Kwastert aan de TRX 850!

Ik zie dat wat olie op het koelvloeistof in het expansievaatje drijft. Zou dat kunnen door de kopwissel, dat er me wat olie in de koelvloeistof gelopen is?
Of zou er een keerring in de waterpomp lek kunnen zijn?
 
Vaak zit er bij een waterpomp een indicatie gaatje tussen de 2 kanten.

Dus seal aan oliekant , indicatie gaatje en seal aan water kant.
En dit kanaaltje loopt dan weer uit het blok.
(Mits hij niet dicht gecorrodeerd is, want dat wil nog wel eens gebeuren met Aluminium en kleine hoeveelheden koelvloeistof

Als het nu maar een klein beetje is, weghalen en verdere rijden en blijven checken?
 
Volgens mij is Kwastert gewoon op zoek naar een goede reden om t blok weer eens uit elkaar te trekken en de volgende stap in opvoeren te gaan doen.

Dus ik zal t maar eerlijk zeggen:
Die olie in de koelvloeistof komt doordat het blok een turbo nodig heeft
Ik ga ervan uit dat het toch geknoei mijnerzijds is geweest tijdens de kopwissel.
Ik heb de pomp van mn reserveonderdelenblok bekeken, en het is inderdaad onwaarschijnlijk dat er olie via de pomp in het water komt. Dan zou dat gaatje flink dicht moeten zitten met vuil
 
verdorie, had ik even gemist die foto's van die mal, ziet er simpel uit, maar ik vind het toch altijd een heel gedoe.
gaat jouw wat beter af zie ik, en ik kan er weer van leren.
 
Als er olie in het koelsysteem komt is dat op een plek waar de oliedruk hoger is als de druk in het koelsysteem wat door opwarming ontstaat.
En dan is het niet een heel klein beetje maar meteen veel.
 
Het nazuig klepje in de radiator dop hoort ervoor te zorgen dat er geen onderdruk in het koelsysteem komt.
Anders zouden de slangen platgeknepen moeten worden.
 
Bij mijn shovel (loader, geen harley) zijn de slangen plat als hij koud is.
Ik heb me nooit écht afgevraagd wat de reden is en of het kwaad kan.
De dop is bij mijn weten gewoon vlak zonder klep. Hebben alle voertuigen dat?
Want ik heb ook een auto waarvan ik vrij zeker ben dat er geen klep in zit.
 
Het slangetje tussen het expansievaatje en de radiator laat koelvloeistof in 2 richtingen door.
Als het opwarmt gaat de klep tegen de zware veerdruk open en stroomt het van de radiator naar het expansievaatje.
Vandaar de naam.
En als het afkoelt stroomt het terug door het kleine klepje in het midden van de dop
20211129_180904.jpg
 
Ik ga toch nog eens beter naar de dop kijken...
Met jouw foto ben ik niet meer 100% zeker dat er geen klep in zit.
 
En als je geen expansievaatje hebt?

Radiateur niet helemaal vullen, dan heb je een beetje expansie ruimte in de radiateur als het ware.
Vul je hem helemaal, dan zal bij warme motor wat koelvloeistof uitspugen uit het overloop slangetje.
De slangen mogen niet plat zuigen, dus waarschijnlijk inderdaad een probleem met de dop.
 
IMG_20211130_213056044.jpg


Inderdaad een klep in het midden, nooit goed gekeken dus. Hij leek een beetje vastgeplakt maar ben niet zeker. Functioneert nu in ieder geval in de zin dat ik hem open kan zuigen.
De slang werd direct rond toen ik de dop eraf draaide. Er zit zeker niet teveel koelvloeistof in, ik denk zo'n 10 cm onder de rand.
Ik zal het in de gaten houden.

@kwastert : als we teveel afwijken van het topic dan zeg het maar.
Maar deze informatie is voor jou ook vast wel nuttig :P :+
 
Het slangetje tussen het expansievaatje en de radiator laat koelvloeistof in 2 richtingen door.
Als het opwarmt gaat de klep tegen de zware veerdruk open en stroomt het van de radiator naar het expansievaatje.
Vandaar de naam.
En als het afkoelt stroomt het terug door het kleine klepje in het midden van de dop
Bekijk bijlage 1699370
Eigenlijk is het een opvang vaatje. Hij is lucht zijdig atmosferisch.
 
Nou, er is weer wat te doen! In het AET BOT topic had ik er al wat melding van gemaakt maar het volgende is aan de hand:

De TRX begon weer flink olie te gebruiken. Ik denkl zo'n 1:800. Das te gek.
Plan was dus om een kop fijn in orde te maken , en dan deze op het TRX blok te schroeven. Kopin oirde maken had ik deze zomer al beetje bij beetje gedaan. Nu heb ik vorige week de kop van het zijspanblok getrokken, en schrok toch wel wat van de cilinderwanden. Deze cilinders, (opgeboord naar 880cc in combinatie met JE zuigers) zitten er ca 10 tot 12k kilometer is.
Er zitten kraaen op zuigerhemden en cilinderwanden. Ook zitten er veel glanzende vlekken op de wanden. Ik heb de handen naar de revisie bedrijf gebracht, en ze bevestigden wat ik eigenlijk niet wilde horen. Het onderblok is aan het overlijde. Er zit gruis in de olie, en dat zit in het onderblok. Want de krassen op het zuigerhemd zitten allen onder de schraapveren.
Nu zijn zuigers en cilinders nog wel te redden, keer flink met de hohn er door, nieuwe veren erop en het kan wel weer. Maar als je de oorzaak niet weg neemt, dan is het zo weer raak...

Dus even een halve dag nagedacht, telefoon gegrepen en met Pieter van HPS motoren overlegd. Ik kan van hem een TDM 900 blok overnemen. Verschil met de TRX is dat het een 900 is, en er zit een zesbak in. En het is in principe een injectieblok.
Ik ga de kop van dat blok halen, en mn gereviseerde 850 kop komt erop. Ander pastr het niet, de framebevestiging van de TDM zit vooraan de kop, bij de TRX zit dat aan de achterzijde. Verder moet ik de uitgaande as wat aanpassen. Het TDM blok is wat breder. k heb al een YZF achtervork, en heb nu een offset voorkettingwiel. Dat moet voor de TDM een tandwiel met negatieve offset worden. Met een beetje geluk kan ik het tandwielomdraaien. Verder moet we dan een nieuwe uitgaande asmoer fabrieken (Slijptol's draaibank). Ook moet de olietank die op het blok zit wat aanpassen, die is iets anders vanwege de zesbak; er zit een bult op het carter. (Slijptols lasapparaat)
Maar dat zijn de aanpassingen wel zo'n beetje. Oja, achter onderen moet een een paar flenzen komen, maar ook dat schijnt vrij eenvoudig te zijn.
Plan is wel om met de beestaande carburateurs te gaan rijden, volgens Pietr heeft de injectie geen noemenswaardige meerwaarde. En voor injectie moet er een nieuwe kabelboom op, en een pomp in de tank. Maar, zeg nooit nooit, dat kan altijd nog_O-
 
Oh, dat is wel verdrietig. Staan de tapeinden en de boringen van de 900 op dezelfde steek? En moet je dan de verbrandingskamers nog uitkotteren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan