In eerste instantie had je alleen gebogen strippen. Die geven geen enkele stijfheid in de draairichting. Je nieuwe staande flensen geven stijfheid in de draairichting, de juiste kant. Alleen deze kant zonder je gebogen strippen was ook goed geweest.
Zijspan bouwers hebben trouwens erg vaak de neiging om materiaal aan de verkeerde kant te zetten. Onder het motto, voor de zekerheid.

Die horizontale stukken zijn ook wel handig om het deksel te kunnen bevestigen en idd heb je ook zijdelings stijfheid nodig anders zwabbert je deksel alle kanten op.
Ik ben wel weer positief onder de indruk van dit schildersvernuft wat hij er weer in heeft weten te stoppen
 
Een schoenendoos wordt pas stevig met een deksel er op.
Voor alletwee is iets te zeggen. Een driehoek is altijd goed, met een plaat kun je naast stevigheid ook een dichte ruimte creëren.
 
De vlakke kanten werken alleen als je haaks op de ribben drukt. Het maakt dus niet uit of je een draadmodel of plaat neemt. Als van links-voor-onder naar rechts achter boven druk op een kubus zet zal hij bezwijken. Er is ook geen sterkte, behalve van het materiaal zelf dat weerstand geeft als je het boven en ondervlak ten opzichte van elkaar wil draaien, Fritz Egli nam niet voor niets een buis als frame.
 
De vlakke kanten werken alleen als je haaks op de ribben drukt. Het maakt dus niet uit of je een draadmodel of plaat neemt. Als van links-voor-onder naar rechts achter boven druk op een kubus zet zal hij bezwijken. Er is ook geen sterkte, behalve van het materiaal zelf dat weerstand geeft als je het boven en ondervlak ten opzichte van elkaar wil draaien, Fritz Egli nam niet voor niets een buis als frame.


Als een gesloten doos op enige wijze wordt belast dan wordt elk vlak op afschuiving belast.
En er is niets wat meer weerstand biedt tegen afschuiving dan een vlakke plaat.
Zoals Hellracer zegt maakt het deksel de doos stijf

Dus de bewering dat een plaat of draad model niets uitmaakt klopt niet.

Dat kun je overigens prachtig mooi simuleren door de buitenkant van een luciferdoosje tussen beide duimen en wijsvingers te houden en het te torderen.
Dat gaat vaneiges en dan zie je de open kanten vervormen naar een ruit vorm.
Als je die kanten dichtmaakt met een rechthoekige plaat, dan zou deze rechthoek dus een ruitvorm moeten krijgen om de doos te kunnen torderen.
En dat gaat dus niet lukken omdat een plaat in zijn eigen vlak zo stijf is
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp die obsessie met de doos niet. Waar het om gaat is dat krachten altijd een rechte lijn volgen. Je kan wel dingen van karton gaan construeren om het te simuleren maar je moet juist technisch lego of knex pakken.om de krachten te laten zien. Dan heb je geen stijve vlakken. Als je dan papier over je model doet zie je precies waar de plooien in je model komen.
Er zijn wel veel situaties waar je constructief op een box uitkomt. Maar het gaat om de krachtlijnen.
 
Bij een plaat zit in de lijn tussen twee diagonale punten van een vlak materiaal. Dat betekent dat dat vlak (rechthoek) niet kan vervormen tot een ruit (wel buigen wanneer het materiaal niet dik genoeg is, da's een ander verhaal). Een plaat heeft geen diagonale stang nodig.

In een kubus van plaatmateriaal heeft elk vlak dus geen diagonaal meer nodig. Zou je een kubus als buizenframe bouwen, dan zijn de diagonalen in elk vlak wel nodig.

De situatie links voor boven naar rechts achter onder is in beide gevallen "niet" stijf. Je kan natuurlijk een kruis in de bak bouwen, maar dan is het gemak van de bak teniet gedaan. Wanneer de wanden/frame dik genoeg zijn om de eventuele krachten in bovengenoemde Richting tegen te gaan is dat gelukkig ook niet nodig.

Ik denk dat Kwastert het op deze manier hardstikke mooi voor elkaar heeft. Die kist is dik zat, die blijft wel heel.
 
Oh... Ging dit eigenlijk allemaal over zijn kist...
Ik dacht dat we het over scharnieren hadden... Ik begreep er ook al niks meer van... Dozen als scharnieren, dan krijg je een box in een box principe en dan moet je steeds weer kleiner gaan, net als met die Russische poppetjes en past die tent er uiteindelijk nog niet in...

😇😉

Genoeg gezevert en geouwehoerd, ik vind het knap hoe goed sommigen onder ons de theorie weten te verwoorden.
 
Oh... Ging dit eigenlijk allemaal over zijn kist...
Ik dacht dat we het over scharnieren hadden... Ik begreep er ook al niks meer van... Dozen als scharnieren, dan krijg je een box in een box principe en dan moet je steeds weer kleiner gaan, net als met die Russische poppetjes en past die tent er uiteindelijk nog niet in...

😇😉

Genoeg gezevert en geouwehoerd, ik vind het knap hoe goed sommigen onder ons de theorie weten te verwoorden.
Huh, ging het over de kist? Dat had net zo goed een jute zak kunnen zijn met een zeiltje erboven tegen inregenen. Dan was die ook al stevig genoeg. Of moet die strakker gaan sturen door de kist?
Ik dacht ook dat het over de scharnieren ging. :?


Is het de bedoeling om bij de camping de bak wat uit te laden en dan eventueel de hele bak eruit te tillen, voor ritjes ter plekke?
 
Ik ben weer een beetje aan het prutsen geweest met mn treffenkist. De ruwbouw is wel zo'n beetje klaar. De deksel is nu nog een bouwdeksel, daar maak ik nog een andere voor.
Bekijk bijlage 1549827Bekijk bijlage 1549827Bekijk bijlage 1549829Bekijk bijlage 1549830


Aan de voorkant zie ik een rubber dopje om hem op zijn plek te houden.
Hoe heb je het aan de achterkant zitten?
Ik kan mij voorstellen dat het risico er is dat de stoel beschadigd, en dat zou toch jammer zijn..
 
Aan de voorkant zie ik een rubber dopje om hem op zijn plek te houden.
Hoe heb je het aan de achterkant zitten?
Ik kan mij voorstellen dat het risico er is dat de stoel beschadigd, en dat zou toch jammer zijn..
Gewoon klem in de stoel. Als het niet beweegt, slijt er niks. En daarbij, ik heb 'm om te rijden, niet om te pronken
 
Terug
Bovenaan Onderaan